Het grote 'Gooi het eruit' topic!

Ik heb vandaag iets bizars meegemaakt, en wilde dit hier even delen voor eventuele tips en advies

Vanmiddag kwam een 90-jarige man de straat in rijden om zijn 17 jaar oude BMW 530d in één van de garageboxen onder mijn appartementencomplex te parkeren. De man is zeer slecht ter been dus het hele ritueel duurt vaak meer dan 10 minuten, net zoals vandaag. Nadat hij de deuren van de garagebox had geopend en weer terug in zijn auto stapte hoorde ik de motor ineens vol de toeren in schieten, zo'n 15-20 seconden lang. Voordat hij het gas los kon laten liep alle koelvloeistof onder de BMW uit, gepaard met dikke blauwwitte rook uit de uitlaat.

Ik ben zo snel als ik kon naar beneden gerend om de man te helpen, en intussen had hij zijn auto achteruit de garagebox ingereden. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of hij de auto weer naar buiten kon rijden, omdat ik niet zeker wist of de auto wellicht in brand zou kunnen vliegen, en dan is het toch veiliger om deze niet in een garagebox met daarboven appartementen te parkeren.

Nadat de auto weer buiten stond heb voor deze man de ANWB gebeld, maar wist eigenlijk al dat er geen redden meer aan was. De man had mij de sleutel van de auto gegeven zodat ik alles met de ANWB voor hem zou kunnen regelen. Na ongeveer een uur was de ANWB ter plaatse die mijn vermoedens deed bevestigen. De koppakking was naar de haaien (nog zacht uitgedrukt), waardoor het koelsysteem dusdanig onder druk is komen te staan dat de radiateur aan de zijkant was opengebarsten. De BMW heeft inmiddels al ruim 470.000 op de teller waardoor dit eigenlijk vanzelfsprekend een total-loss is.

Samen met de meneer van de ANWB ben ik naar de man toe gegaan (woont zo'n 100 meter verderop) en hebben hem het slechte nieuws gebracht. Hij vond het jammer maar zag (gelukkig) zelf ook in dat het geen nut had om de auto te repareren. Ik heb de auto buiten in een parkeervak gezet en deze wordt maandag opgehaald om naar de sloop te gaan.

Hij heeft zijn dochter gebeld en die zei dat ze samen naar een nieuwe kleinere auto gingen zoeken. Ik heb hier een extreem dubbel gevoel bij. Van de ene kant gun ik het mensen van harte om een auto te hebben die ze de vrijheid geeft die ze nodig hebben, maar van de andere kant is deze man simpelweg een gevaar op de weg. Wat als de auto niet in de P had gestaan maar in de D, en er liep net iemand voor de auto langs? (ter informatie, doodlopende straat aan het einde waar een voetpad en een drukke oversteekplaats ligt, en veel kinderen buiten op die stoep spelen)

Ik heb mijn hulp aangeboden om deze man af en toe naar plaatsen te rijden, en ik heb het gevoel dat ik niet meer kan doen dan dat. Het is niet aan mij om te beslissen of het rijbewijs van deze man moet worden ingenomen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de familie. Mochten jullie nog tips en advies hebben dan hoor ik dit graag!

p.s. excuses voor deze lap tekst!
 
Ik heb vandaag iets bizars meegemaakt, en wilde dit hier even delen voor eventuele tips en advies

Vanmiddag kwam een 90-jarige man de straat in rijden om zijn 17 jaar oude BMW 530d in één van de garageboxen onder mijn appartementencomplex te parkeren. De man is zeer slecht ter been dus het hele ritueel duurt vaak meer dan 10 minuten, net zoals vandaag. Nadat hij de deuren van de garagebox had geopend en weer terug in zijn auto stapte hoorde ik de motor ineens vol de toeren in schieten, zo'n 15-20 seconden lang. Voordat hij het gas los kon laten liep alle koelvloeistof onder de BMW uit, gepaard met dikke blauwwitte rook uit de uitlaat.

