1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

+1 voor Red Devil wat mij betreft;
Er zullen een aantal mensen ons dan ongetwijfeld een milieu-aso vinden, maar economisch kan ik geen andere rekensom maken.
€200, 00 per jaar betalen om nooit geen gezeik meer te hebben met roetmeting/EGR/ Roetfilter is peanuts. Daar kan geen garage tegenop.
En ook de Polo 1.2 TDI die nu nog aan de goede kant van de streep zit kan volgend jaar zomaar over het randje vallen. Wat doe je dan? Met verlies verkopen, want dat is toch wel verschrikkelijk die toeslag? Of laat je hem aan de voorkant maar meteen links liggen? Maar ja, als voor er dezelfde Polo in diesel 3.500 gevraagd wordt waar ze voor een benzine rustig € 7.000,00 voor vragen weet ik wel hoe de gemiddelde knul van 20 dan redeneert. Uiteindelijk draait alles om geld.

En milieu? Ik sta op het punt om een ID.Buzz te kopen; Maar ook dát is puur een rekensommetje. Staat leuk zo'n groen imago maar je krijgt bij mij er écht niet in dat al die zakelijke rijders om principiële redenen hun dikke Duitser hebben ingeruild voor zo'n mooie milieuvriendelijke Tesla .....
 
Laatst bewerkt:
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en #uranograu
Het is simpel. Diesel in Nederland is klaar. Er is 0 reden om nog voor een personenwagen op diesel te kiezen. Sorry maar helaas :confused:
Ik ben inderdaad bang dat de politieke opinie de Diesel onterecht dood geknuppeld heeft in Nederland.
Voor de Polo sta ik niet in, maar voor mijn Euro6 3.0TDI blijf ik er volmondig bij dat deze onder aan de streep milieuvriendelijker is dan zo'n elektrisch vehikel.
Ik heb deze halverwege vorig jaar overgenomen uit de lease en zou het zo weer doen. De Allroad was er alleen maar als 3.0TDI en Audi heeft of een een gegeven moment zelfs hun S versie van de A6 met een 3.0 TDI uitgerust omdat ze met een benzineversie hun WLTP plaatje niet rond kregen.

Deze staat na 5 jaar pas 75k op dus ik kan nog wel heel wat jaartjes door dieselen!:cool:
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Ik ben inderdaad bang dat de politieke opinie de Diesel onterecht dood geknuppeld heeft in Nederland.
Voor de Polo sta ik niet in, maar voor mijn Euro6 3.0TDI blijf ik er volmondig bij dat deze onder aan de streep milieuvriendelijker is dan zo'n elektrisch vehikel.
Ik heb deze halverwege vorig jaar overgenomen uit de lease en zou het zo weer doen. De Allroad was er alleen maar als 3.0TDI en Audi heeft of een een gegeven moment zelfs hun S versie van de A6 met een 3.0 TDI uitgerust omdat ze met een benzineversie hun WLTP plaatje niet rond kregen.

Deze staat na 5 jaar pas 75k op dus ik kan nog wel heel wat jaartjes door dieselen!:cool:
Oeh, allroad 3.0TDI.
Allround is het de beste auto waar ik ooit in gereden heb. Ontzettend fijne auto.
Excuses voor de off-topic
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Ik haak in, ook mijn 1.2 TDI is afgekeurd. Zit op 2.6M.... EGR uitgeschreven, oude sjoemel software, 290K km. Net de DPF waardes even in OBD bekeken en die zijn ook niet al te best.... meer gr in DPF dan load limit. Maar een vollere DPF zou meer moeten filteren zegt de theorie. Todat die teveel backpressure heeft en het mooi via de EGR weer de motor in blijft pompen :poop:

