Chiptuning polo 6R

016F55C3-3771-4A02-B283-83358CD3C95A.jpeg
Waar kun je dit tanken? Ik kom bij de meeste pompen waar ik tank 2 smaken tegen; diesel en benzine (meestal gewoon 95). Sommige pompen hebben 4 smaken. Dan is er keuze tussen gewone benzine, premium benzine, gewone diesel en premium diesel. Ik ken 1 pomp waar ik competition102 kan tanken. 98 kom ik nagenoeg in NL niet tegen. (ik tank doorgaans bij Shell en Esso, merkloze pompen kom ik nauwelijks)

Ik tank altijd in Duitsland :cool:
 
VW  Polo 6C/Golf 7  TSI Engine 
@Maxxie

Ik tank tegenwoordig 98 ipv 95 en mijn polo rijd hierdoor nèt ff wat zuiniger nog en motor loopt mooier

Thnx voor info nog! Ik ga ook voortaan 98 tanken. Ik citeer vagtechniek:

Inderdaad door RON98 is het mogelijk wat meer vermogen te halen en dan zou je dus op de stage1+ waardes uitkomen (140pk en 240Nm). Tank je gewoon RON95 dan mag je rekenen op 130pk en 220Nm. Het is wel van belang de auto te laten tunen met de brandstof waar je uiteindelijk op wil gaan rijden. Het is dus niet verplicht om RON98 te tanken maar dat was meer als tip wanneer je wat extra vermogen zou willen

Handige links betreft goedkoop tanken:
https://www.brandstof-zoeker.nl/
https://directlease.nl/tankservice/euro98/

Succes!
 
Volkswagen  POLO 6R R-Line  1.2 TSI 
@Maxxie

Ik tank tegenwoordig 98 ipv 95 en mijn polo rijd hierdoor nèt ff wat zuiniger nog en motor loopt mooier

Vandaag begonnen met duurdere eu98 tanken in aanloop naar chiptuning en het was zeer lastig om verschil te merken, misschien dat motor ietsjepietsie beter liep. Kortom heb ik even tijd genomen op googlen naar verschil tussen 98 en 95 en echt overal is er discussies daarover en die testen zeggen mij ook niks, dus voorlopig tank ik nu eu98 en ga ik verschil merken NA chiptuning. Kortom ik leg me neer bij het volgende info die ik vond van een forumlid: (wellicht interessante info voor ons! Om beter te kunnen begrijpen betreft eu98)

Euro 98 heeft geen hogere verbrandingswaarde dan euro 95. Er zit niet meer verbrandingsenergie in een liter euro 98 vergeleken met euro 95. Als je motor er niet voor gebouwd is dan krijg je niet meer vermogen uit Euro 98 en ga je niet zuiniger rijden van euro 98.
Pas als de motor echt is gebouwd voor een hoger octaangetal (motoren met hogere compressie, vaak turbomotoren, tegenwoordig ook de FSI motoren van VAG) dan kun je beter euro 98 tanken, alleen omdat met euro 95 de motor zal gaan pingelen of (als je een ECU hebt) het ontstekingstijdstip zal gaan vervroegen (waardoor je minder rendement uit je brandstof haalt en daardoor minder zuinig of minder krachtig is).

Dus als er wordt aangegeven dat je euro 95 kunt tanken dan zal je auto niet zuiniger of harder gaan rijden van euro 98. Alles wat je denkt dat de auto er beter van wordt zit tussen je oren. Er zijn ook genoeg testen geweest met de 100 octaan brandstoffen in duitsland waaruit bleek dat die alleen in heel specifieke gevallen een heel klein voordeel brachten.


Mijn chiptuning staat gepland in maart (vagtechniek), ik besloot vandaag namelijk om alvast vroeg te beginnen met eu98 tanken! Wel moet ik zeggen, best wel lastig zoeken naar die pomps met eu98 haha
 
Volkswagen  POLO 6R R-Line  1.2 TSI 
Je moet tegenwoordig nog goed opletten ook, een shell v-power bijvoorbeeld is helemaal geen 98 eerder een soort 95+
Hieronder een lijstje:

en Firezone verkoopt natuurlijk hun 102 competizione brandstof nog

Wat is wel RON98?

Wat is niet RON98?

  • Esso Energy Supreme
  • Shell V-Power
  • Texaco Euro XL
  • Total Excellium
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Robin en Maxxie
Je moet tegenwoordig nog goed opletten ook, een shell v-power bijvoorbeeld is helemaal geen 98 eerder een soort 95+
Hieronder een lijstje:

en Firezone verkoopt natuurlijk hun 102 competizione brandstof nog

Wat is wel RON98?

Wat is niet RON98?