Ik ben zo snel als ik kon naar beneden gerend om de man te helpen, en intussen had hij zijn auto achteruit de garagebox ingereden. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of hij de auto weer naar buiten kon rijden, omdat ik niet zeker wist of de auto wellicht in brand zou kunnen vliegen, en dan is het toch veiliger om deze niet in een garagebox met daarboven appartementen te parkeren.

Nadat de auto weer buiten stond heb voor deze man de ANWB gebeld, maar wist eigenlijk al dat er geen redden meer aan was. De man had mij de sleutel van de auto gegeven zodat ik alles met de ANWB voor hem zou kunnen regelen. Na ongeveer een uur was de ANWB ter plaatse die mijn vermoedens deed bevestigen. De koppakking was naar de haaien (nog zacht uitgedrukt), waardoor het koelsysteem dusdanig onder druk is komen te staan dat de radiateur aan de zijkant was opengebarsten. De BMW heeft inmiddels al ruim 470.000 op de teller waardoor dit eigenlijk vanzelfsprekend een total-loss is.

Samen met de meneer van de ANWB ben ik naar de man toe gegaan (woont zo'n 100 meter verderop) en hebben hem het slechte nieuws gebracht. Hij vond het jammer maar zag (gelukkig) zelf ook in dat het geen nut had om de auto te repareren. Ik heb de auto buiten in een parkeervak gezet en deze wordt maandag opgehaald om naar de sloop te gaan.

Hij heeft zijn dochter gebeld en die zei dat ze samen naar een nieuwe kleinere auto gingen zoeken. Ik heb hier een extreem dubbel gevoel bij. Van de ene kant gun ik het mensen van harte om een auto te hebben die ze de vrijheid geeft die ze nodig hebben, maar van de andere kant is deze man simpelweg een gevaar op de weg. Wat als de auto niet in de P had gestaan maar in de D, en er liep net iemand voor de auto langs? (ter informatie, doodlopende straat aan het einde waar een voetpad en een drukke oversteekplaats ligt, en veel kinderen buiten op die stoep spelen)

Ik heb mijn hulp aangeboden om deze man af en toe naar plaatsen te rijden, en ik heb het gevoel dat ik niet meer kan doen dan dat. Het is niet aan mij om te beslissen of het rijbewijs van deze man moet worden ingenomen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de familie. Mochten jullie nog tips en advies hebben dan hoor ik dit graag!

p.s. excuses voor deze lap tekst!
Goed gereageerd! Wie weet wat er zonder jouw hulp zou hebben gebeurd. Misschien kunnen ze hem een test laten afnemen, het wordt met leeftijd (zeker 90 jaar) gewoon moeilijker om zelf overal heen te rijden. Goed (en vooral snel) gehandeld!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Ik heb vandaag iets bizars meegemaakt, en wilde dit hier even delen voor eventuele tips en advies

Vanmiddag kwam een 90-jarige man de straat in rijden om zijn 17 jaar oude BMW 530d in één van de garageboxen onder mijn appartementencomplex te parkeren. De man is zeer slecht ter been dus het hele ritueel duurt vaak meer dan 10 minuten, net zoals vandaag. Nadat hij de deuren van de garagebox had geopend en weer terug in zijn auto stapte hoorde ik de motor ineens vol de toeren in schieten, zo'n 15-20 seconden lang. Voordat hij het gas los kon laten liep alle koelvloeistof onder de BMW uit, gepaard met dikke blauwwitte rook uit de uitlaat.

Ik ben zo snel als ik kon naar beneden gerend om de man te helpen, en intussen had hij zijn auto achteruit de garagebox ingereden. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of hij de auto weer naar buiten kon rijden, omdat ik niet zeker wist of de auto wellicht in brand zou kunnen vliegen, en dan is het toch veiliger om deze niet in een garagebox met daarboven appartementen te parkeren.

