Winterbanden Topic Do&Dont's

@KYC, als je 14 inch neemt heb je 175-70-14 nodig, heb ik ook, zijn fulda kristall montero 3.
Vorige winter mee gereden echt hele fijne ervaring in de sneeuw, stond echt versteld van de grip in zo'n 15 cm sneeuw, ABS of ESP hoefde geen moment in te grijpen.
 
Bij mij gaan er binnenkort Michelin Alpin 185/65/R15 op de originele BM velgen. Maar het blijft allemaal wat klein in vergelijking met de 235/40/R17 die op de Audi lagen Stick Out Tongue Ben wel benieuwd naar het geluid in ieder geval, dit verschilt toch wel sterk tussen de diverse types banden ben ik achter gekomen.
 
nou ik heb de gok maar genomen en zo'n voucher besteld...de deal is veel beter dan bij andere bedrijven...250-350 euro voor een setje winterbanden dat is echt geen geld...

binnenkort maar eens een afspraak maken bij deze toko om de banden te monteren
 
Ik was van plan om tegen volgende winter winterbanden op mn 17" Boavista's te leggen en een andere te zoeken voor de zomer (mss 18").. Omdat ik er nu toch de 2e winter (zonder winterbanden :? ) mee ga rijden, dacht ik dit zo te doen..
Do or don't??

Grtz
 
hey polofreak ja volgens mij is het een beetje open voucher (dus als je met die mensen gaat praten ja er moeten perse deze eronder + ik wil dat merk hebben) zullen ze denk ik niet zo moeilijk gaan doen (mits het dezelfde prijs is)

ik zal ze komende week wel even bellen of het een vaste merk/maat is...maar goed ik heb gewoon de gok genomen...we zullen zien.
ik ben het wel met je mening eens dat 17 inch niet verstandig is 15inch is denk ik beter...

@Smartie is dat wel zo verstandig om op je 17 inch boavistas winterbanden te gaan monteren? waarschijnlijk zijn die veels te breed voor op sneeuw denk ik...naja vraag polofreak maar die kan het beter uitleggen hahaha
 
KYC,
Denk ik ook, maar het is toch de band die het m doet?? Als die tov da velg smal en hoog is, maakt dit toch geen verschil (hoop ik).. Als er dan toch een schroefset komt, dacht ik m lekker hoog te zetten en zo "plaats" te maken voor de grote 17ers met winterband..
Btw toch niet elke wage rijdt met 14ers rond in de winter??

Grtz
 
Smartie86 zei:
KYC,
Denk ik ook, maar het is toch de band die het m doet?? Als die tov da velg smal en hoog is, maakt dit toch geen verschil (hoop ik).. Als er dan toch een schroefset komt, dacht ik m lekker hoog te zetten en zo "plaats" te maken voor de grote 17ers met winterband..
Btw toch niet elke wage rijdt met 14ers rond in de winter??

Grtz

@KYC bedankt hé, nou daar gaat ie dan..... ;) @Smartie, Eerst dit stukje uit het begin van het topic: @ Neem niet te grote velgen, liefst een inchmaatje kleiner dan de standaard velgen. Juist bij winterbanden is de hoogte zo belangrijk. Meer rubber meer lucht meer contact met de weg en door een hogere band heb je doordat er meer lucht in zit ook veel meer "vorming" van de band. Voorbeeld: Een 35 serie band zal een ijsklomp(je) zien als een (ijs)berg, terwijl een 65 serie band de berg verwerken doordat de lucht in de band de flexibiliteit geeft over het ijs heen te rijden.

Daarbij is het ook nog eens zo dat een 17 inch velg meestal een bredere J maat heeft en dus een bredere band gemonteerd moet krijgen dan een bijv. 15 inch. Én kun je niet zonder meer een hoge(re) band om een velg leggen. Denk bivjvoorbeeld maar aan je kilometerteller afwijking!

Zo goed KYC :lol:
 
@Allemaal Ik heb nog 6mm profiel over na 30.000 kilometer.. Harde bandjes die Minerva's. Gezien het feit dat ik als het regent bijna altijd wheelspin heb :?

En dan heb ik het nog over de voorbanden ;)

Het is net als een gum, een goede gum is snel op :cool:
 
polofreak, Alvast bedankt voor de info..
Ik ben echt een dummie op gebied van banden en dacht weer s het warm water te hebben uitgevonden, maar idd, de punten die je aanhaalt maken het logisch om het niet te doen (vooral kilometer-teller had ik niet aan gedacht).. :cool:
Maar heb je dat verschil dan niet altijd als je wisselt?? 14", 15", 16" met winterband hebben toch nooit perfect dezelfde omtrek als een 17" met laagprofiel (zomer)?? Of als je van 17" naar 18" gaat?? Toch altijd verschil in omtrek?? :?:
Ach ja, lesje voor de volgende wagen die ik koop: Niet fabrieks-af de coolste en grrotste velg monteren, maar al kiezen in functie om daar de winterbanden op te steken..

Tnx m8!!
 
No problem Smartie, vind het alleen maar mooi dat mensen iets aan het topic hebben en de een weet dit de ander dat!

Je kunt bij een (banden)velg wissel altijd op de hoogte uitkomen die je er op had liggen. De maten op een band bijv 185/50/16 staan voor 185:Breedte in centimeters, 50: procenten in hoogte van de band ten opzichte van de velgdiameter en 16 voor de inchmaat natuurlijk.

Heb je dus bijvoorbeeld 215/40/17 kun je naar 215/35/18 maar ook naar 205/45/16 of zelfs naar 185/60/15! Oftewel je bandhoogte neemt in procenten (maar dus ook lettelijk in centimeters) toe naarmate je een kleinere velg pakt en neemt af als je een grotere maat velg monteert. Daar ligt he ook net de kneep met winterbanden. Monteer een kleinere velg, automatisch een hogere band om het verschil in rolomtrek op te heffen, en je hebt meer lucht=flexibiliteit om grip te hebben en je band smoothly over ijs te laten vormen. Hierin heeft ook het grovere profiel een rol en ook de hoogte van je profiel, daarom als je nog 4mm hebt , wisselen scheids!!! Big Grin Big Grin Big Grin

Suc6 man en als je nog vragen hebt, be my quest!

Enne oja dit vind ik een hele fijne en duidelijke bandenomtrek configurator: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm
Speel er gewoon is wat mee en er wordt je al heel veel duidelijk, de praktijk is wéér makkelijker dan de theorie! ;)
 
Een tip voor mensen die nieuwe banden moeten bestellen, nu doen !, de prijzen gaan sterk stijgen als straks de eerste vlokken sneeuw vallen.
Vorig jaar 52 euro de stuk betaald, half november was die prijs voor dezelfde band opgelopen tot 77 euro.
 
@kyc .

over de groupon actie .

Ik zou eerst bellen . hebben wij ook gedaan ,

wij konden alleen goodyears krijgen , en het was ruim 800 euro .
dus betaals je nog een hoop , dus kan je beter op autobandenmarkt kijken .

gr Ginette
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!