1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Twee weken geleden de BM afkeur met 1,5 miljoen deeltjes. 250.000km op de klok en verder alles nog origineel.

Injectorreiniger op kwart tank, HVO100 in de tank en met 700km na geforceerd regenereren opnieuw geprobeerd, 1,01 miljoen... Net niet genoeg dus. Maar wel 30% minder. Dus mocht je net boven de miljoen zitten loont het zeker om wat dingen te proberen.

Nu de boel maar afmelden bij de RDW en de auto op rijden, want de restwaarde zal wel nul worden nu... :rolleyes:

Lullige score ook....
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ja paar keer proberen zou kunnen, zat de garage niet echt op te wachten want volgens mij is het apparaat kostbaar en verdienen ze die wel graag terug.

En volgend jaar zal de score er wel niet beter op geworden zijn en ik heb echt geen zin in ieder jaar dit gezeur. Daarnaast, een tank HVO100 kost zo al 40 euro extra en nog 20 euro injectorcleaner, dat is bij elkaar alweer ruim een kwartaal fijnstoftoeslag...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion 
Twee weken geleden de BM afkeur met 1,5 miljoen deeltjes. 250.000km op de klok en verder alles nog origineel.

Injectorreiniger op kwart tank, HVO100 in de tank en met 700km na geforceerd regenereren opnieuw geprobeerd, 1,01 miljoen... Net niet genoeg dus. Maar wel 30% minder. Dus mocht je net boven de miljoen zitten loont het zeker om wat dingen te proberen.

Nu de boel maar afmelden bij de RDW en de auto op rijden, want de restwaarde zal wel nul worden nu... :rolleyes:
Dat is wel heel lullig. Waanzinnige regelgeving dit. Gewoon weer een manier van de overheid om extra geld te innen.

Na het lezen hiervan ben ik zeer benieuwd of mijn Polo net onder de miljoen grens gaat komen met hetzelfde trucje. Hoe forceer je een dpf regeneratie?
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
110 in de 4. In de 5 te weinig toeren.

Via vcds kan je die sws forceren, van wat ik heb begrepen.

Je kan merken dat je auto regenereert door een zware brom stationair en bij accelereren alsof je uitlaat lek is. Daarbij heb ik gemerkt dat start stop een melding geeft dat hij het niet doet.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Klopt wat H11 aangeeft. Zijn veel dingen waar je het aan kan merken, kijk maar eens naar je standaard stationaire toerental tijdens het regenereren is die een stuk hoger.

Ook werkt inderdaad je start/stop niet als hij bezig is. Dus gewoon met de gordel om auto in zijn vrij zetten. Je krijgt dan in het mooie duits dat start/stop niet MOGLICH is op je display.

Waar ik het soms ook aan merk is als ik weer eens kruipend over de drempels moet en hij dus schijnbaar bezig is. Geef je net iets te weinig gas en dan vlieg je bijna door de voorruit. (gelukkig hebben we de gordel) :')

Ik heb nu ongeveer 8000-9000km gereden met de "nieuwe" motor binnenkort eens kijken hoe die bij mij is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik heb het regenereren via VCDS geforceerd gestart. Zonder geforceerd starten is het maar de vraag of hij op de snelweg uit zichzelf gaat regenereren, want dat doet hij pas als hij denkt dat het filter vol genoeg zit (meting verschildruk van het DPF). Als dat tekort geleden nog is gebeurd dan zal hij niets doen.

Ik heb dus geforceerd gestart en daarna 700km gereden, zodat het filter zo goed als vol zat. Je leest overal wel dat dat ook behoorlijk kan schelen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion 
110 in de 4. In de 5 te weinig toeren.

Via vcds kan je die sws forceren, van wat ik heb begrepen.

Je kan merken dat je auto regenereert door een zware brom stationair en bij accelereren alsof je uitlaat lek is. Daarbij heb ik gemerkt dat start stop een melding geeft dat hij het niet doet.
Dit merk ik inderdaad ook, alsof er een bas toon bijgekomen is. Vooral tijdens het rijden rond de 1800 toeren merk ik het en stationair geluid + toerental. Is wel handig eigenlijk om zo te weten dat hij bezig is met regenereren.

