1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Balen man, zo zie je maar weer dat het echt hit or miss is. Weet je toevallig wanneer de auto voor het laatst had geregenereerd ?
Inderdaad balen, maar ja beter afmelden dan een nieuw roetfilter kopen en eronder laten plaatsen voor €1500,-.

Tijdens de APK had ik denk ik ongeveer 400 a 500 kilometer gereden na de laatste keer regenereren. Maar het kan best met mijn geluk dat de auto is gaan regenereren tijdens de APK, gezien de 2 miljoen meting :/ Het meest balen vind ik nog dat ik €2,66 de liter HVO100 heb getankt voor niets.
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Ik heb een dilemma:
Mijn polo (280xxx) kwam niet door de deeltjestest ca. 5-5,5 miljoen waar 1 miljoen is toegestaan haha. Vervangen was mij het niet waard dus heb ik hem bij het RDW laten uitschrijven. Nu dacht ik, omdat het roetfilter er volgens het RDW toch niet meer in zit, waarom haal ik het roetfilter er niet tussen uit? Als deze toch al zo slecht is, is het wachten op problemen en geen roetfilter is beter voor de turbo. Het roetfilter eruit halen is niet zo'n probleem, dat kan ik zelf.

Softwarematig, dat is wel een dingetje. De auto is gechipt en de egr staat uit. Lijkt mij een kwestie van een vinkje hier en daar, maar verschillende tuners komen aan met prijzen van rond 4/500 euro. Is er een manier dat dit voor een leuker bedrag kan? OBDeleven heb ik, maar volgensmij kan het hier niet mee.

Dus in het kort: wie of waar kan voor een schappelijk bedrag mijn roetfilter uitschrijven?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 105pk 
ik denk dat je het een beetje onderschat, het is wel wat meer dan een vinkje hier en daar. en achter dat vinkje zitten wel getallen van enkele duizenden euro's aan apparatuur, licenties en software. ik vind 't niet zo gek dat ze daar wel enkele honderden euro's voor vragen.

los daarvan schijnt dat @dov kan chiptunen, ik weet niet of hij ook emissie gerelateerde dingen kan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dov
ik denk dat je het een beetje onderschat, het is wel wat meer dan een vinkje hier en daar. en achter dat vinkje zitten wel getallen van enkele duizenden euro's aan apparatuur, licenties en software. ik vind 't niet zo gek dat ze daar wel enkele honderden euro's voor vragen.

los daarvan schijnt dat @dov kan chiptunen, ik weet niet of hij ook emissie gerelateerde dingen kan doen.
Klinkt een beetje neerbuigend inderdaad, maar vindt het bijzonder dat het hetzelfde of meer zou kosten dan een chip en egr uitschrijven..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 105pk 
waarom vind je dat?
Omdat er mijn inziens met chippen de gehele motor computer aangepast wordt, qua turbodruk, inspuiting en dergelijke. Per auto is hier een 'standaard' tune die ontwikkeld is of deze wordt op maat voor de auto geschreven. En een check of de staat van de auto goed genoeg is om meer vermogen en koppel te kunnen hebben. Een roetfilter uitschrijven lijkt mij het uitzetten van een aantal sensoren en de regeneratie. Voor een tuner is minder werk dan een tune voor een auto maken?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 105pk 
Ik heb mijn auto stage 1 gechipt bij VAG Techniek.

2 jaar later roetfilter vol en dus verwijderd. Auto liep prima na het verwijderen, gaf enkel motorstoringslampje.

Vagtechniek gebeld en het koste mij 180 euro voor het verwijderen van de foutcodes.

Ik zou inderdaad ook opnieuw alles op maat kunnen laten optimaliseren maar ik dacht hij loopt mooi zo, als die meldingen maar weg zijn.

Zuiniger, Soepeler en Nee geen overmatig roet als een kolenboot ;)

De common-rail diesels zijn erg efficiënt en zullen nauwelijks roetten als ze goed getuned zijn.

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Dus in het kort: wie of waar kan voor een schappelijk bedrag mijn roetfilter uitschrijven?

Met waardes van 5Mio ben je wel record houder en zou je bijna de roet kunnen zien. Echter, door de DPF delete roet je auto echt als een kolenboot en zal je achterkant binnen no-time zwart zijn. Ja op papier mag het, nee raad het je niet aan....

