Voorstellen? Etiquette?

iichel

Exclusive lid
12,866
4
8,081
283
Hoe vaak gebeurt het wel niet?

Nieuw lid, lid sinds vandaag, topic, vraag. En dan krijg je 30x welkom.
Waarom? Omdat we een community zijn, en als je je niet voorstelt, doe je niet mee.
Die trend heb ik wel eens aan meegedaan, maar ik vond het zelf ook gewoon irritant. Ik reageer gewoon niet meer in die topics.

Vroeger, toen ik nog moderator was, konden nieuwe leden zelfs PB's sturen.
Omdat ik van diezelfde categorie leden zelfs PBs kreeg met 'hey vraagje', is dat veranderd. Nu moet je 10 posts maken voordat je een PB mag sturen.
You're welcome.
En iedere PB met 'hey vraagje' negeer ik overigens, maar dat terzijde.

Waar ik naartoe wil is, wat doen we met die nieuwe leden?
Reageren we gewoon op de vraag (of niet) of posten we 30x welkom?

Op sommige fora is het geaccepteerd dat dit gebeurt, en waarom niet, want het is immers een forum.
Op sommige fora is het verplicht om je voor te stellen voordat je mag posten, ook een goed idee, maar krijgen de mods het druk mee.

Maar hoe het nu gaat... zijn we daar allemaal nou zo gelukkig mee? Iemand stelt en vraag en je antwoord is 'welkom'.
Daar is denk ik niemand gelukkig mee.

Misschien een vraag enerzijds aan de leden maar misschien ook aan @Johan hoe hij graag wil dat het gaat op zijn forum.

Denk mee... Dank u :)
 
De reden dat die mensen op het forum komen is, omdat ze vastlopen met hun vraagstuk. Zo ben ik zelf immers ook terecht gekomen op dit forum.
Echter hoe ik het begreep was voorstellen en dan je vraag stellen. De 'welkom' op berichten van nieuwe leden is dan ook expres gedaan om 'niet te helpen', omdat ze de regels niet lezen.

Dus ja, zelf vind ik het wel geinig dat er simpelweg welkom wordt gestuurd. Hadden ze maar beter moeten lezen.
 
Ik persoonlijk irriteer me mateloos aan die niets toevoegende welkom berichten, gevolgd door een duimpje eronder van andere leden. Zoals @JelleR aangeeft, komen meeste mensen hier terecht door een probleem waar ze niet uitkomen. Dus in plaats van ze te helpen waar we kunnen, waar dit forum om draait, pleuren we de deur voor hun neus dicht. Kan je niet helpen, prima, reageer dan niet. Wil je dat iemand zich voorsteld, wijs diegene dan in de juiste richting. Op meerdere FB pagina's wordt er ook gewoon geholpen zonder je complete cv online te gooien.

Voor nu, iedereen een fijne avond gewenst!
 
  • Leuk
Waarderingen: Max1996
Persoonlijk vind ik dat je nieuwe leden geen verplichtingen moet opleggen, maar je mag wel van ze verwachten dat ze zich netjes gedragen, en ook iets willen bijdragen door een ander zijn vragen te lezen/beantwoorden. En vragen die een nieuw lid stelt, moet je naar mijn idee ook gewoon beantwoorden, als je een antwoord of idee hebt tenminste. Maar je moet ze niet de les lezen, met van je moet je voorstellen, vraag niet goed gesteld, of je had dit anders moeten doen.. enz. Breng dat iets genuanceerder, anders jaag je daar naar mijn idee mensen mee weg, terwijl ze misschien best een goede bijdrage hadden kunnen leveren aan het forum.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: krisrock en Pigeon
Heb vroeger 9 forums beheerd. Daar moesten nieuwe leden zich eerst netjes voorstellen in een speciaal subforum, dus niet tussen alle andere topics. Het liefst met een foto van hun auto, als ze die hadden. Ik had zoiets van: als ik aan je deur kom loop ik je ook niet voorbij en vreet je hele koelkast leeg. Neen. Ik stel mij eerst netjes voor... en vreet dan je koelkast leeg. Stick Out Tongue
Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat je jezelf even voorstelt met een foto van je auto. Voorstellen hoeft echt niet uit je hele CV te bestaan. Net zoals de leden niet verplicht zijn om te reageren om die voorsteltopics.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
+1 en je komt hier ook om wat ervaringen uit te wisselen want autoproblemen worden op fora zelden tot nooit opgelost. Voor onderdelen en prijsindicaties vind ik dit forum wel heel nuttig. Maar een topic 'hallo ik ben Pietje en hoor af en toe een vreemde tik' met alleen een welkom beantwoorden staat bij mij niet erg hoog in de ergernissen top 200.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Heb vroeger 9 forums beheerd. Daar moesten nieuwe leden zich eerst netjes voorstellen in een speciaal subforum, dus niet tussen alle andere topics. Het liefst met een foto van hun auto, als ze die hadden. Ik had zoiets van: als ik aan je deur kom loop ik je ook niet voorbij en vreet je hele koelkast leeg. Neen. Ik stel mij eerst netjes voor... en vreet dan je koelkast leeg. Stick Out Tongue
Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal dat je jezelf even voorstelt met een foto van je auto. Voorstellen hoeft echt niet uit je hele CV te bestaan. Net zoals de leden niet verplicht zijn om te reageren om die voorsteltopics.
Op andere fora is het vaak ook dat je in meer technische subfora pas mag posten als je X aantal posts op het forum hebt.

