Temperatuur niet strak op 90graden normaal? Bij de Polo 9N 1.2

Heb gemerkt dat de temperatuurmeter op de dashboard niet strak op 90graden staat. Hij staat tegen de 90 aan, maar niet strak in het midden net ervoor zeg maar. Dat ben ik niet gewend bij volkswagen.

Ik heb gisteren de thermostaat (los) vervangen en een nieuwe temperatuursensor aangesloten , maar geen verschil.

Zou het aan de thermostaathuis kunnen liggen? Verder geen schommelingen geen lekkages oid.
Polo 9n 1.2 AWY 2004.
 
Volkswagen  Polo 9n2  1.2 
Hoeft toch ook niet.
Tis 34 graden.
Dus word alles warmer.
Ook je water en olie.
Zolang die het rood niet in gaat.
Alles prima toch.
Vandaag ook stuk 185kmpu gereden.
Olie 116graden water 100graden.
Ga je weer naar de 130.
Olie107 en water 90graden.
Geen zorgen
Succes
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
De meter op je teller geeft ook niet de exacte temperatuur aan van je water, maar wat het ongeveer is. Ook bij 80 graden en ook bij 100 graden zal hij op 90 staan. Het klinkt meer alsof het naaltje niet helemaal recht staat op 90.

Daarnaast had je beter eerst je thermostaat kunnen loggen met bijv. Vcds. Je kunt dan zien dat, als je met een koude motor gaat rijden, wanneer je thermostaat opengaat en of de temperatuur daarna stabiel blijft. De ene gaat open bij 82 graden, de andere weer bij 88 graden. De meter op je teller is puur een indicatie van of er excessen zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
@Tarabass indd staat niet helemaal recht op 90, maar irriteer me er gewoon aan. Aangezien andere vergelijkbare autos wel recht op 90 staan.

Kan het aan het instrumentenpaneel liggen?
 
Volkswagen  Polo 9n2  1.2 
Heb nog geen vcds maar wil dit wel zsm aanschaffen om livedata te kunnen zien.

Hoe zit het met de vcds clone versie? Wat heb ik nodig en wie kan mij hierbij adviseren?
 
Volkswagen  Polo 9n2  1.2 
Bij mijn golf staat hij wel netjes op 90 op de teller, maar via de MFAXP kan ik de temperatuur via mijn MFA uitlezen en daar staat hij op 100 deze dagen. Dus dat ookal staat hij mooi in het midden, klopt het alsnog niet Stick Out Tongue.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
@expor Volgens mij lees je via je MFA de temperatuur van de olie. Het wijzertje op je teller leest de temperatuur van je koelwater.
Die van mijn olie wil ook geregeld boven de 100 graden komen terwijl die van mijn koelwater netjes op 90 blijft.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
@expor ok, maar leest hij dan de temperatuur van koelwater of van de olie? Of kan je ze beiden digitaal aflezen??
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
@Syste ik heb nog even gecheckt, momenteel houdt hij alleen de hoogste temperatuur bij. Weet even niet zeker of ik hem ook "live" kan zien. Bijv. Turbo druk, olie (ook onder 50 graden) en intake temp zijn wel live. Er is nog veel meer data te zien en te configureren. Dit scherm vervangt het audio menu. IMG_20190724_184136.jpg
IMG_20190724_184115.jpg
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
@Tarabass : momenteel geen foto , maar hier een ander foto als voorbeeld zwarte lijn is wat de meter aangeeft. Ik begin toch te denken aan het instrumentenpaneel. Ergens een vergelijkbaar probleem met een golf IV ook alles vervangen bleek uiteindelijk het paneel te zijn. Ook issues met de tankmeter bij die golf. Ik moet hem eens voltanken en kijken wat de benzinemeter doet. Maar ik had al het gevoel dat het tanklampje heel laat aangaat (ergens halverwege of zelfs wat verder in het rode bereik.

Ik zal je later originele foto’s doorsturen.29541
 
Volkswagen  Polo 9n2  1.2 
@SB7 Ik zou eens nakijken via VCDS of via een chinese dongle + smartphone app of het koelwater de gewenste temperatuur bereikt.

Mocht na alle technische diagnose blijken dat je teller of de wijzer echt het probleem vormt, kan je de wijzers makkelijk bijstellen.

Demonteer je teller en maak deze open.
Draai de wijzer die fout staat met de hand in tegenwijzerzin terug naar het nulpunt (waar hij staat bij teller uit, dus +-360°) maar stop iets hoger of lager om de wijzer op het juiste punt te laten starten.
Even weer installeren en kijken of de wijzer nu tot de juiste hoogte stijgt.

(In jou geval de wijzer dus iets hoger laten starten)

Mocht het nodig zijn heb ik thuis nog wel een oude teller liggen, en maak ik even een filmpje voor je om het proces te tonen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: SB7
@Brent Verhaegen
bedankt voor je reactie! Heb zelf (nog) geen uitleesapparatuur voor VW, maar een vriend wel. Helaas is hij nu met vakantie dus nog even wachten. Benzinemeter kan ook via vcds gewijzigd worden dacht ik.

Maar voor de temp meter wil ik dit proces best een keer de tijd voor nemen. Indien je mij een filmpje kunt sturen zou dat helemaal top zijn. Appreciated!

Zodra de unit uit- en ingebouwd is moet deze dan opnieuw geprogrammeerd worden?
 
Volkswagen  Polo 9n2  1.2 
@Syste ik heb nog even gecheckt, momenteel houdt hij alleen de hoogste temperatuur bij. Weet even niet zeker of ik hem ook "live" kan zien. Bijv. Turbo druk, olie (ook onder 50 graden) en intake temp zijn wel live. Er is nog veel meer data te zien en te configureren. Dit scherm vervangt het audio menu. IMG_20190724_184136.jpg
IMG_20190724_184115.jpg
Is dat een aparte module die je in je auto zet? Dat je die extra info in je mfa krijgt?
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
@Franklin Polo6R Ja, MFAXP(.de), is iig voor alle MQB auto's. Kastje gaat onder het stuur en is aangesloten tussen de gateway en de ECU. Via USB kabel of VCDS kan je het kastje uitlezen en instellingen wijzigen. Het is ook mogelijk om uitlaatklep aansturing aan te sluiten (extra kabel), of turbo druk bekabeling indien er gebruik gemaakt wordt van bijv. een andere/grotere turbo.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Jurgen6R
Bij mijn golf staat hij wel netjes op 90 op de teller, maar via de MFAXP kan ik de temperatuur via mijn MFA uitlezen en daar staat hij op 100 deze dagen. Dus dat ookal staat hij mooi in het midden, klopt het alsnog niet Stick Out Tongue.
oooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhhh
 
volg op facebook en insta @drewsmotion & @dutch_Pearl_GTI  -  - 
Heeft die Polo geen dubbele temperatuursensor (4-polige sensor) ?? De ene sensor wordt dan gebruikt voor de temperatuurregeling (die lees je ook uit dacht ik) en de andere wordt gebruikt voor het dashboard. Bij een defecte sensor kan het dus zijn dat het meter op het dashboard afwijkt, terwijl de motortemperatuur OK is.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Cross Polo  1.6-16V (BTS) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!