Nadat de auto weer buiten stond heb voor deze man de ANWB gebeld, maar wist eigenlijk al dat er geen redden meer aan was. De man had mij de sleutel van de auto gegeven zodat ik alles met de ANWB voor hem zou kunnen regelen. Na ongeveer een uur was de ANWB ter plaatse die mijn vermoedens deed bevestigen. De koppakking was naar de haaien (nog zacht uitgedrukt), waardoor het koelsysteem dusdanig onder druk is komen te staan dat de radiateur aan de zijkant was opengebarsten. De BMW heeft inmiddels al ruim 470.000 op de teller waardoor dit eigenlijk vanzelfsprekend een total-loss is.

Samen met de meneer van de ANWB ben ik naar de man toe gegaan (woont zo'n 100 meter verderop) en hebben hem het slechte nieuws gebracht. Hij vond het jammer maar zag (gelukkig) zelf ook in dat het geen nut had om de auto te repareren. Ik heb de auto buiten in een parkeervak gezet en deze wordt maandag opgehaald om naar de sloop te gaan.

Hij heeft zijn dochter gebeld en die zei dat ze samen naar een nieuwe kleinere auto gingen zoeken. Ik heb hier een extreem dubbel gevoel bij. Van de ene kant gun ik het mensen van harte om een auto te hebben die ze de vrijheid geeft die ze nodig hebben, maar van de andere kant is deze man simpelweg een gevaar op de weg. Wat als de auto niet in de P had gestaan maar in de D, en er liep net iemand voor de auto langs? (ter informatie, doodlopende straat aan het einde waar een voetpad en een drukke oversteekplaats ligt, en veel kinderen buiten op die stoep spelen)

Ik heb mijn hulp aangeboden om deze man af en toe naar plaatsen te rijden, en ik heb het gevoel dat ik niet meer kan doen dan dat. Het is niet aan mij om te beslissen of het rijbewijs van deze man moet worden ingenomen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de familie. Mochten jullie nog tips en advies hebben dan hoor ik dit graag!

p.s. excuses voor deze lap tekst!
Heel netjes en adequaat gereageerd. Ik vind dat je trots op jezelf kan zijn dat je het zo oppakt.
Ik snap ook dat zijn toekomst is het verkeer een moeilijke keuze is die je niet zelf kan maken. Wij hebben mijn oma "met pijn en moeite" een scootmobiel aangepraat zodat ze nog vrij kon bewegen. Je ziet vaker hele oude mensen capriolen uithalen waarvan je weet dat ze het reactievermogen waarschijnlijk niet hebben om dit te corrigeren als het fout gaat. En wat Jay zegt, ze kunnen hem laten testen, maar dat is aan de familie. Daar zou ik me niet mee bemoeien. Puntje bij paaltje heb je gedaan wat je kon, nu is het aan de familie en de man zelf.
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Als ik het zo lees was dit een kwestie van een mechanisch defect en had dat niets met de leeftijd te maken. Of het verantwoord is zo iemand nog te laten rijden, is een andere kwestie. En dat is aan iemand zelf, maar vooral diens omgeving. Overigens is dat een vraag welke eigenlijk niet louter ivm leeftijd zou moeten worden gesteld. Er zijn bv ook mensen met morbide obesitas (wandelende tijdbommen), die ook de verkeersveiligheid in gevaar brengen
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Ik heb vandaag iets bizars meegemaakt, en wilde dit hier even delen voor eventuele tips en advies

Vanmiddag kwam een 90-jarige man de straat in rijden om zijn 17 jaar oude BMW 530d in één van de garageboxen onder mijn appartementencomplex te parkeren. De man is zeer slecht ter been dus het hele ritueel duurt vaak meer dan 10 minuten, net zoals vandaag. Nadat hij de deuren van de garagebox had geopend en weer terug in zijn auto stapte hoorde ik de motor ineens vol de toeren in schieten, zo'n 15-20 seconden lang. Voordat hij het gas los kon laten liep alle koelvloeistof onder de BMW uit, gepaard met dikke blauwwitte rook uit de uitlaat.

