1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Staat 226000 op nu. Ik rijd nog geen 12.000 per jaar. Mijn bm heeft echt alle opties (leren bekleding ook) en is echt een heerlijke bak. Mijn egr lampje begon vrij snel na mijn aankoop in 2018 te branden Was bij 170.000 ongeveer en mijn egr was al eens vervangen en de sjoemelsoftware was ook al geupdatet. Ik heb toen gekozen om mijn egr uit te schrijven en hem te laten chippen. Was echt een goede keuze. 105 pk krijg je echt niet met een stage 1 (maar da's mij meer verteld dan dat ik er zelf echt verstand van heb) Ik heb gezien dat mijn bm 95 pk had. Daar heb ik ook een officieel rapport van gehad. Mijn auto zou echt iets zijn voor iemand die de komende 2 jaar nog 40.000 per jaar rijdt.
Nee die 105PK geloof ik ook niks van, heb wel zo een blaadje gekregen waar ze het erop hebben geschreven :') maar als ik het goed lees je hebt dus door weer problemen de EGR weg laten schrijven. Dat is echt niet aan te raden. Dan moeten ze er een plaatje meteen tussen zetten meen ik. Want als de EGR al problemen heeft en ze proberen hem softwarematig dicht te zetten en weg te schrijven wie zegt dat de klep dan ook echt helemaal dicht staat? Tenminste zo werd het mij verteld en klinkt best logisch.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Goed. Na lange tijd afwezigheid een reactie van mij. Voor een ieder die er iets aan heeft of die mij kan adviseren. Ik ben ook niet door de keuring gekomen door de fijnstof deeltjes toestand. Mijn Bm is 4 jaar geleden stage 1 gechipt, toen heb ik ook mijn EGR laten wegschrijven en verder heb ik nooit echte problemen met mijn polo gehad. Vorig jaar nog veel onderhoud laten doen (distirbutierien, gloeiboegies etc). Nu wel gezeik. Fijnstof. Rottroep! Ik heb buiten mijn keuringsgarage meerdere garages en mensen gesproken, incluis het bedrijf wat mijn Polo softwarematig heeft aangepast en mijn conclusie is dat het met de 1.2 tdi bm redelijk kansloos is deze normaal door de test te laten lopen. De 1.4 en 1.6 maken wat dat betreft veel meer kans. Zes (!) afzonderlijke adviezen heb ik gehad om voor de "roetfilterverwijder" optie bij de rdw te gaan. Mijn bm zou klasse 5 moeten blijven zodat ik de mileuzones in mag bliven rijden en de wegenbelasting wordt 47 euro per kwartaal meer. Ik ga het morgen in gang zetten en houd jullie op de hoogte.

Update. Ik heb het net digitaal in gang gezet. 64,95 en "mijn aanvraag voor het verwijderen van mijn roetfiltergegevens" loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.
En je gelooft het niet maar het is er al door. Gewoon geautomatiseerd. Wie zegt dat de overheid prutsers zijn op IT gebied :oops:. Sorry ik ben er zelf een. Morgen laat ik hem herkeuren en dan kan ik weer 14 maanden mee!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
Pffoe nog eens 47 erbij iedere keer :/ En wat raar zeg jouw Polo moet dus zowat hetzelfde zijn als mijne. Ik zou zogenaamd 105PK hebben door het chippen, werkte jouw EGR klep nog wel goed voor het wegschrijven? En hebben ze ook de stekker eraf gehaald zoals bij mij? En welke KM stand heb je erop staan?

