RaceChip RS tuning (inbouw)

Installatie guide? Komop zeg, twee stekkertjes aansluiten:sweat: Racechip levert de meest eenvoudige handleiding ooit, inclusief foto's van de stekkers en nummers op de kabels. Als je hem dan nog verkeerd aansluit kun je beter iets met fietsen gaan doen.

Je hebt waarschijnlijk een melding op de 2 sensoren omdat je ze hebt losgekoppeld. Logisch. Geen paniek.

Ik merkte op dat het blijkbaar door sommige leden gewaardeerd zou worden om foto's van de installatie etc. te delen hier. En aangezien dit topic aardig vol raakt m.b.t. installatie heb ik liever 2 aparte topics, een waarin de installatie gedeeld is en een met mijn persoonlijke rij-ervaring met de RaceChip en tijden etc. Ben het met je eens dat het allemaal vrij simpel is, maar wil hiervoor 2 gescheiden topics houden. Installatie guide was misschien wat overdreven uitgedrukt.

Inderdaad, geen paniek. Zoals ik eerder zei is de melding waarschijnlijk ontstaan doordat de factory en racechip plugs verkeerd met elkaar verbonden waren (alhoewel het wel paste). In de handleiding stond niet dat hierop gelet moest worden, dus wel handig om te delen misschien. Ik moest er ook achter komen via andere forums bezoeken en YT-videos.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: EricIbiza en Agaam
Het is te waarderen dat je het allemaal zelf wilt uitvoeren, echter op een nieuwe Polo AW geen haar op mijn hoofd dat ik dit zou doen. Zelf ben ik vorige week naar VAGtechniek in Nuenen gereden en heb ik de stage 1 chiptuning laten uitvoeren, geen gedoe voor mijzelf, deskundige inbouw door derden en vooralsnog vertrouwen dat het goed zit. Zeker ook omdat ik geen verstand heb van die techniek en dan laat ik het liever over aan deskundigen ;) .

Ik begrijp je mening, en kan het ook met je eens zijn! Ik heb destijds ook getwijfeld tussen OBD tuning of een Powerbox. Deze discussie is ook ter sprake gekomen in een apart topic. De bedoeling van dit topic is niet het discussiëren welke tuning methodes beter zouden zijn. Het gaat bij mij niet om mijn eigen auto maar een lease-auto, waarbij ik dus geen OBD tuning op wil laten uitvoeren. Ik hoef geen hele grote vermogenswinst, en ben ook niet zo heel geïnteresseerd in de waardes zelf (al is het wel leuk om te weten). Het gaat mij er vooral om dat het effect voelbaar is, de auto voor dagelijks verkeer soepeler rijd en een stuk vlotter kan doortrekken. En ik wil ook gewoon proberen wat er uit zo'n product te halen valt.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het gaat bij mij niet om mijn eigen auto maar een lease-auto, waarbij ik dus geen OBD tuning op wil laten uitvoeren. Ik hoef geen hele grote vermogenswinst, en ben ook niet zo heel geïnteresseerd in de waardes zelf (al is het wel leuk om te weten).

Een reactie erop nog dan Stick Out Tongue

Dit snap ik tevens niet.
Waardes worden aangepast of het nou via de ECU tuning is of via dit ding.

Als er een defect is en ze lezen de auto uit -> aparte waardes wat normaal niet gehaald wordt -> zelf opdraaien. Dan kan je het ding wel eruit halen maar dat betekend niet dat ze het niet af kunnen lezen.

Persoonlijk zal ik een beter gevoel hebben bij een tuner die al tig auto's onderhanden heeft genomen en een file heeft die binnen de beperkingen blijft.

Long story short, retourneer dat ding en maak een afspraak bij een tuner:mrgreen::mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Een reactie erop nog dan Stick Out Tongue

Dit snap ik tevens niet.
Waardes worden aangepast of het nou via de ECU tuning is of via dit ding.