Ik ben zo snel als ik kon naar beneden gerend om de man te helpen, en intussen had hij zijn auto achteruit de garagebox ingereden. Ik heb vriendelijk doch dringend gevraagd of hij de auto weer naar buiten kon rijden, omdat ik niet zeker wist of de auto wellicht in brand zou kunnen vliegen, en dan is het toch veiliger om deze niet in een garagebox met daarboven appartementen te parkeren.

Nadat de auto weer buiten stond heb voor deze man de ANWB gebeld, maar wist eigenlijk al dat er geen redden meer aan was. De man had mij de sleutel van de auto gegeven zodat ik alles met de ANWB voor hem zou kunnen regelen. Na ongeveer een uur was de ANWB ter plaatse die mijn vermoedens deed bevestigen. De koppakking was naar de haaien (nog zacht uitgedrukt), waardoor het koelsysteem dusdanig onder druk is komen te staan dat de radiateur aan de zijkant was opengebarsten. De BMW heeft inmiddels al ruim 470.000 op de teller waardoor dit eigenlijk vanzelfsprekend een total-loss is.

Samen met de meneer van de ANWB ben ik naar de man toe gegaan (woont zo'n 100 meter verderop) en hebben hem het slechte nieuws gebracht. Hij vond het jammer maar zag (gelukkig) zelf ook in dat het geen nut had om de auto te repareren. Ik heb de auto buiten in een parkeervak gezet en deze wordt maandag opgehaald om naar de sloop te gaan.

Hij heeft zijn dochter gebeld en die zei dat ze samen naar een nieuwe kleinere auto gingen zoeken. Ik heb hier een extreem dubbel gevoel bij. Van de ene kant gun ik het mensen van harte om een auto te hebben die ze de vrijheid geeft die ze nodig hebben, maar van de andere kant is deze man simpelweg een gevaar op de weg. Wat als de auto niet in de P had gestaan maar in de D, en er liep net iemand voor de auto langs? (ter informatie, doodlopende straat aan het einde waar een voetpad en een drukke oversteekplaats ligt, en veel kinderen buiten op die stoep spelen)

Ik heb mijn hulp aangeboden om deze man af en toe naar plaatsen te rijden, en ik heb het gevoel dat ik niet meer kan doen dan dat. Het is niet aan mij om te beslissen of het rijbewijs van deze man moet worden ingenomen, maar dat is de verantwoordelijkheid van de familie. Mochten jullie nog tips en advies hebben dan hoor ik dit graag!

p.s. excuses voor deze lap tekst!
Goede gedaan Peet!
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Als ik het zo lees was dit een kwestie van een mechanisch defect en had dat niets met de leeftijd te maken. Of het verantwoord is zo iemand nog te laten rijden, is een andere kwestie. En dat is aan iemand zelf, maar vooral diens omgeving. Overigens is dat een vraag welke eigenlijk niet louter ivm leeftijd zou moeten worden gesteld. Er zijn bv ook mensen met morbide obesitas (wandelende tijdbommen), die ook de verkeersveiligheid in gevaar brengen
Vind dat mensen boven een bepaalde leeftijd gewoon een keer in de zoveel tijd een test/examen moeten doen, om zo te checken of zij nog veilig in het verkeer deel kunnen nemen. Mijn opa reed met 20% visie nog steeds mijn oma naar de camping van Rotterdam naar Oosterhoud, koppige vent. Geen slim plan maar hij kwam toch elke keer (wonder boven wonder) weer aan, maar als ik bij hem in de auto zat soms scheet ik de 7 kleuren. Maarja, da's off-topic.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
Laten we eerlijk zijn, een overgroot deel van de (te) oude weggebruikers is gewoon een gevaar op de weg. Kan er wel gezegd worden dat dat aan de persoon zelf is, maar zodra mensenlevens op het spel staan vind ik dat onzin. Onveilige bestuurders horen niet in het verkeer.

