Tikkende motor 1.2 TDI

Vreemd, heb wel echt spijt van de motorswap.. Nu is het weer de inlaat en ik denk ook dat oliefilterhuis what's next.. En volgens mij lust dit blok ook best wat olie :/ had gewoon andere auto moeten kopen.

1 positief ding, ik denk dat de steenmarter nu mijn auto niet meer wilt word die vies door de olie Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Vreemd, heb wel echt spijt van de motorswap.. Nu is het weer de inlaat en ik denk ook dat oliefilterhuis what's next.. En volgens mij lust dit blok ook best wat olie :/ had gewoon andere auto moeten kopen.

1 positief ding, ik denk dat de steenmarter nu mijn auto niet meer wilt word die vies door de olie Stick Out Tongue
Is de "nieuwe" motor afkomstig uit een schade auto? Dan vind ik t niet heel gek dat er een inlaat kapot is.
Oliefilterhuis is een kwaaltje bij de 1.2TDI. Even door de zure appel heen bijten en genieten!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik snap je beredenering, vooral als het je al een smak geld heeft gekost. Wat @Catunambu zegt. Hoe zuur ook, even door de zure appel heen bijten.

Je bent nu al zover gekomen, misschien zitten er nog wat kleine reparaties aan te komen, uiteraard lijkt dat op het bodemloze put verhaal, maar je bent er bijna en hopelijk kan je er dan zorgeloos van genieten.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Een klant van mij had t zelfde met een oude T3 bus. Ding is uitgerust met een WBX, daar is zo goed als niks over bekend of van te vinden. Zeker niet over de carburateur die VW gebruikt. Gelukkig wist ik via een goede vriend aan veel informatie te komen en met commonsense hebben we die bus weer een beetje werkend gekregen. De vorige garage had een heel aantal zaken niet correct uitgevoerd en het heeft pak en beet 4 dagen gekost om die bus weer "goed" lopend te krijgen, of in ieder geval op het punt dat ie loopt zoals ie liep VOORDAT ze bij de vorige garage kwam met dat ding. Vervolgens bleef er steeds weer wat kapot gaan, dan begon ie te stinken naar benzine door een lekke tank, dan viel de motor random uit en wilde bijna niet starten (oke, dat was mijn fout, verkeerde brandstofpomp gemonteerd), dan liep de motor te heet, dan weer wilde het ding weer niet starten, Dan weer liep ie niet harder dan 80, dan dit, dan dat.. Klant was helemaal klaar met die bus, begrijpelijk, en opzoek naar een andere. Op mijn aanraden die bus toch nog 1 kans gegeven: Ding rijd inmiddels al enkele maanden probleemloos en ze is de koning te rijk!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dit is wel een leuk voorbeeld van de sunk cost fallacy:

De sunk cost fallacy is een veelvoorkomende denkfout die we maken als we beslissingen nemen. Deze denkfout ontstaat wanneer we reeds geïnvesteerde middelen (vaak geld, maar het kan ook tijd of moeite zijn) meewegen in onze beslissing om door te gaan met een project, ondanks dat de vooruitzichten misschien niet gunstig zijn. De term "sunk cost" verwijst naar kosten die reeds gemaakt zijn en niet meer teruggevorderd kunnen worden.

Laten we een voorbeeld nemen dat mogelijk relevant is voor leden van een Volkswagen Polo forum. Stel dat je veel geld hebt geïnvesteerd in het repareren van je oude Volkswagen Polo. Je hebt bijvoorbeeld geld uitgegeven aan het vervangen van de motor, het repareren van de versnellingsbak, en het vervangen van de remmen. Deze kosten zijn "sunk costs" - je kunt dit geld niet meer terugkrijgen, ongeacht wat je verder met de auto doet.

Nu breekt de versnellingsbak opnieuw en je staat voor een beslissing: laat je de versnellingsbak opnieuw repareren of koop je een nieuwe auto? De sunk cost fallacy zou in dit scenario zijn dat je besluit de versnellingsbak te repareren enkel omdat je al zoveel geld in de auto hebt gestoken. Je denkt bij jezelf: "Ik heb al duizenden euro's in deze auto geïnvesteerd, ik kan nu niet stoppen." Dit is een denkfout omdat de reeds gemaakte kosten geen invloed zouden moeten hebben op je beslissing. Wat je eigenlijk zou moeten overwegen is: "Wat is de meest kostenefficiënte oplossing vanaf dit punt?"

Het is begrijpelijk dat het moeilijk is om los te laten als je al veel geïnvesteerd hebt in iets, maar het is belangrijk om te onthouden dat je toekomstige beslissingen zou moeten baseren op toekomstige kosten en baten, niet op de kosten die je in het verleden al hebt gemaakt. Deze zijn, zoals de naam al aangeeft, "verzonken" en kunnen niet meer worden teruggevorderd.
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Dit is wel een leuk voorbeeld van de sunk cost fallacy:

De sunk cost fallacy is een veelvoorkomende denkfout die we maken als we beslissingen nemen. Deze denkfout ontstaat wanneer we reeds geïnvesteerde middelen (vaak geld, maar het kan ook tijd of moeite zijn) meewegen in onze beslissing om door te gaan met een project, ondanks dat de vooruitzichten misschien niet gunstig zijn. De term "sunk cost" verwijst naar kosten die reeds gemaakt zijn en niet meer teruggevorderd kunnen worden.

