1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Goedemorgen, hetzelfde hier.

Ook even dpg en injectorcleaner additief toegevoegd.

Ook werd aageraden om bij Tamoil te tanken; hun diesel is schoner. We gaan dit even testen.

Er zit nu esso diesel bij de additieven.
Als deze tank aan zijn einde is laat ik hem even doormeten. En dan na de tamoil nogmaals.
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
Uitstoot is er altijd, deze metingen gaan over pm=particle matter.... Deze waardes kunnen voorkomen uit het feit dat de detectie limit van de machine wordt overschreden, die saarloos meter heeft bv maar een nauwkeurigheid van 25.000/cm3, dus in dat geval kan je daadwerkelijke waarde ook prima 24.999/cm3 zijn .....Maar het kan ook komen doordat bv de samenstelling van de pm buiten het voor de APK te meten spectrum valt. Het schijnt zo te zijn dat bij het regenereren er juist dermate grote delen en/of fines worden uitgestoten, wanneer dit buiten de apk grenzen valt is je resultaat 0. Wellicht eens een leuk idee om te verifiëren voor iemand die dit kan meten?

Voor de geïnteresseerden; https://digimagazine.amt.nl/apk/apk_deeltjesteller

Maar waardes rondom de 0 zijn dus geen uitzondering voor nieuwe generatie autos;

Stukje tekst uit APKmeesters;

"Bij een miljoen deeltjes is er ongeveer 5% lek in het roetfilter. Voor jouw idee: in een gemiddelde showroom ligt de waarde van de omgevingslucht rond de 5.000, maar de uitstoot van deze Golf bedraagt slechts 80 tot 90. Als je puur naar de fijnstofuitstoot kijkt, maakt deze Euro VI-auto de lucht dus zelfs schoner.”
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Ik zie in het onderschrift van @joost123 dat hij een 1.4 TDI (EA288 / euro 6) heeft. Laten we wel scherp houden dat dit een compleet andere motor is dan een 1.2 TDI (EA189 / euro 5). We zien toch in dit topic de meeste klachten van de 1.2 TDI komen.

0,0 deeltjes is inderdaad wel vreemd, maar ik ken verhalen van mijn monteur van Mercedessen (o.a. een E200, ding heeft 4,5 ton gelopen) en Renaults die er ook met nagenoeg nul uitstoot, of ruim onder de marge doorheen vliegen. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van de meter zoals @tmracing al zegt, kan er inderdaad best 0,0 uitkomen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Mijn polo 1.2 TDI is uit 2010, 2e eigenaar sinds 2014. Simpele auto, wel altijd extreem goed onderhouden. Normaal minstens 30.000km per jaar maar sinds 2020 Max 10.000km per jaar.
Inmiddels 324.000km op de teller.
Tank altijd bij Tamoil.
Nooit gechipt of getuned aan de auto,
Ook de software-update niet gedaan.
2 jaar geleden is MotorManagement Lampje aan gegaan en had iets te maken met EGR, mijn monteur adviseerde het weg te schrijven maar omdat ik zo lui was om een afspraak te maken dus nooit gedaan.

Vandaag de APK en werd verrast dat ik €25 extra moest betalen voor een ‘deeltjestellertest’. Wist hier namelijk niks van af. THANK GOD, geslaagd. Had een score van 4ton op 1mlj.

Zojuist alle reacties hier gelezen en mag mezelf als lucky voelen! De conclusie was dat de 1.2 TDI compleet afgeschreven is.
Ben benieuwd wat het volgend jaar gaat brengen.
 
Nou dat was een rekening voor mij ook wel weer. Roetfilter + distributieriem. Hoe groot is de kans dat het nieuwe roetfilter volgend jaar weer kuren laat zien? Rij ongeveer 20000 km pj.
 
Volkswagen  Polo 2011 bluemotion 6R  1.2 Diesel turbo 75pk 
Als de DPF ten grondslag lag van je te hoge meting, zal jij deze auto waarschijnlijk niet hebben om dat mee te maken. Vanwaar de keuze om dit te laten repareren i.p.v. afkopen?
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Goedemiddag allen, hier hetzelfde probleem. Mijn polo 1.2 TDI uit 2011 met 352000 kilometer op de teller meet >5.000.000 met de roetmeting, en komt eind van de maand dus niet door de apk. Garage heeft nu injectorcleaner in de tank gegooid dan gaan we het volgende week nog een keer proberen en gaan ze nog een soort schuim in de roetfilter spuiten. Hopen dat dit werkt. Zijn er al die ervaring hebben met die verschillende versies schonere diesel?
 
Volkswagen  Polo 6R Bluemotion  1.2 TDI 75pk 
Goedemiddag allen, hier hetzelfde probleem. Mijn polo 1.2 TDI uit 2011 met 352000 kilometer op de teller meet >5.000.000 met de roetmeting, en komt eind van de maand dus niet door de apk. Garage heeft nu injectorcleaner in de tank gegooid dan gaan we het volgende week nog een keer proberen en gaan ze nog een soort schuim in de roetfilter spuiten. Hopen dat dit werkt. Zijn er al die ervaring hebben met die verschillende versies schonere diesel?
Een schone motor levert een meting van ergens rond de 2 miljoen deeltjes op. Dus het reinigen kan dat voor je betekenen.

