1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Vanmorgen weer voor de APK geweest.
Toch weer te veel roetdeeltjes.. 1,000,700 deeltjes, dus zelfs iets meer dan de eerste test maar toch wel een heel stuk minder dan 4,500,00 die gisteren gemeten werd. Hoe dit kan en waar het aan ligt, ik heb ik geen idee. Wellicht het verschil van meet apparatuur?

Agh je hebt je best gedaan. Dat er wat aan de hand is met een waarde van de 1m wel duidelijk.

Dit is zoiets als aangehouden worden met 4 gladde banden, dikke preek levensgevaarlijk bla bla en vervolgens koop je het af met een boete en mag je vrolijk verder rijden alsof er niks aan de hand is.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Vandaag kwam de polo glansrijk door de apk. Meting kwam op 64.5 K#/cm3.
Auto heeft in 2019 wel op de snelweg een probleem met een verstuiver gehad waardoor de motor stikte en ik kwam stil te vallen.
Toen 3 nieuwe erin laten zetten maar auto niet lopen en bleek roetfilter vol te zitten. Die is chemisch gereinigd en schoon eronder gegaan.
Sinds die tijd geen problemen gehad. Auto rijd 90km snelweg per dag. Af en toe Vpower diesel en een toevoeging.
Dus prima kar die voorlopig nog mee kan. 226.000 km op de teller en ja, EGR is weggeschreven.
 
Volkswagen  polo  1.2 TDI 
Zat vandaag op 2 miljoen, straks even weer kijken.

flink gereden, premium diesel etc.

Had ik niet verwacht.

Mocht het zo blijven dan gaan we hem afmelden bij de rdw.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Zat vandaag op 2 miljoen, straks even weer kijken.

flink gereden, premium diesel etc.

Had ik niet verwacht.

Mocht het zo blijven dan gaan we hem afmelden bij de rdw.
Conclusie is simpel, je roetfilter is lek. Inmiddels is ook wel allang bekend dat alle middeltjes niet genoeg helpen bij deze motoren om onder de grens te komen
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Ja, maar dat gebeurt om dat de structuur in het filter die normaal het roet opvangt verstopt zit. Dan gaat het er langs
Ik dacht ook dat je van buitenaf lek bedoelde
Nee hoor, verstopt is verstopt en lek is lek. Als een verstopt filter meer roet doorlaat dan is het element verstopt én lek.

Het is een keramisch filter met minuscule gaatjes die van die naar ondiep van fijn naar iets grover gaat zodat het filter geleidelijk van achter naar voren vol komt te zitten en de druk langzaam oploopt. Wordt de verschildruk tussen voor en na te groot dan wordt het filter geregenereerd.

Dan wordt er dmv motor instellingen een hoge temperatuur gecreëerd wat roet omzet in as. Uiteindelijk blijft er een deel as in het filter achter, dit is de zogeheten ash mass. Hoe ouder een filter hoe hoger de ash mass en hoe korter de interval tussen het regenereren.

Zit het filter verstopt, gaat er echt niet zomaar opeens meer roet doorheen. Meestal ontstaat er permanente schade door het ontstaan van scheurtjes, het filter is verstopt en lek.

Ook slijten deze filters door de enorme hitte die er bij het regenereren ontstaan.

Al met al is het een onderdeel dat een beperkte levensduur heeft. Het reinigen van een roetfilter spoelt welliswaar de as weg, maar kan slijtage niet ongedaan maken.

Dat reinigen van deze filters kan welliswaar wel helpen om een storing te verhelpen, omdat de verschildruk vaak minder is. Vaak is echter de roetuitstoot hoger na het reinigen, maar zoals eerder gezegd meet de computer dat niet, dus geen storing.

Het reinigen heeft vooral zin als er door iets spontaans te veel roet in het filter is gaan zitten en de regeneratie niet meer veilig kan worden gestart. Gevaar voor brand. Bij een versleten filter doet het enkel de storing verhelpen maar het verbeterd de werking niet
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Rickkert en DeeOow
Dit klopt inderdaad, helaas iets te veel mee te maken gehad afgelopen tijd
Ik heb in 2011 een opel corsa cdti gehad die na 1 jaar al problemen gaf. Roetfilter bleek ook vol met scheurtjes te zitten in het ceramische filter met fijne gaten erin en gooide tijdens het regenereren de diesel bij de motortolie met hele hoge reparatiekosten ten gevolgen.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Ik heb in 2011 een opel corsa cdti gehad die na 1 jaar al problemen gaf. Roetfilter bleek ook vol met scheurtjes te zitten in het ceramische filter met fijne gaten erin en gooide tijdens het regenereren de diesel bij de motortolie met hele hoge reparatiekosten ten gevolgen.
Ik weet niet of die auto's een smoorklep hebben, anders kan de motor zichzelf opblazen als de olie te dun is geworden. Levert leuke filmpjes op maar is gewoon gevaarlijk
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Ik weet niet of die auto's een smoorklep hebben, anders kan de motor zichzelf opblazen als de olie te dun is geworden. Levert leuke filmpjes op maar is gewoon gevaarlijk
Het lag aan de EGR klep, kosten ruim 750 euro om te repareren. Na 150 km weer hetzelfde probleem. Kreeg te horen dat ze weer verder gingen zoeken, uiteraard op mijn kosten. Ben daar niet mee akkoord gegaan. Later het regenereren laten uitschakelen waaruit bleek dat het roetfilter gescheurd was en daarom wel diesel inspoot maar niet ontbranden om het roet te verwijderen.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Nu hoorde ik een raar verhaal van mijn zus, ben benieuwd naar jullie ervaring. Ze heeft momenteel nog een Ibiza met ook een CFW motor net als mijn polo. Wel al veel meer op de teller.. EGR is pas vervangen en de distributie, nu moest die gekeurd worden maar te hoge roet uitstoot. Er werd gezegd dan moeten we het roetfilter maar afmelden heeft ze lang niks gehoord en nu de auto weer terug met "we kunnen er niks mee want hij rookt teveel (zwarte rook)" als je het roetfilter afmeld controleren ze hier toch niet meer op of wel?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!