Prijsopbouw is ook meer een vraag en aanbod kwestie; zij bieden iets aan wat jij niet kan (zelfs niet te doen met VCDS of OBDeleven). maar wel graag wil hebben :)

Ik moest 350,- neerleggen voor een EGR delete, vervolgens maar 100,- euro voor chippen en de vanilla sjoemelsoftware er weer op. Auto is zoveel zuiniger en prettiger in te rijden, dat het een no-brainer van een investering is. Sowiezo die oude sjoemelsoftware, anders loopt je auto de hele tijd te regeneren en hoog stationair te draaien, verschrikkelijk!
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
gister ook ff langs garage geweest om apk in te plannen en ff testmeting te doen. 1e meting rond 2 miljoen, 2e meting er gelijk erna was het nog maar 950.000 nog enkele keren erna geprobeerd en bleef rond 900.000 hangen. ben benieuwd wat ie doet met apk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI BM 140 PK 
Zelf ben ik afgelopen woensdag bij de kwik fit geweest voor de APK van mijn 1.2 BM (EGR uitgeschreven en afgedopt en gechipt).. bij mij kwam er op dat moment 1,000,500 uit wat natuurlijk net niks is, ze hebben bij mij een adaptief in de tank gegooid en gezegd dat ik een week later terug moest komen. (morgen)

Maar aangezien ik wel benieuwd ben waar ik aan toe ben, ben ik toch even langs de monteur van mijn kennis geweest en tot mijn verbazing kwamen er toen 4,500,000 deeltjes uit de meeting..

Hoe dit kan? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Nou ga ik er eigenlijk al vanuit dat de meeting te hoog gaat uitpakken en aangezien mijn polo inmiddels op 210K staat ga ik natuurlijk geen 1000/1500 euro uitgeven aan een nieuwe DPF.

Nou heb ik het hele topic gelezen en lees ik heel veel verschillende verhalen. Maar om deze verhalen kort te sluiten voor mijzelf hieronder een aantal vragen:

- Wanneer ik de DPF laat uitschrijven kan ik dan nog Amsterdam, Utrecht ect. in? (Aangezien ik las dat de euronorm wel vervalt maar de emissieklasse niet.)

- Is dit een probleem in het buitenland bijvoorbeeld: Duitsland of is het een kwestie van zolang de DPF er nog onder zit dan is het goed?

- Wanneer je de DPF laat uitschrijven is het dan nog mogelijk om dit later weer terug te draaien doormiddel van een herkeuring? (Ben helaas te laat aan de APK begonnen, deze loopt op 11-11 af.. en ik zat nog te denken om hem wellicht te laten reinigen door een professioneel bedrijf)

Alvast bedankt voor reacties!
 
Volswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Je euro klasse zal niet wijzigen
Zelf ben ik afgelopen woensdag bij de kwik fit geweest voor de APK van mijn 1.2 BM (EGR uitgeschreven en afgedopt en gechipt).. bij mij kwam er op dat moment 1,000,500 uit wat natuurlijk net niks is, ze hebben bij mij een adaptief in de tank gegooid en gezegd dat ik een week later terug moest komen. (morgen)

Maar aangezien ik wel benieuwd ben waar ik aan toe ben, ben ik toch even langs de monteur van mijn kennis geweest en tot mijn verbazing kwamen er toen 4,500,000 deeltjes uit de meeting..

Hoe dit kan? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Nou ga ik er eigenlijk al vanuit dat de meeting te hoog gaat uitpakken en aangezien mijn polo inmiddels op 210K staat ga ik natuurlijk geen 1000/1500 euro uitgeven aan een nieuwe DPF.

Nou heb ik het hele topic gelezen en lees ik heel veel verschillende verhalen. Maar om deze verhalen kort te sluiten voor mijzelf hieronder een aantal vragen:

- Wanneer ik de DPF laat uitschrijven kan ik dan nog Amsterdam, Utrecht ect. in? (Aangezien ik las dat de euronorm wel vervalt maar de emissieklasse niet.)

- Is dit een probleem in het buitenland bijvoorbeeld: Duitsland of is het een kwestie van zolang de DPF er nog onder zit dan is het goed?

- Wanneer je de DPF laat uitschrijven is het dan nog mogelijk om dit later weer terug te draaien doormiddel van een herkeuring? (Ben helaas te laat aan de APK begonnen, deze loopt op 11-11 af.. en ik zat nog te denken om hem wellicht te laten reinigen door een professioneel bedrijf)

Alvast bedankt voor reacties!

Ook hier blijkt dat juist het moment van meten een groot verschil in resultaat laat zien. De additieven doen vrijwel nooit echt iets.

Heb je de mogelijkheid om je auto uit te lezen? Zo kun je achterhalen of je auto aan het regeneren was of wanneer juist dat voor het laatst is gedaan. Ik verwacht nog steeds dat het direct na het regeneren de beste optie is voor een auto met versleten DPF.

Antwoorden op je vragen;
- Bij het uitschrijven van je DPF wijzigt de emissieklasse niet. Dit is dan ook het vertrekpunt van alle milieuzones (binnen en buitenland).
- Ja er is een optie om het terug te draaien, echter betreft dit een herkeuring bij een RDW station van de gehele auto. $$$. Imo is het laten reinigen van de DPF weggegooid geld. Eerder zou ik je auto laten regeneren (met VCDS of snelweg) en direct meten, valt je meting hoog uit zo snel mogelijk veel meters maken en weer meten.... Je mag 2 maanden overtijd zijn met je APK, echter mag je vanaf 11-11 niet meer op de openbare weg rijden, anders dan naar de garage......
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Je euro klasse zal niet wijzigen


Ook hier blijkt dat juist het moment van meten een groot verschil in resultaat laat zien. De additieven doen vrijwel nooit echt iets.

