Verbruik Bluemotion

ik merk nu toch wel echt dat bredere banden, ventura box, andere luchtfilter, verlagen, gti grille en stevige rijstijl op de snelweg het verbruik geen goed doet.

als ik op de linkerbaan met de grotere jongens 130-150 km/u mee rijd (dagelijks Venlo - Eindhoven en weer terug) en doe dat de hele week dan rij ik maar 915 km met 50 liter diesel. (5,5 liter per 100 km)

vandaag weer eens als een oude sok (mede door de drukte) met 110 km/u naar eindhoven gereden, je doet er dan 5 minuten langer over (totale rit 64km) maar verbruik zakt op de boordcumputer naar 4,1 liter per 100 km gemiddeld.

dus zuinig rijden kan ondanks de aanpassingen nog wel. grootste boosdoener zijn de (zachtere) bredere banden (205 ipv 185)
 
Hey Peterbaarlo ik heb ook 205 banden en ik merk toch ook wel dat mijn lampje al na 850km begint te branden met normaal rijstijl...rij ik als een old bitch dan zou ik wel 950km kunnen rijden maar ja 1000km haal ik bijna niet meer...maybe heb ik een iets te nerveuze rijstijl Stick Out Tongue?
 
Armo zei:
Best netjes hoor! Kan je ons iets meer vertellen over je rijstijl ? Ik denk dat ik je niet graag tegen kom tijdens de avondspits (dan heb ik al paar honderd km opzitten) Stick Out Tongue

Best simpel...

vlot(snel) optrekken naar 50(in z'n 2), en dan naar z'n 5.
vervolgens de situaltie inschatten, van verkeerslichten, kruispunten etc..
zodat je niet te veel van snelheid hoeft te verwisselen.

van 50 naar 80 terug naar 3, en flink gas tot 80/85 en dan naar z'n 5, en weer het gaspendaal vasthouden op de 80.
Ook hier weer kijken naar het verkeer, en anticiperen op het geen er verderop gebeurd.

Bij het opdraaien van de snelweg, volgas in 3, en 4 tot 120, en dan kijken naar plek met invoegen etc..
dan rustig laten zakken tot ongeveer 3.7/100KM (= 100/110) dat vasthouden, en als het rustig is(zoals deze tank was het vakantie periode)
dan al gas los voor de afrit, zodat je niet (veel) hoeft te remmen.

Nog een feitje:
Vlak voor Apeldoorn hebben ze een nieuwe rotonde gebouwd.
's middags vanaf die rotonde richting Apeldoorn (Julianatoren) volgas de heuvel op tot 100, en dan bovenop het gasloslaten,
dan rijd je ter hoogte van Julianatoren mooi 80, en ga je naar beneden, waardoor je snelheid behouden blijft.
vervolgens uit laten rollen tot 50 (in Apeldoorn) en ietsjes gas geven. dan rijd ik 1.7/100 naar de verkeerslichten
Volgas de heuvel op doet niet zo veel voor gemiddelde, echter het 2e deel (uitrollen) wel!

Verder wil ik wel even melden dat ik dagelijks de zelfde route rijd, en ongeveer precies weet waar ik welke snelheid moet rijden om alle verkeerslichten mee(groen) te hebben! ;)

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van een ritje met mijn spycam :)
 
Vw  Polo  1.2 tdi 
spiky zei:
Armo zei:
Best netjes hoor! Kan je ons iets meer vertellen over je rijstijl ? Ik denk dat ik je niet graag tegen kom tijdens de avondspits (dan heb ik al paar honderd km opzitten) Stick Out Tongue

Best simpel...

vlot(snel) optrekken naar 50(in z'n 2), en dan naar z'n 5.

Vlot optrekken ben ik ook van mening dat dat zuiniger is dan een half uur doen over 0-50!

