1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Wtf hebben ze allemaal gedaan joh :/ als je wilt weten of je EGR weggeschreven is easy trek de stekker eraf en start de auto. Krijg je een fout dan is die niet weggeschreven lijkt me. (moet je wel iets hebben om de fout weer weg te kunnen gooien)

Of de stekker hangt gewoon los zoals bij mij. Maar snap die andere aanpassingen niet.. Zo is het wel 'logisch' dat die er niet door komt denk ik.
I don’t know…. Daarom eerst alles maar zo veel mogelijk terug naar origineel en schoonmaken waar ik bij kan. Wat is jouw config eigenlijk? EGR weggeschreven en afgedopt? Die waardes van jou kan iedereen jaloers op zijn!
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
I don’t know…. Daarom eerst alles maar zo veel mogelijk terug naar origineel en schoonmaken waar ik bij kan. Wat is jouw config eigenlijk? EGR weggeschreven en afgedopt? Die waardes van jou kan iedereen jaloers op zijn!
Voordat ik deze auto overnam heb ik veel "research" gedaan naar known issues. De EGR klep gaat schijnbaar vaak kapot, ik las zelfs berichten dat de klep na 1/2 jaar weer kapot was/ging. Bij de Polo zit deze op een hele lastige plek? Het vervangen zou wel eens 1200 euro kunnen kosten. Dus toen maar besloten dat ik die als eerste zou laten wegschrijven met tuning.

Toen kwam er ergens reclame voorbij dat garage plus eindhoven dit kan, overal waar ik keek zag ik positieve reacties. Dus contact opgenomen en afspraak gemaakt.
Eerste vraag heb je problemen met de EGR dat je hem weg wilt schrijven? Dus ik zei nee, dat wil ik juist voorkomen. Hij moest toen een beetje lachen en zei goed zo. Want een EGR die problemen heeft krijg je meestal software matig niet meer dicht (logisch) dus gingen ze aan de slag.

Na een paar minuten kreeg ik te horen, de software die erop staat is te nieuw en tuning werkt hier amper op.. Mogen we hem downgraden? Ja hoor.. Dus dat hebben ze eerst gedaan en toen de rest.

Vervolgens hebben ze kei veel werk gehad met die stekker, die zat schijnbaar erop gelijmd leek het.. Maar uiteindelijk toch los gekregen. Stekker mocht ik echt niet terug erop zetten want dan zou ik wel fouten krijgen.

En dat is het. er zit dus geen plaatje tussen.

Edit: wat ik zou doen in jouw situatie.. Eerst achterhalen is de EGR weggeschreven? Dus even stekker eraf en zien wat die doet. Dan alles schoonmaken en herstellen (maar dit ben je al van plan) en een plaatje plaatsen/laten plaatsen want je weet nu dus niet wat de staat is van de klep. Dan zou ik tuning+egr off ergens laten regelen en stuk gaan rijden en dan weer laten testen. Maar hey, ik ben geen automonteur dit is mijn eerste diesel auto dus wie weet praat ik wel onzin en zou je misschien veel geld kwijtraken zonder goed resultaat. (Wie weet kan je dit verhaal navragen bij garage plus in eindhoven, zij hebben echt veel ervaring met de 1.2 TDI's. Maar goed is niet echt in de buurt denk ik)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Edit: wat ik zou doen in jouw situatie.. Eerst achterhalen is de EGR weggeschreven? Dus even stekker eraf en zien wat die doet. Dan alles schoonmaken en herstellen (maar dit ben je al van plan) en een plaatje plaatsen/laten plaatsen want je weet nu dus niet wat de staat is van de klep. Dan zou ik tuning+egr off ergens laten regelen en stuk gaan rijden en dan weer laten testen. )
Dank voor het delen en meedenken; Exact wat ik ook al in mijn hoofd had zitten! (y) Volgens mij het meest logische plan inderdaad. Had ook al even hier in de buurt gegoogelt. Afdoppen red ik zelf nog wel als ik hem toch schoonmaak en VAGCOM heb ik ook, maar denk toch dat ik het voor het gemak laat doen. Moet anders weer aan het vogelen gaan en gaat al best wat tijd inzitten.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Dat lijkt me geen waterdichte benadering.

