De zoveelste spookstoring, maar nu toch serieus

Nou zelfs daar merk ik erg weinig van. Als het nu maar gewoon goed is. Vandaag wel ineens het olielampje aan. Olie bijgevuld en nu weer weg. Was dus geen spookstoring.

Nu je dat zo zegt, de laatste keer hebben ze ook de olie aangevuld. Vond ik wel apart aangezien het de 2de keer is in 3 maanden tijd... Lampje is overging nooit gaan branden maar het was met een zomercheck gebeurd :confused:
 
Volkswagen  Polo 6C (omgebouwde opel astra)  0.8i 
Trouwens, zijn jullie gewoon langs de dealer gegaan voor de nieuwe nokkenasversteller? Of hebben zij contact met jullie opgezocht?

Ik moest naar de dealer omdat me koelvloeistof peil laag was, wat ik vreemd vond. Achteraf bleek me waterpomp lek te zijn. En toen moest ik direct afspraak maken voor die terugroepactie. Hoe ze er anders mee omgaan is mij niet bekend en weten misschien de niet leaserijders..
 
Trouwens, zijn jullie gewoon langs de dealer gegaan voor de nieuwe nokkenasversteller? Of hebben zij contact met jullie opgezocht?
Ik had 't hier op 't forum gelezen, vlak voordat ik met de Polo op vakantie ging naar Kroatië. Dus, zoals elk logisch denkend persoon, de dealer gebeld. Wisten van niks, kon zeker geen kwaad, anders hadden ze wel contact opgenomen. 4 dagen later zat ik 1500km verderop in Kroatië.. dealer aan de telefoon, of ik z.s.m. even een afspraak wilde plannen Stick Out Tongue Heb gezegd wanneer ik weer in NL was en op dag één dat ik terug was hebben ze weer gebeld om toch maar z.s.m. een afspraakje voor de werkplaats te maken...
 
En? Hoe is het met het spook?
Vandaag was het weer eens serieus raak .... zucht !!!!

Na een lange tijd geen serieuze klachten gehad te hebben (ondanks dat met name de problemen met de navigatie die de weg compleet kwijt is en de discover media die soms niet aan of uit wil nog steeds af en toe voorkomen) was het van de week weer raak,

In beide gevallen de vraag of het echt een spookstoring is geweest maar irritant waren ze alle 2.

Na afloop van vorig weekend ineens TPMS melding .... controleer bandenspanning. Dit doe ik eigenlijk standaard om de 3-5 tankbeurten dus ja, tenzij er een band lek zou zijn, kon er eigenlijk niets loos zijn. Aan de pomp gecheckt .... 1 band 0,1 Bar lager dan dat ik ze de laatste keer gevuld had.
Twijfelachtige melding dus.

Vanavond was het serieuzer raak.
Wil rond 22:00 vanuit Helmond richting huis gaan en stap in en probeer te starten, alle relais in het dashboard klikken als een gek, dashboard is ineens een kerstboom geworden met alle lampjes aan die flikkeren. Paar keer geprobeerd, zelfde resultaat. Verder geen meldingen op het display.
Leek verdacht veel op een zwakke accu dus ff gecheckt, toch handig dat ik destijds de accu status weergeven aangezet heb via VCDS.
Accu percentage 10%. Hoe is het mogelijk ... dag ervoor ruim 200 Km gereden en auto geparkeerd zonder iets aan te hebben gelaten. Na een rit van 200 Km zou je mogen verwachten dat de accu tussen 90 en 100% geladen is. Zonder verbruikers aangelaten te hebben mag de accu een dag later toch niet maar 10% meer hebben?

Goed, je wil toch naar huis dus ... VW Mobiliteitsservice gebeld.
Verhaal uitgelegd wat er aan de hand was en de telefoniste zou een monteur van de VW vestiging in Helmond inschakelen. Die zou mij bellen hoe laat hij zou arriveren. Het duurt en duurt en dan gaat de telefoon, zelfde dame van VW Mobiliteitsservice weer aan de lijn. Ze kunnen de monteur van VW vestiging Helmond niet bereiken.

Fijn hoor ... VW Mobiliteitsservice. Moet de servicemonteur alleen wel bereikbaar zijn.

