Terugroepactie sjoemeldiesel nu op https://ovi.rdw.nl/

In Duitsland heeft het Kraftfahrtbundesamt (bij ons bekend van de drie letters op veel imitatievelgen "KBA", dat is de Duitse RDW) de updates goedgekeurd en door deze op de ECU te flashen voldoet de VW weer aan de Duitse en daarmee automatisch, aan de Nederlandse typegoedkeuring (this is Europ, you know).
Wij zullen dus ook moeten, of je een APK-afkeur krijgt zonder die update, weet ik niet. Ik denk het niet.
Als ik de update ga doen, laat ik wel aantekenen, dat dit komt door de malafide handelingen van de producent en ga ik tenminste mijn tijd en reiskosten eisen. Ben benieuwd wat er gebeurt. Zij bedonderen de zaak en het gaat mij tijd kosten.
Als ik hun tijd vraag, betaal ik 120 euro per uur.

Ik heb in mijn voormalige Audi A2 1.2 TDi 3L cruise control ingebouwd. Af-fabriek was die cruise control niet te krijgen bij dat model en dus moest de ECU. software gekraakt worden en teruggezet worden. Omdat mijn ECU ooit vervangen was, was die van het type ' schrijfbeveiligd'. Hier zie je hoe wij de ECU geopend hebben en flashen we de software terug: Je kunt de boot-modus van de ECU oproepen door twee contacten van de grote chip (die met de barcode) te verbinden en dan gaat hij in de boot modus en kun je toch flashen.
20140524_175053_Am%252520Bahndamm.jpg

20140524_175045_Am%252520Bahndamm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDi Bluemotion 
Als ik de update ga doen, laat ik wel aantekenen, dat dit komt door de malafide handelingen van de producent en ga ik tenminste mijn tijd en reiskosten eisen. Ben benieuwd wat er gebeurt. Zij bedonderen de zaak en het gaat mij tijd kosten.
Als ik hun tijd vraag, betaal ik 120 euro per uur.
Groot gelijk!!! Vrees alleen dat ze dat niet zullen doen. :( Ben benieuwd.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
weet ik ook wel, maar in Duitsland komt er een haal- en brengservice voor de auto of een leenwagen. Pon zal dus ook zo iets moeten:
60 Euro für jedes Fahrzeug
Wie die Deutsche Presse-Agentur in Hannover erfuhr, zahlt der VW-Konzern seinen Vertragswerkstätten für das Ausmerzen der illegalen Abgas-Software 60 Euro pro Fahrzeug. Daran verdiene ein VW-Partner "praktisch nichts", hieß es. Der Konzern gibt die reine Arbeitszeit für das Update der Diesel-Software mit einer halben Stunde an, für die Werkstatt kommen noch Dokumentation und Verwaltungsarbeit hinzu. Zusätzlich zu den 60 Euro für das Update (ohne Mehrwertsteuer) können die Werkstätten bei Bedarf pauschal einen Hol-und-Bring-Service für die Autos der Kunden in Rechnung stellen oder, falls nötig, Kosten für einen Ersatzwagen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDi Bluemotion 
Bij ventura lees ik het volgende:
Montage Chiptuning Polo 1.2 TDI Bluemotion.

Het monteren van de chiptuning voor uw volkswagen Polo 1.2 TDI Bluemotion is erg simpel en zeker door u zelf te doen. Vele (lease)klanten vinden
dat wel zo prettig omdat de tuning dan snel en eenvoudig tijdelijk verwijderd kan worden tijdens een software update of een garagebezoek.


Dat geeft mij het idee dat je de tuning voor de vw-update even verwijderd en daarna weer terugplaatst.
Maar ja, wat zijn daarvan de gevolgen? Anybody met een ventura chip die dit binnenkort gaat proberen?
Hoor graag.
Groet Fred
 
Hoi,
ik lees overal dat alleen de 1.6 TDI , behalve een software update, ook een "strömungstransformator" (ook genoemd strömungsgitter) krijgt vóór het inlaatspruitstuk. Bij de 2.0 en 1.2 TDIs zou alleen de software worden ge-update. Maar uit de tekst van een mail eind december 2015 van de duitse Kraftfaht Bundesambt (duitse RDW) die nu pas (?) openbaar werd, staat o.a. het volgende
EA 189
EU5/6 voraussichtlich beginnend:
2,0 1 Motor: ab KW09116 (SW update)
1,2 1 Motor: ab KW22/16 (SW update +Einbringen eines Strömungsgitters in den Frischluftpfad)
1,6 1 Motor: ab KW39/1 6 (SW update)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2016/03/29/email-van-kraftfahrt-bundesambt[/HTML]

Dat zou dus betekenen dat de o.a. Polo 1.2 TDI Bluemotion zo'n ding krijgt ingebouwd. Op YouTube staat een VW filmpje met hoe dat er uit ziet. Daar gaat het over de 1.6 TDI, maar goed. VW zegt daarbij dat daardoor de luchtverdeling beter wordt en waardoor de luchtmassameter beter werkt. Ja zal best wel... Maar aan het einde wordt nog even gemeld dat daardoor ook de "dimensionerung" wordt aangepast: dus de grootte van de luchtinlaat. Ja aan het ding te zien zijn de spijltjes van het rooster (de gitter) best wel dik. Ik schat dat de luchtdoorlaat 20-25% kleiner wordt.

Dus: is het nou de 1.2 of de 1.6 die dat ding krijgt ingebouwd en willen we dat in onze Polo?? Als daardoor de pk's bijvoorbeeld 10% minder worden en dat lijkt me eigenlijk wel logisch, wil ik het niet in ieder geval.
 
Ben bang dat je bij de volgende APK keuring geen type goedkeuring meer krijgt. En dus je auto niet meer de weg op mag.
We gaan het zien.......
 
haha ze komen maar met een oplossing, zodat mijn bm geen vermogenverlies of iets dergelijks krijgt anders gaat deze jongen mooi niet terug.
en het is waarschijnlijk nog niet eens verplicht hier in nl.
maak me niet druk, hullie fout niet het mijne.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  Polo 6r  1.2 tdi 75pk 
Tijd geleden van de dealer gehoord dat het niet verplicht is.
1.6 tdi's schijnen mooier te gaan lopen omdat de luchtstroom beter te meten is met het "nieuwe " stromingsfilter
 
ja iichel dan moeten alle auto's van de aardbodem verdwijnen want anders blijven wij het gewoon inademen en niet alleen van de bluemotions...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
VW  Polo 6r  1.2 tdi 75pk 
Ik vraag me af in hoeverre de praktijkuitstoot van NOx zal dalen door de softwareupdate. Bij andere automerken zonder "sjoemelsoftware" klopt daar ook niks van.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!