Olie problemen 6r Gti

Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en wil graag mijn ervaring met jullie delen.

Ik heb sinds juni 2012 mijn Polo 1.4TSI GTI (CAV motornr.) Gelijk na de levering laten aanpassen stage 2 (Milltek turbo-back totale set up/dumpvalve) en nog een hoop andere mods..... en natuurlijk naar JD geweest voor zo'n geweldige chip op maat (+230 pk).

Vanaf het begin gelijk de motorolie vervangen voor Mobil 0W40. Altijd BP Ultimate 98 getankt (sinds kort 10% bioethanol erbij :arrow: ; aanrader), hoewel de dealer het lef had hem af te leveren met euro 95 :shock:.

In 7 autorij maanden nu 9000 km erop zitten (dit is mijn fun auto). Altijd netjes op temp laten komen en cker goed de turbo laten afkoelen. Ik gebruik de auto wel waar deze voor gemaakt is btw :mrgreen:. Kortom, met gepast respect behandel ik deze waanzinnige funauto, en erg veel plezier tot nu toe, zonder klachten.

Olieverbuik
Na 6.000 km - 1 liter bijgevuld.
Na 3.000 km. - 0.75 liter bij moeten vullen.

:arrow: Vreemd dat het verbruik toegenomen is. Kan dit te maken hebben met de winterse omstandigheden. Iemand een advies misschien ? Ben nog niet bij de dealer geweest. Geen opmerkingen gemaakt over het olieverbruik.

Ik lees in deze topic dat na een software update sprake kan zijn van vermogenverlies (50 Nm ??). Wat moet ik doen als ik een keer naar de dealer moet, aangezien ik een chip op maat heb ? Ik wil nl geen geklooi. En de modificatie voor de carterontluchting ; is dit iets wat ik moet vragen te laten uitvoeren ? Wie wil daar iets over zeggen, waarvoor mijn dank alvast.
 
In ieder geval welkom Gianfranco en prettig dat je je ervaringen wil delen, want het is wel een issue bij de Polo GTI 6R.

Heel best orgel heb je er van gemaakt met maar liefst 50 paardjes meer, complimenten. Zal op zekers idd niet minder funny rijden zeg maar. Heeft JD zelf geen advies tav. je chip-op-maat icm. olieverbruik en de VW-modificatie?

Deze is inmiddels uitgebreid van software update met andere carter ontluchting met daarbij nu ook een 2-tal nieuwe slangen aan- en toevoer. Het lijkt erop dat VW daartoe niet zelf initiatieven neemt, maar af laat hangen van de klachten en de assertiviteit van de klant. Er is ook geen aantekening gemaakt in het onderhoudsboekje van mijn wagen.

Veel bezitters rijden m.i. vaak niet heel veel km's en lijkt het verbruik ook mogelijk wel los te lopen. Ik doe er een 3500 per maand en ben dan elke maand ook aan de beurt met weer een dure liter olie vocht erbij.

Kun je wat meer vertellen over je raadgeving 10% bioethanol bovenop de aanbevolen RON98 door VW?

Ik bemerk zelf geen duidelijke teruggang in trekkracht, wel koelt de motor sneller af en lijkt langer nodig te hebben om op bedrijfstemperatuur te komen.

Iemand ervaringen/onderbouwing van die mogelijke afname met min 50 Nm, zoals eerder gemeld uit de UK door @Vissa en @WobbleKid?
 
Hallo efhave,

Ik heb vandaag het advies gekregen van JD (Mark) om 5W40 Castrol te gaan proberen en zien of het verbruik naar beneden gaat (gebruik nu 0W40 mobil).

Ook voor een tweede keer contact gehad met de dealer maar die zegt dat mijn GTI niet in de terugroep actie zit v.w.b. software update / carterontluchting / nieuwe slangen.

En de Bio ethanol ; de GTI is toch nog wat directer en feller geworden. Dit wordt geadviseerd in zoverre, het mag en kan geen kwaad. Ikzelf ben wel te spreken over de verbetering. De dyno kan het verschil in vermogen bewijzen, maar ik geloof het zo ook wel.
 
Ik heb geen olie problemen maar heb me ook al een tijdje afgevraagd of ik niet 10w40 moest gaan gebruiken ipv de 5w30 die ik er nu in heb. Misschien dat ik ook maar overstap op die 5w40 als jou dat bevalt, ben benieuwd naar je bevinding. :)
 
update (laatste bericht 6 maart) :

Kilometerteller staat op 10.500 km en heb gisteren olie en oliefilter vervangen (weer de Mobil 0W40) en ook een nieuwe Intercooler (Forge) en anti rollbarstang (Eibach). Verbruik :
6.000 km 1 liter
3.000 km 0.75 liter
1.500 km 0.4 liter (krap)

Totaal 2.15 liter verbruikt op 10.500 km. Gemiddeld dus ongeveer 1 liter op krap 4.900 km.


