RaceChip RS tuning (inbouw)

Ik zou ook weer niet te overmoedig worden ;) Ik ben een typische alfa en niet echt handig en technisch. Dacht ook altijd dat ik beter overal af kon blijven en was ook bang dingen stuk te maken. Is in de loop der tijd wel wat veranderd, idd door gewoon te doen. Maar ik heb daarbij wel altijd een duidelijk beeld van de dingen die daar voor in aanmerking komen (met wisselend resultaat) en zaken waar ik me beter verre van kan houden.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Offtopic; ben eigenlijk nooit zoveel met auto's of mods hiervoor bezig geweest. Ook gewoon omdat ik nooit echt leuke auto's gehad heb waarop dit kon. En altijd het gevoel gehad dat ik er niet genoeg verstand of handig genoeg voor was. Maar begin te merken dat de handigheid wel er begint te komen en de interesse er voor. Net zoals met mijn Led lampjes straks, eerst was ik bang om de koplamp te demonteren, want ja, zoiets heb ik nooit hoeven doen voor het vervangen van een lampje. Bang dat ik iets beschadig. Maar na het paar keer geprobeerd te hebben zie ik in dat een auto gewoon een in elkaar klik bouwpakket is, en er weinig aan valt af te breken/kapot te maken.

Versnelling terugtikken :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Helaas geen racechip vandaag. Word verstuurd via Fedex en als ik de reviews daarvan mag geloven is er altijd wel wat. Blijkbaar kwam de bezorger gister ipv maandag en heeft ie geen briefje achter gelaten. Geen idee waar mn pakket gebleven was dus. Gebeld naar klantenservice die zeggen dat ik m mag komen op halen in Veldhoven (50km rijden voor een pakketje, dat is het dichtsbijzijnde ophaalpunt), maar wanneer dat kan is onbekend.. hij word opnieuw ingepland, en deze keer gaan ze bij de buren leveren als ik niet thuis ben want standaard doen ze dat eigenlijk niet. Als de buren niet thuis zijn dan weer hetzelfde verhaal en weer wachten. Vrij vragen of thuis werken kan ook niet want ze komen blijkbaar niet op beloofde dagen en staan plotseling voor je deur. Mooie bezorgdienst. Levertijd onbekend.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Verdrietig
Waarderingen: Agaam
Helaas geen racechip vandaag. Word verstuurd via Fedex en als ik de reviews daarvan mag geloven is er altijd wel wat. Blijkbaar kwam de bezorger gister ipv maandag en heeft ie geen briefje achter gelaten. Geen idee waar mn pakket gebleven was dus. Gebeld naar klantenservice die zeggen dat ik m mag komen op halen in Veldhoven (50km rijden voor een pakketje, dat is het dichtsbijzijnde ophaalpunt), maar wanneer dat kan is onbekend.. hij word opnieuw ingepland, en deze keer gaan ze bij de buren leveren als ik niet thuis ben want standaard doen ze dat eigenlijk niet. Als de buren niet thuis zijn dan weer hetzelfde verhaal en weer wachten. Vrij vragen of thuis werken kan ook niet want ze komen blijkbaar niet op beloofde dagen en staan plotseling voor je deur. Mooie bezorgdienst. Levertijd onbekend.
Ga je ook foto's, maken hoe en waar de aansluitingen zitten?, zou fijn zijn namelijk.
 
Volkswagen  Volkswagen Polo AW Highline 1.0 TSI 95 PK Chuning 140 Pk 240 Nm  1.0 TSI | 70kw 
Deze avond de racechip proberen te installeren. Helaas mislukt.

Kreeg alle stekkers op de sensoren goed aangesloten, vrij simpel eigenlijk. Moest volgens de handleiding een eerste test doen (contact aan , motor uit). Indien alle controlelampjes uit zouden gaan en de POWER ON van de RaceChip brand, dan mocht de motor pas aan.

Zoals altijd bij mij blijft in iedergeval motor lampje branden bij contact aan. Helaas ging de POWER ON lamp niet aan. Dus heb de motor niet aan gezet.

Alles terug gezet naar origineel. Bij starten kreeg ik op het dashboard STORING Start Stop systeem (wat overigens toch niet door mij gebruikt word). Via mijn Carista OBD2 gecontroleerd op nog meer (verborgen) storingen. Daarbij 2 foutmeldingen mbt de zaken die ik moest aanpassen voor de RaceChip, dus lijkt me logisch. Al snap ik de inhoud van de melding niet (High Cuircuit?)

Ook de link met de Instrument Cluster error kan ik niet plaatsen.

Weet niet of dit zorgbarend is. Een testrit gemaakt en turbo werkt gewoon goed zoals voorheen. Alles nog soepel, geen storing onderweg op dashboard (alles is toch immers origineel).

