Remschijven keer op keer krom

Beste allen,

Ik heb een Volkswagen Polo Tsi 1.2 90 PK uit bouwjaar 2013. Deze auto heb ik gekocht in september 2017 en in oktober 2019 heb ik er een set nieuw remschijven en blokken onder moeten laten zetten, omdat deze krom waren getrokken. Enkele maanden later waren ze weer krom en heeft de garage kostenloos een nieuwe set eronder gezet. Weer enkele maanden later was het weer hetzelfde verhaal,...kromme schijven. Toen heb ik weer nieuwe schijven en blokken moeten kopen inclusief wielnaaf. Nu begint recentelijk mijn stuur weer wat te trillen (zo ging dat de voorgaande keren ook) en weet ik zeker dat de schijven weer krom trekken. Ik heb hier op het forum meerdere herkenbare verhalen gelezen, maar helaas wordt uiteindelijk dan geen update gegeven hoe het is afgelopen en/of opgelost.

Is er iemand die dit heeft ervaren en weet hoe dit is op te lossen?

Bij voorbaat veel dank!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90PK 
Ik heb de auto bij een andere garage gebracht. Hij gaf aan dat het linkerwiel haast niet rond te draaien was met de hand en het rechterwiel wel. Hij heeft de remvloeistof vervangen en gaf aan dat deze oud was. Ook heeft hij volgens mij de slang van de ABS-pomp (?) schoongespoten? Mocht het probleem nu wegblijven, dan lag het aan de remvloeistof. Komt het weer terug, is de kans groot dat ik een nieuwe ABS-pomp moet.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90PK 
Ik heb de auto bij een andere garage gebracht. Hij gaf aan dat het linkerwiel haast niet rond te draaien was met de hand en het rechterwiel wel. Hij heeft de remvloeistof vervangen en gaf aan dat deze oud was. Ook heeft hij volgens mij de slang van de ABS-pomp (?) schoongespoten? Mocht het probleem nu wegblijven, dan lag het aan de remvloeistof. Komt het weer terug, is de kans groot dat ik een nieuwe ABS-pomp moet.
Kan mij niet voorstellen dat remvoeistof dit veroorzaakt. Denk dan eerder aan een remklauw die vastzit en dat daardoor je remschijven te warm worden. Een wiel hoort lang door te draaien als je er een slinger aan geeft.
 
Polo  6c  Verkocht 
Even simpel beredeneerd, maar als je de rem niet intrapt staat de remvloeistof niet onder druk. Als je een wiel rondslingert en deze wilt niet naar voren betekent dat dat de rem erop (kan) staan. Oftewel, de remklauw moet onder druk staan om de blokjes tegen de schijf aan te drukken, tenzij deze vast zit op een of meer punten.

Verouderde remvloeistof heeft als bijkomend probleem dat er vocht bij komt. Doordat vocht anders reageert dan de remvloeistof bouwt het systeem niet meer voldoende druk op waardoor de remmen niet of maar beperkt werken. In jouw geval zit het wiel in principe hagelvast, dus zou ik het eerder zoeken bij een klem zittende remklauw. Het lijkt me heel sterk dat je remvloeistof dit veroorzaakt.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Vocht in remvloeistof kan wel degelijk rare dingen veroorzaken, wij hebben ook wel diverse ABS pompen vervangen die niet op tijd remvloeistof hadden vervangen (dingen gaan dan voor revisie naar een bedrijf die de oorzaak ook achterhaald)