Om mij niet langer dan nodig te laten staan hebben ze ondertussen de ANWB gestuurd (uiteraard tegen de condities van VW Mobiiliteitsservice).
De ANWB man is er met een minuutje of 10-15 en na mijn verhaal en nog een startpoging is ook zijn diagnose ... lege accu.
Startkabels er op en starten maar ... auto loopt. Monteur checkt nog ff of mijn dynamo wel voldoende laadstroom geeft en dit is in orde.
"Misschien een slechte accu" zegt de ANWB man, "hou het ff in de gaten". Denk alleen bij mezelf WTF, auto van nog geen 1,5 jaar oud, slechte accu????

Anyway ....Auto loopt op dit moment weer dus ik kan rijdend naar huis. Maar toch zit het me niet lekker nu.
Als er geen aanwijsbare reden is waarom de accu nu zo ineens leeg geweest is kan dit bij wijze van spreken morgen weer gebeuren.

Bij aankomst thuis nogmaals de batterijstatus gecheckt ... 70%. Benieuwd hoe dat morgenvroeg is.

Wat dan wel weer een grappige bijkomstigheid is, stond voor morgen een afspraak gepland bij de dealer voor een wintercheck en controle op het slecht functioneren van de airco. Uitgerekend vlak daarvoor komt er dus weer wat anders naar boven.

Nou ja, morgen, als hij dan start tenminste, de auto maar naar de dealer brengen en afwachten dan maar of ze iets vinden, de accu vervangen of wat dan ook.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ascari
Alvast even de eerste update:

Vandaag de auto weggebracht. Nog geen 2 maand geleden heeft hij z'n eerste longlief beurt gehad en toen is bij mij ook de nokkenas(ver)steller al vervangen, was alleen niet beschreven in het serviceboekje. De wintercheck, de problemen met m'n airco en ook de spontane lege accu worden verder onderzocht.
Hopelijk morgen in de loop van de dag meer nieuws hierover ....
 
En weer een update ...

Vandaag m'n auto weer opgehaald. Was daar van oorsprong voor een gratis wintercheck en controle van de airco ivm slecht ontwasemen van de ruiten.
Ze wouden de auto graag de dag voordat ze er mee bezig zouden gaan binnen hebben zodat ze het wasem probleem ook zelf even konden zien.
Heb dus maandag m'n auto gebracht en ook het verhaal van de lege accu en de nog steeds (af en toe) bestaande spookstoringen erbij verteld.
De medewerker van de servicebalie stelde voor om de auto 's avonds al binnen te zetten zodat ze ook even op een eventuele lekstroom konden controleren, hetgeen het leeglopen van de accu zou kunnen verklaren.
Ook aangegeven dat ik de dag er pas 's middags weer telefonisch bereikbaar zou zijn ivm nachtdienst.

Wordt er op dinsdagmorgen toch al vroeg in de ochtend gebeld door m'n dealer. Heb ik natuurlijk niet gehoord want ik sliep toen.
Medewerker laat een voiucemail bericht achter met het verzoek terug te bellen dus eenmaal wakker heb ik dat ook gedaan.

Medewerker geeft aan huiverig te zijn aan de auto te beginnen om zo niet achteraf weer in een discussie te komen zoals dat destijds met het "zekeringverhaal" is gebeurd en geen trek heeft om dan in een discussie te raken over wat wel of geen garantie is. Uiteraard heb ik ook geen trek in dergelijke discussies waarbij de gemoederen eerder hoog opliepen.

We spreken met elkaar af dat we allebei even nadenken hoe hier verder mee om te gaan en later op de middag opnieuw contact te hebben.
Ik heb wat andere bronnen geraadpleegd en besluit de dealer een voorstel te doen welke ik hem per e-mail verstuurd heb:

--- begin original e-mail message ---
Geachte heer ****,

Zoals afgesproken heb ik ook even mijn gedachten laten gaan over het issue met mijn auto en heb hierbij via diverse kanalen (o.a. andere dealers, de uitvoerder van de chiptuning & juridische bijstand) informatie ingewonnen.
Laten we voorop stellen, zoals u zelf ook al aangaf, dat het voor niemand wenselijk is dat we achteraf opnieuw in een conflictsituatie terecht komen zoals we die in juni 2015 hebben gehad.
Anderzijds moge het ook duidelijk zijn dat wanneer ik een auto bij jullie koop ik gewoon recht heb op een degelijk product en dat wanneer er problemen zijn ik mij in eerste instantie dien te wenden tot de verkopende partij, in dit geval dus ********************.

