Chiptunen gaat mis

Heb je al eens iemand de auto laten uitlezen met VCDS of OBD11?
Ja. Bij de tuner zelf diezelfde middag en bij een kennis. De auto geeft geen foutcodes, desondanks dat de auto 1 keer (dat was de avond voor het uitlezen) in een noodloop is gesprongen.

Geen idee of er een betrouwbaar bedrijf/persoon zich bevind in het noorden van Nederland waar ik hem even goed kan laten uitlezen?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Ja. Bij de tuner zelf diezelfde middag en bij een kennis. De auto geeft geen foutcodes, desondanks dat de auto 1 keer (dat was de avond voor het uitlezen) in een noodloop is gesprongen.
Heb je mee gekeken tijdens het uitlezen of heeft de tuner je dit alleen verteld? Kan zijn dat hij er niet voor wil opdraaien en gewoon zegt dat er niks aan de hand is.
Geen idee of er een betrouwbaar bedrijf/persoon zich bevind in het noorden van Nederland waar ik hem even goed kan laten uitlezen?
Ik zit in Meppel je mag altijd een keer langskomen je tijd hebt
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
  • Leuk
Waarderingen: MarkStb
Dit weekend en komende week kan ik dat niet checken helaas, de kennis van mij heeft op het moment geen tijd daarvoor.

Maar zou pingelen het kunnen zijn?
Ik vind het gewoon heel opmerkelijk dat ik nooit hier last van heb gehad. Maar sinds het moment dat ik weg ben gereden van de tuner heb ik dit alleen maar. Kan er iets verkeerd zijn ingesteld wat betreft de verbranding oid? Of zeg ik nu iets heel doms.
Het kan verschillende oorzaken hebben:

- Boostcut (teveel boost volgens de ECU, gaat in veilige modus)
- Uitwaaien van de vonk (te grote electrodeafstand van de bougies of een te slappe bobine/doorslaande kabels)
- Pingelen (de ECU zal dan het ontstekingstijdstip verlaten/ontsteking uit laten om motorschade te voorkomen.

Ik zou echt terug gaan naar de tuner, als deze geen geld terug wil geven, rechtsbijstand erop zetten (of in ieder geval hiermee dreigen, worden ze vaak wel mak van)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Heb je mee gekeken tijdens het uitlezen of heeft de tuner je dit alleen verteld? Kan zijn dat hij er niet voor wil opdraaien en gewoon zegt dat er niks aan de hand is.

Ik zit in Meppel je mag altijd een keer langskomen je tijd hebt
Of Hoogeveen ;P daar zit ik ghehe!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: daan5070
Update: afgelopen weekend heb ik samen met @daan5070 de auto uitgelezen. Meerdere misfires op verschillende cilinders. De bougiekabels zien er allemaal goed uit. (Lijken nog nieuw)
Vanwege de misfires op de verschillende cilinders kwam de bobine in beeld.

Deze heb ik vanochtend vervangen voor een nieuwe, en het probleem is nog steeds niet weg.

Wat heb ik nu gedaan?
- 4 bougies vervangen
- Bobine vervangen
- Bougiekabel/Bobinekabel gecheckt

Ik heb geen idee wat het nu zou kunnen zijn. De injectie misschien?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Het is me niet helemaal duidelijk of dit probleem er nou wel of niet al was voordat de auto getuned werd? Waarom vraag ik het: Toen mijn auto bij een verkeerde tuner getuned was en begon te stotteren/inhouden wezen ze direct naar mijn turbo (auto van 1 jaar oud, 30.000 km...) en alles was fout, behalve de tuning. Nou, je raad het al. Eraf laten halen en alle problemen weg. Daarna bij een goede tuner geweest en nergens last van en ook nog eens meetbaar meer power dan de slechte tuner.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Mijn gedachten gaan nu ook echt uit naar een foute tune. Ik denk dat mijn volgende stap is om de tune eraf te halen, en de ECU terug te laten zetten naar de originele software.
Even kijken of de problemen er dan nog steeds zijn.

Het bedrijf waar ik hem heb laten tunen (Chiptuning Noord) weigert om mijn geld terug te geven, en schuift alle problemen direct naar de auto ipv hun eigen tune. Waardeloos bedrijf…
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Ja, dat is wel het risico als je naar zo'n alleskunner gaat. Zal vaak wel goed gaan, maar soms ook niet (ken meer van dit soort verhalen). En dan is goedkoop duurkoop. Daarom zeg ik, ga altijd naar een van de bekende gerenommeerde bedrijven
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Sorry voor de offtopic gekkigheid, maar ben gewoon in een flauwe bui.

Hopelijk ben je snel van de problemen af, ben blij dat ik VAGTechniek mijn auto heb laten chiptunen.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 PK (VAG Techniek Stage 1 tuned, 135 pk 225 Nm) 
Hahaha, bedankt allen.
Ik hou jullie op de hoogte. De eerstvolgende stap is het verwijderen van de tune, en eens even kijken wat we daarna gaan doen.
Die nieuwe bougies en bobine blijven er in ieder geval in, de motor loopt nu merkbaar veel rustiger stationair.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
  • Leuk
Waarderingen: daan5070
Tja, mijn 'slechte tuner' heeft ook veel positieve verhalen op dit forum, soms is het lastig te bepalen wat goed en slecht is. Maar ik steek mijn hand er wel voor in het vuur dat JD en Vagtechniek goede clubs zijn (y)
Heb je helaas nog geen garantie, ken meerdere mensen die problemen hadden na een tune van VT.

Wel lossen ze het netjes op of krijg je je geld terug, die willen liever de reputatie houden.
Had al veel kosten/onzekerheid bespaard Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Update:

Tune eraf laten halen, en opnieuw laten tunen bij iemand anders. Bougiekabels ook voor de zekerheid vervangen, zodat alles als nieuw is. (Kabels zagen er als nieuw uit)
Nu alsnog de auto op een goeie 140PK.

Geen misfires meer! Trekt lekker door, inhalen in z’n 6 is geen enkel probleem, waar ik voorheen nog wel eens mocht terugschakelen.
VCDS ernaast gehad vandaag, geen enkele misfire gedetecteerd bij het 100% belasten van de motor.

Ik zeg: probleem opgelost.
Thanks voor de hulp allen!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!