RaceChip RS tuning (inbouw)

Zo, mijn nieuwe Polo is bijna ingereden, en met het oog op chiptuning bij een lease-auto gaat mijn voorkeur uit naar een powerbox. De RaceChip spreekt mij aan, ook dankzij goede ervaringen van mede-leden.

Ik ben dus van plan de RaceChip RS powerbox aan te schaffen. De 'S' had ook gekund, maar voor dat extra geld nog net iets meer vermogen en 1 jaar garantie op motoronderdelen is mijn keus gevallen op de RS. De GTS vind ik het geld niet waard denk ik, voor een GTI zou dat best kunnen denk ik, maar voor een 1.0 TSI vind ik het too much.

In dit topic zal ik mijn ervaringen gaan delen over de RaceChip en wil ik ook de verschillen tussen wel/geen racechip powerbox laten zien.

Het zal nog even duren voordat ik mijn ervaring kan gaan delen (wil eerst mijn auto goed ingereden hebben) en er zit nog levertijd op de bestelling en wanneer ik de box ga aansluiten is ook afhankelijk van het weer en tijd die ik heb.

Ik wil eigenlijk o.a. de 0-60 / 0-80 / 0-100 tijden gaan meten met en zonder powerbox, en deze hier delen. Ik weet zelf eigenlijk geen goeie tool om dit te kunnen monitoren. Een GPS app is niet nauwkeurig is mijn ervaring. Hier en daar ook wel eens een OBD2 tool gezien die de 0-100 tijd zou kunnen monitoren, maar weet niet of dit iets is? Welke app of tool gebruiken jullie voor het monitoren van 0-80 en 0-100 tijden, en zijn ook nauwkeurig genoeg?
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Zojuist heb ik 'm besteld. Levertijd 4-6 werkdagen. Ik heb alvast de installatiehandleiding kort doorgenomen, zie dat de motorkap behuizing en luchtfilter onderdelen eraf moeten. Heb ik hiervoor nog speciaal gereedschap voor nodig? Of gewoon een schroevendraaier en nijptang voldoende? Dan kan ik namelijk m'n gereedschap even zoeken, raak ik altijd weer kwijt..
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Bij mij hoefde dat niet hoor, 2 stekkers aansluiten en gaan ;)

Oh? Ja ik zag net een Youtube tutorial maar dat ging over Chipbox en niet over Racechip, maar wel een gelijkwaardig apparaat leek mij. Deze moest verbonden worden op TPS sensor, PREX1, PREX2 ofzoiets. En hiervoor werd de motorkapbehuizing en air intake verwijderd.

Maar misschien is het bij de Racechip is stuk makkelijker inderdaad!

Edit: ik zie nu inderdaad dat het bij de Racechip 2 aansluitingen betreft, en in principe de behuizing er niet af hoeft, maar misschien werd dat gedaan zodat het aansluiten makkelijker ging, omdat je er misschien met grote handen moeilijk tussen komt.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik heb trouwens ook een Carista OBD2 module besteld, komt vanmiddag binnen. Hiermee kan ik als het goed is gaspedaal respons beter maken. Ben benieuwd hoe dit in combinatie met de RaceChip gaat uitpakken! Straks in iedergeval van 95pk naar ongeveer 120pk en van 175nm naar 215nm.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Word het trouwens ook bij deze vorm van 'tuning' geadviseerd RON98 te tanken ipv RON95? Of zal het op deze tuningswijze weinig effect hebben?
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Het lijkt me op zich niet anders dan met een ongetunede auto. Dus niet persé nodig. Hij is dan immers niet gechipt op 98. Mogelijk rijdt hij wel wat soepeler op 98, wat je zou kunnen uitproberen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Waar woon je ergens?
Ik heb nog wel een fysieke GPS meter die van alles kan meten :)

Woon in omgeving Heusden (gemeente Heusden, vlakbij Waalwijk) in Noord-Brabant. Dus misschien dat jouw fysieke GPS een optie is (als je in de buurt woont).

