Auto poetsen

PoloDave zei:
ik wordt hier zo agressief van he! :evil: Eergister auto gewassen, gisteren was ie al onder gescheten, dus vandaag weer even gewassen omdat het echt geen gezicht was.. en wat blijkt? Mijn vogel is bij die reactor geweest in Japen ofzo :evil:
[...]
de blanke lak is gewoon aangetast, hard boenen heeft 0,0 geholpen :cry: [...]
Interessant artikeltje daarover op Autoblog:
Wanneer je bedenkt wat voor onschuldig voedsel vogels eten, dan snap je niet zo goed waarom hun uitwerpselen zo schadelijk zijn voor je autolak. Echter, anders dan veelal gedacht, is het niet de chemische samenstelling van de vogelpoep die schadelijk is voor de lak.

Autoglym, producent van auto schoonmaakproducten is in de materie gedoken en heeft experimenten gedaan met chemische substanties die vergelijkbaar zijn met vogelpoep. Autolak bleek behoorlijk bestand tegen de milde, maar ook de meer agressieve substanties.

Het feitelijke probleem wordt veroorzaakt door temperatuurschommelingen. Een hoge temperatuur, bijvoorbeeld wanneer de auto in de zon staat, zorgt ervoor dat de autolak ietwat uitzet. Wanneer de auto ‘s avonds of in de schaduw afkoelt, zal de lak weer krimpen. Een klodder vogelpoep op de auto zorgt ervoor dat dit subtiele proces niet overal gelijkmatig verloopt. Tijdens het krimpen zal de lak zich dan rond de vogelpoep vormen. De feitelijke vervormingen zijn met het blote oog niet zichtbaar, maar hebben wel een effect op de lichtreflectie van de lak, waardoor we een soort van doffe plekken waarnemen. Wanneer de vogelpoep meer korrelig van structuur is, wordt dit effect versterkt.

Nog een leuk weetje: Uit onderzoek is een paar jaar geleden gebleken dat vogels het liefst schijten op auto’s die dezelfde kleur hebben als zijzelf. Om schade te voorkomen, is het verstandig om de vogelpoep liefst zo snel mogelijk te verwijderen. Dan niet met een doek of spons weg wrijven, omdat er zand in de poep kan zitten die krassen kan maken. Probeer de poep eerst met lauw water ietwat op te lossen en verwijder deze dan met beleid. (via: autopia)
Temperatuurverschillen dus, niet zozeer een chemische reactie. Die vogel van jou had blijkbaar goed isolerende poep.
 
Ik heb een vraag voor de poetsfanaten/experts.

Op moment dat ik 250 km heb gereden zit er al weer aardig wat vuil op de auto, waarmee kan ik dan het beste mijn auto oppoetsen op het Duits auto festival.

HELP Stick Out Tongue
 
Om het topic maar eens een flinke rotschop te verkopen :cool:

Vandaag gestart met het Project (geen VW, maar wel het vermelden waard denk ik zo).

De auto heeft de afgelopen 1,5 jaar bij mij in de garage gestaan, en is er enkel even afgelopen oktober uit geweest om de coniferen uit de tuin te trekken.

Vandaag de start gemaakt met de auto, en toch geschrokken van de staat van de lak. Oliën en vuil zijn volledig in de lak getrokken, dus ik zal wel zo'n 5/6 spots nodig hebben om de lak strak te krijgen.

De komende 21 dagen zal ik hier iedere dag zo'n 1,5 uur in steken en hopelijk is de auto weer voor 95% strak om in de verkoop te gaan.

Hier alvast 2 teasers:
(het rechter voorscherm en deel motorkap is een testspot op gedaan om te kijken wat er nodig is om de lak weer strak te krijgen. De huidige staat van de lak kan je daar goed naast zien)
foto1-1.jpg

foto-1.jpg
 
@JeroenMPC

Aangezien de auto echt super vies is heb ik deze eerst maar eens afgespoten met de tuinslang om de stof, bladeren en ongedierte overal weg te krijgen (sproei stand op vernevelen om niet het zand overal overheen te spuiten, want dan kras je de lak enkel).

Daarna heb ik de auto in de Snowfoam gezet om de zandkorrels op een veilige manier af te voeren, en de auto daarna weer op de vernevelstand afgespoten).
Aangezien de auto geen waxlaag meer heeft gevoeld sinds 2005, de auto ingespoten met APC (all purpose cleaner, wat dus eigenlijk al het vuil verwijderd) om al het vet uit de lak en rubbers te krijgen, hierna de auto afgespoten en gekleid om alle kleine delen uit de lak te krijgen.
Let op!: Als de auto wel in de wax staat geen APC op je lak gebruiken, want dit verwijderd alles of je moet van plan zijn te gaan waxen.

