Brommende uitlaat en piepende bandjes: dé Polo 9N3 GTI

@Johan Ik heb zojuist nog eens wat logs gemaakt van het euvel. Rare is: halfgas is er niks aan de hand en trek ik (meestal) goed door (maar soms valt het vermogen ook een seconde weg). Er was niks opmerkelijks aan de logs behalve het volgende:

Situatie 1:
Absolute gaskleppositie: 98,8%
MAF: 104,25g/s
RPM: 2893
Snelheid: 82km/h

Situatie 2:
Absolute gaskleppositie: 39.6%
MAF: 179,75g/s
RPM: 4632
Snelheid: 101km/h

Hoe kan het met een derde van de gaskleppositie, de hoeveelheid ingezogen lucht bijna verdubbeld? Is dit normaal of mis ik hier iets?
Edit: rooktest ingeplanned. Dinsdag 9:00 kan ik langs gaan.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik zou toch nog een goed gaan meten aan de bedrading van de MAF dan (en eventueel wat bewegen aan kabelbomen/stekkers tijdens het meten). Als de sensor en bedrading 100% goed zijn blijft er in mijn ogen alleen nog een ECU over die mogelijk defect is.

edit: weet jij de referentiewaarde voor de MAF bij vol gas? en wat geeft hij aan bij stationair draaien? zou naar mijn weten ong tussen de 1,5-2,5 g/s moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
@Johan Dat kan ik wellicht eens doen. Volgens mij is de referentiewaarde 0,8 x het vermogen in PK, echter is de auto gechipt en weet ik niet precies wat de auto draait qua vermogen. Ik heb de MAF al eens losgekoppeld gehad en dan blijft het toerental nog een 20-30rpm schommelen op en neer. Juist door dat verschijnsel vermoed ik ergens een vacuumlek/carterventilatielek/luchtslanglek. Of ik moet toevallig al 2 setjes bobines hebben gehad die kapot/op de weg uit waren. Maar dat lijkt me sterk. Kan wellicht ook nog de software zijn die erop zit, maar ik heb twee soorten software erop gehad en beide vertoonden dezelfde verschijnselen.

Stationair draait de MAF overigens 2,75-3,00.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Stationair zou goed moeten zijn, een Alto van 2009 met 1.0 3 cilinder snoept al 1,5 - 2,5 g/s. Ik ben benieuwd of er wat uit die metingen gaat komen.
Bobine heb je neem ik even aan origineel?
@Johan Hoe ben jij met fuel trims lezen en begrijpenStick Out Tongue

Ik weet dat je daar een hoop uit kan halen.
Stationair moet die rond de 10 zitten dacht ik.
Misschien dat daar nog wat aan te zien valt
 
Je long fuel trim is als negatieve waarde een verarming van je mengsel (minder brandstof inspuiten) en plus verrijken.
Hier kun je inderdaad wel een richting mee op gaan inderdaad, van de week met een Alto bezig geweest die een Fuel trim van -35% had, deze had uiteindelijk een paar gare bougies en verouderde E10 brandstof met mogelijk iets teveel additief er in. ( Bougies waren rood uitgeslagen, alsmede de uitlaatkleppen die helemaal rood uitgeslagen zijn).

Ik zal morgen nog eens de foto's opzoeken, post ik die nog wel even :)

Edit: short fuel trim is iets minder waardevol, deze schommelt erg snel.
 
@Johan @Robin
Ik heb uit deze video erg veel geleerd over long term en short term fuel trims. Uit beide getallen kan je best veel informatie halen.
Short term fuel trim is zeker nuttig om de 'status' van de motor te achterhalen onder verschillende omstandigheden zoals bij op toeren houden (sterkere vacuüm), snap throttle, of stationair.


 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Stationair zou goed moeten zijn, een Alto van 2009 met 1.0 3 cilinder snoept al 1,5 - 2,5 g/s. Ik ben benieuwd of er wat uit die metingen gaat komen.
Bobine heb je neem ik even aan origineel?

Er zat nog het eerste setjes bobines op (denk ik). Daarna een vervangend setje tweedehands geprobeerd. Of die OEM waren weet ik niet, denk het niet. Wel hetzelfde merk/typenummer. De meting van de LMM moet ik je even schuldig blijven tot na het weekend. Short term fuel trim zwabbert ook bij mij een beetje. Maar blijft altijd binnen -5 en 5% met een enkele uitschieter naar -/+8. De longterm heeft een kwart van de rit (10 minuten binnen/buitendoor en 100-weg) op 0,8% gestaan en is daarna de rest van de rit 0,0% gebleven.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
@Johan net weg bij de garage. Met de rooktester geen lekkages gevonden in carterventilatie of inlaattraject. Even met VCDS uitgelezen en 3 verrassingen die mijn pad op kwamen:

P1857 ABS Load Signal
01273 Fresh air blower (V2) CLIMA
P0102 Signal too low (MAF)


Alles gewist, stukje gereden. Bovenste twee kwamen direct terug. De foutcode van de MAF bleef weg na een stukje rijden (probleem was er wel nog, ik kon die foutcode ook niet zien met mijn OBD/uitleesapparaat). Vervolgens even de MAF Live Data erbij gepakt en gespeeld met de kabeltjes van de MAF, maar de waarde wijzigde stationair niet.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Heb je van die P0102 ook de freezeframe data?