edit: de onderdelen in de abs pomp (sensoren/kleppen) kunnen dan door corrosie aangetast worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
Mee eens dat vocht veel kan verpesten, maar als het al tot dat stadium is gekomen zal een fris laagje remvloeistof geen oplossingen meer bieden. Snap dat het voor de garage interessanter is de ABS pomp als verdachte aan te merken, maar mij lijkt dat TS beter eerst ff naar de remklauwen/cylinders/geleidingsbussen kan laten kijken.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
Bedankt weer voor alle reacties. Ik ben er niet bij geweest toen het wiel zwaar draaide, maar ik kan op dit moment even niet anders dan de monteur geloven. Dit is geen monteur van een officiele dealer, maar één enkele man die auto's repareert vanuit een soort 'opslag-box'. Hij is tot nu toe de enige persoon die niet gelijkt roept dat de kromme schijven door mijn rijgedrag komen, dus ik was blij (?) dat hij uberhaupt iets verder wilde kijken. Ik heb inderdaad afgesproken om over 2 maanden bij hem terug te komen, om te kijken of het wiel nog steeds soepel draait. Zo niet, dan mogelijk nog even attenderen op de remklauw? Het vervangen van de ABS-pomp, ga ik waarschijnlijk toch niet doen voor 1500-2000 euro.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90PK 
Bedankt weer voor alle reacties. Ik ben er niet bij geweest toen het wiel zwaar draaide, maar ik kan op dit moment even niet anders dan de monteur geloven. Dit is geen monteur van een officiele dealer, maar één enkele man die auto's repareert vanuit een soort 'opslag-box'. Hij is tot nu toe de enige persoon die niet gelijkt roept dat de kromme schijven door mijn rijgedrag komen, dus ik was blij (?) dat hij uberhaupt iets verder wilde kijken. Ik heb inderdaad afgesproken om over 2 maanden bij hem terug te komen, om te kijken of het wiel nog steeds soepel draait. Zo niet, dan mogelijk nog even attenderen op de remklauw? Het vervangen van de ABS-pomp, ga ik waarschijnlijk toch niet doen voor 1500-2000 euro.
Ik zou zeggen, zoek een normale garage.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Bedankt weer voor alle reacties. Ik ben er niet bij geweest toen het wiel zwaar draaide, maar ik kan op dit moment even niet anders dan de monteur geloven. Dit is geen monteur van een officiele dealer, maar één enkele man die auto's repareert vanuit een soort 'opslag-box'. Hij is tot nu toe de enige persoon die niet gelijkt roept dat de kromme schijven door mijn rijgedrag komen, dus ik was blij (?) dat hij uberhaupt iets verder wilde kijken. Ik heb inderdaad afgesproken om over 2 maanden bij hem terug te komen, om te kijken of het wiel nog steeds soepel draait. Zo niet, dan mogelijk nog even attenderen op de remklauw? Het vervangen van de ABS-pomp, ga ik waarschijnlijk toch niet doen voor 1500-2000 euro.

Ah, heeft hij wel monteur-ervaring of is dit een gevalletje beunhaas? Je zou, mocht je een beetje velgen hebben met wat ruimte om erdoor te kijken, zelf een snelle check kunnen doen. Vraag even assistentie van iemand die in de auto gaat zitten en de rem indrukt en weer loslaat. Als je de blokjes tegen de schijf aan ziet drukken (en weer van de schijf af ziet komen - dit is echt millimeterwerk) zit de klauw in ieder geval niet moervast (kan dan alsnog stroef gaan of niet ver genoeg terug schuiven overigens). Zie je niks bewegen weet je dat het probleem in de klauw zou kunnen zitten. Vergelijk vooral ook met andere klauwen.

Naast kromme remmen kost je dat vooral veel benzine, zo'n vastzittende remklauw. Hoe is het met je verbruik?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
De schijven waren laatst teruggestuurd naar de leverancier, en die gaven aan dat de schijven blauw van kleur waren vanwege de hitte. Dus dat is dan de verkleuring die je bedoelt @joosspekloos?

Mijn verbruik is volgens mij normaal. Altijd rond de 1 op 16 gereden, zolang ik deze auto heb.

Of het een gevalletje beunhaas is, weet ik niet. Hiervoor heb ik de auto altijd in onderhoud gehad bij Nassau Suzuki garage hier in Delft en vervolgens voor 2nd opinion bij Idenburgh Car Solutions, ook hier in Delft. Bij beide garage zelfde uitkomst, dus vandaar dat ik ben uitgeweken naar een 'beunhaas'.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 90PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!