Cilinder overslag

Hi allemaal,

Ik krijg eens in de zoveel tijd (soms 1-2x per maand) een "start-stopsysteem"-storing. Heb vandaag de auto uit laten lezen bij de VW-dealer en die constateerde mogelijke cilinderoverslag in de cilinders 3 en 4. De foutcode van de motorstoring (heb ik eenmaal gekregen) wijst hier ook naar toe.

Mijn eigen garage zegt dat met het vervangen van alle 4 de bobines, die probleem vaak opgelost kan worden. Wat is jullie ervaring hiermee, en ligt dit inderdaad aan de bobines? De bougies zijn in feb' 21 met een grote onderhoudsbeurt vervangen.

Dank alvast!
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
En kan een granulaatreiniging de oplossing zijn?
Ja dat is een soort walnootgranulaat. Die borrelnotenmix waar ik het over had. Dat kan een oplossing zijn als je kleppen vervuild zijn.

Wat kan er mis zijn met het brandstofsysteem?
Vervuilde injectoren bijvoorbeeld. Ik geloof niet echt in die wondermiddeltjes die je injectoren reinigen. Er zullen vast verhalen rondgaan zat de bij iemand een euvel verholpen hebben.

Wat je vaak ziet is dat er geclaimd word dat ook de kleppen gereinigd worden, maar dit is niet van toepassing bij motoren waarbij de brandstof (met reiniger) direct in de verbrandingskamer wordt ingespoten. Lees: dat de brandstof helemaal niet langs de kleppen gaat.

Maar beste is om dit over te laten aan een Volkswagen dealer, of een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd zoals JD Engineering.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Ik rijd momenteel nog op de tank met de tweede injectorcleaner erin, dus dat zit al wel in het systeem. Weet niet of dit het probleem is. Dealer gaf idd aan dat het vervuilin kan zijn, maar hoeft niet.

Wat kan er mis zijn met het brandstofsysteem? En kan een granulaatreiniging de oplossing zijn?
Ik zou eerst zoals @David97 al voorstelde de injectoren wisselen i.p.v. allemaal dingen te vervangen of aan te schaffen. Probeer eerst de mogelijke oorzaken die het probleem veroorzaken te verkleinen.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
  • Leuk
Waarderingen: David97
. Als je dan de storing krijgt op de andere cilinders weet je dat het in het brandstofsysteem zit.
de injectoren wisselen

Ah oke thanks! Dus de dealer vragen de cilinders met elkaar te wisselen. Als het probleem dan nog bestaat is het het brandstofsysteem, maar wat zou dat dan kunnen zijn? Slechte inspuiting?