Ik zal kijken of ik een topic kan openen zodat ik wat foto's kan plaatsen met de genomen stappen en uitkomst... Ik wil er best ver in gaan maar heb erg weinig hoop.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
+1 voor Red Devil wat mij betreft;
Er zullen een aantal mensen ons dan ongetwijfeld een milieu-aso vinden, maar economisch kan ik geen andere rekensom maken.
€200, 00 per jaar betalen om nooit geen gezeik meer te hebben met roetmeting/EGR/ Roetfilter is peanuts. Daar kan geen garage tegenop.
En ook de Polo 1.2 TDI die nu nog aan de goede kant van de streep zit kan volgend jaar zomaar over het randje vallen. Wat doe je dan? Met verlies verkopen, want dat is toch wel verschrikkelijk die toeslag? Of laat je hem aan de voorkant maar meteen links liggen? Maar ja, als voor er dezelfde Polo in diesel 3.500 gevraagd wordt waar ze voor een benzine rustig € 7.000,00 voor vragen weet ik wel hoe de gemiddelde knul van 20 dan redeneert. Uiteindelijk draait alles om geld.

En milieu? Ik sta op het punt om een ID.Buzz te kopen; Maar ook dát is puur een rekensommetje. Staat leuk zo'n groen imago maar je krijgt bij mij er écht niet in dat al die zakelijke rijders om principiële redenen hun dikke Duitser hebben ingeruild voor zo'n mooie milieuvriendelijke Tesla .....
Wegenbelasting van een 1.2 tdi bedraagt gemiddeld € 257,75 per kwartaal. 257,75 * 4 = 1031, 1031+200 = 1231 1231/12= 102,58

Dus pak en beet 103,- per maand aan wegenbelasting voor een 1.2tdi die amper vooruit komt (duurdere verzekering tov benzine polo achterwege gelaten) dan ben je geen milieu-aso maar meer een dief van je eigen portemonnee, dan moet je heel wat kilometers maken met de huidige prijzen om dat eruit te halen als je het alleen een rekensommetje is. Voor een Polo die op dit moment ± 3000,- waard is, wie weet wat ze volgend jaar nog waard zullen zijn door dit grapje :rolleyes:

Even ter vergelijking: wegenbelasting van een golf 7 met een 2.0 tdi in Duitsland zit op pak en beet 220.- per jaar.
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Het is simpel. Diesel in Nederland is klaar. Er is 0 reden om nog voor een personenwagen op diesel te kiezen. Sorry maar helaas :confused:
Niet helemaal waar. Wat ik eerder al schreef. Als jij de komende 2 jaar echt veel kilometers maakt is mijn bm bijvoorbeeld een prima keuze. En tja diesel is wel een beetje verleden tijd, dat weet iedereen die wel eens een krant openslaat of het nieuws kijkt. Ik rijdt voorlopig nog in de mijne en laat mij blij zij dat ik met minder dan 100 euro klaar ben ipv dat ik ongeveer 3000 moet betalen voor een wilde zoektocht. Maar mijn excuses als ik iemand heb geïrriteerd. Ik bedoel het allemaal goed. Gegroet!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en Airknight
Wegenbelasting van een 1.2 tdi bedraagt gemiddeld € 257,75 per kwartaal. 257,75 * 4 = 1031, 1031+200 = 1231 1231/12= 102,58

Dus pak en beet 103,- per maand aan wegenbelasting voor een 1.2tdi die amper vooruit komt (duurdere verzekering tov benzine polo achterwege gelaten) dan ben je geen milieu-aso maar meer een dief van je eigen portemonnee, dan moet je heel wat kilometers maken met de huidige prijzen om dat eruit te halen als je het alleen een rekensommetje is. Voor een Polo die op dit moment ± 3000,- waard is, wie weet wat ze volgend jaar nog waard zullen zijn door dit grapje :rolleyes:

Even ter vergelijking: wegenbelasting van een golf 7 met een 2.0 tdi in Duitsland zit op pak en beet 220.- per jaar.
@dov; Laat iedereen maar lekker zijn eigen rekensommetje maken. Het is duidelijk dat jij niet zoveel op hebt met de dieselversie. In mijn geval heb ik voor €103 + €25 verzekering per maand een gooi en smijtautootje tot mijn beschikking die ik overal met een gerust hart achterlaat en waarmee we als sport hebben wie het zuinigst ermee rijd. Zelfs bij een dieselprijs van 1,80 heb je nog maar 8 cent de kilometer aan variabele kosten, doe dat maar eens na!