En @Rosinfield jij zegt dat het een "mechanisch defect" is en niets met zijn leeftijd te maken heeft, maar leg jij eens uit wat er mechanisch is aan totaal geen idee hebben wat je aan het doen bent en 20 seconden vol je gaspedaal indrukken? Het "mechanische defect" is een gevolg van zijn menselijk foute handelen. Wat weer een gevolg van zijn leeftijd is.
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511
Hoezo moet dit onderbouwd worden? Denk dat heel veel mensen dit met mij eens zijn. Ik zie dagelijks oude mensen gevaarlijke dingen doen. Spookrijders, bijna altijd oudjes. Met 70 invoegen op de snelweg, bijna altijd oudjes. Moet ik doorgaan? Lol.
Als jij zegt dat een meerendeel van de oude weggebruikers een gevaar op de weg is, dan vind ik dat nogal een vergaande claim. Wat is een meerdendeel? Meer dan de helft? Wat zijn oude weggebruikers? 65+? 70+? 80+?
 
ik kan makkelijk 45 in de 5e versnelling rijden.
45km/u doe ik niet maar 50km/u (constant) wel. Gaat makkelijk alleen wel even terugschakelen als je versneld.
Ik heb vandaag iets bizars meegemaakt, en wilde dit hier even delen voor eventuele tips en advies
Goed gereageerd. Misschien even met zijn dochter praten?
Mag ik datzelfde voorstellen dan voor jonge gastjes die net hun rijbewijs hebben? Om dezelfde redenen Big Grin
Je haalt de woorden uit mijn mond.
 
Volkswagen  '03 Polo 9N  1.4 55kW/75PK. 
Als jij zegt dat een meerendeel van de oude weggebruikers een gevaar op de weg is, dan vind ik dat nogal een vergaande claim. Wat is een meerdendeel? Meer dan de helft? Wat zijn oude weggebruikers? 65+? 70+? 80+?
"Meerendeel van de (te) oude weggebruikers" als je TE oud bent ga je vanzelf gevaarlijk weggedrag vertonen. De ene bij 60 de andere bij 80.
 
Polo  6c  Verkocht 
ja da's een beetje de definitie van 'te oud'. dan kun je inderdaad niet meer zo goed rijden.

maar zo kan ik ook 'te roekeloos', 'te onvolwassen', 'te impulsief', 'te dom', 'te weinig tolerantie'', 'te veel alcohol' en ' te weinig inzicht' en noemen. van alle idioten die ik op de weg zie is maar een heel klein deel van hogere leeftijd en een heel groot deel tussen de 18 en de 30, als ik het mag inschatten.
 
ja da's een beetje de definitie van 'te oud'. dan kun je inderdaad niet meer zo goed rijden.

maar zo kan ik ook 'te roekeloos', 'te onvolwassen', 'te impulsief', 'te dom', 'te weinig tolerantie'', 'te veel alcohol' en ' te weinig inzicht' en noemen. van alle idioten die ik op de weg zie is maar een heel klein deel van hogere leeftijd en een heel groot deel tussen de 18 en de 30, als ik het mag inschatten.
Ja maar dan praat je over opzet. Dat kan bestraft en afgeleerd worden. En dit soort mensen wordt evengoed hun rijbewijs ontnomen. Daar is de politie voor.

Bij oudjes die niet meer bekwaam zijn om auto te rijden is er geen opzet in het spel. Dit gedrag is niet af te leren. Deze mensen KUNNEN NIET MEER VEILIG AUTORIJDEN. In tegenstelling tot de domme impulsieve dronken onvolwassen roekeloze jeugd.

Ik snap je punt niet helemaal joos
 
Polo  6c  Verkocht 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!