Cilinder overslag

Hi allemaal,

Ik krijg eens in de zoveel tijd (soms 1-2x per maand) een "start-stopsysteem"-storing. Heb vandaag de auto uit laten lezen bij de VW-dealer en die constateerde mogelijke cilinderoverslag in de cilinders 3 en 4. De foutcode van de motorstoring (heb ik eenmaal gekregen) wijst hier ook naar toe.

Mijn eigen garage zegt dat met het vervangen van alle 4 de bobines, die probleem vaak opgelost kan worden. Wat is jullie ervaring hiermee, en ligt dit inderdaad aan de bobines? De bougies zijn in feb' 21 met een grote onderhoudsbeurt vervangen.

Dank alvast!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Hi allemaal,

Ik krijg eens in de zoveel tijd (soms 1-2x per maand) een "start-stopsysteem"-storing. Heb vandaag de auto uit laten lezen bij de VW-dealer en die constateerde mogelijke cilinderoverslag in de cilinders 3 en 4. De foutcode van de motorstoring (heb ik eenmaal gekregen) wijst hier ook naar toe.

Mijn eigen garage zegt dat met het vervangen van alle 4 de bobines, die probleem vaak opgelost kan worden. Wat is jullie ervaring hiermee, en ligt dit inderdaad aan de bobines? De bougies zijn in feb' 21 met een grote onderhoudsbeurt vervangen.

Dank alvast!

verder geen problemen? rijdt die verder goed?
zou evenuteel 3 en 4 vervangen,maar hoeft niet perse dit te zijn
kan nog meer zijn dan dit
zou even kijken komende week of die normaal blijft rijden verder..
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 TSI GTI 350PK /550NM 
verder geen problemen? rijdt die verder goed?
zou evenuteel 3 en 4 vervangen,maar hoeft niet perse dit te zijn
kan nog meer zijn dan dit
zou even kijken komende week of die normaal blijft rijden verder..
Hij rijdt perfect. Af en toe (echt niet meer als 2x per maand) een start-stopsysteemstoring, that's it. Afgelopen zaterdag dan voor het eerst icm een motorstoringslampje en een laag toerental. Stopsysteem via knop uitgezet en probleem was opgelost (voor nu).
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Dat weet ik niet. Enkel dat de bougies zelf in feb' 21 zijn vervangen met een grote beurt. De garage adviseert de bobines te vervangen, zal ik dit laten doen?
Jou auto heeft maar 1 bobine.
Indien de bougies goed zijn, moet je de kabels en de aansluiting van de kabels op de bobine goed controleren op corrosie( groene aanslag)
 
Jou auto heeft maar 1 bobine.
Indien de bougies goed zijn, moet je de kabels en de aansluiting van de kabels op de bobine goed controleren op corrosie( groene aanslag)
1 bobine? Ik ging ervan uit dat 4 cilinders, ook 4 bobines betekende? Ik zal morgen even kijken op eventuele groene aanslag. Ik denk dan toch dat ik opdracht ga geven aan de dealer om de bobines te vervangen en de kabels eventueel mocht dat nodig zijn.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
1 bobine? Ik ging ervan uit dat 4 cilinders, ook 4 bobines betekende? Ik zal morgen even kijken op eventuele groene aanslag. Ik denk dan toch dat ik opdracht ga geven aan de dealer om de bobines te vervangen en de kabels eventueel mocht dat nodig zijn.
Jij heb de volgende bobine,
1 bobine met 4 aansluitingen waar de bougie kabels op zitten
1630357092450.jpeg
 
Bij mij was de oplossing een motorsoftware update. Bobines en kabels had ik al vervangen. Ik heb echter geen startstop.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
  • Leuk
Waarderingen: msv
De garage adviseert om anderhalfuur te gaan "zoeken" naar het probleem. Ze gaan dan volgens mij de motor controleren om zo het probleem te kunnen vinden, zodat ik straks niet iets laat vervangen wat niet het probleem is.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Vervangen doe je pas als je zeker weet dat het kapot is.
Begrijpelijk. Hieropvolgend de volgende vraag: de diagnose uit laten voeren door een volkswagen-dealer, of door de garage waar ik al jaren heen ga (Profile)? Ik kan van een niet-dealer toch verwachten dat zij dezelfde diagnose kunnen uitvoeren, of zit er wel degelijk een verschil tussen VW-dealers en gewone garages?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Hi allemaal,