Is het een goed idee om voorafgaand de APK de auto op zijn staart te trappen na het warm rijden? Lijkt mij wel toch
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Let wel op, een auto kan actief of passief regeneren, Passief regeneren vindt plaats door hoge uitlaat temperaturen icm stevig/normaal gebruik (met je auto de snelweg op bv), actief regeneren is een programma die de auto doorloopt om hoge uitlaat temperaturen te bereiken door meer brandstof in te spuiten.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Klopt wat H11 aangeeft. Zijn veel dingen waar je het aan kan merken, kijk maar eens naar je standaard stationaire toerental tijdens het regenereren is die een stuk hoger.

Ook werkt inderdaad je start/stop niet als hij bezig is. Dus gewoon met de gordel om auto in zijn vrij zetten. Je krijgt dan in het mooie duits dat start/stop niet MOGLICH is op je display.

Waar ik het soms ook aan merk is als ik weer eens kruipend over de drempels moet en hij dus schijnbaar bezig is. Geef je net iets te weinig gas en dan vlieg je bijna door de voorruit. (gelukkig hebben we de gordel) :')

Ik heb nu ongeveer 8000-9000km gereden met de "nieuwe" motor binnenkort eens kijken hoe die bij mij is.
Eindelijk net aan gedacht om even langs garage te rijden voor een testje.
 

Bijlagen

  • sjoemel_nog_goed.jpeg
    sjoemel_nog_goed.jpeg
    241 KB · Weergaven: 37
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Grutte Pier
Mag ik vragen of jouw Polo helemaal standaard is? Is de EGR uitgeschreven? Heb je nog de oude ‘sjoemel’ software of de nieuwere software?
Dat mag, ergens in deze 16 pagina's staat het ook. Maar zal nogmaals aangeven.

Toen ik deze auto kocht ben ik direct naar een garage geweest in Eindhoven die de software gedowngraded heeft zodat ze het beste eruit konden halen qua tuning. Ook zit EGR off in deze software verwerkt. Ze hebben de stekker toen eraf getrokken (van de EGR) en mocht niet terug erop anders zou ik fouten krijgen. Volgens mij hebben ze dit allemaal gedaan met van die standaard tuning software @dov heeft dat volgens mij ook in gebruik Stick Out Tongue

Met de APK had ik gewoon goede waardes.. Tijdje terug was de motor kaduuk en is er een ander blok geplaatst met zelfde tellerstand 191.XXX monteur heeft toen voor de zekerheid bij de EGR ook een plaatje geplaatst zodat die zeker dicht is. En nu vandaag dus weer even test gedaan en is nog goed gelukkig.

En ik heb totaal niks gedaan met veel gasgeven of wat dan ook.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dat mag, ergens in deze 16 pagina's staat het ook. Maar zal nogmaals aangeven.

Toen ik deze auto kocht ben ik direct naar een garage geweest in Eindhoven die de software gedowngraded heeft zodat ze het beste eruit konden halen qua tuning. Ook zit EGR off in deze software verwerkt. Ze hebben de stekker toen eraf getrokken (van de EGR) en mocht niet terug erop anders zou ik fouten krijgen. Volgens mij hebben ze dit allemaal gedaan met van die standaard tuning software @dov heeft dat volgens mij ook in gebruik Stick Out Tongue

Met de APK had ik gewoon goede waardes.. Tijdje terug was de motor kaduuk en is er een ander blok geplaatst met zelfde tellerstand 191.XXX monteur heeft toen voor de zekerheid bij de EGR ook een plaatje geplaatst zodat die zeker dicht is. En nu vandaag dus weer even test gedaan en is nog goed gelukkig.

