De zoveelste spookstoring, maar nu toch serieus

GertJan

Exclusive lid
VCDS Support
Spritmonitor.de
1,177
328
165
In het krappe jaar dat ik mijn 6C nu bezit al diverse vage spookstoringen gehad:
  • Brandstofmeter die maar vol bleef aangeven nadat er getankt was, ruim 600KM verder zat volgens het metertje de tank nog steeds vol. (Uitgelezen bij de dealer, geen melding te vinden. Accupool er af, ff wachten, accupool er weer op, eenmaal reset storingen en werkte weer).
  • Melding ruitensproeiervloeistof op terwijl deze nagenoeg vol zat. (Uitgelezen bij de dealer, ook weer geen melding te vinden. Tankje leeg gesproeid en opnieuw gevuld ivm misschien blijven hangen van de vlotterschakelaar, geen resultaat. Accupool er af, ff wachten, accupool er weer op, eenmaal reset storingen, geen resultaat. Afspraak gemaakt om verder naar te laten kijken, is de storing 3 uur later zonder enige aanwijsbare reden weer verdwenen. Uiteindelijk dus ook niet meer door de dealer naar laten kijken).
  • Radio (Discover Media) wil soms niet aan gaan bij inschakelen van het contact (zeer sporadische storing).
  • Dezelfde radio wil soms ook niet uitgaan bij het uitschakelen van het contact en verwijderen van de sleutel (ook zeer sporadische storing).
Nu vandaag was het dus echt raak, rijdend thuis gekomen zonder enige melding of probleem. Paar uur later wil ik de auto gebruiken, is nooit meer te starten.
Lampje van de airbag, EPC en motormanagement blijven branden en bij het omdraaien van de sleutel gebeurt er echt helemaal niets, ook geen startmotor die gaat draaien maar niet aanslaat. Daarnaast hoor je in alle deuren en de achterklep de sloten een keer tikken zodra je de auto op contact zet. Frontassist en PDC kan ik ineens ook niet meer in/uitschakelen.

Aangezien het al laat op de avond was de VW Mobiliteitsgarantie maar eens gebeld en deze waren er eerlijk is eerlijk ... erg vlot.
Echter uitlezen met de laptop wou niet, z'n applicatie daarvoor op de laptop crashte al bij het opstarten. Paar herstarts gedaan van z'n laptop ... geen resultaat.
Met handdiagnose apparaat via ODB poort heeft hij wel een aantal storingen kunnen zien:
  • Communicatieproblemen met Front Assist
  • Communicatie problemen met airbag regel eenheid
  • Storing brandstofpomp
  • Storing startrelais
Een maar ... omdat z'n laptop programma voortdurend crashte en hij op het handapparaat geen storingen kon resetten was het eigenlijk al snel klaar.
Nog wel ff keer accupooltjes losgehaald en ff gewacht maar geen resultaat.

Ik kon meteen een leenauto krijgen, hij zou me dan naar de garage slepen en dan kon ik met een leenauto terug.
Dat heb ik afgewezen, zonder draaiende motor heb ik geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, niets.
Dus nu komen ze morgenvroeg met een leenauto op de autoambulance, en een werkende laptop.
Ze proberen dan alsnog een keer de storingen te resetten, lukt dat niet dan krijg ik de leenauto en nemen hun de mijne mee voor verder onderzoek.

Monteur had het over de regelunit, of defect of een storing in het canbus systeem weigert hij dienst.
't zal me eerlijk gezegd wat, als ze het nu ook maar eens echt vinden en oplossen.

Behoorlijk geïrriteerd ga ik maar eens m'n nest in ... wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Shit man dat is vervelend, ik heb ook 6c bij mij werkt alleen start / stop niet meer.
Hoop dat ze dat snel kunnen oplossen voor je.
Suc6
 
Volkswagen  polo aw 2021 r-line reef blue  1.0 tsi 
Het kan nog gekker, mijne schommelt stationair en mist vermogen op bepaalde punten. Drie keer bij de dealer geweest, vierde keer naar Pon voor twee weken, bij terugkeer auto zei Pon, probleem erkent, maar geen idee wat we er aan moeten doen. Ik rij nu al met al een jaar zo rond, zaterdag complete uitdraai maken van de boordcomputer en dat gaan ze dan nakijken.
 
Dit komt mij enigszins bekend voor. Ik heb nig wel eens last van een storing ruitenwisser als me contact aanstaat en verder niets draaiend. Hij springt dan ook direct weer weg.

