Durban's R-line

Durban

Bekend lid
1,162
803
132
Hallo, sinds kort ben ik de nieuwe eigenaar van de polo 1.6 tdi r-line.

2016-12-18-DSC_0265web (1).jpg

Zo door de jaren heen heb ik altijd wel iets met Volkswagen gehad.

En de goeie oude tijd Heel veel gesleuteld aan mijn kever, echt alles aangepast ..

Nu ben je ouder en je kent dat wel koop huisje boompje en beestje dat het investeren alleen maar in de auto veel minder is, soms twijfel ik nog wel eens wordt het een nieuw kozijn of een mooi setje sportvelgen. Lol.

soms zegt mijn vrouw je stof zuigt meer je auto dan in huis, dan zeg ik kan jij veeel beter ..

en voor de rest heb ik niets te klagen …

18360582_1679406192355856_221040039_n (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: Wicko071
Update, nee geen Windows 10 maar we gaan even 25 jaar terug de tijd.

Mijn hobby nog steeds maar veel minder, toen de tijd alleen maar werken en werken voor de auto Lol.
Je weet het eenmaal VW koorts gaat het niet meer over.

foto 1 de kleine VW gek is geboren.

met de blauwe uit 1973 kever heb ik sprints mee gedaan, leuk tegen de golfjes in Lelystad circuit.
Te veel om op te noemen wat ik met de blauwe heb gedaan, in ieder geval een 2.1 liter met 44 mm dellorto carburateur, met porsche koeling. Op gebouwd van een luchtgekoeld VW en Porsche blok, overmaats mahle zuigers, enz .

De groene kever is van 1970, ik was de tweede eigenaar, grappig was op het dashboardkastje stond, Gij zult niet vloeken.
Hij is omgebouwd naar 1967 met liggende koplampen .. 13oo cc motor

Tijdens mijn werk in Zwitserland vond ik een t2 1969, ik was verkocht zo trots, en nam de bus mee naar Nederland

Een gele baja buggy van hotrod gekocht, ook erg leuk 1600 cc

Verder dag en nacht eraan gesleuteld van sloper tot in concoursstaat, mijn relatie ging er wel aan stuk. ik zeg beter elke in mijn garage dan alles op zuipen in de kroeg.
Ik heb net foto op foto gemaakt weet niet of ze een beetje scherp zijn.

DSCN0483.JPG DSCN0494.JPG DSCN0493.JPG DSCN0495.JPG DSCN0496.JPG DSCN0497.JPG DSCN0489.JPG DSCN0487.JPG DSCN0488.JPG DSCN0500.JPG DSCN0490.JPG DSCN0491.JPG DSCN0492.JPG Bekijk bijlage 9705
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
1.6 tdi project

Na veel speurwerk en vele e-mails heb ik het gevonden tuning voor de 1.6 tdi.

Ik moest en nog wel even over nadenken wel of niet doen, of alleen maar chippen. Maar ja bij mij moet altijd alles anders, en zoekt de grenzen op zonder dat het stuk loopt, hoop van zegen ..

Ik ben meer van mechanische tuning van de oude stempel, werd als kind al geboren met steek ring sleutels in me handjes, en tandjes voor door bijten van tyrips.

De intercooler heb ik al en veel beter als de originele hand harmonica, de prijzen variëren enorm tussen de 50 en de 700 euro nieuw of tweedehands. Pas wel op met een tweedehands intercooler dat er geen losse stukjes aluminium inzitten of iets anders, dat zal je turbo erg leuk vinden.
Beter is gewoon een nieuwe kopen valt best mee, heb wel een adres voor je.UNIVERSAL-INTERCOOLER-LLK-600X300X76MM-63MM-480x360.jpg

Ik heb bijna dezelfde als op deze website alleen heb er veel minder voor betaald.
heb zelf erg goede ervaringen met deze mensen in uk.
http://www.darksidedevelopments.co.uk/ (tik in: 1.6 tdi )

Moet nog wel een paar slangen bestellen met twee bochten, als ze binnen zijn en het mooie weer is voorbij dan ga ik lekker een dagje sleutelen in de garage.
Voor dat de andere turbo erop komt gaat we even een test doen met de motor, zoon testje kun je ook doen met vcds, maar bij mij gaat het iets anders zo ver ben ik nog niet.

Het mooiste is de turbo, vele vragen zich al af welke turbo past op de 1.6 tdi, op diverse forums wordt er beetje geheimzinnig over gedaan of wordt niet op je vragen beantwoordt, laat maar zeggen het geheim van de Smit.

er zijn vele mogelijkheden met de turbo, een grote originele turbo of de turbo laten bewerken met een big billet compressorwiel, wat zou je kiezen, er hangt ook een prijs kaartje aan.

