Winterbanden Topic Do&Dont's

Omdat het er én tijd voor is én ik merk dat er toch nog best wel veel onwetendheid rondom winterbanden heerst dacht ik misschien maar een Topic over starten!

Ik ben best een tijdje bezig geweest voordat ik mijn Bridgestone LM25's kocht en kwam o.a. hier achter:

@ Neem niet te grote velgen, liefst een inchmaatje kleiner dan de standaard velgen. Juist bij winterbanden is de hoogte zo belangrijk. Meer rubber meer lucht meer contact met de weg en door een hogere band heb je doordat er meer lucht in zit ook veel meer "vorming" van de band. Voorbeeld: Een 35 serie band zal een ijsklomp(je) zien als een (ijs)berg, terwijl een 65 serie band de berg verwerken doordat de lucht in de band de flexibiliteit geeft over het ijs heen te rijden.
@ Winterbanden moeten in tegenstelling tot de (wettelijke) 1.6 mm bij een zomerband al bij 4 mm worden vervange, ook weer mede door het verhaal hierboven beschreven.
@ Een gepolijste velg met een blanke lag laag is kwetsbaar als wintervelg. Door de inwerking van pekerl zal een beschadiging van de blanke lak corrosie op de velg geven waardoor je een "bloemkool efect" krijgt. Als wintervelg is een gepoedercoate, gepoten velg de betere optie.
@Bezuinig niet op een merk winterband, De El Cheapo merken als Wanli, Minerva en Okky ;) Bokkie komen er in o.a. de test van de Consumentenbond niet best af. Je verwaarloost dan naar mijn mening het voordeel dat een winterband je zou moeten opleveren.
@ Verwissel van band wanneer de temperatuur onder de negen graden komt.
@ Winterbanden slijten sneller maar hebben een lagere rolweerstand dus het brandstofverbruik ligt lager
@Vergeet niet de breedte van de band. Hoe breder, hoe minder grip tijdens winterse omstandigheden.
@ Houdt rekening met de juiste verhouding velg-/banden maat ivm tellerafwijking.

Succes iedereen de komende winter en maar hopen dat het meevalt met de winterse perikelen!

Iedereen die aanvullingen heeft, plaatsen natuurlijk!!!

FotoLO4R6I7AD-1.jpg
 
GTVS28 zei:
leuke site en makkelijk

welke winter banden zijn goed en betaalbaar
kumho banden heb ik zelf geen ervaring mee wel goede verhalen over gehoord hebben jullie hier ervaring mee??????

Kijk GTVS28 daar doen we het dan weer voor! Ik zeg koop liever een 2e hands setje A-merk banden dan een nieuw setje van een twijfel merk! Kumho staat ook in de consumentenbond test maar komen er ook niet heel best uit! Merken die er goed uitkwamen:

Continental 800/820
Bridgestone lm 25/30/32
Michelin Alpine
Vredestein Snowtrac 3

Als gezegd bespaar niet een paar tientjes op een winterband het is je enige contact met de weg
 
kijk super
idd betaal liever iets meer dan de eerste boom tegen het lijf te krijgen Big Grin
ik was al een tijdje op zoek en veel merken en bedrijfjes zeggen dit is de beste band maar er word niet gepraat over de ervaring er van alvast erg bedankt voor de snelle reactie

gr patrick
 
@polofreak Mooi en informatief stukje!

Ik ben er echt huiverig voor de komende winter, ik heb Minerva zomerbanden :lol:

Wat een drama is dat zeg, bij droog weer natuurlijk prima. Echter bij regen.. zet je maar schrap..

Nu moet ik wél zeggen vorige winter, en nu weet ik niet of het aan het toen nog gloednieuwe setje banden lag. Had ik volop grip met mijn Minerva's, stond er écht van te kijken!

Iemand hier een verklaring voor? Nieuwe banden = meer grip? Zelfs als het zomerbanden zijn?..
 
JeroenMPC zei:
@polofreak Mooi en informatief stukje!

Ik ben er echt huiverig voor de komende winter, ik heb Minerva zomerbanden :lol:

Wat een drama is dat zeg, bij droog weer natuurlijk prima. Echter bij regen.. zet je maar schrap..

Nu moet ik wél zeggen vorige winter, en nu weet ik niet of het aan het toen nog gloednieuwe setje banden lag. Had ik volop grip met mijn Minerva's, stond er écht van te kijken!

Iemand hier een verklaring voor? Nieuwe banden = meer grip? Zelfs als het zomerbanden zijn?..

Hoe dieper het profiel, hoe meer water er afgevoerd kan worden volgens mij. Naarmate je banden slijten wordt de aquaplanning van de band slechter.

Althans, dat denk ik! :cool:
 
polofreak zei:
Thanks Jeroen!

Ik hoor wel eens dat er een goed setje tussen kan zitten maar je dan echt meer een mazzelaar bent! En profiel diepte zegt uiteraard ook veel maar neem aan dat dat het niet was?! ;)

Ghehe, wat dat betreft ben ik tot nu toe ook nog zeer tevreden over mijn setje minerva winterbanden (maw ik ben dus een mazzelaartje met een goed setje) :cool:
heb alleen 1 keer gehad dat de auto weggleed, maar dat was ook op een ijsplaat, dus dan zou je haast spike's moeten hebben om niet weg te glijden :lol:

maargoed, na de 29ste kan ik mijn bevindingen voortzetten, ben alleen wel erg benieuwd hoe de banden zich houden in een rit van zo ong. 140 km..
 
VW  6R  1.2TDI 
Mijn bevindingen:

In de sneeuw nog nooit mijn grip verloren.
Fijn te monteren
Slijten niet hard
Maken op de snelweg een t*ring herrie
Goede grip met ijzel
Redelijke grip met regen.
 
hey check de groupon van vandaag

http://www.groupon.nl/deals/amsterdam

is dit wat? ik heb alleen geen idee wat voor banden eronder komen....zoals ik er naar kijk...kun je het volgende kiezen:
€ 450 voor het formaat 175/65/14 voor Twingo, Opel Corsa en Renault Clio
€ 550 voor het formaat 205/55/16 voor Volvo, Volkswagen Golf/Passat en Mercedes C
€ 650 voor het formaat (225/245)/40/18 voor Espace, Voyager, Christler

zou ik dan die van 550 euro kunnen nemen?
99 euro voor de voucher = 300 euro waarde
550 - 300 = 250 + 99 = dus betaal je voor een setje 16 inch incl banden montage etc plusminus 349 euro

wat denken jullie?
 
JeroenMPC zei:
Iemand hier een verklaring voor? Nieuwe banden = meer grip? Zelfs als het zomerbanden zijn?..

Nieuwe banden zit meer profiel op dus meer grip in de sneeuw, ook als het winterbanden zijn ;)


Winterbanden hebben voor mij echt meerwaarde als er sneeuw ligt en ik ga ze ook pas monteren als er sneeuw gaat vallen.

Goede winterbanden is punt 1, de bestuurder is punt 2. Geef nooit teveel gas!

Als je winterbanden neemt altijd 4 winterbanden nemen, dus niet alleen de aangedreven wielen.

Denk er aan als je naar het buitenland gaat in de winter, b.v. in Duitsland zijn winterbanden verplicht.

Met een winterband ben je niet onoverwinnelijk, op ijs kan je heel goed glijden ;)

@ KYC
205 lijkt me breed voor een winterband
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!