Erg vreemd, maar al met al hebben die polo's nog zat kinderziektes!
Storing ruitenwisser als melding, of gaat je ruitenwisser dan spontaan aan of zo?

N
Shit man dat is vervelend, ik heb ook 6c bij mij werkt alleen start / stop niet meer.
Hoop dat ze dat snel kunnen oplossen voor je.
Suc6
Nu je het zegt, ook die deed niets meer, net als PDC.

Mijn 6r had ook altijd start stop errors dat hebbe, ze nooit opgelost gekregen.
Start/Stop gebruik ik eigenlijk ook nooit dus zo'n ramp is dat niet.
Aan de andere kant, 't zit er op dus hoort te werken.

Het kan nog gekker, mijne schommelt stationair en mist vermogen op bepaalde punten. Drie keer bij de dealer geweest, vierde keer naar Pon voor twee weken, bij terugkeer auto zei Pon, probleem erkent, maar geen idee wat we er aan moeten doen. Ik rij nu al met al een jaar zo rond, zaterdag complete uitdraai maken van de boordcomputer en dat gaan ze dan nakijken.
Da's inderdaad nog gekker ja ...

Wordt 't niet eens tijd om d'r op aan te sturen de gehele auto onder garantie te vervangen voor een nieuwe?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update:
Monteur is weer langs geweest, ditmaal met een wel werkende diagnose laptop.
De lijst met storingsmeldingen is zo lang dat zelfs de telegraaf hier jaloers op zou worden:)
Besloten is de storingen nu niet ter plekke proberen te resetten en de auto mee te nemen.
Als vervangende leenauto nu een 3 cilinder BM diesel.

Wordt vervolgd weer ...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: capszz
Ik ben benieuwd waar die lijst met spookstoringen dan ineens vandaan komt bij een Polo 6C. Zou niet mogen kunnen lijkt mij. Weired!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135pk 
Ik ben benieuwd waar die lijst met spookstoringen dan ineens vandaan komt bij een Polo 6C. Zou niet mogen kunnen lijkt mij. Weired!
Anders ik wel ... Al die kleine prutstoringen waren al vervelend maar dit slaat echt alles.
Van de diagnose van vanmorgen schrok ik ... heb niet alles mee kunnen kijken maar kortsluiting naar massa in startrelais, kortsluiting naar massa in startrelais 2, kortsluiting naar massa in brandstofpomp, geen communicatie met TPS, geen communicatie met airbags, geen communicatie met PDC, geen communicatie met Front Assist.

Baart me toch wel een beetje zorgen want over een krappe 3 maand staat er een tour van meer dan 10.000KM gepland door Europa en Azïe.
Dan wil je er toch wel graag op kunnen vertrouwen dat alles in order is.
  • Omdat je van je vakantie wil genieten en geen stilstand/ergernis onderweg wil hebben.
  • VW Mobiliteitsgarantie enkel in Europa van toepassing is.
 
Laatst bewerkt:
Damn wat een lijst man. Ik neem aan dat dit toch wel garantie is?! Hopelijk wordt het gauw opgelost. Zeker als je een lange roadtrip voor de boeg hebt, dan wil je een betrouwbare auto!
Ga je met de Polo helemaal naar Azië!? Cool!! Dat wordt veel foto's shooten met de Polo op bijzondere plekken! :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135pk 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
Damn wat een lijst man. Ik neem aan dat dit toch wel garantie is?! Hopelijk wordt het gauw opgelost. Zeker als je een lange roadtrip voor de boeg hebt, dan wil je een betrouwbare auto!
Ga je met de Polo helemaal naar Azië!? Cool!! Dat wordt veel foto's shooten met de Polo op bijzondere plekken! :)
Laten we hopen dat het garantie is. Eerst moet duidelijk worden wat de oorzaak is, daarna komt dan wel de discussie garantie of niet, al lijkt mij dit van wel, Polo is nog geen jaar oud.

Wat de trip betreft, zit veel snelweg in, dus dat wordt dan weinig plaatjes schieten, maar wel ... dashcam onboard. Dus misschien van de mooie momenten onderweg een compilatie filmpje maken.

Maar goed, eerst afwachten wat de oorzaak is, en hoe het dan afgehandeld gaat worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: capszz
Laten we hopen dat het garantie is. Eerst moet duidelijk worden wat de oorzaak is, daarna komt dan wel de discussie garantie of niet, al lijkt mij dit van wel, Polo is nog geen jaar oud.

