Chiptunen gaat mis

We hebben het geprobeerd met een bougiesleutel. Ze zitten echt heel goed vast.
De jongen die me helpt werkt bij een garage, dus heeft er wel verstand van.
Hij heeft dit wel vaker meegemaakt, en meestal werkt het om WD40 te gebruiken en de auto even een nachtje te laten staan.

Bougiekabels zien er echt goed uit. Wat vreemd is is dat ik nergens in het onderhoudsboekje zie dat de bougies zelf ooit zijn vervangen. Nu weet ik niet of die dingen het 10 jaar volhouden (1.4 ton) of dat ze al eens zijn vervangen..
Motor GOED warm rijden (flink gassen) en dan met uiterste voorzichtigheid de bougies losdraaien. Vermoed dat daar je hele probleem ook zit. Wees niet verrast als je het schroefdraad mee draaid....
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Motor GOED warm rijden (flink gassen) en dan met uiterste voorzichtigheid de bougies losdraaien. Vermoed dat daar je hele probleem ook zit. Wees niet verrast als je het schroefdraad mee draaid....
Ik heb vanmiddag echt lopen gassen, de motor was echt goed warm. Ook hebben we WD-40 kruipolie geprobeerd. Niks lijkt te helpen.
Ik snap echt niet hoe die dingen zo goed vast kunnen zitten…

Iemand suggesties?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Welk gereedschap gebruik je om de bougies los te krijgen? Behalve een"bougiesleutel". Heb je een goede kwaliteit bougiedop met een hefboom van 40 a 50cm al geprobeerd? Probeer wel alles met beleid te doen, want des te meer kracht je er op zet, des te groter de kans dat er iets breekt.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Rocket247
Ik heb vanmiddag echt lopen gassen, de motor was echt goed warm. Ook hebben we WD-40 kruipolie geprobeerd. Niks lijkt te helpen.
Ik snap echt niet hoe die dingen zo goed vast kunnen zitten…

Iemand suggesties?
Mmm... Wat @Sal zegt: lange hefboom maken. Dit is wel uiterst riskant! als je teveel kracht zet, is het "knap" en dan heb je een ietsjes groter probleem, of nouja, een probleem van een andere ordergrote...

Anders kan je ook elke keer als de auto warm is, de bougies proberen los te draaien, dan "werk" je de bougies zegmaar los. Overigens heeft kruipolie spuiten op een warme motor geen zin, dit verdampt meteen. Kruipolie heeft het meeste effect op een koude motor en na een nachtje inwerken.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Rocket247
Het is gelukt!
Bedankt voor al het advies.
Na nogmaals een nachtje kruipolie te laten intrekken, kwam er vanochtend eindelijk beweging in.

Nu het slechte nieuws. De misfires zijn nog steeds niet weg.
Wat wij nu hebben gedaan/gecheckt:

4 nieuwe bougies
Bougiekabels gecheckt aan alle beide kanten
Injectiereiniger

Ik denk dat de volgende stap is om de bobine te checken?

Over de misfires: ze treden pas echt op als je veel vermogen van de auto vraagt. Vooral in de 5e en 6e versnelling zijn ze goed te merken tussen de 1500-2500 toeren.
Ik baal er ontzettend van.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Dit weekend en komende week kan ik dat niet checken helaas, de kennis van mij heeft op het moment geen tijd daarvoor.

Maar zou pingelen het kunnen zijn?
Ik vind het gewoon heel opmerkelijk dat ik nooit hier last van heb gehad. Maar sinds het moment dat ik weg ben gereden van de tuner heb ik dit alleen maar. Kan er iets verkeerd zijn ingesteld wat betreft de verbranding oid? Of zeg ik nu iets heel doms.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Dit weekend en komende week kan ik dat niet checken helaas, de kennis van mij heeft op het moment geen tijd daarvoor.

Maar zou pingelen het kunnen zijn?
Ik vind het gewoon heel opmerkelijk dat ik nooit hier last van heb gehad. Maar sinds het moment dat ik weg ben gereden van de tuner heb ik dit alleen maar. Kan er iets verkeerd zijn ingesteld wat betreft de verbranding oid? Of zeg ik nu iets heel doms.
Om zeker uit te sluiten dat het niet aan een verkeerde tuning ligt, zou ik terug gaan en de tuning er af laten halen. (en je geld terug). Overigens wat heb je aan een tuning als een auto niet goed loopt.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Om zeker uit te sluiten dat het niet aan een verkeerde tuning ligt, zou ik terug gaan en de tuning er af laten halen. (en je geld terug). Overigens wat heb je aan een tuning als een auto niet goed loopt.
Dat is dus het probleem. De tuner doet moeilijk en wilt mij mijn geld niet teruggeven. Ik stelde dit al voor toen ik diezelfde dag terugkwam met de klacht dat de auto niet goed liep..
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Zonder de tuning er al te laten halen is het wel lastig zoeken. Als je dit probleem eerst niet had lijkt me het duidelijk dat het of veroorzaakt is door de tuning. Of de tuning vergroot een klein mankement door de toegenomen turbodruk ontstekingstiming en brandstof.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Rocket247
Hoi Rocket

Rottig voor jou dat je niet kunt genieten van je auto, ik kan nog wel wat google wijsheid hier toevoegen maar een geen of een onjuiste verbranding kan veel oorzaken hebben.
Het is wel heel lastig zonder juiste gegevens, en je bent nu op de gok allerlei onderdelen aan het vervangen.
Ik ben van mening dat jouw boordcomputer wel iets meer informatie opslaat dan missfire?

Mijn advies is om even te stoppen met sleutelen en bij een VAG garage in de huidige staat een goede uitlezing laten doen, om de foutcode te achterhalen zodat je gericht kan vervangen of repareren.

Succes alvast
 
  • Leuk
Waarderingen: Rocket247
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!