Als ik op gerrit speek kijk zie ik dit:

Mogelijke oorzaken:
  • Deze foutcode wordt meestal veroorzaakt als je de stekker van de LMM lostrekt en dan het contact aanzet. De ECU ziet geen LMM meer
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Check of de LMM niet te dicht ligt tegen a) ontsteking / bobinedraden, b) magneetventiel, c) relais, d) motor
  • Slechte contacten van/naar de LMM (check vooral de aansluiting op de ECU)
  • Kontroleer op lekkages voorbij de LMM
  • Het luchtfilter is verstopt (lek in de luchtinlaat)
  • Uitlaat is verstopt
  • Juiste waardes voor de LMM worden o.a. berekend aan de hand van de waardes die de MAP-sensor doorgeeft. Check dus de MAP sensor:
    • MAP sensor zelf
    • Bedrading en/of aansluitingen defect
    • Lekkages naar/van de MAP sensor
  • De LMM is vervuild
    • als je een herbruikbaar luchtfilter gebruikt wat in olie is gedrenkt, pas dan op dat er niet teveel olie op komt
  • De LMM (G70) is kapot

Ik zou toch nog eens goed je zekeringen bekijken (ook de hoofd zekeringen op je accu), desnoods preventief vervangen voor die paar euro.

Die P1857 kan komen door andere storingen lees ik dit:

Mogelijke oorzaken:
  • Er zijn foutcodes opgeslagen in de Motor Control Unit (ECU)
Mogelijke oplossingen:
  • Check de Motor Control Unit (ECU) op foutcodes
 
Heb je van die P0102 ook de freezeframe data?

Helaas niet. Maar heb wel als probeersel de LMM los gehad. Toen de foutcode met mijn eigen apparaatje gewist maar ik vrees dat daar iets niet helemaal goed gegaan.

Ik zou toch nog eens goed je zekeringen bekijken (ook de hoofd zekeringen op je accu), desnoods preventief vervangen voor die paar euro.

Ik heb zelfs bij de dealer de hoofdzekeringen nagevraagd maar die konden me niet vertellen welke zekeringen hoeveel Ampère waren. Dus stel je zou weten waar dat te vinden: graag, dan bestel en vervang ik ze a la minute.

Met betrekking tot de mogelijke oorzaken:
* Uitlaat is niet verstopt (kat is nieuw + hogere flow).
* Zekeringen kan ik controleren, maar die heb ik al vaker gecheckt dus ik vermoed daar geen probleem (mav hoofdzekeringen).
* MAP is nieuw.
* LMM heb ik een andere geprobeerd, geen merkbaar verschil (heb ook een nieuwe zuigstraalpomp erop gezet maar toen werd het aanzuiggeluid van de luchtfilter erg heftig. Ook tijdens stationair draaien ging hij soms wel, soms niet schommelen tot een toerental waar hij net niet afsloeg. Ik vermoed toch een DOA luchtstraalpompje van de carterventilatie).
* Lekkages als het goed is niet. Met rookapparaat getest, hierbij nergens rook waargenomen.

Die P1857 kan komen door andere storingen lees ik dit:

Ja, had ik idd ook gezien. Maar kon volgens Gerritspeek ook komen van de ABS sensoren? Stonden verder ook geen foutcodes in (behalve de fout van de aanjager).
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
van de week met een Alto bezig geweest die een Fuel trim van -35% had, deze had uiteindelijk een paar gare bougies en verouderde E10 brandstof met mogelijk iets teveel additief er in. ( Bougies waren rood uitgeslagen, alsmede de uitlaatkleppen die helemaal rood uitgeslagen zijn).

Ik zal morgen nog eens de foto's opzoeken, post ik die nog wel even :)

Bij deze nog even de foto:

20210219_083040.jpg
 
  • Wow
Waarderingen: Brent Verhaegen
Geen nieuws is normaal goed nieuws, maar helaas niet in dit geval. Veel gebeurd de laatste periode en de schim van een andere auto waardoor ik toch vreemd ben moeten gaan. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de polo is ingeruild. Weg, foetsie. Hij is er niet meer. Althans, niet meer in mijn bezit. Uiteindelijk heb ik toch daad bij woord gevoegd. Stick Out Tongue

Na een uitgebreide diagnose van een expert en enkele honderden euro's verder kreeg ik te horen 'sorry, ik heb niks kunnen vinden'. Dat was de spreekwoordelijke druppel.

Dank jullie allemaal voor het meedenken aan de problemen die ik in die fases heb gehad! Ik rij nu geen volkswagen meer (Opel Corsa D Sport) maar zal zo nu en dan (oftewel: constant hahahaha) toch nog hier actief blijven op het forum.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Dit was wel het moment om de handoek in de ring te gooien inderdaad, maar om dan naar Opel te gaan is wel een een flinke stap ;).
Maar erg begrijpelijk en hopelijk heb je nu een prima vervanger en kan je lekker gaan genieten van je (nieuwe) Corsa, we zien de foto's van je D wel verschijnen.
 
Volvo  -  - 
Vervelend dat de oorzaak niet achterhaald kan worden. Jammer dat je geen mooie Polo hebt kunnen vinden Stick Out Tongue. Ondanks dat veel rijplezier met de Opel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 16V 86PK 
Ontzettend jammer dat je hem weg hebt gedaan, maar ook heel begrijpelijk. Ergens moet een keer een knoop worden doorgehakt. Ik zie ook graag de foto's van je Opel verschijnen, veel plezier ermee!
 
Volkswagen  Polo 9N3 GTI Cup Edition  (Verkocht) 
Ik snap het aan de ene kant wel, echter als je hem bij een professioneel storing zoek bedrijf (dat zijn geen garage/merkdealers, maar echt experts in storing zoeken waar zelfs autobedrijven soms een auto naartoe brengen) had gebracht waren die er écht wel uitgekomen. Kosten zou ik niet weten dus vandaar snap ik je beweegreden voor een andere auto wel.

Ik had je alleen liever in een Swift Sport of Yaris T-Sport gezien dan een Corsa (hoewel die wel serieus mooi zijn), ik ben benieuwd naar foto's!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!