Omdat het er én tijd voor is én ik merk dat er toch nog best wel veel onwetendheid rondom winterbanden heerst dacht ik misschien maar een Topic over starten!
Ik ben best een tijdje bezig geweest voordat ik mijn Bridgestone LM25's kocht en kwam o.a. hier achter:
@ Neem niet te grote velgen, liefst een inchmaatje kleiner dan de standaard velgen. Juist bij winterbanden is de hoogte zo belangrijk. Meer rubber meer lucht meer contact met de weg en door een hogere band heb je doordat er meer lucht in zit ook veel meer "vorming" van de band. Voorbeeld: Een 35 serie band zal een ijsklomp(je) zien als een (ijs)berg, terwijl een 65 serie band de berg verwerken doordat de lucht in de band de flexibiliteit geeft over het ijs heen te rijden.
@ Winterbanden moeten in tegenstelling tot de (wettelijke) 1.6 mm bij een zomerband al bij 4 mm worden vervange, ook weer mede door het verhaal hierboven beschreven.
@ Een gepolijste velg met een blanke lag laag is kwetsbaar als wintervelg. Door de inwerking van pekerl zal een beschadiging van de blanke lak corrosie op de velg geven waardoor je een "bloemkool efect" krijgt. Als wintervelg is een gepoedercoate, gepoten velg de betere optie.
@Bezuinig niet op een merk winterband, De El Cheapo merken als Wanli, Minerva en Okky
Bokkie komen er in o.a. de test van de Consumentenbond niet best af. Je verwaarloost dan naar mijn mening het voordeel dat een winterband je zou moeten opleveren.
@ Verwissel van band wanneer de temperatuur onder de negen graden komt.
@ Winterbanden slijten sneller maar hebben een lagere rolweerstand dus het brandstofverbruik ligt lager
@Vergeet niet de breedte van de band. Hoe breder, hoe minder grip tijdens winterse omstandigheden.
@ Houdt rekening met de juiste verhouding velg-/banden maat ivm tellerafwijking.
Succes iedereen de komende winter en maar hopen dat het meevalt met de winterse perikelen!
Iedereen die aanvullingen heeft, plaatsen natuurlijk!!!
Ik ben best een tijdje bezig geweest voordat ik mijn Bridgestone LM25's kocht en kwam o.a. hier achter:
@ Neem niet te grote velgen, liefst een inchmaatje kleiner dan de standaard velgen. Juist bij winterbanden is de hoogte zo belangrijk. Meer rubber meer lucht meer contact met de weg en door een hogere band heb je doordat er meer lucht in zit ook veel meer "vorming" van de band. Voorbeeld: Een 35 serie band zal een ijsklomp(je) zien als een (ijs)berg, terwijl een 65 serie band de berg verwerken doordat de lucht in de band de flexibiliteit geeft over het ijs heen te rijden.
@ Winterbanden moeten in tegenstelling tot de (wettelijke) 1.6 mm bij een zomerband al bij 4 mm worden vervange, ook weer mede door het verhaal hierboven beschreven.
@ Een gepolijste velg met een blanke lag laag is kwetsbaar als wintervelg. Door de inwerking van pekerl zal een beschadiging van de blanke lak corrosie op de velg geven waardoor je een "bloemkool efect" krijgt. Als wintervelg is een gepoedercoate, gepoten velg de betere optie.
@Bezuinig niet op een merk winterband, De El Cheapo merken als Wanli, Minerva en Okky

@ Verwissel van band wanneer de temperatuur onder de negen graden komt.
@ Winterbanden slijten sneller maar hebben een lagere rolweerstand dus het brandstofverbruik ligt lager
@Vergeet niet de breedte van de band. Hoe breder, hoe minder grip tijdens winterse omstandigheden.
@ Houdt rekening met de juiste verhouding velg-/banden maat ivm tellerafwijking.
Succes iedereen de komende winter en maar hopen dat het meevalt met de winterse perikelen!
Iedereen die aanvullingen heeft, plaatsen natuurlijk!!!
