Olie problemen 6r Gti

Ja mooi verhaal en je hoeft het echt niet voor mij te quoten want vanuit een technisch standpunt is het lariekoek dat het octaan gehalte van de benzine zorgt voor een lager olie verbruik. Als dat zo zou zijn dan zou het betekenen dat wanneer je een auto (dus niet alleen de Polo GTI maar ook oude auto's) hebt die olie verbruikt dat je het kan oplossen door brandstof met een hoger octaan gehalte te tanken.

Om een vergelijking te maken, "wanneer ik eerst met mijn rechterbeen uit bed stap voel ik mij fitter over de gehele dag dan wanneer ik met mijn linkerbeen eerst uit bed stap", verband slaat nergens op zeg maar

Duidelijk Donatello. Voor jou is het (ervarings-)citaat van nieuw naar 75d km met een GTI type 6R met afnemend olieverbruik plus minder brandstofgebruik met consequent RON98 een technisch broodje aap.

Graag ervarings-reacties van GTI-berijders mét olieperikelen die dit feitelijk ook zo ervaren met al dan niet de geadviseerde RON98 of juist RON95. Alvast dank.
 
Vanaf het begin heb ik alleen maar BP Ultimate getankt, en het olie verbruik is altijd erg hoog geweest (1 tot 1,5 liter op 1000 km). Vorig jaar zijn de zuigerveren vervangen, en nu ligt het verbruik rond 1 liter op 6000 km. Volgens de dealer nog steeds aan de hoge kant. Carterventilatie modificatie is overigens nog niet uitgevoerd. Als ik zo de berichten lees over minder vermogen door de software update, wil ik er ook niet aan beginnen eerlijk gezegd. Vind het wel prima zo, bijvullen is toch gratis, en over een jaartje gaat ie er uit.
 
Dat mag ook via een Prive bericht via dit forum of in mijn garage topic.

Ik heb op dit moment een Gti maar met een erg hoog olie verbruik en ben het aardig beu aan het raken.
Nu wil ik met de dealer een gesprek aan gaan en en dan miss aangeven dat ik hem wil inruilen tegen een Blue GT.

Nu wilde ik alleen van jou weten wat jou ervaringen zijn met de Blue Gt:
- Cilinder uitschakeling.....merk je dat erg als je weer op het gas gaat?
- Verbuik.....haalt die echt 1:22, bij de gti zeggen ze 1:16 maar ik haal gemiddeld 1:12?
- Onderstel....is dit het zelfde als bij de gti of heb jij daar een andere optie op genomen?
- Hoeveel km heb jij ondertussen gereden en heb je al olie bij moeten vullen?
 
@Donatello; Ik weet niet waar je die stelligheid vandaan haalt maar mocht je automonteur zijn dan zou ik toch echt mijn schoolgeld terugvragen. Zeker in hoogvermogen/compressieblokken, en dat zou je een 1.4 met 180PK toch wel mogen noemen, is brandstof met een hoog octaan gehalte van wezenlijk belang en van invloed op eventueel olieverbruik. Hoe hoger het octaangehalte hoe langzamer de brandstof ontbrand. Kies je dus voor een brandstof met octaan 95 en je rijdt vlot/sportief dan betekend dit dat de brandstof al aan het ontbranden is/kan zijn op het moment dat je dit als motorconstructeur eigenlijk niet wilt. Gevolg hiervan is dat er krachten op blok, aandrijving en afdichtingen komt te staan die je eigenlijk niet wilt hebben. Om ernstige motorschade te voorkomen/beperken worden in vrijwel alle moderne blokken anti-pingel sensoren ingebouwd die in samenspraak met de boordelektronica ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip vervroegd wordt op het moment dat de motor begint te pingelen. De sensor heeft dit pas in de gaten als het al gebeurd en dus eigenlijk als het al te laat is. Door de hoge druk die hierbij ontstaat kan je olie dus op plaatsen terechtkomen waar het niet voorzien is en verbranden of "verdwijnen" via de carterventilatie. Octaan 95 tanken ipv 98 kan dus wel degelijk van grote invloed zijn en zeker op het moment dat je regelmatig de auto flink belast.

Je vergelijking met oude auto die olie verbruiken en dit dus op te lossen zou zijn door 98 te tanken slaat werkelijk nergens op en daar ga ik verder geen tijd aan besteden.
 