Edit: ik weet nog wel dat ze toen zeiden dat de software eerst helemaal gedowngrade moest worden en dan pas tuning..
Wat vreemd dat jij met de 1.2 TDI er doorheen komt. Mijn 1.6 TDI kwam uit op 3,4 miljoen deeltjes, zelfs na extreme diesel cleaner, wat het drastisch naar beneden moest halen. Auto is uiteindelijk alsnog gekeurd, maar heb ook het roetfilter afgemeld.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Wat vreemd dat jij met de 1.2 TDI er doorheen komt. Mijn 1.6 TDI kwam uit op 3,4 miljoen deeltjes, zelfs na extreme diesel cleaner, wat het drastisch naar beneden moest halen. Auto is uiteindelijk alsnog gekeurd, maar heb ook het roetfilter afgemeld.
Misschien straks niet meer als hij echt gekeurd kan/moet worden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Nee die 105PK geloof ik ook niks van, heb wel zo een blaadje gekregen waar ze het erop hebben geschreven :') maar als ik het goed lees je hebt dus door weer problemen de EGR weg laten schrijven. Dat is echt niet aan te raden. Dan moeten ze er een plaatje meteen tussen zetten meen ik. Want als de EGR al problemen heeft en ze proberen hem softwarematig dicht te zetten en weg te schrijven wie zegt dat de klep dan ook echt helemaal dicht staat? Tenminste zo werd het mij verteld en klinkt best logisch.
Heb je helemaal gelijk in. Ik weet ook niet of mijn EGR echt dicht is. Ik heb hiervoor een lupo 3l gehad (die had dezelde EGR ellende) en die heb ik toen echt af laten doppen. Min EGR heb ik weg laten schrijven toen het lampje ging branden en ik meermaals de fout had laten verwijderen etc.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
Heb je helemaal gelijk in. Ik weet ook niet of mijn EGR echt dicht is. Ik heb hiervoor een lupo 3l gehad (die had dezelde EGR ellende) en die heb ik toen echt af laten doppen. Min EGR heb ik weg laten schrijven toen het lampje ging branden en ik meermaals de fout had laten verwijderen etc.
Kreeg je toen dat lampje met het dempertje of "motorfout" lampje?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Ja dat heb ik dus nooit gehad sinds ik hem kocht, gewoon meteen laten wegschrijven. Wie weet zit het daarin of omdat ik nu hele oude software heb (sjoemel) en komt die daardoor er wel doorheen.
Klinkt wel logisch. Maar ik ga het topic verder niet vervuilen. Ik zou iedereen die echte EGR. Roetfilter, etc problemen heeft, aanraden voor de roetfilerverwijder optie te gaan. Da's de goedkoopste manier naar het zich nu laat aanzien. Geluk iedereen en vele probleemloze kilometers toegewenst!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight en Tweak
Goed. Na lange tijd afwezigheid een reactie van mij. Voor een ieder die er iets aan heeft of die mij kan adviseren. Ik ben ook niet door de keuring gekomen door de fijnstof deeltjes toestand. Mijn Bm is 4 jaar geleden stage 1 gechipt, toen heb ik ook mijn EGR laten wegschrijven en verder heb ik nooit echte problemen met mijn polo gehad. Vorig jaar nog veel onderhoud laten doen (distirbutierien, gloeiboegies etc). Nu wel gezeik. Fijnstof. Rottroep! Ik heb buiten mijn keuringsgarage meerdere garages en mensen gesproken, incluis het bedrijf wat mijn Polo softwarematig heeft aangepast en mijn conclusie is dat het met de 1.2 tdi bm redelijk kansloos is deze normaal door de test te laten lopen. De 1.4 en 1.6 maken wat dat betreft veel meer kans. Zes (!) afzonderlijke adviezen heb ik gehad om voor de "roetfilterverwijder" optie bij de rdw te gaan. Mijn bm zou klasse 5 moeten blijven zodat ik de mileuzones in mag bliven rijden en de wegenbelasting wordt 47 euro per kwartaal meer. Ik ga het morgen in gang zetten en houd jullie op de hoogte.

Update. Ik heb het net digitaal in gang gezet. 64,95 en "mijn aanvraag voor het verwijderen van mijn roetfiltergegevens" loopt.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben bang dat het voor mij ook die kant opgaat.... Ik geef niet gauw zomaar op, maar deze is wel heel lastig. Zit in dezelfde positie als Red Devil; veel aan de Polo gedaan toen onze zoon ermee reed en hem daarom ook uiteindelijk gehouden. Is nu 3e auto en iedereen bij ons in het gezin die ver weg moet (inclusief mijzelf) en geen halve tank leeg wil stoken pakt de Polo :cool: . Zo rijden we er toch 15-20K kilometer per jaar mee.

Wat betreft de EGR zal ik eens terugzoeken hoe dat ook alweer zat. Ik denk een jaar of 4 -5 geleden begonnen met EGR problemen, afgedopt en weggeschreven. Vervolgens x periode daarna weer problemen met slecht lopen, bleek de garage die de EGR problemen aangepakt had iets niet goed gedaan te hebben en is er weer van alles veranderd. Nu heb ik niet dezelfde garage als mijn zoon dus ondertussen weet niemand meer hoe het zit ben ik bang....
Ik denk inderdaad maar eerst weer checken of de EGR nog steeds wel afgedopt is, anders is het sowieso kansloos als die open blijft staan. En als laatste inderdaad de RDW optie maar voor die €15,00 per maand.