Zoek iets wat niet te prijzig is, en eventueel kan ik mijn 0-100 sprint kan filmen op een of andere manier, en dan via een video editor de tijd laten tellen. Weet alleen niet of er dan weer vertraging zit door de framerate van de video. Maar als ik in iedergeval een indicatie kan krijgen is het voldoende, maar een GPS app was niet nauwkeurig genoeg.

Edit: wat betreft mijn sprint filmen. Ik heb nog een Dashcam liggen. Die kan ik aan mijn besturderraam bevestigen zodat de snelheid ook zichtbaar is. Dit kan ik ook eens een keer proberen denk ik.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Eigenlijk zijn 80 -120 en 100 - 200 imho interessanter; tenzij stoplichtsprintjes je hobby zijn en je niet zit met snel slijtend rubber ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: WiZZiEJP
Eigenlijk zijn 80 -120 en 100 - 200 imho interessanter; tenzij stoplichtsprintjes je hobby zijn en je niet zit met snel slijtend rubber ;)

Het is niet mijn rubber, maar van de leasemaatschappij. Stoplichtsprintjes zijn niet mijn hobby, maar eens in de zoveel tijd goed doortrekken (al dan wel zonder piepende banden) heeft wel iets. Ik verwacht geen snelheden van 200 km/h te halen. Dus dan zou 0-100 en 80-120 (snel inhalen op de snelweg) voor mij interessanter zijn.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
ja; voor je dagelijks gebruik is het dan denk ik vooral interessant om te zien wat de 80 -120 tijd is met en zonder de chip.
Wanneer je met een voorwiel aangedreven auto een zo snel mogelijke 0 -100 tijd wilt neerzetten, ontkom je niet aan wielspin, zelfs met een 1.0
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Oké dan is mijn plan als volgt:

Via mijn dashcam zal ik mijn instrumentenpaneel in beeld brengen zodat snelheid en toerental af te lezen zijn.
Ik zal een 80-120 tijd maken in verschillende versnellingen (in 4e en 5e versnelling). En beide met en zonder chip, op hetzelfde stuk snelweg.

Ik zal een 0-100 sprint maken op een lege polderweg en deze ook vastleggen met en zonder chip. Eventueel ook nog wat extra's zoals invoegen op de snelweg tijd maar dan tot een max. aantal toeren (bijv. 3500-4000 maximaal) en het verschil hiervan vastleggen.

Naderhand gooi ik de video's door mijn video editor, om er een counter bij te zetten, ter indicatie van de snelheidstijden. En deze zal ik eventueel ook op YouTube plaatsen.

Het vastleggen via mijn dashcam kost mij overigens niets, en verwacht dat dit sowieso nauwkeuriger zal zijn dan een GPS app.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: guus6r en Rosinfield
Bericht gekregen dat de RaceChip vandaag al binnenkomt! Da's snel. Hoop dat ik op tijd thuis ben, dan kan ik morgen meteen aan de slag.

In een ander topic had ik het over de trage reactie van het gaspedaal, ik denk dat de grootste boosdoener hiervan het zog. turbogat is (bij vol gas geven duurt het 0,5-1 seconde voordat je in je rug voelt dat je vooruit gaat). Is deze vertraging door iets simpels te verminderen? Denk aan een speciaal luchtfilter o.i.d.? Ik ben niet van plan grote modificaties aan te brengen, maar iets als een luchtfilter zou wel moeten kunnen.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Offtopic; ben eigenlijk nooit zoveel met auto's of mods hiervoor bezig geweest. Ook gewoon omdat ik nooit echt leuke auto's gehad heb waarop dit kon. En altijd het gevoel gehad dat ik er niet genoeg verstand of handig genoeg voor was. Maar begin te merken dat de handigheid wel er begint te komen en de interesse er voor. Net zoals met mijn Led lampjes straks, eerst was ik bang om de koplamp te demonteren, want ja, zoiets heb ik nooit hoeven doen voor het vervangen van een lampje. Bang dat ik iets beschadig. Maar na het paar keer geprobeerd te hebben zie ik in dat een auto gewoon een in elkaar klik bouwpakket is, en er weinig aan valt af te breken/kapot te maken.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!