Maarreee.... 50 in de 5?? 50 in de 4 is bij mij 1200-1300 toeren, dat gaat toch helemaal niet in de 5?
 
spiky zei:
's middags vanaf die rotonde richting Apeldoorn (Julianatoren) volgas de heuvel op tot 100, en dan bovenop het gasloslaten,
dan rijd je ter hoogte van Julianatoren mooi 80, en ga je naar beneden, waardoor je snelheid behouden blijft.
vervolgens uit laten rollen tot 50 (in Apeldoorn) en ietsjes gas geven. dan rijd ik 1.7/100 naar de verkeerslichten

Haha, zo doe ik dat precies ook :) Alleen jammer dat het tussen 17:30 en 18:00 vrijwel onmogelijk is. 9 van de 10 keer moet ik bij remmen :(

Als ik trouwens in z'n 5 naar beneden rol zonder gas te geven, accelereer ik zelfs een beetje!
 
SilencerNL zei:
Haha, zo doe ik dat precies ook :) Alleen jammer dat het tussen 17:30 en 18:00 vrijwel onmogelijk is. 9 van de 10 keer moet ik bij remmen :(

Als ik trouwens in z'n 5 naar beneden rol zonder gas te geven, accelereer ik zelfs een beetje!
licht accelereren klopt inderdaad.
Echter jammer dat we nu tot 14 oktober een andere route moeten nemen :(


graafie zei:
Roel83 zei:
Maarreee.... 50 in de 5?? 50 in de 4 is bij mij 1200-1300 toeren, dat gaat toch helemaal niet in de 5?
Jawel hoor, kan best, alleen als je weer gas bij gaat geven gebeurt er helemaal niks en moet je dus terug naar 2 of 3.
Klopt... zoals ik al aangaf ken ik de route, en weet ik waar ik 50 kan blijven rijden.
Eenmaal in z'n 5, gewoon gaspendaal op 1 plek..
Wil je gas bijgeven, even terug naar 3, of zelfs 2 :mrgreen:
 
Vw  Polo  1.2 tdi 
als je echt over de 1000km wilt op één tank dan moet je echt 90 rijden op de snelwegen en inhalen is eigenlijk uit den boze omdat je dan teveel onnodig gas bijgeeft
ik haal meestal 1000km niet meer omdat ik gemiddeld toch rond de 1 op 20 rijd
20 x 45Liter = 900km ongeveer dat is wel een reeel getal voor mij Stick Out Tongue
 
Nou, 90 rijden is echt niet nodig, wel goed vooruitkijken en anticiperen.

Ik rij nu over 20.000km gemiddeld 1 op 24,1 met daarin opgenomen een lange, koude winter (en daar houden diesels niet van). Sinds het voorjaar zit ik meestal op 1 op 25 of beter. En dat zijn echt gemeten waarden, niet dat wat de boordcomputer aangeeft.

Verbruik is voor een zeer groot deel afhankelijk van de bestuurder en voor een klein deel van de rijomstandigheden (soort weg e.d.).
 
ik rij ongeveer 900-950 tegenwoordig...dan is die toch echt wel leeg

ik heb gewoon geen zin om als een oma te rijden meer...dus dan knal je af en toe wel 3-4k toeren...gemid verbruik bij mij is net als Sharky rond 1 op 20/21
 
ik let tegenwoordig helemaal niet meer op het verbruik...na 850-900km moet ik alweer tanken dan is die niet helemaal leeg maar goed...

ik trek ook gewoon hard op tot 3000-3500toeren ongeveer omdat ik dat gaspedaal aaien echt helemaal beu ben...het zal dan ook wel iets meer zuipen maar het rijd velen malen fijner dan dat je met een dood motor zit te schakelen

laatst gecheckt ik heb 1 op 22.3km per Liter gereden...
 
KYC zei:
ik let tegenwoordig helemaal niet meer op het verbruik...na 850-900km moet ik alweer tanken dan is die niet helemaal leeg maar goed...

ik trek ook gewoon hard op tot 3000-3500toeren ongeveer omdat ik dat gaspedaal aaien echt helemaal beu ben...het zal dan ook wel iets meer zuipen maar het rijd velen malen fijner dan dat je met een dood motor zit te schakelen

laatst gecheckt ik heb 1 op 22.3km per Liter gereden...

Hier precies hetzelfde. Hoef gelukkig ook niet echt op mn verbruik te letten.

Schommel zo heen en weer rond de 1 op 22.

Laatst vanaf Breda heen en weer naar Leeuwarden, toen was me verbruik wel een stuk slechter ivm lekker doorrijden daar in het noorden.. bijna geen autos op de weg daar :lol:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!