@Red devil ; moest je nog wat meesturen als 'bewijs'? Dat is tenminste wat het RDW vraagt bij de uitleg over de fijnstoftoeslag.
Wel mooi dat de Polo klasse 5 blijft! (y)
Ik heb nog tot de 24e. heb ik dan nog steeds geen werkende oplossing ga ik ook maar voor de fijnstofboete betalen.
 
Audi A6 Allroad 3.0 TDI | Audi A5 Cabriolet 3.0 TFSI | Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
@Red devil ; moest je nog wat meesturen als 'bewijs'? Dat is tenminste wat het RDW vraagt bij de uitleg over de fijnstoftoeslag.
Wel mooi dat de Polo klasse 5 blijft! (y)
Ik heb nog tot de 24e. heb ik dan nog steeds geen werkende oplossing ga ik ook maar voor de fijnstofboete betalen.
Inloggen in de RDW site met jouw Digid en 10 minuten later ben je roetfilterloos. Mijn keuringsman bel ik nu over de herkeuring morgen.
Bewijs, dwz jouw emissieklasse wordt bepaald aan de hand van de datum eerste toelating. Dat heeft de mevrouw van de RDW mijn duidelijk verteld. Zie:

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight
Hoe zit het bij doorverkoop van je auto? Is ergens te checken dat zo'n auto extra fijnstoftoeslag betaalt? Lijkt me wel relevant voor mensen die nu nog op zoek zijn naar een nieuwe auto met dieselmotor.
inderdaad ja, lijkt mij dat je auto dan best veel afschrijft als je toegeeft aan de emissieboete
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Hoe zit het bij doorverkoop van je auto? Is ergens te checken dat zo'n auto extra fijnstoftoeslag betaalt? Lijkt me wel relevant voor mensen die nu nog op zoek zijn naar een nieuwe auto met dieselmotor.
Dat is vast te checken op nummer bord. W8 kijk ik gelijk even of dit ook al bijgwerkt is.

Voila van de belastingsdienst:

Motorrijtuigenbelasting berekenen​

Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, berekent u eenvoudig zelf. Het is handig om uw kentekenbewijs bij de hand te hebben. Of de advertentie, als u de auto nog niet hebt gekocht.
Sinds 1 januari 2020 geldt voor bepaalde personenauto’s en bestelauto's die op diesel rijden een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting. Het hulpmiddel houdt rekening met deze toeslag.
Wilt u eerst gegevens opvragen over een motorrijtuig? Doe dan de kentekencheck op rdw.nl.
Hebt u een oldtimer? Lees of u in aanmerking komt voor een vrijstelling of de overgangsregeling.

Bereken de motorrijtuigenbelasting​

Woont u in Nederland?
Ja

Nee
BLABLABLA..

Resultaat​

Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 304.
Dit bedrag is inclusief de fijnstoftoeslag(opent nieuw venster) die u moet betalen.
Hebt u gekozen voor automatische incasso? Dan wordt iedere maand rond de 28e van de maand 1/3 deel van dit bedrag van uw rekening afgeschreven.
Wijzig invoer
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
inderdaad ja, lijkt mij dat je auto dan best veel afschrijft als je toegeeft aan de emissieboete
Nou ik ga bijschrijven. Voor 6500 mag je mijn BM overnemen :mrgreen:

Sorry even lachen. Maar als je betaalt in dit land is ineens alles geregeld. Vrijdag ga ik voor de herkeuring en mijn Polo hoeft nooit meer een roetmeting. Dus APK is ook goedkoper (ik krijg 20 euro terug). Toedeledokie! Me happy! En dan vergeet ik voor het gemak dat ik elke mileuzone in mag!!
Prijs is net naar 7000 gegaan :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 95 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Airknight en Jeroldd
Ik vind het eerder om te janken dan te lachen, zo is iedereen anders. Dit soort regels zijn gewoon super slecht nieuws voor eigenaren van dieselauto's.

Het stukje over motorrijtuigenbelasting berekenen beantwoord nog niet mijn vraag, hoe ziet een particulier die een diesel wil kopen dat een auto die extra toeslag betaald? Want als er dus 2 gelijke TDI's te koop staan kan de ene dus een stuk meer wegenbelasting betalen dan de andere.