En qua rijeigenschappen is de Polo van bijna alle zelfde gemakken voorzien als de Audi. Mis alleen de automaat. Ik ervaar het rijden ermee ook zeker niet als straf en en kan als het moet er qua snelheid net zo goed met het verkeer in meekomen als in de Audi. Ik ben er vorig jaar zelfs nog mee naar Oostenrijk op wintersport gegaan puur vanwege zijn verbruik. En nee het is geen GTi, maar ook aan 320 pk heb je in Nederland op 95% van de dag net zoveel aan als aan 75 pk.

En wat betreft je vergelijking; om voor € 220 ,00 per jaar aan MRB klaar te zijn moet ik met een witte plaat met zwarte letters gaan rijden; dat wil ik voor geen goud en oom agent kan ik het zeker niet uitleggen. Mis dus het punt. Voor de Allroad betaal ik €202,00 per maand aan wegenbelasting. Dat is pas veel geld!
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Mensen die 2 jaar geleden een Polo 6R/6C met benzine motor gekocht hebben, hebben nu een auto die minstens 500 euro meer waard is geworden. En de wegenbelasting is 30 euro per maand. Die waarde zal zo'n benzine auto zeker wel een tijdje vasthouden met de stijgende nieuwprijzen en slechte beschikbaarheid van auto's. Dat zie ik de diesels niet doen. Dus wat is goedkoper?

Ik heb niks tegen diesels, en niks met het milieu. De overheid verprutst het en de dieselrijders zijn de dupe. Zelf rij ik in de youngtimerregeling met de bmw dus die komt ook echt wel een keer aan de beurt. Als die regeling stopt is mijn auto ook 10.000 minder waard :eek:
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd en Airknight
Nu maak je een aanname dat elke 1.2 tdi niet door de apk komt, @Tweak heeft een roetmeting gedaan en hij komt er wel door, dus maw dan koop je er een waar niet aan geknutseld is : ^)
Tenzij het volgende maand met de echte keuring dus niet lukt.. Vind het vreemd dat ik hier dan zowat de enige ben die wel goede waardes krijgt met de test. We moeten natuurlijk niet vergeten: niet iedereen met een Polo 1.2 TDI zit hier op het forum.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Wow
Waarderingen: dov
@dov; Laat iedereen maar lekker zijn eigen rekensommetje maken. Het is duidelijk dat jij niet zoveel op hebt met de dieselversie. In mijn geval heb ik voor €103 + €25 verzekering per maand een gooi en smijtautootje tot mijn beschikking die ik overal met een gerust hart achterlaat en waarmee we als sport hebben wie het zuinigst ermee rijd. Zelfs bij een dieselprijs van 1,80 heb je nog maar 8 cent de kilometer aan variabele kosten, doe dat maar eens na!

En qua rijeigenschappen is de Polo van bijna alle zelfde gemakken voorzien als de Audi. Mis alleen de automaat. Ik ervaar het rijden ermee ook zeker niet als straf en en kan als het moet er qua snelheid net zo goed met het verkeer in meekomen als in de Audi. Ik ben er vorig jaar zelfs nog mee naar Oostenrijk op wintersport gegaan puur vanwege zijn verbruik. En nee het is geen GTi, maar ook aan 320 pk heb je in Nederland op 95% van de dag net zoveel aan als aan 75 pk.