Tja, het kan beter. Geen update gehad. In het onderhoudsboekje voor de Polo GTI 6R staat dat het 'normaal' is wanneer dit type auto max. 1 lt op 2.000 km verbruikt (de eerste 5.000 km zelfs hóger) waarbij de rijstijl erg bepalend is. Nou, ik gebruik de GTI echt wel waar deze voor gemaakt is. Ervan uitgaande dat ik dus op de verreden kilometers ruim 5 liter 'had mogen verbruiken', en dit 2.2 liter is ongeveer, denk ik dat ik hier maar 'blij' mee moet zijn.
 
Hier ook nog maar even updaten.
nu 10.000km erop (bijna 1jaar oud) en 2e melding voor olie controle en jawel bijna geen olie op de stok meer.
1e keer was na 4300km 2liter waarna carterontluchting en software is aangepast.

to be continued .....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update: ongeveer 49000 op de teller staan. Gisteren ging opeens het oranje olie waarschuwingslampje branden. Zo snel mogelijk gaan peilen, bleek het niveau zo laag te zijn dat ik alleen nog olie kon ontdekken op het onderste bolletje van de peilstok, dus ruim onder niveau A (zoals beschreven op pagina 219 van mijn Polo instructieboekje). Hier was ik toch enigzins verbaasd over, had verwacht dat er eerder gewaarschuwd zou worden... Na toevoegen 0,75L olie was het niveau weer halverwege de peilstok (halverwege niveau B).

Na 26 maanden en 75000km heb ik de leaseauto ingeleverd (helaas). In totaal heb ik zelf 2,25L olie moeten bijvullen.
 
update (laatste bericht 6 maart en 17 april) olieverbruik Polo 6R GTI :


6.000 km 1 liter
3.000 km 0.75 liter
1.500 km 0.4 liter (krap)

Totaal 2.15 liter verbruikt op 10.500 km. Gemiddeld dus ongeveer 1 liter op krap 4.900 km.

6 juni gepeild bij kilometerstand op ruim 12.000km :

1.500 km 0.0 liter

Dus mijn GTI heeft geen olie meer verbruikt, daar waar ik normaal gesproken 0.4 - 0.5 liter bij moest gooien. Iemand die dit begrijpt ?
 
Ik heb nu ongeveer 55.000 km op de teller staan.
Heb net wéér een liter olie bij mogen vullen, omdat de auto aangaf dat het oliepeil laag was.

In totaal heb ik nu ongeveer 4 a 5 liter olie bij moeten vullen.

Zo snel mogelijk gaan peilen, bleek het niveau zo laag te zijn dat ik alleen nog olie kon ontdekken op het onderste bolletje van de peilstok, dus ruim onder niveau A (zoals beschreven op pagina 219 van mijn Polo instructieboekje). Hier was ik toch enigzins verbaasd over, had verwacht dat er eerder gewaarschuwd zou worden....

Dit had ik dus ook..
 
Inmiddels een 6r GTi hier die steeds meer olie gaat verbruiken. Er is nu (32.000 km, model 2011) ongeveer 10 liter olie bijgevuld. De laatste 3000km moest er 2 liter (!) bij. De uitlaatpijpjes zijn ook altijd roetzwart en zelfs als de motor warm is, zie je bij optrekken of schakelen een zwart pluimpje eruit komen. De auto is nog helemaal standaard overigens, motorblokcode CAV geloof ik. Probleem is dat VW zegt dat minder dan 1 liter per 1000km binnen de "marge" valt. We gaan het echter weer aankaarten want dit is niet goed.
 
Mijn olieslurpertje uit 2011 is ondertussen verkocht aan de dealer. Uiteindelijk hebben we een goede deal kunnen maken, dus ik rij nu in een nieuwe GTI (motorcode CTH).

Bij 5000 km ging het oranje lampje branden, en ging er 0,5 liter olie in. Vorige week bij 7000 km ging het lampje weer branden en ging er ook 0,5 liter olie in.

Vergeleken met het verbruik van de vorige is het natuurlijk niet slecht, maar ik hou het toch maar even in de gaten.
 
Mijn polo is nu twee jaar en heb er al elke 1000 km 0.75 liter olie bij gedaan. Door de mobiliteitdienst te bellen langs de weg en dat doe ik gewoon iedere keer is pas 2000 km mee gereden door de dealer.
En nu weer voor een beurt geweest en zie er moest weer 0.50 liter bij na 950 km.
Dus nu maar weer wachten op het volgende lampje dat gaat branden en dan maar weer bellen een wachten.
Het is gewoon niet normaal dat ze ons zo laten tobben.
Ik rij al meer dan 25 jaar VW en Audi maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt dat een auto zo veel olie gebruikt.
Rij voor mijn werk een transporter T 5 die heeft net zijn eerste beurt gehad 40.000 km en geen druppel gebruikt.
Snap niet dat ze dit niet op lossen.
Hoe veel VW GTI 6r rijden in Nederland en hebben dit probleem.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!