Laten we een voorbeeld nemen dat mogelijk relevant is voor leden van een Volkswagen Polo forum. Stel dat je veel geld hebt geïnvesteerd in het repareren van je oude Volkswagen Polo. Je hebt bijvoorbeeld geld uitgegeven aan het vervangen van de motor, het repareren van de versnellingsbak, en het vervangen van de remmen. Deze kosten zijn "sunk costs" - je kunt dit geld niet meer terugkrijgen, ongeacht wat je verder met de auto doet.

Nu breekt de versnellingsbak opnieuw en je staat voor een beslissing: laat je de versnellingsbak opnieuw repareren of koop je een nieuwe auto? De sunk cost fallacy zou in dit scenario zijn dat je besluit de versnellingsbak te repareren enkel omdat je al zoveel geld in de auto hebt gestoken. Je denkt bij jezelf: "Ik heb al duizenden euro's in deze auto geïnvesteerd, ik kan nu niet stoppen." Dit is een denkfout omdat de reeds gemaakte kosten geen invloed zouden moeten hebben op je beslissing. Wat je eigenlijk zou moeten overwegen is: "Wat is de meest kostenefficiënte oplossing vanaf dit punt?"

Het is begrijpelijk dat het moeilijk is om los te laten als je al veel geïnvesteerd hebt in iets, maar het is belangrijk om te onthouden dat je toekomstige beslissingen zou moeten baseren op toekomstige kosten en baten, niet op de kosten die je in het verleden al hebt gemaakt. Deze zijn, zoals de naam al aangeeft, "verzonken" en kunnen niet meer worden teruggevorderd.
Mooi verhaal, lekker kort ook Stick Out Tongue

Dinsdag word er gekeken of het oliefilterhuis ook gedaan moet worden, maar voor zijn vakantie word inlaat etc nog vervangen ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Aaarg! Inlaat is omgeruild incl pakking en deze lekt nu niet meer bovenop.. MAAR toch weer olie op die "dop" waar het filter in zit. Heb ik net de dop gekregen van mijn oude motor helemaal schoongemaakt en mijn filter (van nieuwe motor erin gezet) vastgezet stuk gereden en weer druppels erop.

Zou die buis dan soms lekken met bepaalde turbo kracht en warmte? Die buis heeft ook een flinke tik gehad zit een buts in zie foto's.

Edit: zie nu ook op de foto dat onder hij ook geknakt is lijkt het?
 

Bijlagen

  • buis.jpeg
    buis.jpeg
    167 KB · Weergaven: 35
  • olie_dop.jpeg
    olie_dop.jpeg
    425.8 KB · Weergaven: 35
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Had ik al gedaan de vorige keer.. Het is gewoon niet te vinden.

Ik ga die buis helemaal intapen zoals ik boven op inlaat had gedaan en dan zien of daar de olie in komt te zitten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik had het buisje helemaal vol zitten met tape, toen ik op het werk keek zag ik geen olie.
Gister het buisje vervangen, stukje gereden niks te zien.

Net een veel langer stuk gereden en geen olie meer op het deksel, alleen bij de rand zweet hij wat maar dit lijkt mij niet zo een probleem..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Boven uit de vorige inlaat kwam ook olie.. Ik snapte dat ook niet? Monteur zei met een motor en turbo kan er soms wat olie uitkomen als er een scheurtje in zit?
Dit klopt, aan de inlaat kant voor de turbo zit een carterafzuiging die carterdampen(met oliedamp) afzuigt. Dit komt in het inlaat traject en uiteindelijk verbrand het mee. Op zich logisch dat dit minimale afzetting veroorzaakt aan de binnenkant van het inlaattraject. Bij een scheurtje wordt een deel van deze afzetting en damp naar buiten geperst en dat zie je aan de buitenkant van de slang terug. Zelfs het kleinste gaatje veroorzaakt al afzetting aan de buitenkant.

Update: ik zie dat het niet over de drukslang van de turbo gaat maar over de EGR pijp. Hier hoort geen olie doorheen te gaan, enkel uitlaatgassen (met roet). Op zich mooi dat er geen olie meer uitkomt, maar het hoort er helemaal niet doorheen te gaan. Dan is er meer aan de hand. Denk aan olie in de uitlaatgassen door bijvoorbeeld lekkende verstuivers of lekkende kleppen (of klepsmering). Heb je olieverlies?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
Toen ik dat buisje bekeek dacht ik al hmm dat is roet? Toen ik hem eraf haalde had ik wat olie druppels aan mijn handen (aan de inlaat kant dus) en ja dit blok lijkt net zoveel olie te verbruiken als mijn vorige.

Weet niet of het iets ermee te maken heeft maar de EGR is afgedopt. (denk bij de EGR zelf)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
@essie91 ik heb het oude buisje even bekeken.. Als ik mijn vinger erdoor haal zie ik inderdaad "roet" (motor kant)
Bij de ronde aansluiting (op de inlaat) daar zat een beetje olie. Ik vermoed dat hij bij die aansluiting gelekt heeft.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Als de egr afgedopt is dan kan het mogelijk wel, daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Als de egr functioneel is dan blaast de uitlaatgas in 1 richting richting de inlaat.

Als de EGR afgedopt is bij het uitlaatspruitstuk of de EGR klep, dan kan er wel een geringe hoeveelheid damp in de EGR buis terecht komen omdat daar geen uitlaatgasdruk op staat.

Heb je de oude buis weleens goed bekeken, zit daar nu een scheur in?

Evengoed zou ik zorgen dat de buis goed luchtdicht is om drukverlies op het inlaattraject nihil tot nul te houden. Anders klopt de verhouding van het mengsel niet meer met de gemeten lucht langs de LMM
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!