1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Gisteren ook de Polo laten keuren, specifiek even gevraagd om door te geven wat het deeltjesaantal was bij de roetmeting. Ondertussen heeft de Polo dik 300.000km gelopen en zit het originele roetfilter er nog onder (47 gram ash-load) dus ik was zéér benieuwd. Heb eigenlijk niets bijzonders gedaan (geen GTL diesel of cleaner gebruikt), alleen er voor gezorgd dat de laatste regeneratie alweer een tijdje terug was (600km) en het filter dus redelijk vol zat. Vlag en wimpel door de keuring, 2.000 deeltjes gemeten. Keurmeester zei zelf dat hij ongeveer 80% van de Polo's moet afkeuren vanwege de uitstoot. 2.000 deeltjes had hij niet vaak gezien en hij gaf aan dat het een wereld van verschil maakt wanneer de diesels uitsluitend gebruikt worden voor langere afstanden (25+ km) of als boodschappenwagentje. Veel korte afstanden zorgt soms al voor afkeur bij een KM-stand van onder de 100.000 km. Verschil tussen 1.2 TDI en 1.6 TDI was er wel qua afkeurpercentage, maar scheelde niet veel.

P.S. Auto is gechipped, EGR-off en nog met de originele VW sjoemelsoftware.
 
VW  Polo 6R  1.6TDI 143PK / 321Nm @ JD Engineering 
  • Leuk
Waarderingen: Grutte Pier en Jeroldd
Mijn Polo is zojuist goedgekeurd zonder gedoe. Ook gechipt en EGR uitgeschakeld. Heeft een paar weken stilgestaan voor de keuring. De deeltjesteller gaf 753,7k/cm³ aan en het mag 1000k/cm³ zijn dus kom er goed mee weg.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Ex-Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en iichel
Vandaag even een roetmeting gedaan omdat ik graag wou weten of ik wel of niet door de APK kom.

Mijn 1.2 BM kwam op 1.295.000 deeltjes uit! Over 2 weken heb ik de keuring. Heeft iemand een oplossing om nog onder de miljoen deeltjes te komen? Voorafgaand deze test heb ik 30 min gereden. Ik dacht zelf wynn’s injector cleaner in lege tank gooien en vervolgens even blazen met de wagen voor de keuring.

IMG_6218.jpeg
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Dubbel post ?
Yep, andere wordt verwijderd tbv het overzicht.
 
Vandaag even een roetmeting gedaan omdat ik graag wou weten of ik wel of niet door de APK kom.

Mijn 1.2 BM kwam op 1.295.000 deeltjes uit! Over 2 weken heb ik de keuring. Heeft iemand een oplossing om nog onder de miljoen deeltjes te komen? Voorafgaand deze test heb ik 30 min gereden. Ik dacht zelf wynn’s injector cleaner in lege tank gooien en vervolgens even blazen met de wagen voor de keuring.
Het is mij tot nu toe een raadsel; advies is niet genereren direct voor de meting, nu komen er reacties binnen van mensen die wel hebben lopen blazen en daardoor minder deeltjes zien tijdens de meting.... Mijn theorie waarom dit werkt; Uitlaatgassen zoeken de weg van de minste weerstand, indien de DPF gescheurd is zal dat de scheur dus zijn. Indien een DPF volgens advies niet geregenereerd wordt, zal die weerstand van de filter alleen maar hoger zijn.

Mijn advies; gooi injector cleaner in een halve tank of minder, rijd hier zoveel mogelijk mee. Indien EGR weggeschreven is, controleer of deze dichtgezet is. Ik weet niet hoe makkelijk je garage is maar ik zou eerst zonder geforceerde regeneratie heen. Meting onvoldoende, dan de snelweg op en in de 4 een kwartier rijden oid.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Uit persoonlijke ervaring maakt km stand weinig uit voor de roetmeting. We hebben Autos met 5-6 ton die nog steeds zonder problemen doorkomen en dan weer 1 met 160 duizend die het niet redt
Heel belangrijk is rijdgedrag en hoe de auto met regeneren omgaat, en automaten die vaak ver opschakelen waardoor ze lage toeren altijd rijden zijn ook niet lekker voor het roetfilter
 
  • Leuk
Waarderingen: Illiass
Het is mij tot nu toe een raadsel; advies is niet genereren direct voor de meting, nu komen er reacties binnen van mensen die wel hebben lopen blazen en daardoor minder deeltjes zien tijdens de meting.... Mijn theorie waarom dit werkt; Uitlaatgassen zoeken de weg van de minste weerstand, indien de DPF gescheurd is zal dat de scheur dus zijn. Indien een DPF volgens advies niet geregenereerd wordt, zal die weerstand van de filter alleen maar hoger zijn.

Mijn advies; gooi injector cleaner in een halve tank of minder, rijd hier zoveel mogelijk mee. Indien EGR weggeschreven is, controleer of deze dichtgezet is. Ik weet niet hoe makkelijk je garage is maar ik zou eerst zonder geforceerde regeneratie heen. Meting onvoldoende, dan de snelweg op en in de 4 een kwartier rijden oid.
Personeel van de garage gaf als suggestie om voorafgaand de APK even de Duitse autobahn op te gaan en hem op de staart te geven. Ik ga met de volgende tankbeurt Wynn's injector cleaner er in gooien en vervolgens goed warm rijden voor de APK, hopen dat het helpt. De EGR is weggeschreven als het goed is door een van de vorige eigenaren, afgedopt weet ik niet.

Wat ik begrijp is als je dus in de 4 rijdt op de snelweg, rond de 100 a 120km/u voor ongeveer 15 minuten het roetfilter geforceerd kan regenereren? Of moet je boven een bepaald toerental blijven rijden?
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Dat is per auto verschillend, voor jouw auto weet ik dat niet uit mijn hoofd. Garages kunnen met uitlees apparatuur sowieso geforceerd regenereren. Ook een inmiddels super populaire truc is HVO diesel tanken voor tijdens de apk want dit is super schone brandstof die bijna geen uitstoot heeft
Bedankt voor de tip. Ik ga proberen Neste MY HVO100 diesel te tanken + injector reiniger er door heen en vervolgens duimen.
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Twee weken geleden de BM afkeur met 1,5 miljoen deeltjes. 250.000km op de klok en verder alles nog origineel.

Injectorreiniger op kwart tank, HVO100 in de tank en met 700km na geforceerd regenereren opnieuw geprobeerd, 1,01 miljoen... Net niet genoeg dus. Maar wel 30% minder. Dus mocht je net boven de miljoen zitten loont het zeker om wat dingen te proberen.

Nu de boel maar afmelden bij de RDW en de auto op rijden, want de restwaarde zal wel nul worden nu... :rolleyes:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion 
  • Leuk
Waarderingen: Grutte Pier
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!