Hierna ben ik gaan polijsten. Dmv testspots tot de combinatie SSR2.5 - witte pad en PB professional polish - witte / licht groene pad.

SSR en professional polish zijn beide polijstmiddelen van het merk Poorboys World. SSR is met een schuurkorrel, die langzaam afbreekt tijdens het polijsten. Prof. polish gebruikt de structuur van de pad om te polijsten. Elke kleur pad staat ook voor een bepaalde structuur, en elke lak heeft een andere combinatie nodig om tot een mooi resultaat te komen. Daarvoor gebruik je dus testspots, je begint bij een lichte combi om te kijken hoeveel resultaat je hiermee krijgt. Indien je niet tevreden bent met dit resultaat kan je dus zwaarder gaan in combinatie. Let wel, als je een zwaardere combinatie gebruikt, maken deze ook lichte krassen, die je weer met een lichtere combinatie moet wegpolijsten.

Na deze stap de lak gaan voeden met PB Black Hole (donkere lakken, voor lichte lakken gebruik White Diamond). Dit geeft een diepere glans op de zwarte auto.

Hierna PB EXP Sealant gebruikt om de lak te beschermen. Een sealant wordt in de normale wereld ook wel een wax genoemd. Dit beschermd de lak namelijk voor invloeden van buitenaf. Hierna de sealant getopt met PB Natty's paste wax, deze wax geeft eigenlijk weinig bescherming, maar zorgt ervoor dat de mooie glans die een sealant eigenlijk niet heeft op de lak komt. Ook wel een 'wetlook' genoemd.

Producten gebruikt (tot nu toe):
Autobrite Super Snowfoam
PB APC (All Purpose Cleaner)
Bilt Hamber Regular Clay (kan gebruikt worden met enkel water)
PB SSR 2.5
PB Prof. Polish
Lake Country Pads (wit, licht groen, blauw, zwart)
PB Black Hole
PB EXP Sealant
PB Natty's paste Wax
Een berg doeken & pads


Op dit moment heb ik nog enkel de motorkap volledig gedaan, en ben ik van plan iedere avond een paneel het volledige stappenplan te geven. Zal proberen zoveel mogelijk foto's te maken van voor/na ;)
 
@petit Jeetje, er komt echt veel bij kijken om het professioneel aan te pakken. Ik zou het zelf wel willen kunnen, alleen het uittesten van verschillende producten op een testoppervlak word moeilijk. Niet dat het nodig is bij mijn auto, althans nog niet :lol: .

Wat ik me wel afvraag is hoe je effectief swirls tegen kunt gaan, welke producten en hoe. Ik heb een baan van krassen op de motorkap overgehouden aan de vakantie, niet te voelen met de nagel. Wel klinkt het ruw, wat zou ik kunnen doen?
 
Swirls kan je ook handmatig verwijderen, maar het is echt woeste arbeid en meer dan een paneel per uur zal je niet doen.

Swirls tegen gaan is bijna onmogelijk, maar er zijn een aantal manieren om ze tot een minimum te beperken:

- nooit de auto afspuiten met een hoge druk of sproeistand op de tuinslang maar altijd vernevelen.
- gebruik een foam om losliggend zand op de lak veilig te verwijderen
- hoe zachter de washandschoen hoe veiliger (ik was met een wolle washandschoen, pakt lekker veel water op)
- gebruik altijd 2 emmers (met een grid). 1 emmers met je sop, de andere emmer om je handschoen in uit te spoelen.
- werk van boven naar beneden.
- gebruik voor je velgen, dorpels en auto een andere handschoen.
- was je handschoen na iedere wasbeurd met vloeibaar wasmiddel

Gebruik nooit de borstel in de wasbox, en ga nooit naar de wasstraat.

Dan zal je tot 80% minder swirls/krassen hebben, en kan je dus handmatig je auto bij houden. Anders wordt er echt geadviseerd om een D/A polisher te gebruiken om 1x per jaar de auto te polijsten.
 
Is het niet zo dat je met polijsten een laagje van je lak afhaald?

Ik heb een D/A polisher thuis, gebruik vaak ultimate compound en swirlX.

Wasboxen/ straten zijn sowieso een no-go :lol:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!