De turbo wordt een CR 170 van de 2.0 tdi, zie foto: spruitstuk met de ovale poorten,
GTC1549vz of deze Garrett GTX775517

De originele compressorwiel wordt vervangen door een 52mm GTX CNC gefreesde aluminium compressorwiel, het gat wordt ook een stuk groter gemaakt, een betere as, en lagers.
DSCN0520.JPG

DSCN0519.JPG

Als je de originele 1.6 turbo laat bewerken heb je al winst van 10-15% in vergelijking met de standaard turbo.
Met nog meer extra aanpassingen kun je gaan tot 30 - 40% in vergelijking met de standaard turbo.

Er is een schatting gemaakt wat deze Big bewerkte turbo zou kunnen leveren, is niet bij elke auto het zelfde maar houdt je vast 230 pk. Met de originele Cr 170 upgrade turbo kom je op 180 pk ook leuk toch.
De koppel (Nm) moet nog naar gekeken worden, in verband met de versnellingsbak het aan kan. Ik zat met de golf op 450 Nm en dat voelt goed.

Nu eerst even grote opruiming in de garage oude VW onderdelen verkopen en andere troep, kan ik wel goed gebruiken bij deze project mocht het door gaan.

Ik laat het hier even bij.

Hebben jullie nog suggesties of ideeën laat het even weten.

608877033_969.jpg
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 


.dyno_intercooler_r56fmictest-550x412.jpg


Werking van de intercooler ..
De taak van de intercooler is om deze gecomprimeerde lucht af te koelen.
De gecomprimeerde lucht komt vanaf turbo, gaat door de intercooler heen, en gaat vervolgens naar het inlaatgedeelte van de motor.



De gecomprimeerde lucht wordt via de buizen aan de zijkant, door de kleine kanalen van de intercooler heen geblazen.
Doordat de intercooler aan de voorkant van de auto gemonteerd zit, stroomt er rijwind door de intercooler heen.

De gecomprimeerde lucht wordt geeft de warmte via de kanaaltjes af aan de rijwind. Daardoor koelt deze gecomprimeerde lucht tientallen graden af.
Het principe is gelijk aan dat van de radiateur, waar een intercooler in zekere zin ook een beetje op lijkt. Alleen stroomt er geen koelvloeistof door heen, maar vloeit er gecomprimeerde lucht door heen.

turbogang.gif


In de bovenstaande afbeelding is te zien welke weg de lucht aflegt: ^^
Van de uitlaatzijde van de cilinder verplaatst de lucht zich naar de turbo, en vanaf de turbo door de intercooler naar de inlaatzijde van de cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: Wicko071
chippen gaat mij snel vervelen, en wel hou van nieuwe uitdagingen. :tonguewink:
Dat kennen sommige wel, dingen mooier maken of verbeteren, of juist de plank mis slaan ..:rolleyes:
ik heb deze afwijking van mijn werk over gehouden.o_O lol.

bedankt voor de uitleg iichel
ben zelf meer met me handen Bezig, dan wartaal boek schrijven ;) uhmm
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
een klein begin, de turbo nakijken, dit is de standard GTC1549vz turbo 177 pk past zo op de 1.6 tdi alleen nog de olie toevoer veranderen voor smering turbo glij lagers.
Deze turbo heeft 20.000 km erop zitten, er kan in de tussentijd veel zijn gebruik met de turbo, dus voor de zekerheid even alles nakijken.
Even de boel schoongemaakt, beetje wd 40 en een tanden borstel van de kinderen ..
voor de rest wel een frisse turbo zonder schade of iets.
Als het goed is de 52 mm Billet compressor wiel onderweg, de diameter in het turbinehuis moet worden groter gemaakt, dat kun je zelf op de draai bank als je handig bent.
GTC1549vz (CR177) Big upgrade tussen de 200pk-230pk .
Wel moet de Billet compressor wiel opnieuw worden gebalanceerd..

Nog even geduld .. en dan ..
IMG_0690.JPG IMG_0694.JPG IMG_0695.JPG IMG_0693.JPG
 
Laatst bewerkt:
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
DSCN0580.JPG
Foto Big turbo revisie: ( groeten uit Texel)

een klein probleem met de grote versie turbo is niet op tijd klaar, zit te wachten op de 52mm MFS GTX BILLET compressorwiel, die is pas over drie weken in huis, en dan moet het oorschelp nog afdraaien passen en meten, en het laatste balanceren.

Jammer, maar voor alles is een oplossing !!

Ik heb nog een orginele CR177 pk schatje liggen, kijken waar het vermogen op uit komt.
Helemaal Compleet van een Duitser gekocht uit het plaatsje Hitler? wist niet dat het bestond ..


DSCN0566.JPG



Alles wat achter de turbo zit gaat weg, obstakels en omwegen weg er mee. Het wordt nu van go whit the flow wil ik niet mee zeggen dat ik zonder uitlaat ga rijden. Iemand last voor mij een 67mm Downpipe voor een flesje jonge jenever.
Volgende week weer verder...
 
Polo  R-line  1.6 TDi powerd by Durban 
  • Leuk
Waarderingen: WobbleKid
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!