Tikkende motor 1.2 TDI

@Catunambu of/en @iichel de turbo van deze lijkt wel wat meer lawaai te maken als ik in de 2/3 even flink gas in trap. Meer "rauw" achtig geluid lastig te omschrijven of het zou lucht zijn wat ergens ontsnapt maar dan moet ik wel een fout krijgen lijkt me?
Nadat mijn turbo vervangen was hoorde ik ook vanalles, maar geen gerelateerde codes. Uiteindelijk was de nieuwe turbo toch niet goed, zeer lichte schade aan de uitlaat zijde. Ook was de turbo slang lek. Alles hoorbaar maar binnen de perken om geen foutcode te genereren. Ook alle zelftesten zonder problemen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
@Catunambu of/en @iichel de turbo van deze lijkt wel wat meer lawaai te maken als ik in de 2/3 even flink gas in trap. Meer "rauw" achtig geluid lastig te omschrijven of het zou lucht zijn wat ergens ontsnapt maar dan moet ik wel een fout krijgen lijkt me?
Ja indien de gevraagde turbodruk niet behaald wordt, zal de auto een foutmelding geven. Met een ander blok erin zijn er zoveel zaken wat een ander geluid kan geven dat het moeilijk aan te geven is wat de oorzaak is en of dit überhaupt niet gewenst is. Is de ECU ook overgezet of hoeft dat niet? (ivm ingeleerde waardes injectoren ect.)

Het afdoppen van de EGR deed veel aan mijn motor geluid, ook rauwer.

Maar waarschijnlijk voel en hoor je nu de power van de 1.2tdi zoals deze bedoeld is :)
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Dan zal het wel goed zijn, want hij heeft bij deze motor ook voor de zekerheid een plaatje tussen de buis gezet van de EGR. Dat had ik eerst dus niet..
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Net even bij garage langs gereden, blok loopt goed en alweer 500KM erop zitten maar de dynamo of spanner lijkt iets geluid te maken.. Dus daar word nog naar gekeken en meteen weer olie flush voor de zekerheid.

Maar wat mij ook opviel, deze motor lijkt wel erg warm te worden? Met mijn china OBD ding en Torque zie ik dat de KVS temp rond de 97 komt... Is dit normaal?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Net even bij garage langs gereden, blok loopt goed en alweer 500KM erop zitten maar de dynamo of spanner lijkt iets geluid te maken.. Dus daar word nog naar gekeken en meteen weer olie flush voor de zekerheid.

Maar wat mij ook opviel, deze motor lijkt wel erg warm te worden? Met mijn china OBD ding en Torque zie ik dat de KVS temp rond de 97 komt... Is dit normaal?
Ik heb even gekeken, bij mijn 1.4tdi is die 87 graden na lange rit. Olie wisselt nogal, bij 80km/u 91 graden en bij snelweg net boven de 100 graden.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Ik zei laatst nog tegen de monteur, goh gelukkig is er verder helemaal niks mis.. Tref ik net dit aan :( zou niet weten waar het vandaan komt en hoe het op de inlaat komt snap ik al helemaal niet.
 

Bijlagen

  • olie1.jpeg
    olie1.jpeg
    275.4 KB · Weergaven: 49
  • olie2.jpeg
    olie2.jpeg
    363.4 KB · Weergaven: 48
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Moest het schoonmaken en kijken als het terugkomt waar het vandaan komt. Met korte stukjes komt er dus niks.
Rijd ik naar mijn werk dan dus wel, hij denkt scheur in de inlaat... Eind augustus word die dus waarschijnlijk overgezet van mijn oude motor
met een nieuwe pakking.

Maar wat ik al zei, deze motor lijkt warmer te worden dan de vorige.. Zou het dan niet weer kapot gaan?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ik zei laatst nog tegen de monteur, goh gelukkig is er verder helemaal niks mis.. Tref ik net dit aan :( zou niet weten waar het vandaan komt en hoe het op de inlaat komt snap ik al helemaal niet.
Ik heb precies hetzelfde. De garage wist even niet zo snel waar het vandaan kwam, maar volgens hem kon het geen kwaad rij er al een jaar mee.

Ik heb geen olie verbruik of wat dan ook.

Ben wel benieuwd wat het evt kan zijn, dus mocht je meer te weten komen dan hoor ik het graag!
 

Bijlagen

  • IMG_0308.jpeg
    IMG_0308.jpeg
    644.9 KB · Weergaven: 27
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
In zoverre maakt het wel uit. De BM motoren hebben een strakke afstelling voor het brandstofmengsel.

Dat begint al bij de luchtmassameter, en eindigd bij de lambda sonde. Daartussen zitten aardig wat sensoren(turbodruk, egr mass flow etc.) en kleppen (egr, inlaatkleppen wervel kleppen).

Als de inlaat lek is klopt de hoeveelheid zuurstof in de lucht niet meer die berekend is a.d.h.v. de stand van de EGR, inlaatklep en luchtmassameter.

Dat kan een hogere of lagere verbranding temperatuur tot gevolg hebben. In de koelvloeistof temperatuur zie je deze nauwelijks terug, in de olie temperatuur een beetje. Het meeste zie je dit terug in de uitlaat temperatuur.

Ik moet daarbij wel zeggen dat de lambda waarde voor de computer leidend is en de computer kleine correcties kan uitvoeren. Is de grens bereikt dan zal hij uit zijn waarde schieten en krijg je een foutcode te rijk of te arm.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik heb precies hetzelfde. De garage wist even niet zo snel waar het vandaan kwam, maar volgens hem kon het geen kwaad rij er al een jaar mee.

Ik heb geen olie verbruik of wat dan ook.

Ben wel benieuwd wat het evt kan zijn, dus mocht je meer te weten komen dan hoor ik het graag!
Bedoel je gewoon het deksel wat onder de olie zit? of verder onder waar je het rood gemaakt heb?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Deze is sowieso kapot.. Had ducktape erop geplakt en olie komt eronder uit dus scheur in inlaat.
 

Bijlagen

  • inlaatlek.jpeg
    inlaatlek.jpeg
    388.6 KB · Weergaven: 32
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Waar ik rood heb gemaakt lijkt het vandaan te komen.

Maar zoals, de garage zei is het niet logisch dat het van beneden, naar boven komt.

Ik ga zo even nog fotos maken. Het zal waarschijnlijk weer erg nat zijn.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!