Chiptunen gaat mis

Hallo,

Ik heb mijn Polo afgelopen week laten tunen, het is een 1.2TSI 105PK uit 2011.

Op de rollerbank kwam er al uit dat hij al standaard ietsjes meer vermogen had, deze zat rond de 115PK. Daarna werd hij getuned.
Het bedrijf zelf gaf aan dat hij naar 140PK kon tijdens het mailen, echter werd er maar 126PK bereikt. Het koppel viel echter niet helemaal tegen, deze zit nu op 236NM.

Maar nu het probleem. Mijn Polo schokt/bonkt nu tijdens het optrekken in lage toeren. Vooral tussen de 2 a 3000 toeren gebeurt dit. Hij trekt lekker door, maar af en toe voel je dan een bonk/schok tijdens het optrekken.
De tuner zelf gaf aan dat dit een mechanisch defect was (bougies moeten wellicht worden vervangen, bobine wellicht ook), en dat de software gewoon goed is.

Nu is mijn vraag: zou dit kunnen kloppen? Ik heb zelf het gereedschap niet om de bougies eruit te kunnen halen, maar ik rij volgende week even langs een kennis van mij die dat wel heeft.
Ik vind het merkwaardig dat mijn auto hier na de tune ineens last van heeft…

Ook snap ik niet waarom mijn auto niet naar de 140PK kon / in de buurt daarvan, terwijl andere modellen met exact dezelfde motor het wel konden.. Ik tank V-Power, dus aan de brandstof kan het niet liggen lijkt me.

Om nog even eraan toe te voegen, als mijn polo stationair loopt heb ik last van hele lichte schokjes, dit blijkt een bekend probleem te zijn met de 1.2 TSI en ik hoorde dat het vervangen van de bougies het zouden kunnen oplossen. Dit probleem had ik al voor de tune.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Misfire op meerdere cilinders, als je bougiekabels hebt, kan dat daar aan liggen of versleten bougies.

Ikzelf heb ook misfires, 90% op cilinder 4 en soms op 3, 2 en 1. Na het vervangen van de bougies en de penbobine van cilinder 4 ben ik met injectie reiniger aan de gang gegaan. Dit heeft 80% opgelost van mijn probleem, dus ik ben gaan praten met een bedrijf die ze reinigt en die bevestigde dat waarschijnlijk mijn injectoren deels verstopt of beschadigd zijn. Helaas nog geen tijd gehad om ze te laten reinigen.

Hoeft niet jou probleem te zijn, maar je kan het maar weten toch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Rocket247
Misfire op meerdere cilinders, als je bougiekabels hebt, kan dat daar aan liggen of versleten bougies.

Ikzelf heb ook misfires, 90% op cilinder 4 en soms op 3, 2 en 1. Na het vervangen van de bougies en de penbobine van cilinder 4 ben ik met injectie reiniger aan de gang gegaan. Dit heeft 80% opgelost van mijn probleem, dus ik ben gaan praten met een bedrijf die ze reinigt en die bevestigde dat waarschijnlijk mijn injectoren deels verstopt of beschadigd zijn. Helaas nog geen tijd gehad om ze te laten reinigen.

Hoeft niet jou probleem te zijn, maar je kan het maar weten toch?
Thanks voor het delen van je ervaring!
Ik ga hier gelijk even naar kijken komende week.

Je kan je injectoren ook reinigen door middel van een speciaal goedje toch? Iets wat je kan mengen met je brandstof dacht ik?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Ja die injectie reiniger die ik al aanhaalde, ik gebruikte 4 tankbeurten de wynns versie, werdt aanzienlijk minder nijn problemen, maar ik voel dat het niet helemaal fris is. Nu wilde ik ze er zelf uithalen en wegbrengen en daarna weer monteren, das een uurtje werk en 100 euro voor dat bedrijf, maar of het me lukt, daar moet ik me wat meer in verdiepen. Tenzij iemand weet of er punten zijn wat je wel en niet moet doen. Anders breng ik em weg naar dat bedrijf.
 
Vandaag geprobeerd injectiereiniger toe te voegen. Na 150km te hebben gereden, eens even vol gas gegeven.
Resultaat: schokken en bonken, het werd zelfs zo erg dat de auto in de noodloop terecht kwam en al zijn vermogen verloor.

Morgen de bougies/bobine checken, ik hoop echt dat dat het is! :rolleyes:
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Vandaag geprobeerd injectiereiniger toe te voegen. Na 150km te hebben gereden, eens even vol gas gegeven.
Resultaat: schokken en bonken, het werd zelfs zo erg dat de auto in de noodloop terecht kwam en al zijn vermogen verloor.

Morgen de bougies/bobine checken, ik hoop echt dat dat het is! :rolleyes:
Indien deze in noodloop schoot heb je vast en zeker een storings code.
Ik denk een defecte bougie
 
Bougies zitten muurvast. Geen beweging in te krijgen. WD-40 gespoten en nu afwachten.
Hoe krijg ik de bougies er nu het snelst uit?
Iemand dit laten doen die er verstand van heeft, als je hem afbreekt ben je verder van huis.(niet verkeerd bedoelt)

Wat nog kan werken is goed warm rijden en dan proberen los te draaien(pas op voor je handen)
 
We hebben het geprobeerd met een bougiesleutel. Ze zitten echt heel goed vast.
De jongen die me helpt werkt bij een garage, dus heeft er wel verstand van.
Hij heeft dit wel vaker meegemaakt, en meestal werkt het om WD40 te gebruiken en de auto even een nachtje te laten staan.

Bougiekabels zien er echt goed uit. Wat vreemd is is dat ik nergens in het onderhoudsboekje zie dat de bougies zelf ooit zijn vervangen. Nu weet ik niet of die dingen het 10 jaar volhouden (1.4 ton) of dat ze al eens zijn vervangen..
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!