Waarschijnlijk moet je dus via RDW eerst kijken of het roetfilter verwijderd is, dan is dus die toeslag van toepassing. Moet je maar net weten. Zul je zien dus dat straks genoeg kopers voor een verrassing staan = weer een domper voor het imago van diesel.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik ga bijschrijven. Voor 6500 mag je mijn BM overnemen :mrgreen:

Sorry even lachen. Maar als je betaalt in dit land is ineens alles geregeld. Vrijdag ga ik voor de herkeuring en mijn Polo hoeft nooit meer een roetmeting. Dus APK is ook goedkoper (ik krijg 20 euro terug). Toedeledokie! Me happy! En dan vergeet ik voor het gemak dat ik elke mileuzone in mag!!
Prijs is net naar 7000 gegaan :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
Kan je er wel een grapje van maken, maar als je m niet zou laten herkeuren zou je niks meer met je polo kunnen doen behalve weg te doen voor een appel en een ei voor export. Over het algemeen zijn de diesel Polo varianten significant goedkoper dan dezelfde Polo met een benzinemotor erin. Dan kan je dus concluderen dat niet iedereen die een diesel Polo koopt ook de kilometers ermee maakt zodat het economisch verschil maakt tov een benzine Polo maar omdat de aanschafwaarde simpelweg goedkoper is, Ik zie vergelijkbare 1.2 tdi's voor rond de 3000.- gaan tegenwoordig. En om dan ook nog eens extra te betalen per maand omdat iemand toe gaf aan de emissieboete tov een andere diesel polo waar dat niet het geval is, zou de logische stap zijn om een andere Polo te kopen waar die tax niet op zit..
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Ik vind het eerder om te janken dan te lachen, zo is iedereen anders. Dit soort regels zijn gewoon super slecht nieuws voor eigenaren van dieselauto's.

Het stukje over motorrijtuigenbelasting berekenen beantwoord nog niet mijn vraag, hoe ziet een particulier die een diesel wil kopen dat een auto die extra toeslag betaald? Want als er dus 2 gelijke TDI's te koop staan kan de ene dus een stuk meer wegenbelasting betalen dan de andere.

Waarschijnlijk moet je dus via RDW eerst kijken of het roetfilter verwijderd is, dan is dus die toeslag van toepassing. Moet je maar net weten. Zul je zien dus dat straks genoeg kopers voor een verrassing staan = weer een domper voor het imago van diesel.
Staat allemaal op de website die we al 10 keer voorbij hebben zien komen.

https://www.rdw.nl/particulier/voer...f-restaureren/gegevens-roetfilter-verwijderen

1675862275096.png

1675862330010.png
Deze gegevens worden dan verwijderd.

Zo valt het dus te checken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Kan je er wel een grapje van maken, maar als je m niet zou laten herkeuren zou je niks meer met je polo kunnen doen behalve weg te doen voor een appel en een ei voor export. Over het algemeen zijn de diesel Polo varianten significant goedkoper dan dezelfde Polo met een benzinemotor erin. Dan kan je dus concluderen dat niet iedereen die een diesel Polo koopt ook de kilometers ermee maakt zodat het economisch verschil maakt tov een benzine Polo maar omdat de aanschafwaarde simpelweg goedkoper is, Ik zie vergelijkbare 1.2 tdi's voor rond de 3000.- gaan tegenwoordig. En om dan ook nog eens extra te betalen per maand omdat iemand toe gaf aan de emissieboete tov een andere diesel polo waar dat niet het geval is, zou de logische stap zijn om een andere Polo te kopen waar die tax niet op zit..
Ja wat een logische stap!

En dan bij de eerstvolgende APK er zelf tegenaan lopen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
@jeroldd fijn dat jij het proces om te checken of een diesel fijnstoftoeslag betaalt logisch vindt, maar het is natuurlijk niet te snappen voor een gemiddelde autokoper. Dit maakt het ook weer een extra motivatie om de diesel te laten staan en de benzine variant te kiezen. De meerprijs krijg je bij de restwaarde dubbel en dwars terug.

Het is simpel. Diesel in Nederland is klaar. Er is 0 reden om nog voor een personenwagen op diesel te kiezen. Sorry maar helaas :confused:
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!