Hoe maak jij je auto schoon ?

Belangrijk om te weten is of er wel een goede shampoo is gebruikt en of er wel een goede washmitt gebruikt is.
Ik was mijn auto met het 2 emmer principe, goede shampoo en een goede wasmitt (fijn).

Een shampoo dat veel schuim geeft is geen goede shampoo.
Dat zou eerder in de cat. voorwas moeten horen.
 
BMW  1 serie  1.6 
vind t ook wel vaag hoor daar niet van.
maar ik dacht dat t wel interessant was om te lezen. ik denk niet dat er ooit een eenduidig antwoord zal komen.

uiteindelijk staat je auto over een paar jaar weer te glanzen in een showroom en rij je zel ook net weer in een glanzende nieuwe bak.

ja toch
 
Zeker interessant, verrast me zelfs een beetje. De algemene aanname is toch wel dat met de hand wassen beter is. Uiteraard is de ene handwas niet als de andere (hard drukken, weinig uitspoelen, 1000-en-1 zeepjes en shampoos) vandaar dat ik wel benieuwd was. En veel krasjes kun je vaak nog wel 'repareren' met een polijst beurt of een waxje...
 
Wat zijn dat voor producten ?


IronX gebruik ik voor de velgen gemakkelijk schoon te maken: Lak- / Velgenreiniger Carpro Iron.X Cleaner 1000ml

Speedwipe is een Quik Detailer

Glossworks is een shampoo die ik op advies heb aangeschaft voor de komende wintermaanden.

Hydro2 is een ideaal spul voor de auto tussen de wasbeurten door een extra bescherming te geven zonder dat je de auto in de wax moet zetten: Sealant CarPro HydrO2 Wipeless Sealant

Reload Spay kan ik nog weinig over vertellen, heb deze gisteren voor de 1e maal gebruikt op de auto en het resultaat is heel goed, nu kijken hoelang de bescherming erop blijft: Lakverzegeling CarPro Reload Spray Sealant 2014 500ml

Spotless is een product voor hardwater te neutraliseren: Lakverzegeling CarPro Reload Spray Sealant 2014 500ml


Producten die bovenstaand heb opgeschreven heb ik niet bij de desbetreffende winkel aangeschaft maar bij een bedrijf in Belgie die leverancier is van diverse merken waar ik goeie ervaringen mee heb. Voor de mensen die in de grensregio wonen van Zuid-Limburg zou ik eens adviseren om eens langs te gaan in de volgende winkel in Zutendaal: BB-Carcare verkoopt Meguiars, Chemical Guys, Auto Finesse, Carpro, Autobrite, Menzerna, Smartwax
 
als men logisch na denkt hoe kan nu een autowasbedrijf met een wasstraat bv beter zijn dan een wagen die men zelf wast met twee emmer princiepe en een foomlance en waterslang :)
een wasstraat gaat al geen 10 tale producten gebruiken, dat is al punt 1 , want een product wat alles doet en voor alles goed is dat bestaat gewoon niet"
ten tweede borstels en van die lappen dat kan ook al geen goed doen, want die gaan ze ook niet reinigen steeds na iedere wagen dus resten en steenkorreltjes nestelen zich er tussen in, en dan nog het extreem opdrogen met een warmte blazer, het zou niet de eerste wagen zijn die zijn plastiek onderdelen plots los laten omdat ze gekrompen zijn.

Met de hand wassen kan iddd schade toe brengen, als men niet regelmatig zuiver water gebruikt en twee emmersysteem, en & jaar lang met dezelfste spons of washandschoen en droogvod bezig blijft,

Maar zoals veel mensen is een wagen een gewoon vervoermiddel van A naar B , dus die zullen ook niet echt zich gaan bezig houden om zo de wagen te gaan onderhanden nemen, maar dat bepaald ieder voor zich natuurlijk , ik betaal liever wat meer voor een gamma producten en dat ik mijne tijd er wekelijks zelf in steek dan door een carwash te rijden :)

En vergeet niet iedere wagen heeft vliegende roest, alleen valt dit minder op bij een metaliek wagen, bij gewone ral kleuren zonder metaal zal men dat sneller tegen komen, vooral bij een witte wagen :cool:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V - 105pk 
Warmte blazer? Voor zover ik weet is dat niet echt warm hoor.