@Donatello; Ik weet niet waar je die stelligheid vandaan haalt maar mocht je automonteur zijn dan zou ik toch echt mijn schoolgeld terugvragen. Zeker in hoogvermogen/compressieblokken, en dat zou je een 1.4 met 180PK toch wel mogen noemen, is brandstof met een hoog octaan gehalte van wezenlijk belang en van invloed op eventueel olieverbruik. Hoe hoger het octaangehalte hoe langzamer de brandstof ontbrand. Kies je dus voor een brandstof met octaan 95 en je rijdt vlot/sportief dan betekend dit dat de brandstof al aan het ontbranden is/kan zijn op het moment dat je dit als motorconstructeur eigenlijk niet wilt. Gevolg hiervan is dat er krachten op blok, aandrijving en afdichtingen komt te staan die je eigenlijk niet wilt hebben. Om ernstige motorschade te voorkomen/beperken worden in vrijwel alle moderne blokken anti-pingel sensoren ingebouwd die in samenspraak met de boordelektronica ervoor zorgen dat het ontstekingstijdstip vervroegd wordt op het moment dat de motor begint te pingelen. De sensor heeft dit pas in de gaten als het al gebeurd en dus eigenlijk als het al te laat is. Door de hoge druk die hierbij ontstaat kan je olie dus op plaatsen terechtkomen waar het niet voorzien is en verbranden of "verdwijnen" via de carterventilatie. Octaan 95 tanken ipv 98 kan dus wel degelijk van grote invloed zijn en zeker op het moment dat je regelmatig de auto flink belast.

Je vergelijking met oude auto die olie verbruiken en dit dus op te lossen zou zijn door 98 te tanken slaat werkelijk nergens op en daar ga ik verder geen tijd aan besteden.

Jou verhaal klopt technisch gezien wel maar je praat hier wel over een standaard blok wat zo gemaakt wordt dat het over heel de wereld kan rijden, en daarmee bedoel ik dat wij hier in Nederland erg goede brandstof/olie en klimaat hebben maar dat er ook landen zijn waar dit niet het geval is en daar moet zo'n blok ook normaal kunnen functioneren en gaan ze echt niet het onderste uit de kan halen en zo dicht tegen het pingelen aan zitten.
Overigens is mijn vaders zijn Golf 6 Gti bij Jd onderhanden genomen (stage 2, 305pk).......daarbij zeggen ze dat 98 tanken beter is omdat die dan minders snel gaan pingelen en de daardoor max. vermogen behaald kan worden, echter zeggen ze er ook bij dat het niet verplicht is want de computer regelt het gewoon terug alleen behaal je dan niet die 305 pk die gemeten is met octaan gehalte 98.

Maar goed om mijn bevindingen over het 98 tanken te ontkrachten, ik heb vanaf het begin af aan 98 getankt omdat de wagen er wat zuiniger op ging rijden en ik het verhaal gehoord had van JD.......na dik 25d km verbruikt mijn auto bijna een halve liter op 1000km.
 
Dank voor jullie wezenlijke bijdragen om de ervaringen op de topic te kunnen delen.

@Martijn86: zou me benieuwen wat je nu al gigantische olieverbruik van je auto zou worden als je je Pa zou volgen richting 305 pk. Anderzijds, je Pa hoeft weinig tot niets bij te vullen na de stage 2?

Heb zelf nog een update nadat de dealer onlangs de modificatie al heeft doorgevoerd: andere carterontluchting plus software update - TPI2025520/6. Omdat ik weer olie moest bijvullen, gaf men aan dat daarbij ook nog een tweetal nieuwe slangen voor beluchting en ontluchting moeten worden gemonteerd. Daarna volgt een nieuwe olieweging.

Overigens bemerk ik geen vermogensafname na deze modificatie. Orgel is van zomer 2012 met motorcode CAV.
 
Dank voor jullie wezenlijke bijdragen om de ervaringen op de topic te kunnen delen.

@Martijn86: zou me benieuwen wat je nu al gigantische olieverbruik van je auto zou worden als je je Pa zou volgen richting 305 pk. Anderzijds, je Pa hoeft weinig tot niets bij te vullen na de stage 2?

Heb zelf nog een update nadat de dealer onlangs de modificatie al heeft doorgevoerd: andere carterontluchting plus software update - TPI2025520/6. Omdat ik weer olie moest bijvullen, gaf men aan dat daarbij ook nog een tweetal nieuwe slangen voor beluchting en ontluchting moeten worden gemonteerd. Daarna volgt een nieuwe olieweging.

Overigens bemerk ik geen vermogensafname na deze modificatie. Orgel is van zomer 2012 met motorcode CAV.