En wat betreft je vergelijking; om voor € 220 ,00 per jaar aan MRB klaar te zijn moet ik met een witte plaat met zwarte letters gaan rijden; dat wil ik voor geen goud en oom agent kan ik het zeker niet uitleggen. Mis dus het punt. Voor de Allroad betaal ik €202,00 per maand aan wegenbelasting. Dat is pas veel geld!
Nee het maakt me niet zoveel uit hoor of je nou een diesel benzine of lpg hebt wou meer mn punt overbrengen, maar goed. Ik heb 2 1.2tdi's gehad en allebei waren ruk, kwamen niet vooruit (1 gechipt 1 stock), oncomfortabel rijden, gekke geluidjes, rammeltjes, en geurtjes. Verbruik was wel leuk. Ik heb ook een 1.6 tdi gehad, verbruik was vergelijkbaar, voelde toch beter. Overigens was de Polo waar ik het meest tevreden mee was de 1.8 tsi.

Het is relatief of dat nou veel geld is of niet, ik maak er iig geen sport van om de fiscus te spekken
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Is er nu ook al iemand geweest met een standaard 1.2 tdi.
Ik zie dat iedereen hem wel getuned heeft of de egr heeft laten uit zetten.
Ben ook wel benieuwd naar een “dealer onderhouden” polo.

Dus nogmaals heeft er al iemand contact met de vw dealer gehad?, als het echt een “probleem” is dan gaat een dealer hier wel een melding van maken bij de importeur(pon)

Overigens is mijn vader monteur bij een universele garage en die had pas een polo 1.2 met 900000 deeltjes, na 1 klein rondje rijden en wat meer gas geven was die 700000.(dus het werk wel het “schoontrappen”)
 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Hoi allemaal,
Volgens mij lees ik hier heel veel tegenstrijdige dingen voor auto's die niet meer door de APK komen. Een roefilter dat geregenereerd is laat volgens mij toch echt meer roetdeeltjes door dan luchtdeeltjes. Oftewel, waarom regenereren voor de APK? of het filter laten reinigen?

Het roetfilter is een tijdelijke opslag voor roetdeeltjes, die blijven achter in een keramische behuizing met zeer kleine gaatjes in de buisjes (bij VW althans). Aan de voorkant net iets groter dan aan de achterkant. Hierdoor loopt het filter van de achterkant tot de voorkant vol. Doordat het filter volloopt bouwt er steeds meer uitlaatdruk op (verschildruk voor/na filter). Als het filter voldoende verzadigd is dan gaat de auto regenereren. De motorafstelling veranderd waardoor er een uitlaatgastemperatuur tot 700 graden ontstaat en de roetdeeltjes verbranden tot kleinere asdeeltjes. Die verlaten het filter via de uitlaat. Het idee dat hoge toeren nodig zijn voor het schoonbranden is toch wel best een fabel, de motor/ecu kan zelf de belasting zodanig verhogen dat de uitlaattemperatuur 700 graden bereikt bij regenereren. Bij stevige rijomstandigheden kom ik vaak niet eens boven de 400 graden. Dus "schoonbranden" gaat je zo niet lukken, het enige verschil met hoge toeren is meer brandstofverbruik en meer luchtflow. De extra flow zou hooguit enigszins mee kunnen helpen deeltjes sneller het filter te laten verlaten, maar is zeker niet noodzakelijk.

Even terugkomend op de APK, volgens mij wordt niet enkel het aantal roetdeeltjes in de uitlaat gemeten over een bepaalde tijd, maar de gemiddelde verhouding roetdeeltjes/lucht over een bepaalde tijd. Dan is het belangrijk om meer lucht dan roetdeeltjes langs de sensor te laten passeren. Oftewel, een vol filter zal meer kleine deeltjes (lucht) doorlaten dan grotere deeltjes (roet). Ik kan er helemaal naast zitten, maar het lijkt me veiliger om naar de APK te gaan met een redelijk vol roetfilter in plaats van een geregenereerd of gereinigd roetfilter wat meer roet per luchteenheid doorlaat.

En dan vooral hopen dat als je een slecht filter hebt, de scheurtjes of slechte gebieden vooral achterin het filter zitten(wat als eerste verstopt raakt).

