Het grote 'kleine vragen' topic

het is helaas niet meer zoals vroeger dat
Ik wil even hierop inhaken, bij mij op het werk hebben we nog nooit een auto niet kunnen ontluchten met warmrijden. Thermostaten, motors, radiateurs, waterpompen.. alles wordt gedaan op alle merken auto's, het is oprecht altijd een kwestie van volgooien. Warmrijden, 1 of 2 keer nog bijvullen.
Ik wil jullie niet in twijfel trekken maar mijn ervaring is anders
 
Ik wil even hierop inhaken, bij mij op het werk hebben we nog nooit een auto niet kunnen ontluchten met warmrijden. Thermostaten, motors, radiateurs, waterpompen.. alles wordt gedaan op alle merken auto's, het is oprecht altijd een kwestie van volgooien. Warmrijden, 1 of 2 keer nog bijvullen.
Ik wil jullie niet in twijfel trekken maar mijn ervaring is anders

Bij Toyota met sommige modellen kregen we het ook niet voor elkaar zonder vacuüm, ligt echt net aan de constructie. Een diesel is sowieso al lastiger warm te krijgen.
 
Zoals Iichel al meld met vacuüm ontluchten, het is helaas niet meer zoals vroeger dat je de motor laat warm draaien ect.

Waarom wil je de koelvloeistof vervangen?
Die zit er al best lang in, zelfs voor ik het oliefilterhuis had vervangen, wil gewoon verse hebben en wil het zelf proberen.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Die zit er al best lang in, zelfs voor ik het oliefilterhuis had vervangen, wil gewoon verse hebben en wil het zelf proberen.
Als je de kvs plug uit de motor draait en de radiateur leeg laat lopen is het merendeel er uit. Met nieuwe erin is het dan weer goed, als je dit op een interval van een jaar, voor mijn part 2 jaar, doet. Dan zul je nooit problemen hebben met te oude kvs
 
Ik wil even hierop inhaken, bij mij op het werk hebben we nog nooit een auto niet kunnen ontluchten met warmrijden. Thermostaten, motors, radiateurs, waterpompen.. alles wordt gedaan op alle merken auto's, het is oprecht altijd een kwestie van volgooien. Warmrijden, 1 of 2 keer nog bijvullen.
Ik wil jullie niet in twijfel trekken maar mijn ervaring is anders
Ze gaven bij volkswagen bij de cursussen niet voor niks aan dat het ontluchten met vacuum moest icm lucht bellen ect.

Zelfs universele garages hebben deze setjes mede omdat het vullen/ontluchten vele malen sneller is en goed gedaan word zonder luchtbellen en terug komende klanten.
 
Ze gaven bij volkswagen bij de cursussen niet voor niks aan dat het ontluchten met vacuum moest icm lucht bellen ect.

Zelfs universele garages hebben deze setjes mede omdat het vullen/ontluchten vele malen sneller is en goed gedaan word zonder luchtbellen en terug komende klanten.
Ik deel alleen mijn ervaring
Ja het is inderdaad waar dat vacuum vullen fantastisch werkt als er een hardnekkige luchtbubbel in het systeem zit. Dit komt heel weinig voor bij de meeste autos. We hebben dat gereedschap inderdaad, maar het wordt eigenlijk alleen gebruikt als de lucht er niet uit is na het testrijden
 
Laatst bewerkt:
Als je de kvs plug uit de motor draait en de radiateur leeg laat lopen is het merendeel er uit. Met nieuwe erin is het dan weer goed, als je dit op een interval van een jaar, voor mijn part 2 jaar, doet. Dan zul je nooit problemen hebben met te oude kvs
Weet je waar die zit ongeveer op een 1.2 TDI? Plug eruit leeg laten lopen en dan bijvullen?

Verwarming opendraaien en dan bijvullen tot maximum?
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
kachelsteen is iets wat niet alleen in zwitserland voor komt (daar ben ik gelukkig al 5 jaar weg) maar ook in de rest van de wereld. die naam heb ik zelf verzonnen, blijkbaar.

koelvloeistof kan op een gegeven moment uitharden en kristallen vormen. deze kristallen kunnen zich gaan ophopen op plekken waar de kanaaltjes van je koelsysteem het smalste zijn. dat zijn plekken als je kachelradiateur, koelradiateur, EGR koeler. op zulke plekken stroomt de koelvloeistof ook relatief snel waardoor de druk relatief laag wordt, en de kans op verstoppen groot wordt.

ik heb al een paar keer op het punt gestaan om, op verzoek van de klant, stelmotoren etc van kachelhuizen te vervangen, maar dan bleek toch aanvoerslang van het kachelhuis warm te zijn en de afvoer ijskoud. met een beetje geluk kun je hem nog schoonblazen/spuiten. maar soms is het een nieuwe kachelradiator. en als die verstopt zit, waar zitten de uitgeharde kristallen nog meer?

vandaar dat er geadviseerd wordt om met enige regelmaat je KVS te verversen.
 
Weet je waar die zit ongeveer op een 1.2 TDI? Plug eruit leeg laten lopen en dan bijvullen?

Verwarming opendraaien en dan bijvullen tot maximum?
Ik heb het even uitgezocht voor je. Er is geen plug, er zijn een aantal slangen die je volgens VW los moet trekken. Het vullen van deze motor gaat volgens fabrieksprocedure niet met vacuum, dat kan wel maar de handleiding vraagt er niet naar.
Screenshot_2023-10-03-11-16-14-31_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
Screenshot_2023-10-03-11-16-20-63_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: H11 en JelleR
Zeer vreemd, daarin staat dat je de verwarming moet uitschakelen.
Misschien hoeft daar geen koelvloeistof in en mogen de eventuele luchtbellen gewoon hun werk doen.
Ik weet niet precies waarom dat is, het kan denk ik geen kwaad om het wel aan te hebben. De airco moet uit omdat anders de ventilator gaat blazen en dan warmt de boel minder snel op
 
als je de verwarming aan zet, onttrek je warmte aan het systeem. immers blaas je koude lucht op de kachelradiator, waardoor je koelwater afkoelt. dat wil je juist niet, je wilt de boel warm hebben, zodat je thermostaten open gaan en overal koelwater komt.
Dit is waarom BMW volgens de handleiding wil dat je de verwarming maximaal heet zet maar de blower zo zacht mogelijk
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!