Heb mijn wagen zondag voor de meeting even door de wasstraat gehaald omdat het bij de boxen veel te druk was. Toen de wasstraat mijn wagen net beet had klikte ik de raamknopjes even omhoog om er zeker van te zijn dat ze goed dicht zaten. Gaat mijn passagiersraam ineens omlaag en was even met geen mogelijkheid meer omhoog te krijgen. Niet handig, een open raam in de wasstraat. Halve auto nat van binnen maar gelukkig kreeg ik hem toch weer dicht. nee, was ik niet blij mee.

Zelf mijn auto wassen... als ik een gezonde rug had en niet op 3 hoog woonde... ja dan wel.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Net dat artikel van BOVAG gelezen. Dat gaat over de gemiddelde Nono die nog met een spons wast en met een zeem droogt. Ik heb een buurman die zelfs een ramentrekker gebruikt om de auto droog te maken! Leuk als daar een korreltje zand in blijft steken.

Wassen van een auto doe je het beste van onder naar boven. En je begint met het schoonspuiten en spoelen van je wielkasten. Ik gebruik ook eerst nog een foamlans om het vuil los te weken.
Daarna ga ik door met het schoonmaken van de wielen. Hiervoor gebruik ik een aparte microvezel washmitt en een aparte emmer. Plus een velgenborstel (Daytona)

De auto was ik met de twee emmer methode en met een washmitt. Zijkanten en achterkant weer met een aparte washmitt. Daar zit de meeste vervuiling en ik wil niet dezelfde washmitt gebruiken voor motorkap en dak.

Drogen doe je nooit met een zeem. Die dingen krassen!
Dat geldt ook voor een spons. De zandkorrels verdwijnen in een washmitt tussen de haren en blijven bij een spons aan het opppervlak liggen. Dat is het voordeel van microvezel.

Na elke wasbeurt worden alle doeken en washmitt gewassen en daarna in de droger. Géén wasverzachter gebruiken!
 
De reden om met de wielen te beginnen (dat bedoel ik met van onder naar boven) is dat daar het meeste zand zit. Als je dat eerst verwijdert en dan overgaat naar schone emmers en een verse washmitt, dan heb je de minste kans op krassen door zand op de auto.

Overigens worden mijn auto's al sowieso 2x per jaar gekleid, gepolijst met de DAP500 en in de bescherming gezet. Het vuil hecht daardoor stukken minder aan.
 
Net dat artikel van BOVAG gelezen. Dat gaat over de gemiddelde Nono die nog met een spons wast en met een zeem droogt. Ik heb een buurman die zelfs een ramentrekker gebruikt om de auto droog te maken! Leuk als daar een korreltje zand in blijft steken.

Wassen van een auto doe je het beste van onder naar boven. En je begint met het schoonspuiten en spoelen van je wielkasten. Ik gebruik ook eerst nog een foamlans om het vuil los te weken.
Daarna ga ik door met het schoonmaken van de wielen. Hiervoor gebruik ik een aparte microvezel washmitt en een aparte emmer. Plus een velgenborstel (Daytona)

De auto was ik met de twee emmer methode en met een washmitt. Zijkanten en achterkant weer met een aparte washmitt. Daar zit de meeste vervuiling en ik wil niet dezelfde washmitt gebruiken voor motorkap en dak.

Drogen doe je nooit met een zeem. Die dingen krassen!
Dat geldt ook voor een spons. De zandkorrels verdwijnen in een washmitt tussen de haren en blijven bij een spons aan het opppervlak liggen. Dat is het voordeel van microvezel.

Na elke wasbeurt worden alle doeken en washmitt gewassen en daarna in de droger. Géén wasverzachter gebruiken!

Maar doe jij dan de washmitt voor de velgen en de washmitts voor de auto samen in de wasmachine?
 
@graafie: Ja, en daarna in de droger. Dan zijn alle mogelijke zandkorrels er absoluut uit.
Ik spoel eerst de wielkasten uit, ook de binnenkant van de randen. Dan spuit ik de velgen af met de HD-reiniger, dan spuit ik ze eerst licht in met Iron-X of de nieuwe van Monello en vervolgens met de velgenborstel aan de buitenkant en de Daytona borstel om het velgenbed schoon te maken.
Met die Daytona kom je ook bij 9J-velgen tot helemaal aan de achterkant. Pas dan ga ik met de washmitt aan de gang. Die wordt dus ook nauwelijks vies en evt zand of vliegroest is al grotendeels weg.
100575.jpg

100750.jpg
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!