Ander dingetje is natuurlijk de werking van de injectoren. Te grote druppeltjes diesel verbranden niet goed en veroorzaken meer roet dan een goede verneveling, Injectoren hebben nog weleens baat bij een reinigingsadditief of zo nu en dan V-Power tanken.
Dus jij zegt dat als we bij de 1.2TDI allemaal een venturi in de uitlaat monteren die "valse lucht" aanzuigt NA het roetfilter, we wel door de deeltjestest heen komen? Immers, je mengt dan meer lucht bij in je uitlaatgassen.

Overigens vallen asdeeltjes toch ook onder fijnstof? of heb ik t verkeerd? Zo ja, dan is t een kwestie om na regeneratieprocess de uitlaat even flink schoon te blazen door hogere toeren lijkt mij. Maar dit is gebaseerd op een aanname ;)

Gelukkig heb ik met mn kevertje geen last meer van de fijnstof! Overigens ook niet van roest volgens het RDW, maarja, dat zegt niks over t feit of roest aanwezig is of niet :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik heb 2 1.2tdi's gehad en allebei waren ruk, kwamen niet vooruit (1 gechipt 1 stock), oncomfortabel rijden, gekke geluidjes, rammeltjes, en geurtjes. Verbruik was wel leuk. Ik heb ook een 1.6 tdi gehad, verbruik was vergelijkbaar, voelde toch beter. Overigens was de Polo waar ik het meest tevreden mee was de 1.8 tsi.

Het is relatief of dat nou veel geld is of niet, ik maak er iig geen sport van om de fiscus te spekken

Even off-topic (voor zover we dat al niet waren); Die rammeltjes en gekraak uit het onderstel als het koud is wordt ik af en toe wel gek van inderdaad! Maar dat is wat mij betreft ook het enige minpuntje.

On-Topic; ik moet straks even naar Nijmegen en terug. een kleine 150 km. zal op de terugweg even stoppen bij de garage als ze tijd hebben voor een roetmeting met een schoongetrapte, warme Polo.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
misschien ben ik te wetenschappelijk hoor, maar kunnen we gewoon eens een lijstje maken met wie er wel en niet doorheen komt?

bv
iichel - 6R 2011 - 2.0 TDI met roetfilter - EGR uit - 450.000km - geslaagd*
airknight - 6R 201? - 1.2 TDI met roetfilter - EGR uit - xxx.000km - gefaald
airknight - 6R 201? - 1.2 TDI met roetfilter - EGR uit - xxx.000km - gefaald ondanks GTL tanken

* fictieve waardes
 
misschien ben ik te wetenschappelijk hoor, maar kunnen we gewoon eens een lijstje maken met wie er wel en niet doorheen komt?

bv
iichel - 6R 2011 - 2.0 TDI met roetfilter - EGR uit -Sjoemelsoftware J/N- Gechipt J/N - 450.000km - geslaagd* - RDW aangepast N
airknight - 6R 2011 - 1.2 TDI met roetfilter - EGR uit - Sjoemelsoftware J - Gechipt N - 258.000km - gefaald - RDW aangepast N
airknight - 6R 2011 - 1.2 TDI met roetfilter - EGR uit - 258.000km - gefaald ondanks GTL tanken

* fictieve waardes
Waarom niet inderdaad..... Het is nu pas februari en je zit al op 5 pagina's. Handig als je in november je auto mag keuren en 40 pagina's ellende door moet scrollen wat nu wel / niet werkt. Wil er dan nog een paar aan toevoegen. Nog de originele sjoemelsoftware J/N, gechipt J/N Gefaald; RDW aanpassing J/N.
Akkoord?

Plakken knippen volgens format:
Naam - 6R 201X - 1.X TDI met roetfilter - EGR Aan/Uit - Sjoemelsoftware J/N - Gechipt J/N - xxx.000km - geslaagd/gefaald - RDW aangepast J/N
 
Laatst bewerkt:
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!