Een EGR uitschrijven doe je door in alle gevallen de opening van de EGR op 0% te zetten.
Die opening wordt bepaald door de mapping, dat is een formule van vermogen (hoeveel % last), rpm, inspuiting, etc.

Daarnaast kun je ook foutcodes wegschrijven (uitzetten) die met de EGR te maken hebben, bv de beruchte P0403.
Als je de stekker loshaalt kun je een foutcode krijgen over een open circuit, en die hoeft niet per se weggeschreven te zijn.
Beter is bv de EGR 'duty cycle' (gevraagde opening) en potentiometer (opening van de klep) rijdend uit te lezen terwijl de auto rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak en Airknight
Moet dan toch even mijn ouwe laptop van zolder toveren en eens kijken hoe dat werkt….. heb in het verleden wel wat simpele dingen gecodeerd met VAGcom, maar uitlezen heb ik er nog nooit mee gedaan.:blush:
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Vandaag de EGR pijp maar eens losgehaald. Had mss nog wel erger verwacht, maar wat een smeerboel!
Luchtleidinkje origineel terug gemonteerd en verrassing; check Engine light on… rara welke melding zal dat zijn? Ik gok de P0403.Stick Out Tongue
Morgen even uit laten lezen.

Maar gezien de zooi gok ik dat de EGR open blijft staan en daarom zijn waardes niet haalt. Hij was in ieder geval niet afgedopt.
Had helaas geen blindplaatje voorhanden en eentje zelf maken durfde ik niet aan.

Volgende stap afdoppen en EGR wegschrijven. Dan hoop ik op mooiere emissie waardes.
 

Bijlagen

  • 6B578DB9-A0A6-48EA-95D1-A5C20C4D38E2.jpeg
    6B578DB9-A0A6-48EA-95D1-A5C20C4D38E2.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 59
  • 64CE3AAA-1E5D-459E-A869-F658F82DD860.jpeg
    64CE3AAA-1E5D-459E-A869-F658F82DD860.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 45
  • 95DCDC3F-D387-4793-9098-14FCA3F14395.jpeg
    95DCDC3F-D387-4793-9098-14FCA3F14395.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 41
  • 2FA7484B-96A0-4D9E-91BE-F1E1D1A8040A.jpeg
    2FA7484B-96A0-4D9E-91BE-F1E1D1A8040A.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 41
  • EB152A8F-D6EF-49AE-B89B-39A742EF1FED.jpeg
    EB152A8F-D6EF-49AE-B89B-39A742EF1FED.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 39
  • 5E9A8379-221A-4F27-8B61-DA8EB3675717.jpeg
    5E9A8379-221A-4F27-8B61-DA8EB3675717.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 60
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak en Jeroldd
Ben echt benieuwd of het gaat helpen.. Hoop het wel! Je hebt dan ieder geval wel zowat alles geprobeerd.
Waar heb je hem laten "tunen" ? Toch niet bij die @dov hé ? En hebben ze bij jouw de stekker er ook afgelaten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ben echt benieuwd of het gaat helpen.. Hoop het wel! Je hebt dan ieder geval wel zowat alles geprobeerd.
Waar heb je hem laten "tunen" ? Toch niet bij die @dov hé ? En hebben ze bij jouw de stekker er ook afgelaten?
Polo rijd weer als een zonnetje: die 25 pk merk je best wel. Pakt veel lekkerder op. Geen storingen meer en gelijk een beter afgeregeld.
Heb het bij MT Automotive laten doen tot volle tevredenheid. Was voor mij het meest praktisch qua logistiek.
Nu nog even weekje schoon stoken en dan weten we meer….. mss morgen vast keer meten.

Ps: niet gekeken naar stekker nog. Niks over gezegd in ieder geval. Hij mag morgen weer 200 km rijden.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Ik kwam iets soortgelijks tegen op Facebook. Carbon Cleaning aan huis uit Alkmaar. Die geven ook aan dat ze de meeste auto's daarmee door de keuring kunnen krijgen. Kost je 95 euro... Dat is 30 euro duurder dan het uitschrijven van je roetfilter... Maar die 30 euro heb je na 1,5 maand terugverdiend doordat je wegenbelasting niet omhoog gaat.