Mocht er echt de wens zijn dat elke gebruiker zich voorstelt, is het wellicht een mogelijkheid om het posten van een nieuwe thread te blokkeren, totdat iemand zich heeft voorgesteld in het 'voorstellen' subforum.
Reageren op andere posts zou je dan wel toe kunnen staan (mits dat ook kan met de forum-software).
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N
Op andere fora is het vaak ook dat je in meer technische subfora pas mag posten als je X aantal posts op het forum hebt.

Mocht er echt de wens zijn dat elke gebruiker zich voorstelt, is het wellicht een mogelijkheid om het posten van een nieuwe thread te blokkeren, totdat iemand zich heeft voorgesteld in het 'voorstellen' subforum.
Reageren op andere posts zou je dan wel toe kunnen staan (mits dat ook kan met de forum-software).
Op het passat forum hanteren we idd na registratie dat alleen de voorstel topic beschikbaar is. Daar stel je je eigen voor al dan niet met een foto. Na 3 berichten gaan de technische gedeeltes los en kan je daar je probleem plaatsen. Daar wordt dan ook geen welkom gepost maar puur vraag en antwoord. De reden hiervan is dat er mensen aanmelden, ik heb dit probleem en zonder terug koppeling hoor je niks meer.
Maargoed ieder forum zijn/haar eigen regels.
 
Volkswagen  Polo 6C R-Line  1.4 TDI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Ruud9N en Sal
Op het passat forum hanteren we idd na registratie dat alleen de voorstel topic beschikbaar is. Daar stel je je eigen voor al dan niet met een foto. Na 3 berichten gaan de technische gedeeltes los en kan je daar je probleem plaatsen. Daar wordt dan ook geen welkom gepost maar puur vraag en antwoord. De reden hiervan is dat er mensen aanmelden, ik heb dit probleem en zonder terug koppeling hoor je niks meer.
Maargoed ieder forum zijn/haar eigen regels.
Ja dat is precies wat ik bedoel.

Ben het daar overigens niet mee eens. Ik vindt dat iedereen die een vraag heeft over z'n Polo daar zijn vraag over moet kunnen stellen, zonder dat ie meteen een volledig actief lid hoeft te zijn.
Niet iedereen houdt zoveel van auto's dat ze langdurig actief willen zijn/voor willen stellen op een forum. Toch mogen ook zij hun vraag stellen en geholpen worden.
Dat lijkt mij wel een beetje het doen van een forum.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Pigeon
Dit is precies de discussie die ik zoek. De ene zegt, iedere vraag moet kunnen, de ander zegt, we hechten waarde aan een actieve community en we zijn geen helpdesk :) Interessant.
Tja een helpdesk.. als je jezelf ziet als helpdesk medewerker, vraag ik me af of je wel op een forum moet rond hangen. Het is hier informatie uitwissellen, niets meer niets minder. Of iemand hier nu voor de eerste keer komt en zijn vraag maar eenmalig stelt, of hier al jaren rond hangt. Beide zullen van mij het zelfde antwoord krijgen als ik hun vraag lees. Hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe het word gevraagd. Zelf ben je ooit ook op een forum voor het eerst binnengekomen,( meerdere waarschijnlijk) en vind je het fijn als iemand je helpt, dan dat er op je word neer gekeken. Dat er een discussie word gestart waar er min of meer word betwist of je nieuwkomers moet helpen doet eerlijk gezegd mijn wenkbrauwen fronsen.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Thomaskol
Tsja, er zijn denk ik (in ieder geval) twee groepen forumgebruikers. De ene groep is vooral met zichzelf bezig, aan je post historie te zien hoor jij daarbij, de andere groep interacteert buiten z'n eigen polo/vragen ook met andere gebruikers.
Beetje kinderachtig dat je het nu op de man gaat spelen. Ik ben net een paar dagen lid, en zal je idd nog weinig van mij zien. Je bent zelf deze discussie gestart, en als er dan niet in jou straatje word gepraat ga je zo beginnen. Als jij niet aan welkom reacties wilt mee doen, niet doen dan. Maar begin dan ook geen discussie door je frustratie!!
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
Ik wil hier toch ook even op reageren.
Mijn motto is: lees wat je wil lezen, volg wat je wilt volgen en laat de dingen die je niet interessant vind lekker links liggen.
Persoonlijk vind ik het helemaal geen probleem om jezelf voor te stellen dmv de hoofdpagina, nieuwe topics dus. Als je het niet wilt lezen dan lees je het lekker niet.
Ik lees bijvoorbeeld vrij weinig over technische onderwerpen omdat ik er simpelweg geen verstand van heb.

Laten we het bovenal gewoon gezellig met elkaar houden!
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!