  • Esso Energy Supreme
  • Shell V-Power
  • Texaco Euro XL
  • Total Excellium
Shell V-Power is gewoon E98
 
Volkswagen  X  X 
Shell V-Power is gewoon E98
Shell v-power was niet "gewoon" 98, oke je hebt gelijk dit is vorig jaar januari verhoogd van 97 naar 98.
dit is uit de tijd van mijn seat Ibiza 1.8 turbo met 250pk dat ik me herinnerde shell v-power geen 98 was en dat klopte ook.
Maar ze hebben er wat aan gedaan! mijn foutje!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik dacht een poosje terug te hebben gelezen van shell dat ze met v-power van Ron 97 naar 98 zijn gegaan.
Een snelle zoektocht lijkt dit te bevestigen.

8a669c0cbb15e3d781be060bcffe129c.jpg
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Maxxie
Shell v-power was niet "gewoon" 98, oke je hebt gelijk dit is vorig jaar januari verhoogd van 97 naar 98.
dit is uit de tijd van mijn seat Ibiza 1.8 turbo met 250pk dat ik me herinnerde shell v-power geen 98 was en dat klopte ook.
Maar ze hebben er wat aan gedaan! mijn foutje!

Ik dacht een poosje terug te hebben gelezen van shell dat ze met v-power van Ron 97 naar 98 zijn gegaan.
Een snelle zoektocht lijkt dit te bevestigen.

8a669c0cbb15e3d781be060bcffe129c.jpg
Klopt inderdaad een jaar geleden!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
raden jullie aan om mijn gti te laten chip tunen? Met stage 1 krijg ik 20 pk en stage 1+ 30 pk. Is dit verschil goed te merken?

Een keus die je zelf moet maken. Het scheelt zeker en rijd nog wat soepeler. Zeker wel merkbaar want het koppel zal ook lekker wat meer worden en dat merk je. Niet zo zeer de PK's


Omtrent het tanken. Ik tank alleen Firezone of BP ultimate hier in NL. Andere brandstoffen loopt het niet zo lekker meer. Ik tank alleen in nood een paar liter andere brandstof
 
Is dit dan uiteindelijk in verhouding ook goedkoper omdat deze zuiniger loopt? Of dat niet?

Ik spreek niet uit ervaring maar na wat ik heb gelezen op internet, begrijp ik dat het misschien iets zuiniger loopt ALLEEN als je chiptuning hebt laten doen, want, ik citeer nogmaals:

Euro 98 heeft geen hogere verbrandingswaarde dan euro 95. Er zit niet meer verbrandingsenergie in een liter euro 98 vergeleken met euro 95. Als je motor er niet voor gebouwd is dan krijg je niet meer vermogen uit Euro 98 en ga je niet zuiniger rijden van euro 98.
Pas als de motor echt is gebouwd voor een hoger octaangetal (motoren met hogere compressie, vaak turbomotoren, tegenwoordig ook de FSI motoren van VAG) dan kun je beter euro 98 tanken, alleen omdat met euro 95 de motor zal gaan pingelen of (als je een ECU hebt) het ontstekingstijdstip zal gaan vervroegen (waardoor je minder rendement uit je brandstof haalt en daardoor minder zuinig of minder krachtig is).

Kortom, ik kan geen hard bewijs vinden dat het zuiniger rijdt, maar in ieder geval heeft euro98 tanken voordelen nadat je chiptuning hebt gedaan. Daardoor krijg je net dat beetje extra vermogen met als gevolg mogelijk minder toeren/optrekken etc. Ik citeer de reactie van mijn aankomende chiptuner:

Inderdaad door RON98 is het mogelijk wat meer vermogen te halen en dan zou je dus op de stage1+ waardes uitkomen (140pk en 240Nm). Tank je gewoon RON95 dan mag je rekenen op 130pk en 220Nm. Het is wel van belang de auto te laten tunen met de brandstof waar je uiteindelijk op wil gaan rijden. Het is dus niet verplicht om RON98 te tanken maar dat was meer als tip wanneer je wat extra vermogen zou willen

Verschil is dus 10pk. Maar of je daardoor zuiniger rijdt dan de eu95? Ik heb geen idee
 
Volkswagen  POLO 6R R-Line  1.2 TSI 
Ik heb het bij ATM laten doen in Houten. 105pk naar 130pk, nM weet ik even niet meer. Vond het daar top, goede service, lekker meekijken en onbeperkt koffie!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Ik heb zelf al ongeveer 10 jaar een auto die is afgesteld op euro 98.
Wat ik altijd aanhoud is dat het octaangetal 98 op de pomp of het handvat vermeld moet staan anders is het geen 98.

(staat me iets van bij dat het ook wettelijk verplicht is om het octaangetal erbij te vermelden en anders mag het niet als zijnde 98 verkocht worden, helaas geen bronvermelding voor deze info)
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.6 TDI 141PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!