Begrijp niet echt wat je bedoeld met "mijn gigantische olieverbruik van je auto zou worden als je je pa zou volgen richting 305 pk"???
Overigens heeft mij pa nu ongeveer 70d km gereden met de golf en is die na 10d km getunend en de motor verbruikt ongeveer 0.5 L per 30d km......acceptabel voor zo'n wagen.

heb deze update ook gehad eind vorige jaar en mij gevoel was dat die onderin een stuk minder fel was en dat het echt doortrekken vanaf 3d toeren pas begint......in engeland zijn er mensen die die met een meeting bewezen hebben.
 
Begrijp niet echt wat je bedoeld met "mijn gigantische olieverbruik van je auto zou worden als je je pa zou volgen richting 305 pk"???
Overigens heeft mij pa nu ongeveer 70d km gereden met de golf en is die na 10d km getunend en de motor verbruikt ongeveer 0.5 L per 30d km......acceptabel voor zo'n wagen.

heb deze update ook gehad eind vorige jaar en mij gevoel was dat die onderin een stuk minder fel was en dat het echt doortrekken vanaf 3d toeren pas begint......in engeland zijn er mensen die die met een meeting bewezen hebben.

Aah, je Pa rijdt met een Golf, excuus, las ik ff overheen.. Ik bedoelde aan te geven, dat ik mij afvroeg als je je Polo GTI nu onder deze olie-omstandigheden zou gaan tunen, waar je dan zou blijven met een nu al (een gigantisch - vind ik) olieverbruik van een 0,5l op 1d km.

Gevoelsmatig heb ik niet direct ervaren dat hij onderin nu minder oppakt na de modificatie. Heb er net nog even opgelet met wat gummen in de polder. Meten zou weten zijn en dat is blijkbaar in Engeland toen gedaan.

Let wel, dat ik inmiddels al zover ben, dat ik liever een fors minder olieverbruik zou willen, dan het wat minder oppakken onderin.

Verder denk ik dat veel GTI-rijders met olie-problemen, dit vaak pas zullen bemerken als je relatief veel km's maakt. Ik doe een goede 3400 km per maand en heb nu een goede 27d km op de klok na 8 maanden. En ik laat um regelmatig en heel graag even uit op de Autobahn.
 
Onze GTi 6R uit april 2011 heeft alleen RON98, dus octaanGETAL 98 (niet gehalte!) gekregen en verbruikte consequent 1 liter olie op 1000 km.
Werd atijd netjes en langere stukken (35 km) mee gereden. Er werd zo'n 1500 km per maand mee gereden. Maakte voor het olieverbruik alemaal niet uit.
Ik vraag me af: hoevel GTI 6R rijders zijn er op dit forum en hoeveel procent daarvan heeft te kampen met een hoog olieverbruik?
 
Ik ben kennelijk een van de gelukkigen nu ruim 25k op de teller en 0.5 liter erbij gedaan. Olie staat nu iets boven het max streepje. Zoals het er nu voor staat, verwacht ik dat ik tot de grote beurt niets zal (gaan) verbruiken.

Als aanvulling: Ik tank BP Ultimate 98 en heb een ABT tuning (AEC).
 
Tijdje geleden dat ik op dit forum heb gepost, maar wil toch ook mijn ervaringen even delen qua motorolie verbruik.

De eerste 15.000 KM heb ik 1.5L toe moeten voegen (lampje begon te branden, stom stom...)
Na 26.000 KM heb ik er weer 1L bijgedaan om het oliepeil bij te vullen.

Zit nu op 27.500KM dus de eerste beurt komt eraan...Ik heb overigens wel het gevoel dat hij minder pittig is geworden, maar misschien is dat wel gewoon gewenning.

Echt ingereden heb ik de auto niet (gewoon zorgen dat hij op temperatuur is) en ik rijd (meestal) de auto richting de 85-90 graden tot ik hem op zijn staart trap en ik tank in ongeveer 50% van de tankbeurten BP Ultimate.... de overige 50% meestal Shell VPower (de 95 variant).

Al met al valt het oliegebruik dan wel mee gezien de bovenstaande ervaringen van sommigen.
 
We gaan straks voor het derde motorblok :-( Volgens mij weten ze het bij VW ook niet 1000km 1L olie. En ja altijd BP 98 getankt goed warm laten worden. Weer een olie weging boogies vol met olie 1 cilinder die uitvalt en weer bij springt vet gevaarlijk. 7 maanden jong :-/
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!