Overleden of is er nog hoop

Ik heb eens wat rond gezocht op diverse VW fora. Ik denk dat de nokkenas is vastgelopen vanwege een defecte carter ontluchting. Een voorbeeld vind je op https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?t=140843.

Ik heb besloten om de zaak eerst zelf maar eens open te halen, en te kijken wat de schade is. Ik ben redelijk handig en heb redelijk veel sleutel ervaring. Het probleem is eerder dat ik niet veel in zin in had, maar het door een garage te laten doen kost gewoon te veel voor wat de auto nog waard is. Daarnaast reed de auto altijd nog er fijn.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Goed om te lezen dat je redelijk veel sleutel ervaring hebt. Ik zou het zelf ook wel willen proberen om de kosten te drukken om de auto 'betaalbaar' rijdend te houden aangezien 1.500 tot 2.000 euro wel erg veel is. Daar zouden we bewijze van spreken weer een andere Polo voor kunnen kopen. Ik weet alleen niet goed waar te beginnen. Het is natuurlijk wel van belang dat alles op tijd komt te staan e.d., anders blijf je koppen reviseren haha. :)

Dank ook voor het delen van de link naar het VW forum. Goed om te zien hoe de kop losgehaald moet worden en wat voor componenten je nodig hebt. Het lijkt mij alleen niet dat het kleppendeksel vernieuwd moet worden toch aangezien de kleppen daar niet doorheen zijn gekomen? Of wordt dat altijd preventief mee vervangen?
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
Het kleppendeksel is eigenlijks een nokkenascassette. De kans dat er een nokkenas is beschadigd is wel aanwezig. Deze kan je eventueel vervangen door een exemplaar van de sloop, of reviseren.
 
VW  Polo  1.4 
Het kleppendeksel is eigenlijks een nokkenascassette. De kans dat er een nokkenas is beschadigd is wel aanwezig. Deze kan je eventueel vervangen door een exemplaar van de sloop, of reviseren.
Ja precies, ik begrijp exact wat je bedoelt. Laat maar even weten wat de schade bij jullie polo is, Essel. En als je wilt, zou je dan wat foto's plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig!

Onze Polo staat nu bij de garage waar wij hem hebben aangeschaft. Uiteindelijk met wat onderhandelen toch nog een relatief leuk bedrag van rond de € 900,00 af kunnen spreken. Dat is in ieder geval beter dan de eerdergenoemde 2.000 euro door de garage. Het is alsnog een hoop geld, maar je koop er geen nieuwe voor.
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
Vandaag de kop er maar eens afgehaald. Alle 8 uitlaatkleppen zijn beschadigd. Ook hebben alle zuigers hierdoor schade opgelopen. Tevens is de nokkenas beschadigd. Ik heb echter nog niet gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn, wat ik belangrijker vindt. Zolang ik dat niet weet, ga ik hem niet opknappen.
Hierbij enige foto's 20240309_155729.jpg
 

Bijlagen

  • 20240309_130144.jpg
    20240309_130144.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 34
  • 20240309_130125.jpg
    20240309_130125.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 37
  • 20240309_153703.jpg
    20240309_153703.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 37
  • 20240309_155719.jpg
    20240309_155719.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 35
VW  Polo  1.4 
Hi Essel,

Bedankt voor de update en de foto's!

Oei, die kleppen zijn inderdaad duidelijk beschadigd. Balen dat ook de zuigers en nokkenassen zichtbaar beschadigd zijn geraakt. Dat je de oorzaak wil achterhalen waardoor dit is veroorzaakt snap ik absoluut. Onze Polo staat ook nog steeds bij de garage en is nog niet gerepareerd. Ik hoop dat ze ook direct de zuigers en nokkenassen mee zullen vervangen als deze ook beschadigd zijn.

Wat zal het risico zijn als ze alleen de kleppen repareren en niet de zuigers en nokkenassen meenemen? Kun je dit ergens aan merken? Olieverbruik, tikkend geluid o.i.d.? Ik kan dit natuurlijk niet meer controleren als hij weer is dichtgemaakt.

Hopelijk kun je de oorzaak snel achterhalen en hem weer in elkaar zetten!
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
De Volkswagen Polo is opgehaald bij de garage en staat ook weer bij de garage. De werkzaamheden die zijn uitgevoerd is als volgt;

1: distributieriem vervangen (incl. waterpomp en spanrollen)
2: er waren acht kleppen defect, dus deze zijn vervangen.
3: het oliefilter en de olie zijn vervangen
4: er zit een nieuwe koppakking tussen, de kop was klaarblijkelijk nog goed en hebben ze dus terug gemonteerd.
5: de koppeling was in matige staat, dus deze hebben we direct mee laten vervangen omdat alles toch open lag.

Wat er niet vervangen is:

- de nokkenassen
- de kop is ook niet afgevlakt, dit was niet nodig?