Als er een defect is en ze lezen de auto uit -> aparte waardes wat normaal niet gehaald wordt -> zelf opdraaien. Dan kan je het ding wel eruit halen maar dat betekend niet dat ze het niet af kunnen lezen.

Persoonlijk zal ik een beter gevoel hebben bij een tuner die al tig auto's onderhanden heeft genomen en een file heeft die binnen de beperkingen blijft.

Long story short, retourneer dat ding en maak een afspraak bij een tuner:mrgreen::mrgreen:

En dan kan ik het uiteraard ook niet laten, nog even te reageren Stick Out Tongue

Ben het met je eens dat je een beter gevoel hebt bij een tuner, zou ik ook hebben, qua betrouwbaarheid van de tuning en de waardes die behaalt kunnen worden dan.

Punt is, dat in de meeste gevallen van ODB tuning, doordat de software overschreven word, de fabrieksgarantie vervalt. Ook wanneer originele software teruggepplaatst word blijft deze vervallen. Nu zul je misschien zeggen dat de kans klein is dat je aanspraak moet maken op garantie. Bij mij moest echter in de 1e week al 2x gebruik gemaakt worden van de garantie. En dan was het niets specifieks met de motor, maar garantie vervallen is garantie vervallen (denk ik dan). En wanneer er geen gebruik gemaakt kan worden van garantie (garantieperiode verlopen) zijn de kosten alsnog voor de lease maatschappij. Al verwacht ik dat zodra de garantie vroegtijdig beëindigd is, door software aanpassingen, mijn eigen risico in rekening gebracht word, omdat er dan onnodige schade is voor de leasemaatschappij.

Ik wil geen nieuwe discussie hiermee opwerpen, maar gewoon mijn gedachtegang kenbaar maken.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zo, mijn nieuwe Polo is bijna ingereden, en met het oog op chiptuning bij een lease-auto gaat mijn voorkeur uit naar een powerbox. De RaceChip spreekt mij aan, ook dankzij goede ervaringen van mede-leden.

Ik ben dus van plan de RaceChip RS powerbox aan te schaffen. De 'S' had ook gekund, maar voor dat extra geld nog net iets meer vermogen en 1 jaar garantie op motoronderdelen is mijn keus gevallen op de RS. De GTS vind ik het geld niet waard denk ik, voor een GTI zou dat best kunnen denk ik, maar voor een 1.0 TSI vind ik het too much.

In dit topic zal ik mijn ervaringen gaan delen over de RaceChip en wil ik ook de verschillen tussen wel/geen racechip powerbox laten zien.

Het zal nog even duren voordat ik mijn ervaring kan gaan delen (wil eerst mijn auto goed ingereden hebben) en er zit nog levertijd op de bestelling en wanneer ik de box ga aansluiten is ook afhankelijk van het weer en tijd die ik heb.

Ik wil eigenlijk o.a. de 0-60 / 0-80 / 0-100 tijden gaan meten met en zonder powerbox, en deze hier delen. Ik weet zelf eigenlijk geen goeie tool om dit te kunnen monitoren. Een GPS app is niet nauwkeurig is mijn ervaring. Hier en daar ook wel eens een OBD2 tool gezien die de 0-100 tijd zou kunnen monitoren, maar weet niet of dit iets is? Welke app of tool gebruiken jullie voor het monitoren van 0-80 en 0-100 tijden, en zijn ook nauwkeurig genoeg?
Dat INRIJDEN heb je rap gedaan binnen twee weken mag je het max aantal km per jaar van je lease contractje wel in de gaten houden ;).
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW GTI Reef Blue  2.0 TSI 
Dat INRIJDEN heb je rap gedaan binnen twee weken mag je het max aantal km per jaar van je lease contractje wel in de gaten houden ;).

Klopt! Maar dit waren puur incidentele ritten waardoor het zo snel ging, 400+km in het weekend gebeurt niet wekelijks. Bovendien zijn er ook weekenden waarin ik vrijwel niet rijd, dus dat compenseert elkaar mooi. Allemaal netjes berekend volgens plan
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
En dan kan ik het uiteraard ook niet laten, nog even te reageren Stick Out Tongue

Ben het met je eens dat je een beter gevoel hebt bij een tuner, zou ik ook hebben, qua betrouwbaarheid van de tuning en de waardes die behaalt kunnen worden dan.

