Het grote 'kleine vragen' topic

Het is een kachel weerstand dit betreft alle standen.
Ik heb geen idee of het dashboard er uit moet, vaak kan het ook zonder.
Ik denk dat @DeeOow of @Johan dit wel weet:)

Volgens mij gaat dit filmpje daar over.
[youtube]0bqC7XaVNWQ[/MEDIA]
Nogmaals bedankt. Vandaag even langsgereden en meteen geholpen. Duurde ca. half uurtje. Dashboard hoefde er gelukkig niet uit maar het was wel een gepruts. Nu doen ze het alle 4 weer. Kosten € 65,-.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR, Sal en HoMi
Ik heb een vraag mbt tot bandenslijtage en achter vering.

Laatste tijd ervaar ik steeds meer banden geluid en lijkt van de achterkant te komen.
Na vervangen van de vering + demper aan de voorkant naar de uitlijner en ook even gevraagd of die naar de achterkant wilde kijken, hij zag/voelde een streep over de linker achterband gaan.

Bijgevoegd een foto, band heeft nog een goed profiel, maar ik word echt gek van het geluid met rijden en dat van zo’n kleine oneffenheid.

Hij denkt dat de oorzaak een schokdemper is, even mijn garage gebeld maar hij kan dit alleen bepalen door de schokdemper er uit te halen (dan ben je al halverwege om het te vervangen).

Dat wordt dan maar schokdemper achter vervangen en nieuwe banden achter er op omdat ik hier liever niet 12+ uur naar luister met een trip naar Kroatië deze zomer.

Nu zit ik naar de juiste schokdemper te zoeken en zie op 7zap demper staan met “6R0513025” maar er staat ook een demper met versterkte demping. Hoe kan ik zeker weten welke het is?

Of als jullie nog een andere optie weten dan de schokdemper ook altijd welkom natuurlijk.
 

Bijlagen

  • IMG_2536.jpeg
    IMG_2536.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 32
  • IMG_2535.jpeg
    IMG_2535.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 31
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
@Shaan Als de originele schokdempers er nog onder zitten, zal het geen overbodige luxe zijn, om die te vervangen. Je raakt er aan gewend, maar je merkt het verschil pas nadat je ze vervangen hebt. Ik zou ze wel beide aan de achteras vervangen. Ik zie dat je 4 seizoenen banden hebt, die maken sowieso meer geluid dan zomerbanden. Hieronder een link naar de schokdempers, er van uitgaande dat het onderdeelnummer dat jij opgeeft (6R0513025) correct is.

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
@Sal, ja dat was beetje deel van de vraag. Heb dat onderdeel nummer gevonden maar er zijn er dus ook die extra versterkt zijn en kan niet vinden op welke auto die van toepassing zouden zijn. Zelf een 6r 2013 1.2 tsi bluemotion. Op de vering voor staan verf stipjes op de vering maar geen idee hoe de schokdemper gekenmerkt worden verder.

Ze produceren inderdaad redelijk wat geluid maar het geluid waar ik op doel is echt een zoefend/helikopter geluid wat versneld en afneemt met snelheid. Heb de auto gekocht met all season banden, vorig jaar 2 nieuwe aan de voorkant dus weet eigenlijk ook niet hoe oud de achterbanden zijn, iedergeval 2,5 jaar en 50+k km.

Lees dat bij gecupte banden ze nog wel eens van achter naar voren worden geplaatst maar vraag me af of dit (deze rand) er dan uitslijt of dat ik dan gewoon het geluid/probleem naar voren verplaats
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
@Shaan ik weet niet wat je met versterkte schokdempers bedoelt, wel versterkte (of zwaardere) veren, maar dan denk ik vooral aan een bedrijfsauto die veel gewicht moet kunnen laden. Ik ben zelf wel erg fan van gas schokdempers.

Ik zou de gecupte banden niet van achter naar voren zetten, dat komt je weggedrag niet ten goede. Deze achterbanden zou ik vervangen, als je goed kijkt, zie je dat er droogte scheurtjes in zitten. Je zou wel de voorbanden die nu 1 jaar oud zijn, achter kunnen plaatsen en de nieuwe banden, aan de voorkant kunnen monteren. De voorbanden slijten sneller dan je achterbanden en die zijn dan weer nieuw.

1687810656559.png
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
@FritsP, ik zie 1x wit en 2x geel. Moet ik vanavond even goed kijken want kan niet meer zien nu, maar ga er vanuit dat het dan oranje wit 2x geel is.

Zijn inderdaad allseasoncontact van continental, 185,60r15 (v xl staat er nog achter)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
@FritsP, ik zie 1x wit en 2x geel. Moet ik vanavond even goed kijken want kan niet meer zien nu, maar ga er vanuit dat het dan oranje wit 2x geel is.

Zijn inderdaad allseasoncontact van continental, 185,60r15 (v xl staat er nog achter)
De DOT is de productiecode voor week en jaar. Staat op de zijkant vd band. Is niet iets met kleurtjes.
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!