Heb je de mogelijkheid om je auto uit te lezen? Zo kun je achterhalen of je auto aan het regeneren was of wanneer juist dat voor het laatst is gedaan. Ik verwacht nog steeds dat het direct na het regeneren de beste optie is voor een auto met versleten DPF.

Antwoorden op je vragen;
- Bij het uitschrijven van je DPF wijzigt de emissieklasse niet. Dit is dan ook het vertrekpunt van alle milieuzones (binnen en buitenland).
- Ja er is een optie om het terug te draaien, echter betreft dit een herkeuring bij een RDW station van de gehele auto. $$$. Imo is het laten reinigen van de DPF weggegooid geld. Eerder zou ik je auto laten regeneren (met VCDS of snelweg) en direct meten, valt je meting hoog uit zo snel mogelijk veel meters maken en weer meten.... Je mag 2 maanden overtijd zijn met je APK, echter mag je vanaf 11-11 niet meer op de openbare weg rijden, anders dan naar de garage......
Bedank voor je bericht.

Ik zag net dat ik dus een stuk ben vergeten in de tekst en dat geeft wellicht antwoord op je vraag.

Bij de laatste monteur waar ik ben geweest hebben we geprobeerd om de auto via de computer te laten regenereren.
(ik heb hier niet zoveel verstand van dus sorry als het dom overkomt. )

De monteur heeft de auto aan de computer gelegd en een programma opgestart, toen dit eenmaal aan het werken was moest ik met de auto een stuk rijden waarbij het belangrijk was dat ik de auto even flink in de toeren trapte zodat deze goed warm zou worden.

Hierna heeft hij die veel hogere meeting geconstateerd.
 
Volswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Het is mij tot nu toe een raadsel; advies is niet genereren direct voor de meting, nu komen er reacties binnen van mensen die wel hebben lopen blazen en daardoor minder deeltjes zien tijdens de meting.... Mijn theorie waarom dit werkt; Uitlaatgassen zoeken de weg van de minste weerstand, indien de DPF gescheurd is zal dat de scheur dus zijn. Indien een DPF volgens advies niet geregenereerd wordt, zal die weerstand van de filter alleen maar hoger zijn.

Dit advies om niet te regeneren voor een meting komt vanuit de overheid, met de gedachte dat na mate een filter verzadigd raakt de filter prestaties verhoogd worden, wat bij een goed functionerende filter ook zo is.

Juist een koude motor zal meer roet uitstoten + je EGR staat dan nog open wat ook weer een verhoging zal geven.

Allemaal mooie verhalenl, maar bij jou is juist alles net andersom :) Maar weet je ook de waardes voor de actieve regen. Heb je ook daadwerkelijk het lampje van regen gezien? En hoeveel tijd/afstand zat daar vervolgens tussen met de 4m meting? Het verschil tussen je 2 metingen is wel echt bizar veel.

Het brand mij gewoon om hier meer van te weten waarom dit soort waardes voort kunnen komen.
 
Laatst bewerkt:
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Bij een actieve, dus VCDS geforceerde regen wel ja.
Klopt inderdaad, het lampje ging branden tijdens de test en ging uit toen de test afgelopen was.

Vanmorgen weer voor de APK geweest.
Toch weer te veel roetdeeltjes.. 1,000,700 deeltjes, dus zelfs iets meer dan de eerste test maar toch wel een heel stuk minder dan 4,500,00 die gisteren gemeten werd. Hoe dit kan en waar het aan ligt, ik heb ik geen idee. Wellicht het verschil van meet apparatuur?

Om deze reden het roetfilter dus uit laten schrijven en toen goedgekeurd.

Emissieklasse 5 is gewoon blijven staan en dat was voor mij het belangrijkste zodat ik nog wel alle milieuzones binnen kan komen met mijn auto.

Toch blijf ik het bijzonder vinden.. waar het eigenlijk op neer komt is dus zolang je maar extra betaald dan maakt milieu niet zoveel uit.
(Weer lekker zakken vullen voor onze roverheid)

En zeg nou eerlijk die 15% extra kan wel uit als je kijkt naar wat je kwijt bent voor een nieuw roetfilter + montage.

Ik rijd zelf zoon 35/40K per jaar en ga er vanuit dat ik de auto over 2/3 wel kan afschrijven dus dan ben ik nog niets eens over de helft van die prijs en dan is het nog maar de vraag hoeveel diesels tegen die tijd nog waard zijn.
 
Volswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Verdrietig
Waarderingen: Grutte Pier
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!