Punt is, dat in de meeste gevallen van ODB tuning, doordat de software overschreven word, de fabrieksgarantie vervalt. Ook wanneer originele software teruggepplaatst word blijft deze vervallen. Nu zul je misschien zeggen dat de kans klein is dat je aanspraak moet maken op garantie. Bij mij moest echter in de 1e week al 2x gebruik gemaakt worden van de garantie. En dan was het niets specifieks met de motor, maar garantie vervallen is garantie vervallen (denk ik dan). En wanneer er geen gebruik gemaakt kan worden van garantie (garantieperiode verlopen) zijn de kosten alsnog voor de lease maatschappij. Al verwacht ik dat zodra de garantie vroegtijdig beëindigd is, door software aanpassingen, mijn eigen risico in rekening gebracht word, omdat er dan onnodige schade is voor de leasemaatschappij.

Ik wil geen nieuwe discussie hiermee opwerpen, maar gewoon mijn gedachtegang kenbaar maken.

Edit: laat maar.
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
En dan kan ik het uiteraard ook niet laten, nog even te reageren Stick Out Tongue

Ben het met je eens dat je een beter gevoel hebt bij een tuner, zou ik ook hebben, qua betrouwbaarheid van de tuning en de waardes die behaalt kunnen worden dan.

Punt is, dat in de meeste gevallen van ODB tuning, doordat de software overschreven word, de fabrieksgarantie vervalt. Ook wanneer originele software teruggepplaatst word blijft deze vervallen. Nu zul je misschien zeggen dat de kans klein is dat je aanspraak moet maken op garantie. Bij mij moest echter in de 1e week al 2x gebruik gemaakt worden van de garantie. En dan was het niets specifieks met de motor, maar garantie vervallen is garantie vervallen (denk ik dan). En wanneer er geen gebruik gemaakt kan worden van garantie (garantieperiode verlopen) zijn de kosten alsnog voor de lease maatschappij. Al verwacht ik dat zodra de garantie vroegtijdig beëindigd is, door software aanpassingen, mijn eigen risico in rekening gebracht word, omdat er dan onnodige schade is voor de leasemaatschappij.

Ik wil geen nieuwe discussie hiermee opwerpen, maar gewoon mijn gedachtegang kenbaar maken.
Jou eigen risico word niet in rekening gebracht hoor.... de schade is dan gewoon 100% voor jezelf namelijk.
Die koop je niet ff af met een eigen risico van 150 euro... dan zou iedereen het doen.
Dus dat zal je dan een klap geld kosten als ze er achter zouden komen indien er problemen zijn of reparaties uitgevoerd moeten worden
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Het is me gelukt om m te installeren.

Betwijfel alleen of ik de kabels wel goed heb gelegd zodat ze niet al te warm worden. Advies was om ze niet op remleidingen of een hete turbo te leggen, ik weet niet of de mijne dat doen (wel over de turbo geloof ik, maar geen idee of dat plastic deel zo heet word).

Het is vrij simpel te installeren. Je moet wel goed opletten dat je alle stekkers goed vastmaakt, ze moeten echt klik zeggen, en ook op de juiste manier zijn vastgemaakt (omdat op zn kop ook mogelijk is en niet werkt).

Je moet kabelboom A aansluiten op de turbo boost pressure sensor. De B kabelboom aansluiten op de Manifold Pressure sensor. Linksboven zit de turbo boost pressure sensor en rechtsonder de Manifold. Dit staat ook allemaal in de handleiding. Omdat er in De handleidingen verschillende motoren worden gebruikt dienen mijn foto's als illustratie hoe het bij 1. 0 tsi motoren zit.