Wat de trip betreft, zit veel snelweg in, dus dat wordt dan weinig plaatjes schieten, maar wel ... dashcam onboard. Dus misschien van de mooie momenten onderweg een compilatie filmpje maken.

Maar goed, eerst afwachten wat de oorzaak is, en hoe het dan afgehandeld gaat worden.
Succes ermee! Hopelijk word het gauw afgehandeld en kun je gaan genieten van de roadtrip!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 135pk 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
Zoals je zegt een massaprobleem. Kan je altijd een hoop storingen krijgen. Dus hopelijk valt het nog mee.
Dat is wat het diagnose apparaat aangaf, kortsluiting naar massa in startrelais, startrelais2 en brandstofpomp.
Geen corrosie op of loszitten van de accupolen of de strip naar massa dus kleine kans dat het zoiets simpels is.
 
Natuurlijk is dat garantie. Zou niet gekker moeten worden met zo'n jonge auto. Sommige dingen herken ik wel andere niet. Ergste storing was de regelunit van de Discover Media, dat is netjes verholpen. Stationair wegrijden krijg ik ook soms wel vreemde toerentallen.

Verder; melding ruitenwisser? die heb ik nog nooit gezien terwijl ik wel eens het reservoir leeg was. aan de andere kant; in de octavia heb ik dat wel maar vind het maar irritant want die melding blijf je continu houden met een uitroepteken in het dashboard.

Denk niet dat je in dit stadium al een nieuwe auto krijgt als ze dat al doen. Maar aan de andere kant, je moet wel vertrouwen in een auto kunnen hebben zeker als je een lange trip in de planning hebt staan. Dus ik kan me je gevoel wel goed voorstellen. Ben benieuwd hoe het afloopt.
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 90 PK 
  • Leuk
Waarderingen: GertJan
Natuurlijk is dat garantie. Zou niet gekker moeten worden met zo'n jonge auto. Sommige dingen herken ik wel andere niet. Ergste storing was de regelunit van de Discover Media, dat is netjes verholpen. Stationair wegrijden krijg ik ook soms wel vreemde toerentallen.

Verder; melding ruitenwisser? die heb ik nog nooit gezien terwijl ik wel eens het reservoir leeg was. aan de andere kant; in de octavia heb ik dat wel maar vind het maar irritant want die melding blijf je continu houden met een uitroepteken in het dashboard.

Denk niet dat je in dit stadium al een nieuwe auto krijgt als ze dat al doen. Maar aan de andere kant, je moet wel vertrouwen in een auto kunnen hebben zeker als je een lange trip in de planning hebt staan. Dus ik kan me je gevoel wel goed voorstellen. Ben benieuwd hoe het afloopt.
Een nieuwe auto ... haha, zou leuk zijn :) Jaartje rijden en dan een nieuwe krijgen.
Maar ff serieus, ik hoef ook geen nieuwe auto, maar wil wel een auto waar ik van paan kan.
Wil niet straks in m'n vakantie stranden met dit soort vage dingen.
Niet binnen Europa (omdat het dan je planning en vakantie vergalt) en al helemaal niet in Azie omdat je daar geen mobiliteitsgarantie hebt, problemen krijgt met de taal en zo. En als er gerepareerd moet worden daar is het allemaal op eigen kosten.

We hebben nog ff natuurlijk, dus hoop dat ik voor die tijd de auto terug heb en alsnog het gevoel ga krijgen dat 'ie betrouwbaar is/blijft.
 
Update 2:
Zojuist gebeld door de dealer, auto doet het weer.
De verklaring voor alle storingen vind ik weliswaar erg dubieus, er zou een zekering ontbreken.
Dus doordat er een zekering ontbreekt ontstaat er kortsluiting naar massa ... yeah right !!!!

Ik heb zelf voordat de storing plaatsvond de zekeringkast niet open gehad dus ja ... zekering er uit gevallen????
Gevraagd aan de monteur of hij er dan een heeft gevonden want dat zou dan toch moeten maar nee ... dat is ook niet het geval.

't belangrijkste voor nu is in elk geval dat de Polo weer rijd, maar de komende tijd wil ik echt ff extra scherp blijven op spookstoringen en/of foutmeldingen.

Zometeen de leenauto maar weer terug brengen en m'n eigen weer ophalen. Erg benieuwd hoe ze dit financieel afhandelen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!