Oud topic, maar ik denk eerder dat je thermostaat stuk was. Zo is dat bij de Arosa van mijn broer destijds ook geweest. Dan is hij eigenlijk maar 70 graden, maar omdat VW je voor de gekhoudt qua motortemperatuur geeft hij veel eerder 90 aan, dus gaat hij er ook enorm rap heen.
Mijn 6R 1.2 TSi heeft ook geen temp meter maar heb wel een OBD2 dongle, ik rijd hem altijd rustig warm. Binnendoor is de koelwatertemp 93-95°C. Op de snelweg 96-102°C.
Heb in het begin gehad dat de thermostaat dicht bleef staan, dan ging hij over de 105°C op de snelweg. Das nie goe...
Maar ik denk dus dat je door die wijzer te verzetten enkel jezelf voor de gek hebt gehouden. Meten is weten, dus met OBD uitlezen tijdens rijden. Met de Arosa van mijn broer zag ik toentertijd dat de temperatuur van 87°C niet bereikt werd (87°C is waar de thermostaat opent, atmosferische motoren van VW worden eigenlijk ook niet warmer dan dat, tenzij je in de file staat). TSI's lopen wat warmer, waarschijnlijk ook ander thermal management, maar vooral ook omdat om de turbo een mantel zit waar koelvloeistof doorheen stroomt. Tevens ook de reden dat nadraaien/uitdraaien minder van belang is dan vroeger
OH PS: ik vergat even wat, de Transporter 1.9TDI waar ik ooit de thermostaat van vervangen heb had dit exact zo. Die ging ook 'niet helemaal naar 90' in de praktijk was dat dus eerder 70...