Heb een testrit gemaakt. Geen foutmeldingen op dashboard. Ook geen foutmeldingen via OBD2. De Race chip staat nu op mapping 3/6. Ik voel een beetje verschil. Maar het is ook nog een lage mapping.

Wat me wel meteen opviel was een hoorbaar gezoem uit de motorruimte, volgens mij was het niet de fan maar de turbo, maar misschien omdat ik m tijdens de testrit intensief gebruikt heb dat dat normaal is. Zo eens kijken of de RaceChip uitstaat en alle elektronica uit staat.

Morgen eens een andere mapping proberen.
 

Bijlagen

  • 20200908_190931.jpg
    20200908_190931.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 143
  • 20200908_190927.jpg
    20200908_190927.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 139
  • 20200908_190913.jpg
    20200908_190913.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 134
  • 20200908_185003.jpg
    20200908_185003.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 131
  • 20200908_185016.jpg
    20200908_185016.jpg
    1,002.9 KB · Weergaven: 142
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zo te zien lopen ze nergens tegen aan waar het kwaad kan.
Dat plastic word niet warm.

Ik vraag me alleen af of die kabels niet wat netter gemonteerd kunnen worden ipv over de motor heen.(zijn de kabels daar te kort voor)

Mee eens, mooiste zou zijn voor de motor langs als het ware, zodat ze minder prominent in het zicht zitten. Dan moet ik de RaceChip of verplaatsen of even losmaken zodat de kabels meer speling hebben. Er mag geen spanning op de kabels staan, mogen niet te strak zitten.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Toen je stil stond? Je turbo zoemt niet hoor, die hoor je niet eens, kan alleen maar je fan zijn

Dan was het misschien de fan, maar het was een stuk minder hard dan ik gewend was. Als mijn fan in mijn oude Polo 6N aanging kon je 'm echt op een paar meter afstand horen. Nu moest ik m'n oor echt bij de bumper houden om het te horen (ook met open motorkap). Maar wellicht is dat vanwege betere geluidsisolatie etc. Inderdaad toen ie stil stond, POWER ON lampje van RaceChip bleef ook 5 minuten na stilstand branden. Na 10 minuten was alles uit, dus zal wel goed zijn.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het is me gelukt om m te installeren.

Betwijfel alleen of ik de kabels wel goed heb gelegd zodat ze niet al te warm worden. Advies was om ze niet op remleidingen of een hete turbo te leggen, ik weet niet of de mijne dat doen (wel over de turbo geloof ik, maar geen idee of dat plastic deel zo heet word).

Het is vrij simpel te installeren. Je moet wel goed opletten dat je alle stekkers goed vastmaakt, ze moeten echt klik zeggen, en ook op de juiste manier zijn vastgemaakt (omdat op zn kop ook mogelijk is en niet werkt).

Je moet kabelboom A aansluiten op de turbo boost pressure sensor. De B kabelboom aansluiten op de Manifold Pressure sensor. Linksboven zit de turbo boost pressure sensor en rechtsonder de Manifold. Dit staat ook allemaal in de handleiding. Omdat er in De handleidingen verschillende motoren worden gebruikt dienen mijn foto's als illustratie hoe het bij 1. 0 tsi motoren zit.

Heb een testrit gemaakt. Geen foutmeldingen op dashboard. Ook geen foutmeldingen via OBD2. De Race chip staat nu op mapping 3/6. Ik voel een beetje verschil. Maar het is ook nog een lage mapping.

Wat me wel meteen opviel was een hoorbaar gezoem uit de motorruimte, volgens mij was het niet de fan maar de turbo, maar misschien omdat ik m tijdens de testrit intensief gebruikt heb dat dat normaal is. Zo eens kijken of de RaceChip uitstaat en alle elektronica uit staat.

Morgen eens een andere mapping proberen.
Mooie duidelijke foto's, ben heel benieuwd als je hem op de hoogste stand zet hoe je dat gaat merken.
 
Volkswagen  Volkswagen Polo AW Highline 1.0 TSI 95 PK Chuning 140 Pk 240 Nm  1.0 TSI | 70kw 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!