Terugroepactie sjoemeldiesel nu op https://ovi.rdw.nl/

Daar is ie dan, de officiele aankondiging van de terugroepactie op https://ovi.rdw.nl/. Tik je kenteken in en je ziet het.
Dit staat er bij mijn Polo:
Status terugroepacties(s)
Openstaande terugroepactie(s)
Referentiecode RDW
MGP150305

Publicatiedatum RDW
18-02-2016

Categorie defect
Product voldoet niet aan de typegoedkeuringseisen

Mogelijk gevaar
Niet van toepassing


Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, of je er heen moet. Eerste berichten op de Duitse sites zijn dat de NOX nauwelijks afneemt en dat het verbruik toeneemt. En juist dat verbruik is al enorm veel hoger dan in de typegoedkeuring staat.

edit van mod: plaatje gefixt
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2016-02-25 at 08.33.56.png
    Screen Shot 2016-02-25 at 08.33.56.png
    35.1 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDi Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: WobbleKid
Is het bekend of deze terugroepactie verplicht is of vrijwillig?

Ik geloof dat het in Nederland in eerste instantie niet verplicht is. In België weer wel dacht ik.
Hoe het later wordt is natuurlijk helemaal de vraag. De auto is niet-conform het uitgegeven kenteken, wat dus in principe vergelijkbaar is met de situatie waarin je een andere motor plaatst (met bijv. meer vermogen) en dit niet meldt bij de RDW. Dan kan bij een controle je kenteken ingenomen worden. Weet niet of het hier ook zo ver zal komen.
Wat dat betreft zit ik er wel aan te denken om de terugroepactie te laten uitvoeren, (zodat je het kruisje achter je naam hebt) en vervolgens direct weer door te rijden naar de tuner. Hoewel ik denk dat mijn dashboard één grote kerstboom is na de software update.....
En daarbij nog de angst dat ze de software zodanig beveiligen dat bijvoorbeeld de computer niet meer te schrijven is.... :confused:
 
Zonder al te veel speculatie.. Het loopt via het RDW, die partij geeft aan dat de auto niet voldoet aan de typegoedkeuring dus je zal het uit moeten laten voeren denk k zo. Als je de polo laat chippen voldoet ie overigens niet aan het geen dat bij RDW bekend is. Er zal dan onder milieuprestaties een lager nettomaximumvermogen staan (origineel volgens typegoedkeuring)
 
ja das de grap, stel je neemt de CFWA 1.2TDI:
typegoedkeuring
3.4l/100km (oid)
87/89g CO2/km
75pk (55Kw) bij 4200rpm
180Nm bij 2000rpm
x gram NOx /km naar Euro 5

Wat VW ook gaat veranderen, het komt er toch altijd op uit dat hij niet meer voldoet aan de typegoedkeuring? Verbruik omhoog en/of CO2 uitstoot omhoog en/of vermogen omlaag...
 
Volgens mij mag het vermogen met maximaal 20% toenemen. Ook blijft dan de type goedkeuring van pas.
Heeft ooit een wijze man langs de weg op SBS6 gezegd. (Of ze altijd op zulke rare plekken mogen staan is een andere vraag) :)
 
Erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Mijn polo is gechipt voor €450. Geen grapje als ze daar vrolijk even andere software overheen schrijven. Laat staan het verbruik en vermogensverlies wat ik er op de koop toe krijg.

Als dit geen ABT tuning is schrijft de computer zo over je tuning heen en is die weg. Echter geef dit netjes van te voren aan bij de dealer. Wanneer je de factuur kan tonen van een gerenomeerde tuner (JD bijvoorbeeld) dan krijg je het terugplaatsen / het schrijven van nieuwe tuning netjes vergoed (daar moet uiteraard ook een factuur van getoond worden).
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!