Wat is mijn ervaring?

Ik heb het idee dat niet al het vermogen er meer in zit. Het accelereren gaat heel moeizaam en de auto wilde ook niet harder dan 100 km/h en gaat daarna kruipen, bokken en inhouden. De auto klinkt nu ook als een kikker als ik het zo mag noemen wat volgens mij duid op kantelende zuigers?

Wat is er gebeurt?

De auto opgehaald bij de garage en direct na het starten ging het koelvloeistof lampje rood knipperen. De garagist heeft de koelvloeistof op pijl gebracht en daarna ben ik gaan rijden. De garagist gaf aan dat er nog wat lucht in het systeem kon zitten en dat er mogelijk nog wat bijgegooid moet worden onderweg. Na ongeveer 12 kilometer ging het koelvoeistof lampje branden en de temperatuur schoot van 90 graden naar 130 graden met een hoop rook onder de motorkap vandaan. Daarna de garagist gebeld en aangegeven dat de koelvloeistof weer helemaal leeg is. Even af laten koelen en weer bijgevuld. na 2,5 kilometer ging weer het koelvloeistof lampje en oliedruk lampje aan en weer rook onder de motorkap vandaan -> vermogen helemaal weg. Garage heeft gezegd kom er maar mee terugrijden. Dus ik had aangeven 'oke, en de gevolgschade dan? 'Geen zorgen', wij gaan er naar kijken en alles valt binnen de garantie.

Binnenkort hopelijk dus weer een update!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
  • Wow
Waarderingen: Jeroldd en _Maarten_
Ik heb eens bij een Golf II een koelwaterlekkage gehad naar cilinder 2 en die lekte zo hard (5L koelvloeistof op 22KM) dat de koelvloeistof niet eens de kans kreeg in de uitlaat te verdampen die rookte ook niet
 
Volkswagen  Polo AW/FL GTI  2.0TSI 207PK 
Het probleem is uiteindelijk gevonden. Ze hadden de klem van de koelvloeistof slang niet goed vast gezet waardoor deze er los-vast op gemonteerd was. Balen, want hierdoor is de motor wel enorm warm geweest zoals hier eerder benoemd. De koppakking hebben ze opnieuw moeten vervangen en verder was er geen zichtbare schade hebben ze gezegd, dus het lijkt vooralsnog mee te vallen. De koelvloeistof blijft nu keurig op 90 graden staan.

Wat mij echter wel zorgen baart is dat de auto geen vermogen had de afgelopen dagen.

Ik heb hem even uit (laten)lezen en hier kwamen wat foutcodes uit die niet gewist zijn door de dealer maar mij toch wel wat zorgen baren:

1: Knock Regulation P0324 -> 35-10 malfunction intermittent
2: Injector Cilinder 4 -> P0204 -> 35-10 circuit malfunction intermittent
3: Internal Control Module -> P1063 Failed Self-test intermittent
4: Angel Sensor 1 for throttle actuator -> P1542
5 Angle Sensor 1 for throttle actuator -> P1543
6 Throttle position sensor -> G69 -> implausible signal
7 Angle sensor 2 -> G188 -> signal too low -> P1172

De codes zijn opgeslagen op de laptop en nu gewist. Het gasklephuis is opnieuw gecalibreerd en de auto heeft nu weer al zijn vermogen terug gelukkig. Er is nu ongeveer 25 kilometer mee gereden en de foutcode(s) worden niet opnieuw opgeslagen. Dat is een goed teken toch? Of moet ik hier alsnog naar laten kijken door de betreffende garage?

Alvast bedankt voor jullie feedback!
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen deze (fout)codes geen kwaad verder? En moeten trouwens de kleppen niet gesteld worden o.i.d.? Of gaat dit allemaal automatisch?
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
Wanneer de auto zijn vermogen weer heeft en de klacht en de gewiste foutcodes niet meer terugkomen zou het goed moeten zijn.

De 9N en de 9N3 zijn in de regel zeer betrouwbare occasions.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 
Ja inderdaad. Echt super fijn dat hij weer rijd. En voor wat betreft de betrouwbaarheid ben ik het volledig mee eens. Hij heeft ons nooit in de steek gelaten op de falende distributieriem na.

Wat er niet op zit, kan ook niet kapot zeg ik altijd maar haha.

Ik heb wel nog een vraagje over de nieuwe INA distributieriem; klopt dit wel dat deze twee lijnen zichtbaar zijn? De dealer zegt dat dit 'logisch' is omdat de twee uiteinde aan elkaar worden gestikt.

Niet dat straks de motor weer in de soep loopt doordat de grote riem kapot springt.
 

Bijlagen

  • scheur_in_riem.png
    scheur_in_riem.png
    1.2 MB · Weergaven: 50
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!