Om in te haken op de EGR discussie; Toen ik mijn auto liet tunen een aantal jaar geleden bij VVT deed hij ook een plaatje tussen een van van de EGR buisjes. Dit was om te voorkomen dat als de EGR toch nog een beetje openstaat, er toch nog uitlaatgas door kwam. Hij kon namelijk niet zien of de EGR fysiek 100% gasdicht was, terwijl de computer misschien zegt van wel.

In april hebben we de Seat voor de keuring... Die is origineel (EGR + ongechipt). De Polo mag in juni, (EGR dicht + chip). Het zal ons benieuwen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Helaas......

Gistermiddag na lange rit nieuwe roetmeting gedaan met de deeltjesteller, nog steeds zelfde resultaat.

Update over de testmethode;
Testapparatuur geeft aan: Waarde buiten bereik, test gestopt (oid). Uitleg bij de melding is dat de uitstootwaardes dan sowieso veel te hoog zijn.
Als de monteur de sonde pas inbrengt nadat hij de test op het apparaat gestart heeft (niet juiste methode voor de APK uiteraard) vliegt de waarde direct naar 17.000.

Ik maak na iedere grote rit de eindstukken even schoon met een doek en na iedere rit zit er toch aardig wat nieuwe roetaanslag wat dan logisch is.
Wat ik niet begrijp is dat je hem warm absoluut niet ziet roken. Ook niet als je er in het donker achter rijdt en met fel ledlicht op schijnt.

Ik geef het voor nu in ieder geval op en ga hem afmelden bij de RDW. Morgen moet hij APK gekeurd zijn.

De opties die nu nog overblijven zijn:

- Roetfilter vervangen. Hoogstwaarschijnlijk end of life. (prijsopgave € 1.800,00)
- Mogelijk probleem verstuivers: Verstuivers reinigen/ vervangen. Diverse additieven/ schoonbranden geen resultaat en verstuivers reviseren/ vervangen zonder aanwijsbare oorzaak is kostbare zaak.
- Motor helemaal inwendig laten reinigen (walnutblasting?). Gezien de troep die in mijn EGR Leiding en putje zat het inlaattratect niet veel beter zijn. Dat brand je niet zo 1-2-3 schoon.

Kortom, allemaal kostbare ingrepen zonder garantie op resultaat, hooguit als je ze alle drie doet maar dan is ondertussen een goed ruilmotortje goedkoper denk ik. Stick Out Tongue Daarbij is dat geen van allen binnen een weekje geregeld.

Het motortje loopt inmiddels als een zonnetje, zonder enige problemen en foutmeldingen ondertussen dus ik denk denk dat ik maar eens kijk of hij het komende jaar een beetje schoonbrandt. En anders maar niet.

Edit:

Moest even zoeken naar de juiste pagina bij de RDW. Daarna binnen 1 minuut geregeld.

Bij deze nog een keer de juiste koppeling:
 

Bijlagen

  • Polo roetfilter afgemeld.png
    Polo roetfilter afgemeld.png
    62.2 KB · Weergaven: 24
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd
Vorige week heb ook ik mijn egr traject dichtgezet. Voor mijn gevoel reageerde de auto hier positief op, deze maakt zelfs een ander geluid. In mijn geval kan het dus best zijn dat de EGR openstaand is uitgeschreven. De uitlaat blijft ook relatief schoon als ik nu rondrij, hiervoor nooit met mijn klauwen in de uitlaat gezeten dus kan het niet vergelijken.

Ik zou na deze verandering weer langs de garage om nogmaals de meting uit te laten voeren. Helaas vroeg deze meneer ineens 25Eu per meting. Dit zette mij wel aan het denken aangezien ik de onderstaande waardes uit VCDS trek;

- loc 268 particle filter; oil ash volume 65g
- loc 269 particle filter; soot mass calculated 14g
- loc 270 particle filter; soot mass measured -4g :rolleyes:
- loc 272 particulate filter ash load limit 60g

Er zit dus overduidelijk veel as in de DPF. Ik vind het persoonlijk zonde om nu de boete te pakken om vervolgens over enkele maanden de DPF alsnog te moeten reinigen omdat deze dichtgeslibd is..... Dus daarom onder het motto hobby, ben ik begonnen met het eronder weghalen van de DPF om deze chemisch te gaan reinigen. Ik kan nu al meegeven dat dit niet de leukste oprit klus is....
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!