Ik plaats nog geen foto's van de installatie, want dit doe ik pas als de installatie slaagt. Ik zal eens bij Race chip navragen waarom POWER ON niet aan gaat. Want uiteraard is er een uitgebreide troubleshoot handleiding waar Power On niet aan, niet in voorkomt..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200907-201737_Carista.jpg
    Screenshot_20200907-201737_Carista.jpg
    102.4 KB · Weergaven: 54
  • Screenshot_20200907-201732_Carista.jpg
    Screenshot_20200907-201732_Carista.jpg
    97.4 KB · Weergaven: 52
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Nu ik de betreffende foutcodes op zoek, zou dit als gevolg kunnen hebben dat de ECU er volledig uitbrand, en je voertuig er abrupt mee stopt. Maar dit is bij een Short Circuit, ofwel kortsluiting. Oorzaken zijn een Open Circuit, beschadigde connector, of kortsluiting. Als het goed is heb ik geen van beiden (hoop ik). Maar als ik lees dat deze foutcode ervoor kan zorgen dat je ECU eruit brand word ik voorzichtig..

Heb mn vragen bij RaceChip neergelegd. Eens kijken of zij mij verdere instructies kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Na wat meer research denk ik al te weten hoe zo'n powerbox in elkaar zit. Dacht zelf dat deze gewoon bepaalde sensor waardes (parameters, als in getallen) deed manipuleren en overschrijven. maar ik vermoed nu dat ie gewoon puur voltages doet aanpassen om de ECM/ECU voor de gek te houden. Wanneer ik op Gerritspeek lees wat de foutcodes exact inhouden, en zie dat de sensor kijkt naar het voltage dat binnenkomt en op basis van het voltage de huidige laaddruk bepaalt krijg ik het gevoel dat die hele RaceChip gewoon 1 grote weerstand is.

De racechip heeft 6 mappings, en met die mappings bepaal je de hoeveelheid stroom die naar de sensoren gaat. Maar als dat zo is vraag ik me af of die hoeveelheid 'extra' stroom er niet voor kan zorgen dat de sensoren het begeven o.i.d.? Geen idee. in dat geval zal ik continu foutmeldingen op OBD2 blijven houden doordat de ECU ziet dat het voltage niet klopt (want Race chip manipuleert).

En die meldingen zouden ook een Check Engine lampje moeten laten branden. Wat niet goed is uiteraard. Erg benieuwd wat RaceChip hierop te zeggen heeft
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Wat een prutswerk aan een nieuwe auto. Eerst de koplampen en nu dit weer, sorry maar ik moet het even kwijt....

Ja dat mag je gerust zeggen. En misschien is het mijn eigen onhandigheid, maar de installatie van de RaceChip is vrij rechttoe, rechtaan, de installatie daarvan ging zelfs nog beter dan de koplampjes. Het is puur dat ik niet aan de checklist van RaceChip kan voldoen dat ik nu gestopt ben.

Koplampen word overigens ook geregeld, gaan nu gewoon zo'n wit mogelijk halogeentjes in.

De weg ernaartoe mag misschien prutserig overkomen, voor mij zijn sommige dingen ook de 1e x (ivm moderne auto is alles anders), maar als het erop zit zie je er niets van van dat prutswerk.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ter info, ik heb een vermoeden waar de foutmeldingen vandaan komen en waarom het POWER ON lampje niet brand. Ik denk dat ik de stekkers die van de RaceChip naar de originele stekkers gaan verkeerd aangesloten hebben gezeten. Zie als voorbeeld de afbeelding hieronder:

1599511703981.png

Dit is wel voor een BMW, maar ik vermoed dat deze correct/wrong methode wel voor alles geld. Als dat zo is, heb ik de stekker zoals 'wrong' aangesloten. Omdat beide methodes pasten, en de tekstuele handleiding niets zei over een mogelijk foutieve manier van aansluiten, ging ik ervanuit dat beide methodes gewoon konden. Als dit de problemen heeft veroorzaakt begrijp ik ook heel goed waar de foutmeldingen vandaan komen en waarom het POWER ON lampje niet aan gaat.

Morgen een 2e poging
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
In het kader van het schoon houden van het forum, zou ik graag dit topic willen hanteren als een installatie guide. En op een later moment een apart topic maken met daarin mijn ervaring (incl. snelheidstijden 80-120 etc.). Ik zie alleen geen mogelijkheid de titel van het topic aan te passen.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Installatie guide? Komop zeg, twee stekkertjes aansluiten:sweat: Racechip levert de meest eenvoudige handleiding ooit, inclusief foto's van de stekkers en nummers op de kabels. Als je hem dan nog verkeerd aansluit kun je beter iets met fietsen gaan doen.

Je hebt waarschijnlijk een melding op de 2 sensoren omdat je ze hebt losgekoppeld. Logisch. Geen paniek.
 
  • Leuk
Waarderingen: VWPAW en WiZZiEJP
De weg ernaartoe mag misschien prutserig overkomen, voor mij zijn sommige dingen ook de 1e x (ivm moderne auto is alles anders), maar als het erop zit zie je er niets van van dat prutswerk.
Het is te waarderen dat je het allemaal zelf wilt uitvoeren, echter op een nieuwe Polo AW geen haar op mijn hoofd dat ik dit zou doen. Zelf ben ik vorige week naar VAGtechniek in Nuenen gereden en heb ik de stage 1 chiptuning laten uitvoeren, geen gedoe voor mijzelf, deskundige inbouw door derden en vooralsnog vertrouwen dat het goed zit. Zeker ook omdat ik geen verstand heb van die techniek en dan laat ik het liever over aan deskundigen ;) .
 
Volkswagen  Polo AW Highline R-Line DSG  1.0 TSI 135pk (VAGtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!