Overleden of is er nog hoop

Vandaag is de polo van mijn dochter overleden zoals het zelf noemt. De had ineens er geen zin meer in, reageerde niet op het gas. De auto is uiteindelijk afgesleept naar huis. Aldaar bleek dat de kleine distributieriem was beschadigd en misschien ook wel vastgelopen. Zie ook de foto. De had in het verleden weleens een tik in de motorAfbeelding van WhatsApp op 2024-02-24 om 18.47.12_da30aa69.jpg na het starten, maar dat verdween dan ook weer naar een tijdje. Wie weet wat er gebeurt kan zijn. Ik ben wel benieuwd of de moto nog te redden is ?
 
VW  Polo  1.4 
Het lijkt erop dat de tanden van de kleine riem zijn opgelost en zijn verdwenen als ik het zo op de foto kan zien, wat zou kunnen betekenen dat de timing is versprongen. Of zie ik het verkeerd? Wat @iichel zegt, open maken/camera erin om de schade te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 116pk 
Goedemiddag Essel,

Wat vervelend om te horen dat dit jullie ook is overkomen. Wij hadden exact hetzelfde probleem. EPC lampje ging branden en kon geen gas meer geven. Bij onze 9N zijn er ook alleen maar tanden weg van de kleine distributieriem.

Die van ons staat op dit moment bij een garage en heeft ongeveer 1.500/2.000 euro schade. En dan is de vraag als hij wordt opgehaald, wat ze dan nog tegenkomen. Wij weten ook nog niet zo goed wat te doen.

Heeft de Polo van je dochter toevallig ook een INA distibutieriem? Wellicht dat dit dan een 'slechte' batch is geweest.

Al met al blijft het zuur. Wij hebben de Polo pas sinds 6 maanden en de distributieriem is vervangen in mei 2020 bij 130.400 en heeft dus de geest gegeven bij 185.xxx.

distributieriem_defect.png
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
@Andries Polo6R Ja klopt, dat lijkt mij ook zeer onverstandig. Het kost weliswaar meer, maar dat is ALTIJD de moeite waard.

Wij hebben inmiddels contact met de garage waar wij de Polo hebben gekocht. Ze gaan de motor openmaken en checken wat er nu echt 'kapot' is. Hopelijk valt de schade mee als die open ligt. Ik weet niet waar de 'kleine' distributieriem verantwoordelijk voor is en wat dit aandrijft? Is dat voor de nokkenassen? En waarvoor is de grote distributieriem verantwoordelijk? Als deze nog helemaal in takt is, dan zou je denken dat de motor toch niet heel erg beschadigd kan zijn? Hier zitten alle tanden nog op en ziet er nog goed uit verder.
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
De grote riem behoudt de tijd tussen de krukas en het inlaat tandwiel en de kleine behoudt de tijd tussen het inlaat en uitlaat tandwiel. Oftewel, als deze kapot gaat is de inlaat zeide nog in tijd en zal niet beschadigd zijn. De uitlaat echter helemaal niet meer, dus grote kans dat hier kapotte kleppen zijn. Of grotere gevolgen als er metaaldelen in de motor zijn gekomen
 
@Andries Polo6R Oei, dat klinkt dus écht niet goed. Je bedoelt metaaldelen van de kleppen die in de motor zijn gekomen? Wij moeten de auto zelf nog afslepen naar de betreffende dealer waar wij hem hebben gekocht. Betekent dit dan ook dat wij de motor nog 'extra' gaan beschadigen omdat de wielen dan draaien? Uiteraard in z'n neutraal en niet in zijn versnelling haha.
 
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
@Andries Polo6R Oei, dat klinkt dus écht niet goed. Je bedoelt metaaldelen van de kleppen die in de motor zijn gekomen? Wij moeten de auto zelf nog afslepen naar de betreffende dealer waar wij hem hebben gekocht. Betekent dit dan ook dat wij de motor nog 'extra' gaan beschadigen omdat de wielen dan draaien? Uiteraard in z'n neutraal en niet in zijn versnelling haha.
Soms slaan de kleppen hard in de zuigers en kunnen ze breken of de zuigers dusdanig beschadigen dat er geen redden meer is. Als je met alleen een koprevisie weg komt is het leuk.. anders ongetwijfeld een andere motor

Slepen kan geen kwaad hoor
 
@Andries Polo6R Ja precies, dat is niet echt goed. Maar misschien een gekke vraag; moet je dat niet binnen de auto horen als zo'n klep hard tegen de zuiger aan komt? Ik heb verder niks gehoord, geen schokje gevoelt niks. Alleen een brandend EPC-lampje en dat ik dus geen gas meer kon geven.

Fijn dat het slepen geen kwaad kan! :)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N Athene  1.4 16V 75 PK 
Ik heb eens wat rond gezocht op diverse VW fora. Ik denk dat de nokkenas is vastgelopen vanwege een defecte carter ontluchting. Een voorbeeld vind je op https://www.vwforum.nl/viewtopic.php?t=140843.

Ik heb besloten om de zaak eerst zelf maar eens open te halen, en te kijken wat de schade is. Ik ben redelijk handig en heb redelijk veel sleutel ervaring. Het probleem is eerder dat ik niet veel in zin in had, maar het door een garage te laten doen kost gewoon te veel voor wat de auto nog waard is. Daarnaast reed de auto altijd nog er fijn.
 
VW  Polo  1.4 
Oh ja, ik heb destijds er zelf een SKF set (alle riemen , rollen , waterpomp en spanners) op gemonteerd (3 jaar geleden) SKF maakt de riemen niet zelf denk ik, maar tot op heden heb ik goede ervaringen met dit merk.
 
VW  Polo  1.4 
Dit zelfde al eens meegemaakt met een auto die ik kocht met een gesprongen/geknapte riem. Resultaat waren 8(!!!) kromme uitlaatklepjes...

Zelf er voor gekozen de motor eruit te takelen en een ander exemplaar te monteren.

Bij het vervangen van een distririem kies ik zelf eigelijk altijd voor Gates of Conti. Hiermee is t nog altijd goed gegaan.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!