En ik heb totaal niks gedaan met veel gasgeven of wat dan ook.
Oke, gelukkig dat je goede waardes hebt, echter verbaast het me wel. Ik heb vandaag de APK gehad, die van mij heeft na het tanken van HVO100 diesel + injectorreiniger, 2 miljoen deeltjes aangegeven. Hiervoor had ik ook een test gedaan met reguliere B7 diesel en geen injectorreiniger, toen gaf de meter 1,3 miljoen aan. Beide keren 30 minuten warm gereden. Zal wellicht wel een lek/scheur in het roetfilter zijn. Heb dus het roetfilter maar moeten afmelden.
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Oke, gelukkig dat je goede waardes hebt, echter verbaast het me wel. Ik heb vandaag de APK gehad, die van mij heeft na het tanken van HVO100 diesel + injectorreiniger, 2 miljoen deeltjes aangegeven. Hiervoor had ik ook een test gedaan met reguliere B7 diesel en geen injectorreiniger, toen gaf de meter 1,3 miljoen aan. Beide keren 30 minuten warm gereden. Zal wellicht wel een lek/scheur in het roetfilter zijn. Heb dus het roetfilter maar moeten afmelden.

Balen man, zo zie je maar weer dat het echt hit or miss is. Weet je toevallig wanneer de auto voor het laatst had geregenereerd ?
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Let wel op, een auto kan actief of passief regeneren, Passief regeneren vindt plaats door hoge uitlaat temperaturen icm stevig/normaal gebruik (met je auto de snelweg op bv), actief regeneren is een programma die de auto doorloopt om hoge uitlaat temperaturen te bereiken door meer brandstof in te spuiten.
Dus je bedoelt passief, dan is de auto warm en is op de snelweg toeren aan het maken en dan denkt hij dit is een goed moment om stoom af te blazen.

En actief is dan dat hij ziet van “Hey, regeneren is vaker niet gelukt(korte stukken) ik ga nu sws regeneren, ondanks of het nu op de snelweg of binnendoor een kort stukje is?

Want dat is precies wat ik merk, bij zowel korte als lange afstanden.

Bij mij zie ik dan staan start-stop fehler icm met die diepe brom.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  • Leuk
Waarderingen: Grutte Pier
Dus je bedoelt passief, dan is de auto warm en is op de snelweg toeren aan het maken en dan denkt hij dit is een goed moment om stoom af te blazen.

En actief is dan dat hij ziet van “Hey, regeneren is vaker niet gelukt(korte stukken) ik ga nu sws regeneren, ondanks of het nu op de snelweg of binnendoor een kort stukje is?

Want dat is precies wat ik merk, bij zowel korte als lange afstanden.

Bij mij zie ik dan staan start-stop fehler icm met die diepe brom.
Fehler? dat heb ik dan weer niet Stick Out Tongue bij mij gebeurd dat regenereren echt kei vaak heb ik het idee. Voor ik die test had gedaan was ik even in Oploo en toen ik daar parkeerde was die volgens mij ook bezig... Toen naar Mill gereden en die test gedaan.

Offtopic, vind dat start-stop systeem ook echt heel raar. Laatst stopte ik ergens en ging die netjes uit ik stapte uit en na 10 seconden ongeveer weer in en deur dicht gordel om en ik trap de koppeling in hij start? Dit had/heb ik nog nooit meegemaakt als ik uit de auto ben geweest. Dan krijg ik eigenlijk altijd manueel starten te zien.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Fehler? dat heb ik dan weer niet Stick Out Tongue bij mij gebeurd dat regenereren echt kei vaak heb ik het idee. Voor ik die test had gedaan was ik even in Oploo en toen ik daar parkeerde was die volgens mij ook bezig... Toen naar Mill gereden en die test gedaan.

Offtopic, vind dat start-stop systeem ook echt heel raar. Laatst stopte ik ergens en ging die netjes uit ik stapte uit en na 10 seconden ongeveer weer in en deur dicht gordel om en ik trap de koppeling in hij start? Dit had/heb ik nog nooit meegemaakt als ik uit de auto ben geweest. Dan krijg ik eigenlijk altijd manueel starten te zien.
Soms heb ik hele kleine stukjes dus dat ik de auto 5x moet starten binnen een afstand van 2 km, dan merk ik dat hij na zo vaak aan en uit ook gaat regenereren.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!