1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

@tmracing Ik was nog in de veronderstelling dat auto's na 2011 roetfilter niet van het kenteken afgehaald kon worden. Maar zie dat dat bedrijfsauto's betreft.

Ik heb mijn meting overigens na normaal rijden gedaan wat ik eigenlijk altijd doe, voor snelheid heb ik wat anders.
Zal eerst eens controleren of de egr afgedopt is, en eventueel eens een stukje door te trappen en nog een meting doen. Anders denk ik rondkijken voor een 6C welke ik dan van te voren ga testen of toch alle andere dingen op een laag pitje zetten en een 320d aanschaffen, opvolger moet sowieso een automaat zijn.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
IMG_20230301_211752.jpg
Geen rare waardes wat het filter betreft allemaal netjes binnen spec, regeneratie is ook al 260km geleden en heb vandaag maar 40km gereden.
Ook naar de waardes van de egr gekeken en deze lijkt open te staan, volgende week ergens ga ik kijken of die afgedopt is of niet, hij geeft aan 6,7 procent open te staan stationair wat al niet klopt, hij is sinds 41k al uitgeschreven en gechipt en inmiddels staat de teller al op 196k dus twijfel niet dat deze vast zit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
Met 50.000 km per jaar is een Polo 1.0 TSI nog steeds goedkoper hoor of in elk geval vergelijkbaar in totale kosten. LPG is ook een hele leuke, dan bespaar je pas echt, maar het nadeel natuurlijk dat je vaker bij de pomp staat.
Dit dus. Ik reed ooit een Kloyota Aygo, die was met 30.000km op jaarbasis nog goedkoper om te rijden dan een 1.2TDI. Echter toen wel gekozen voor de diesel omdat ik t een mooie auto vond. Alleen 1.5/2 jaar later weer weg moeten doen ivm leaseauto. Vind t nog wel jammer. mis t wagentje nog altijd enorm!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Je hebt het dan over de Polo AW neem ik aan? Daar heb ik mee gereden van een familielid maar vind het model ronduit niks, ook het interieur trekt mij niet (en de vrouw deelt deze mening) het gemiddelde verbruik van 1 op 18 met dsg viel ook tegen, zal weliswaar iets gunstiger zijn voor verbruik bij mij daar ik veel snelweg rij en hij meer gecombineerd.
Ik rij minimaal 50k per jaar waarvan 35k voor werk is, afgelopen jaren was het een stuk meer heb het laatste jaar 84k gereden met de polo. Ik reed hiervoor een Caddy van 2007 op grijs kenteken welke op de zaak stond, wat ideaal was maar met het hebben van een kind is het niet ideaal meer om maar twee stoelen te hebben om nog maar niet te spreken op het dieselverbod in Duitsland in sommige steden en werd op het laatst meer in de auto van de vrouw gereden (E90 318i) als we samen weg gingen, die is nou niet de zuinigste te noemen, die zou ook het veld ruimen bij aanschaf van een F31 voor een kleinere auto haar woon/werk verkeer is nog geen 10k per jaar al is een Aygo bijvoorbeeld wel te klein dus zal het hoogstwaarschijnlijk ook een 6R/6C op benzine worden.

CNG/LPG is inderdaad de voordeligste keuze, maar het aanbod is klein, ben al geen fan van de meeste VW's de 6R/6C is echt een uitzondering, alleen de diesels zijn gewoon betrouwbaar te noemen en andere merken trekken mij niet echt, liefst rij ik zelf gewoon een BMW en de vrouw eigenlijk ook die had voor de E90 een E36 328i cabrio, zo hebben we elkaar ontmoet, ik heb mijn E36 nog steeds maar die van haar hebt ze later toen verkocht met spijt maar van buiten stil staan werd die ook niet beter. Heb zelf wel eens andere merken gereden als daily maar vaak waren die binnen 6 maanden alweer weg.

In april gaan we nog een tripje maken naar Roemenië, in de tussentijd ga ik nog even bezig met de deeltjesteller voor de keuring en kunnen we daarna de keuze maken of we wat anders gaan halen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
Ik heb met die van mij nog geen noemenswaardige problemen gehad, afgezien van het normale onderhoud (om de 10k bij mij) heb ik alleen het oliefilterhuis moeten vervangen op 164k vanwege een kvs lek daar. Aangekocht met 98k op de teller en staat inmiddels op 196k. Heb twee bekende die er ook één hebben en die hebben ook niet echt problemen gehad ook bij hun is de egr uitgeschakeld, laatst wel een gesneuvelde turbo maar die hebt dan ook al 460k op de teller staan.