En het hele probleem is dat het sporadisch verschijnt. Soms is het er een maand niet, soms 2 dagen achter elkaar .....
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Ervan uitgaande dat je ontstekingssysteem goed is, zou ik het op de volgende volgorde aanpakken:
- Softwareupdate indien mogelijk,
- Compressietest,
- Injectoren van 1 en 2 wisselen met 3 en 4,
- Kleppen reinigen met granulaat.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: msv en Max1996
Als je injectoren er toch uitgaan, zou ik ze gelijk laten ultrasone, kan je dat gelijk uitsluiten. Ik had een bedrijfje in Rotterdam gevonden die 4 injectoren voor 100 euro deed, indien los aangeleverd. Krijg heel veel van de vw daar in de werkplaats.
Goed om te weten, houd het even in mijn achterhoofd. Net even met mijn officiële VW-dealer gebeld. Ze raden aan om de bobines te verwisselen, dus 1 naar 4 en 2 naar 3. Ze gaan er eigenlijk vanuit dat het toch daar ergens mee te maken heeft. Zijn echter wel allemaal vervangen, dus misschien toch iets met de bougies.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Je hebt koudere bougies, had die man het ook over, die minder gevoelig zijn en dus minder snel problemen geven.
Heb ik van gehoord inderdaad, die schijnen beter te werken met een TSI als ik het goed heb? Raad je specifieke merken aan c.q. types? En welke elektrodenafstand is het beste? De VW-dealer zegt deze: 04e905601b maar je kunt 0,8 mm hebben of 0,5 etc....
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Nou, dit keer wat anders. Bij starten wilde de motor niet aan, klonk alsof de accu leeg was zelfde geluid (is niet zo!). Bij starten enorm laag toerental en een motormanagementlampje gevolgd door de start-stop-storing. Motorstoring was gelijk weer weg en start nu weer gewoon. Ik laat volgende week de injectie en cylinder controleren op verkoling, denk dat ie gewoon vies is. Bougies vervangen is niet het probleem aldus de dealer.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Hoeveel eu ben je nu al kwijt ben ik benieuwd ?
Ongeveer €30,- voor de diagnose. Ik laat hem donderdag controleren op inlaatvervuiling, ahoewel ik er zeker van ben dat dat voor de storingen zorgt. Heb ook al contact met VAGTechniek opgenomen, dus wie weet kan ik hem daar laten reinigen mocht dat nodig zijn.
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
De dealer zegt dat ze hem chemisch kunnen reinigen en dat dat beter is dan granulaat (walnut-blasting), doordat granulaat je cilinder kan beschadigen door het stralen. Klopt dit?
indien granulaatreiniging niet juist word uitgevoerd wel ja.. Ik weet een verhaal van een niet nader te noemen dealer die ook een granulaatreiniging heeft gedaan: Monteur had de motor gedownsized van 4 cilinder naar 3 cilinder...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Haha
Waarderingen: Pigeon
Hmmm, interessant. Ik denk dat het in dit gevallen verstandig is dit te laten uitvoeren door een "gerespecteerd" professional in ieder geval ja. Maar, is een chemische behandeling zoals de dealer voorstelt ook aan te raden? Wat zijn daar de ervaringen mee?

Ik zie overigens dat VAG Techniek ook Walnut Blasting doet en als laatste stap ook de injectoren ultra-soon reinigt. Op de site geven ze aan dat het volkomen veilig is:

Om granulaatdeeltjes in de cilinder te voorkomen word de motor zo gedraaid dat de kleppen altijd volledig dicht staan per cilinder. De overige inlaten worden afgeplakt zodat er geen vuil, granulaat of stof in de cilinderkamer kan vallen.

Wat zijn de ervaringen met VAG Techniek en is de kans op schade door het door hen laten uitvoeren van Walnut Blasting aanwezig? Ik las elders dat je een chemische reiniging vaak moet herhalen, zeker bij ernstige vervuiling. Dat ga je natuurlijk wel merken in je portomonnee. Als Walnut Blasting in 1x kan helpen is dat natuurlijk beter.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Morgen laat ik mijn auto tunen bij ATM. Heb gisteren nieuwe bougies erin laten zetten, en de bobines zijn een halfjaar geleden vervangen ongeveer. Storing (overrslag) is nog maar 1 keer teruggekomen sinds walnut blasting en daarna nooit meer teruggekomen tot nu toe.

Rekening houdend met de afwezigheid van de storing op dit moment, is tunen aan te raden?
 
Volkswagen  Polo 6C 2014  1.2 TSI @140 PK ATM 
Morgen laat ik mijn auto tunen bij ATM. Heb gisteren nieuwe bougies erin laten zetten, en de bobines zijn een halfjaar geleden vervangen ongeveer. Storing (overrslag) is nog maar 1 keer teruggekomen sinds walnut blasting en daarna nooit meer teruggekomen tot nu toe.

Rekening houdend met de afwezigheid van de storing op dit moment, is tunen aan te raden?

Ja, volgens mij heb je je antwoord al gekregen in je andere topic. Doen indien je motor in goede staat is.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
  • Leuk
Waarderingen: msv en Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!