Uit de informatie met het contact wat ik met meerdere bronnen heb gehad is mij naar voren gekomen dat er, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, meerdere software updates zijn uitgekomen voor mijn model auto sinds dat ik het voertuig in bezit heb. Een collega VW dealer bevestigde mij dat software updates in de meeste gevallen alleen uitkomen als er problemen met een bepaald onderdeel en/of regelapparaat bekend zijn.

Hoe nu verder?

Wellicht is het zinvol de gehele auto te voorzien van de laatste software updates en alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen.
Op dat moment kunnen we namelijk met zekerheid zeggen dat de spookstoringen in mijn voertuig niet voortvloeien uit tuning of andere software aanpassingen.
Dat hierbij de chiptuning en/of andere aanpassingen verloren zullen gaan is mij bekend en is ook niet bezwaarlijk, ik wil gewoon een auto die 100% functioneel & betrouwbaar is.
Na het updaten van alle software en herstel naar fabrieksinstellingen stel ik voor om een evaluatie-periode in te stellen van 3-6 maanden om vast te kunnen stellen of de storingen verholpen zijn.

Voor mij zou dit, op dit moment, een acceptabele oplossing zijn en wellicht dat we hiermee tot elkaar kunnen komen?
Overleg het een en ander eventueel intern, ik neem rond 16:00 uur telefonisch contact met u op.
--- end original e-mail message ---
Wanneer ik de medewerker later op de middag bel en vraag of hij m'n mail heeft gelezen (ik had er immers geen antwoord op gehad) geeft de medewerker aan dat ze gaan kijken wat er aan software updates zijn voor mijn 6C. Zodra er meer nieuws is zal hij contact opnemen.

Rond 17:15 uur ben ik gebeld door m'n dealer echter was ik op dat moment boodschappen doen en heb de oproep gemist.
Bij thuiskomst is het al na 18:00 uur en is er bij de dealer niemand meer bereikbaar, dus bel ik de volgende dag maar.

Motorisch zijn er geen updates beschikbaar volgens de beste man, alleen een update voor de navigatie. Volgens de beste man is deze update echter niet gerelateerd aan mijn klachten en is dus ook niet uitgevoerd. Op dat moment ga ik er nog van uit dat er in ieder geval een wintercheck gedaan is en dat er gekeken is naar het probleem met het ontwasemen van de ruiten en het zoeken naar een eventuele lekstroom die de lege accu heeft veroorzaakt.

Ik geef aan eerst nog een meeting te hebben en de auto in de loop van de dag op te komen halen.

Als ik vanmiddag m'n auto ga ophalen val ik zowat van m'n stoel van verbazing.
De medewerker in kwestie geeft aan dat er eigenlijk niets aan de auto is gedaan, geen (gratis) wintercheck, niet gekeken naar het ontwasemingsprobleem, niet gekeken naar het accu probleem. Er is enkel gekeken naar eventuele software updates.

Als reden geeft de medewerker aan dat hij verwacht had dat ik na het "zekering issue" niet meer terug zou komen bij hun.
Schijnbaar zijn ze dan vergeten dat m'n Polo in augustus ook gewoon weer bij hun is geweest voor z'n eerste long-life beurt.

Daarnaast heeft de heftige discussie hierover destijds, en het feit dat ik er op dit forum over heb geschreven er volgens hem voor gezorgd dat er geen vertrouwensband meer kan bestaan ... van beide kanten. Beetje jammer dit ...

Destijds met het "zekering issue" zijn er wederzijds dingen gezegd die misschien niet handig of niet gepast waren maar iedereen verdient een 2e kans. Mede daarom is m'n auto voor de long-life beurt ook gewoon naar m'n eigen dealer gegaan.

Ook geeft de medewerker aan dat er "zo veel" aan m'n auto is gewijzigd dat het lastig is te bepalen wat eventueel wel en wat eventueel niet onder garantie zou vallen.
Ik weerleg die woorden, de chiptuning heb ik nooit getracht verborgen te houden, de kleine VCDS aanpassingen worden door sommige dealers ook op verzoek gedaan bij aflevering van een nieuwe auto.

Medewerker geeft aan verder niets meer te kunnen beteken en verwijst me naar de importeur en mocht die het er mee eens zijn dat ze steken hebben laten vallen dan moeten we dan maar opnieuw in gesprek.

Vanzelfsprekend ga ik uiteraard nu een deurtje verder en ga ik PON/VW Nederland benaderen, de auto heeft nog steeds klachten, en ook de behandeling van m'n dealer valt me tegen (en dan druk ik me voorzichtig uit).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: heugt
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!