Met aankoop kwam alleen loszittende verstuivers en de egr veelvuldig naar voren op internet, deze was bij mij natuurlijk al uitgeschakeld.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
Wat betreft ook een update van mijn wagen;

-geforceerde regeneratie uitgevoerd met een half uur snelweg rijden er na.
-Additief in tank met lange testrit
-DPF ook chemisch gereiningd met een of ander goedje van de dealer.

Allemaal zonder resultaat. Wagen komt er gewoon niet doorheen.
Uiteindelijk hem ook maar bij de RDW laten afmelden
 
Ford  Focus mk4  1.0 Ecoboost MHEV 150pk 
Ik kwam iets soortgelijks tegen op Facebook. Carbon Cleaning aan huis uit Alkmaar. Die geven ook aan dat ze de meeste auto's daarmee door de keuring kunnen krijgen. Kost je 95 euro... Dat is 30 euro duurder dan het uitschrijven van je roetfilter... Maar die 30 euro heb je na 1,5 maand terugverdiend doordat je wegenbelasting niet omhoog gaat.

Om in te haken op de EGR discussie; Toen ik mijn auto liet tunen een aantal jaar geleden bij VVT deed hij ook een plaatje tussen een van van de EGR buisjes. Dit was om te voorkomen dat als de EGR toch nog een beetje openstaat, er toch nog uitlaatgas door kwam. Hij kon namelijk niet zien of de EGR fysiek 100% gasdicht was, terwijl de computer misschien zegt van wel.

In april hebben we de Seat voor de keuring... Die is origineel (EGR + ongechipt). De Polo mag in juni, (EGR dicht + chip). Het zal ons benieuwen.
23.3km/L met de 1.2 TDI trouwens? Mijn collega haalt met zijn 2.0TDI Octavia (2021) 1 op 25 aan de pomp... En hij rijdt niet een heel langzaam, 150pk Big Grin

Misschien een adblue diesel kopen haha, of LPG in een benzine inbouwen (veel goedkoper dan dieselen)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Nou ik moet nog een weekje wachten en dan kan ik hem echt keuren.. Mja nu staat die bij de garage omdat de motor tikt als een malle. Zul je zien dadelijk zijn de verstuivers etc vervangen en krijg ik ineens wel slechte meting met APK :/
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
23.3km/L met de 1.2 TDI trouwens? Mijn collega haalt met zijn 2.0TDI Octavia (2021) 1 op 25 aan de pomp... En hij rijdt niet een heel langzaam, 150pk Big Grin

Misschien een adblue diesel kopen haha, of LPG in een benzine inbouwen (veel goedkoper dan dieselen)
Ja, dit is het resultaat na 160.000 kilometer. Elk tankbeurtje is ingevuld.

Ik weet dat het verschil in verbruik tussen de 1.2, 1.6 en de 2.0TDI niet zo heel erg groot is inderdaad. Zeker niet als je het wegzet tegen het vermogen wat je er voor terug krijgt. Maar 1 op 25 structureel in een 2.0TDI Octavia (die bijna 300kg zwaarder is dan een Polo) en dan ook nog stevig doorrijden... Klinkt toch anekdotisch.

Hoewel ik zo voor die 2.0TDI Octavia zou tekenen trouwens... Stuk meer ruimte en comfort denk ik. Wegenbelasting is te overzien denk ik, zeker als ik straks straftaks krijg als m'n roetfilter ook vies is. Ik ben alleen toch bang dat het dan eerder 1 op 18 wordt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
  • Leuk
Waarderingen: H11
Stond ik dus op een feestje en ging het over deze nieuwe keuring. Hoor ik dus dat er al garages zijn die speciaal voor de keuring een extra filter tussen de uitlaat plaatsen. Keuring gehad en geen steekproef, eruit weer. Kost een uurtje extra werk maar weegt natuurlijk qua kosten niet op tegen de kosten voor afmelden van roetfilter en verhoogde wegenbelasting. Doe er je voordeel mee :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Het blijft helaas bij een praatje en mijn bron werkt bij zo'n garage, die blijft liever even anoniem in dit verhaal. Hij wist wel te vertellen dat ze dit 'geleerd' hebben van weer een ander bedrijfje. Hij had het over een klein roetfilter die ze er tijdelijk tussen klemmen/lassen puur voor de keuring. En daarna weer eruit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!