Een goedwerkend roetfilter houdt echt een hoop tegen, ik meen maar dat er 250.000 deeltjes doorheen gaan.

Als er nu 5 miljoen deeltjes doorheen gaan is de conclusie simpel, je filter is lek en je motor produceert veel roet.

Als je door de deeltjestest heen wil komen zijn er een aantal zaken die kunnen helpen de uitstoot aan het einde van ne uitlaat onder de 1 miljoen deeltjes te krijgen. Dat wil niet zeggen dat je je filter kan maken maar dat je gaat proberen he motor schoner te laten lopen om daarmee onder de limiet te komen.

-Tank vullen met GTL brandstof levert aanzienlijke vermindering van roetuitstoot.

-Injector reiniger doet ook wonderen.

-Roetfilter niet laten regenereren vlak voor of tijdens de APK. Het liefste zit je filter 3/4 vol. Voller filter is minder roetdeeltjes uit de uitlaat.

-EGR dicht laten maken levert minder roet op maar een hogere nox uitstoot. Bij een 4 gassen meting valt dat op, mogen ze die in de toekomst gaan verplichten. (Nu is die alleen verplicht indien er een uitlaatgassen storing op je dashboard staat).

Er zijn verhalen waarbij het gelukt is om zo tijdens de test onder de 1 miljoen deeltjes te komen, maar ik ken eigenlijk meer verhalen waarbij dit (net) niet gelukt is.

De andere optie is je roetfilter laten vervangen, maar dat is kostbaar.

Als je bovenstaande wil proberen en er is geen resultaat, dan is het uitschrijven van je roetfilter de goedkoopste oplossing.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Wat essie aangeeft, deze is zo lek als een zeef... Vervangen of uitschrijven zonder ook maar iets verder te proberen want dat is weggegooid geld.

Ik snap ook niet waarom al die garages toch proberen de DPF te reinigen met schuim wat bedoeld is voor het loshalen van roet (en dus geen as). Roet kun je er ook uit pompen met een geforceerde regeneratie...
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
1.4 tdi 2015 met 250.000km gechipt bij VT 3 jaar geleden met 2100 deeltjes op de teller met gewoon standaard shell diesel. Enkel voor gezorgd dat de motor warm was bij aanvang en het roetfilter +- 50% verzadigd was vooraf het volgende regeneratieproces.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Zelfde probleem had ik met mijn Transporter bus, T5GP, hij was 6 keer over de limiet. Na advies van de APK monteur, gooi een hele bus WYNNS extreme diesel Cleaner op een 1/4 brandstof tank diesel, En dan BLAZEN op de snelweg, De motor moet ademen, en goed heet worden............ RESULTAAT mijn bus zat ineens op de 1/2 van toegestaan hoeveelheid roet..........Het werkt echt, ik was nooit een gelover maar nu wel.

 
Volkwagen  Cross Polo 2010 6R1,6C1  1.4 
De 1.2 en 1.6 hebben 1 egr tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Het zgh hogedruk egr systeem.

De 1.4 heeft een 2e die vanaf de uitgang van het roetfilter(t splitsing) naar de inlaat van de turbo loopt. Het zgh lagedruk egr systeem.

Er zit ook nog een smoorklep in de uitlaat om de uitlaat gassen meer door de egr te forceren in plaats van dat het ontsnapt via de uitlaat. Ivm de t splitsing.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en iichel
De 1.2 en 1.6 hebben 1 egr tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. Het zgh hogedruk egr systeem.

De 1.4 heeft een 2e die vanaf de uitgang van het roetfilter(t splitsing) naar de inlaat van de turbo loopt. Het zgh lagedruk egr systeem.

Er zit ook nog een smoorklep in de uitlaat om de uitlaat gassen meer door de egr te forceren in plaats van dat het ontsnapt via de uitlaat. Ivm de t splitsing.
Enige idee hoeveel asmassa het roetfilter kan hebben ? Ik meende 80 gram voor 1.4 tdi ? Mijne zit nu op 50. Ben benieuwd wat er gebeurd als je de max bereikt.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
Vanmorgen mocht mijn brikkie langs de apk keurmeester. Zenuwen voor de roetmeting waren uiteindelijk niet nodig.

Bij stationair draaien schommelde de deeltjesteller tussen de 7.300 en 7.800 met een enkele piek tot 10.000 deeltjes. Extreem laag dus. Daarom hoefde er ook geen volgas meting gedaan te worden. De lage meting lag niet aan het apparaat want de 2 auto's voor mij waren met vlag en wimpel afgekeurd.

Ik heb geen additieven in de tank gegooid of HVO, of GTL. EGR werkt nog. Enige wat ik heb gedaan is het filter maandag geregenereerd zodat hij vandaag zo'n 75% vol zou zitten.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!