Een aantal maanden geleden (ergens eind zomer), is de diagnose gesteld dat een van de bobines niet meer naar behoren functioneerde, en derhalve vervangen diende te worden. Dit is gedaan, en sindsdien is het probleem niet meer teruggekeerd. Echter, afgelopen woensdag, na een dag stilstand, wilde ik starten en begon de auto te trillen bij stationair lopen, vervolgens kreeg ik weer dezelfde melding als destijds "storing start-stop". Dit keer echter niet met een motorstoring, alleen start-stop. Bij handmatig uitzetten start-stop, verdween het probleem echter ook. Na een halve dag was ook de storing weer weg en sindsdien niet meer teruggekomen.

De garage heeft hem net uitgelezen maar kan deze storingen niet meer terugzien. Wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn? Het is hetzelfde probleem als eerst, maar dat was opgelost.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Oké, open het topic weer even :).

Klachten zijn nog steeds niet over. Eens in de paar weken met starten van koude motor krijg ik de volgende problemen:

1. Start-stop storing (manueel uitzetten Start-Stop en de melding verdwijnt);
2. Motor begint bij stationair erg te trillen, voelbaar als bestuurder en je ziet het ook als je de motorkap open doet;
3. Af en toe gaat de Start-stop storing gepaard met een motormanagement-storing.

Wat is al gedaan?
1. Alle 4 bobines zijn vervangen met nieuwe exemplaren;
2. Twee tanken leeggereden met daarin een injectorcleaner van de dealer;
3. Ik tank altijd EURO-98 BP Ultimate met ACTIVE Technologie;
4. Eind 2021 een grote beurt uit laten voeren, dus bougies zijn ook vervangen.

De garage ziet de volgende foutcode terug:

10203 P030000 Cilinderoverslag herkend (01100000/ passief/sporadisch)
10593 P030300 Cilinderoverslag #3
10594 P030400 Cilinderoverslag #4

Cilinderoverslag bleek opgelost te zijn door vervanging van alle 4 de bobines. Echter komt hetzelfde probleem telkens weer terug, dit keer met een motormanagementstoringslampje en een trillende auto. Dit duurt circa 15 seconden, bij gas geven en terug naar stationair is het trillen weg en rijdt de auto weer normaal.

Auto schijnt wel ietsje in te houden met het rijden zelf, maar niet extreem.

Wie o wie weet wat te doen? Dealer stelt voor de elektrodenafstand te vergroten omdat er wellicht geen optimale ontsteking plaatsvindt?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Als de ontsteking 100 in orde is, ga ik toch denken aan vervuiling. Vervuilde injectoren of vervuilde kleppen.
Je kan een injectorcleaner proberen, maar dat is zeker geen wondermiddel... Of de injectoren van 1 en 2 wisselen met 3 en 4. Als je dan de storing krijgt op de andere cilinders weet je dat het in het brandstofsysteem zit.

Anders je kleppen laten reinigen met zo'n Duyvis borrelnotenmix bij de dealerrtt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: msv
Als de ontsteking 100 in orde is, ga ik toch denken aan vervuiling. Vervuilde injectoren of vervuilde kleppen.
Je kan een injectorcleaner proberen, maar dat is zeker geen wondermiddel... Of de injectoren van 1 en 2 wisselen met 3 en 4. Als je dan de storing krijgt op de andere cilinders weet je dat het in het brandstofsysteem zit.

Anders je kleppen laten reinigen met zo'n Duyvis borrelnotenmix bij de dealerrtt.
Ik rijd momenteel nog op de tank met de tweede injectorcleaner erin, dus dat zit al wel in het systeem. Weet niet of dit het probleem is. Dealer gaf idd aan dat het vervuilin kan zijn, maar hoeft niet.

Wat kan er mis zijn met het brandstofsysteem? En kan een granulaatreiniging de oplossing zijn?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!