1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

HVO helpt niet veel. Mogelijk wel als je 50.000 deeltjes naar beneden moet krijgen. Maar de kans dat hij de volgende keer wel doorheen komt op gewone diesel acht ik groter. Er heeft bij ons behoorlijke variatie gezeten tussen de metingen. Liep uiteen van 1,3 mln tot 1,8mln. Afhankelijk van hoe we ons hadden gedragen op de heenweg en wanneer de laatste regeneratie is geweest. Je weet alleen niet of die 1.050.000 niet al je onderwaarde is... Misschien is het bij de volgende test 950.000 maar misschien ook wel 1.200.000...

Maar bij dat getal zeker nog de moeite waard om een hermeting te doen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Het schandalige hiervan is dat als je de roetmeting niet haalt, dat de RDW jou een exit strategie bied om je roetfilter te verwijderen, het aanwezige roetfilter van je kenteken afmeld en jij vervolgens (nog) meer wegenbelasting moet gaan betalen. Oftewel het gaat niet om het milieu, maar om meer geld binnenharken vanuit de overheid.
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Of de overheid verhoogt juist de drempel om met een smerige diesel te gaan rijden, maar wel proportioneel.

Door de hogere belasting ontmoedig je het gebruik van een auto met hoge uitstoot. Dat willen we ook graag. En dat heeft niks te maken met milieu, de co2 uitstoot is immers gelijk, maar heeft alles te maken met luchtkwaliteit. Dus de de longen van jou, mij en de kinderen.

Tegelijkertijd is het compleet afkeuren van een verder prima auto niet proportioneel naar de eigenaren van zon auto want daarmee is je auto meteen afgeschreven. Je kunt blijven rijden en je hoeft geen andere auto te kopen.

Je kunt de overheid en stelletje graaiers vinden maar ik vind het een redelijk nette oplossing naar de eigenaren van zon auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Trymaz, Shaan en Sal
Of de overheid verhoogt juist de drempel om met een smerige diesel te gaan rijden, maar wel proportioneel.

Door de hogere belasting ontmoedig je het gebruik van een auto met hoge uitstoot. Dat willen we ook graag. En dat heeft niks te maken met milieu, de co2 uitstoot is immers gelijk, maar heeft alles te maken met luchtkwaliteit. Dus de de longen van jou, mij en de kinderen.

Tegelijkertijd is het compleet afkeuren van een verder prima auto niet proportioneel naar de eigenaren van zon auto want daarmee is je auto meteen afgeschreven. Je kunt blijven rijden en je hoeft geen andere auto te kopen.

Je kunt de overheid en stelletje graaiers vinden maar ik vind het een redelijk nette oplossing naar de eigenaren van zon auto.
Ben het met je eens dat het niet proportioneel is naar de eigenaren om dat te doen, dus dat er een exit mogelijkheid is, is goed. Echter met verwijderde roetfilter rijden is toch tig keer zo uitstotend? Iedereen die niet door die meting komt gaat zijn of haar roetfilter verwijderen en stoot vervolgens een stuk meer uit. Boeit mij persoonlijk niets maar het lijkt erg tegenstrijdig tegen het eigen klimaatbeleid van de overheid dus vind het wel apart.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI BM 
Ben het met je eens dat het niet proportioneel is naar de eigenaren om dat te doen, dus dat er een exit mogelijkheid is, is goed. Echter met verwijderde roetfilter rijden is toch tig keer zo uitstotend? Iedereen die niet door die meting komt gaat zijn of haar roetfilter verwijderen en stoot vervolgens een stuk meer uit. Boeit mij persoonlijk niets maar het lijkt erg tegenstrijdig tegen het eigen klimaatbeleid van de overheid dus vind het wel apart.
Uitstoot tegengehouden door een roetfilter is met name fijnstof. Het klimaat geeft niet zoveel om fijnstof. Fijnstof is vooral luchtkwaliteit voor mensen. CO2 is klimaat gerelateerd, dat verandert niet door een roetfilter.
 
Uitstoot tegengehouden door een roetfilter is met name fijnstof. Het klimaat geeft niet zoveel om fijnstof. Fijnstof is vooral luchtkwaliteit voor mensen. CO2 is klimaat gerelateerd, dat verandert niet door een roetfilter.
Klein stukje afwijken van auto verhaal, maar wel interessant om te weten.
Bij een vrachtwagen die gemiddeld een levensduur heeft van 10 jaar en dan gemiddeld 1.200.000km rijd,
word iedere 400000km het roetfilter (2 patronen van formaat wastrommel) gewisseld.
Die patronen kunnen professioneel worden gereinigd, maar ik verkies zelf nieuw boven reinigen door de geringe meerprijs.

Dat een roetfilter op een personen auto op een gegeven moment (jaar of kilometerstand) niet meer functioneert,
zou dan toch ook met vervangen roetfilter beter moeten zijn, voor alles.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Ik weet ff niet wat ik hiervan moet vinden. Wat vandaag voor subsidie in aanmerking komt is over 1 jaar zwaar de sjaak. In 2011 een eco diesel gekocht waar geen wegenbelasting op zat, dat zou vanaf 2014 wel het geval zijn. En wat gebeurt er.........wegenbelasting bij eerste betaling in 2014 direct met ruim 50 euro verhoogd. Koop je nu een electro auto die bijna of ruim 2 ton weegt krijg je 2950 euro subsidie, maar vanaf 2026 gaat dat eraf en kan je in de portemonnee vanwege het gewicht en dus de wegenbelasting. Koekje uit eigen doos dus. Milieu is mooi nieuw stokpaardje geworden om de staatskas te spekken en als je geld hebt kun je je zondes afkopen.
Minder verbruik is in mijn optiek nog het beste voor het milieu, maar als je een dikke V8 hebt met bijbehorende uitstoot en je beschikt over een dikke portemonnee betaal je gewoon en is er niets meer aan de hand. En waarom is het in godsnaam mogelijk dat er een TESLA PLAID te koop is (ding gaat van 0 naar 100 in nog geen oogblink) maar de accu is wel plat na 500 KM tewijl als je er normaal mee zou rijden je een dubbel bereik hebt.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Vanochtend m'n BM weggebracht voor de APK. Nog niets gehoord, maar zag zojuist op de site van RDW dat de vervaldatum een jaartje opgeschoven is :)

Afgelopen 3 weken wel 2x een cleaner aan de diesel toegevoegd:
  • STP diesel injector cleaner én
  • STP diesel particulate filter cleander
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 110pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal en _Maarten_
Auto net ogehaald: op het bonnetje staat:
Meetresultaat: 0,0 k#/cm3 (limietwaarde 1000 k#/cm3) :)

Van de APK-kosten schrik ik dan weer wel: 89,21 EUR :astonished:
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 110pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!