Tikkende motor 1.2 TDI

Ik heb dit grapje al eerder meegemaakt, daarom is het ook zo dom dat ik deze auto gekocht heb. (mja dealer zei niks aan de hand)
Conclusie zal wel weer zijn lagerschalen weggevreten incl krukas beschadigd. Dan maar andere lagerschalen erop en weg ermee.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Damn, ik zie net dit
wat een schijt motor, denk dat "garage #2" dit niet weet. Zal morgen eens bellen want als je dus de carterpan eraf haalt zie je nog niks :/ de d-riem zal eraf moeten enzo. Mooi man, denk dat het exit Polo is/word.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
de frequentie van het tikken komt niet direct overeen met de frequentie van de krukas, wel met de frequentie van de verstuivers als ik t zo goed hoor in de video. Dit kan betekenen dat er boven in de motor iets tikt, verstuivers zijn goed zeg je, blijven enkel de kleppen/nokkenassen/klepstoters nog over! Die zou je nog knnen laten checken op overmatige speling.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Issam
De auto vandaag opgehaald bij garage #2 deze had alleen tijd gehad om te luisteren waar het vandaan komt. Ook dit wist hij niet zeker.. Aangeraden om toch maar terug te gaan naar garage #1 dat het dus helaas niet opgelost is en wat er verder nog mogelijk is.. Dit dus gedaan en ik vermoed dat hij kleppendeksel zal loshalen om te kijken of het daar dus vandaan komt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Auto weer terug, ze hebben niks losgehaald want hij vertrouwd de verstuivers niet.. En als hij kleppendeksel loshaalt moet ik weer betalen voor niks.
Dus toen ik hem net ging ophalen zij een andere medewerker dit klinkt eerder als een verbrande klep want je hoort het ook in de uitlaat.

Nja, ik moet nu naar een diesel specialist.. Wat een gezeik :(
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Polo vandaag weer weggebracht naar garage #2 (heeft weken hier stil gestaan op oprit) morgen middag hoopt hij mij te kunnen vertellen wat er stuk is.
Heb nog wel de tip gegeven dat je het beter kan horen (lijkt het) als je de olievuldop eraf haalt en gas geeft. Ben na zolang wel echt benieuwd wat het nou is :/
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dop zorgt voor vacuüm, dus ja slechter lopen sowieso
Klopt! Alleen uitvallen gebeurt zelden. De stationair regelklep zal hiervoor compenseren. Overigens had mn vader met zn vorige auto dat deze af en toe heel beroerd stationair liep, hield enorm in bij optrekken en niemand kon t probleem vinden. Op een mooie zaterdagmiddag heb ik toen de carterontluchting af gedopt en een stuk gaan rijden en raad eens? auto trok weer als een beer en liep super mooi stationair! Even verder kijken en zoeken: O-ring van de olievuldop was kapot/versleten. Deze vervangen en de auto liep weer als nieuw!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Had net gebeld, hij had toch onder open gemaakt want met goed luisteren leek het daar vanaf te komen. En inderdaad! Lagerschaal ligt er helemaal uit bij 1 cil.

Ik hoor morgen of de krukas nog goed is.. Maar wat hij zover kon zien was het nog goed!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik kan mijn vorige bericht volgens mij niet meer editen? @Robin klopt dat?

Het is namelijk wat anders als ik dacht, er zit gewoon iets speling op 1 drijfstang lager. Daarom is de kans aanwezig dat de krukas nog heel is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik kan mijn vorige bericht volgens mij niet meer editen? @Robin klopt dat?

Het is namelijk wat anders als ik dacht, er zit gewoon iets speling op 1 drijfstang lager. Daarom is de kans aanwezig dat de krukas nog heel is.
Dan zit er waarschijnlijk te veel tijd tussen het plaatsen en bewerken.

Goed nieuw toch als de krukas nog heel is
 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Eerst de oorzaak achterhalen van het kapot lopen van de lagers! Krukaslagers zijn glijlagers. Glijlagers hebben geen slijtage onder de goede/perfecte omstandigheden omdat er GEEN metalisch contact aanwezig is tussen het lageroppervlakte en de as die gelagerd is. Tussen deze 2 oppervlaktes zit namelijk een dunne oliefilm die ervoor zorgt dat het lager soepel loopt en niet inslijt. Als een glijlager WEL inslijt is dit vaak een teken van een slechte smering (lees hier: te lage oliedruk of verkeerde/slechte oliekwaliteit). Vaak gaat ook niet één krukas/drijfstanglager kapot, maar zijn er meerdere die beschadigd zijn. Als er een drijfstanglager kapot loopt, loopt er vaak ook een hoofdlager kapot omdat het hoofdlager weer zorgt voor de smering van de drijfstanglagers doordat er een oliekanaaltje van het hoofdlager doorloopt naar de kruktap van de drijfstang.

Simpelweg een lagertje vervangen zal resulteren in dezelfde schade in aanzienlijke tijd. Zelf laatst een 1.2TSI los gehaald voor een oliedruk probleem, Motor liep nog zonder bijgeluiden echter kwam de lagerschaal links en rechts langs de drijfstang naar buiten. Hier zat nog geen voelbare speling op, echter was het lager compleet versmolten en de beide lagerschalen waren 1 geheel geworden. Nadere inspectie liet schade zien aan de krukas en het hoofdlager waar de smering vandaan komt voor de betreffende drijfstang was compleet kapot gelopen. Krukas was op het hoofdlager zwaar beschadigd. Uit eindelijk is er een sloopmotor (via dit forum) in gekomen.

Wat ik wil zeggen: Elk probleem heeft een oorzaak, probleem oplossen kan niet zonder de oorzaak aan te pakken! of: Kijk verder dan je neus lang is!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Catunambu kan dit niet komen door de historie van deze auto? Heb dat verhaal wel eens vaker getypt. Dit was een bezorgauto en een ventje heeft de carterpan er een keer onderuit gereden. Ik vermoed dat de motor dus ook even heeft gelopen zonder olie..

MAAR, toen was de kmstand 159 ofzo? En nu staat die dus op 190...
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!