1.2 tdi bluemotion komt niet door nieuwe roetmeting APK

Ik was vandaag toevallig in de buurt van de garage waar ik altijd de APK laat doen. Die jongen wist mij te vertellen dat ze vorige week al 6 diesel auto's hadden afgekeurd door dit gedoe :( wat hun aanraden: bij de RDW om laten zetten naar ehh (benaming kwijt) mag je dus nog meer per maand betalen en sommige steden niet in. Ben wel echt benieuwd of het helpt om die ene brandstof te tanken en dan keuring.

Edit: zou je ook HVO(neste my) mogen tanken in deze 1.2 TDI? Mogelijk is dat een oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Ik was vandaag toevallig in de buurt van de garage waar ik altijd de APK laat doen. Die jongen wist mij te vertellen dat ze vorige week al 6 diesel auto's hadden afgekeurd door dit gedoe :( wat hun aanraden: bij de RDW om laten zetten naar ehh (benaming kwijt) mag je dus nog meer per maand betalen en sommige steden niet in. Ben wel echt benieuwd of het helpt om die ene brandstof te tanken en dan keuring.

Edit: zou je ook HVO(neste my) mogen tanken in deze 1.2 TDI? Mogelijk is dat een oplossing?
Ik heb dat ook gehoord. En dan betaal je dus een fijnstoftoeslag, maar ja beter dan dat je met een auto zit zonder APK! Dan kan je hem altijd nog voor een mooie prijs zien te exporteren... (maanden/jaren later)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Ik zou iedereen hier adviseren om contact op te nemen met RDW. Vandaag zelf ook gedaan nadat mijn auto afgelopen maandag was afgekeurd op de roetmeting. Ik heb via de RDW mijn roetfilter afgemeld, kost eenmalig €65 euro administratie kosten, vervolgens betaal je een paar tientjes per maand extra aan fijnstof toeslag. Het enige wat nadelig kan zijn is dat je milieuklasse wellicht veranderd, ik zelf blijf op de zelfde milieuklasse met mijn Polo, dus nog geen verschil. Na dit ben ik meteen APK gaan doen, en kom er makkelijk door heen. Deze manier scheelt een hoop geld, voor als je bijvoorbeeld ten einde raad bent, en je EGR of roetfilter wilt laten vervangen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: hallopolo2010
Ik zou iedereen hier adviseren om contact op te nemen met RDW. Vandaag zelf ook gedaan nadat mijn auto afgelopen maandag was afgekeurd op de roetmeting. Ik heb via de RDW mijn roetfilter afgemeld, kost eenmalig €65 euro administratie kosten, vervolgens betaal je een paar tientjes per maand extra aan fijnstof toeslag. Het enige wat nadelig kan zijn is dat je milieuklasse wellicht veranderd, ik zelf blijf op de zelfde milieuklasse met mijn Polo, dus nog geen verschil. Na dit ben ik meteen APK gaan doen, en kom er makkelijk door heen. Deze manier scheelt een hoop geld, voor als je bijvoorbeeld ten einde raad bent, en je EGR of roetfilter wilt laten vervangen.
Waarom blijf jij in dezelfde milieuklasse? Van welk jaar in jouw Polo?
Ik heb een 1.6 tdi uit 2010.
Mijn roetfilter is vorig jaar verwijderd, heb in Augustus pas apk maar het is wel fijn om te weten of ik nadat ik die aanpassing heb doorgegeven ik Amsterdam nog in kom. Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Kan je vervolgens ook weer de auto terug keuren? Zodat je eventueel wel weer aan de milieu eisen voldoet.
Wel zo fijn dat je bijvoorbeeld je eigen woonplaats weer in mag rijden.(indien ze de regels veranderen)
Volgens mij kan dat ja. Is wel een heel gedoe. Maar ik zelf vind dat geen 'oplossing' hoop dus dat het bij mijn Polo niet nodig is.
Toen ik hem overnam heb ik meteen EGR dicht laten zetten (software) en stekker is eraf. Door aanpassing software geen lampjes op dash.

Ben dus nog steeds benieuwd of TS het voor elkaar krijgt met andere brandstof.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Maar het kost 65€en een paar tientjes per maand extra.
Ik zie advertenties voorbij komen op social media voor 350€ reinigen ect..
Dat is toch wel een afweging waard want op termijn is het wellicht goedkoper om te reinigen.
Als je diesel rijd betaal je al erg veel wegenbelasting en komen die "paar tientjes" er nog bij! + je mag dus schijnbaar bepaalde zones niet meer in :( en dat zal nog wel meer uitgebreid worden. Dus als je met 1 of 2 keer andere brandstof tanken er wel door komt kies ik liever dat ;)

Ik wilde eigenlijk nooit een diesel auto hebben had altijd een hekel aan die 'stink dingen' maar goed wat ik betaald heb voor deze auto krijg je echt geen benzine variant voor. Toen ik alles berekende met iedere dag naar Nijmegen op en neer was dit wel oke. Maar dat is nu ook anders met thuiswerken etc. Dus dat extra nog betalen is shit. Ja naar Slovenie rijden was wel leuk met 1000km op 1 tank maar ja dat komt niet zo vaak voor :')
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Maar het kost 65€en een paar tientjes per maand extra.
Ik zie advertenties voorbij komen op social media voor 350€ reinigen ect..
Dat is toch wel een afweging waard want op termijn is het wellicht goedkoper om te reinigen.
Dat is wel begrijpelijk dat je dat zegt. Ik ken veel mensen in mijn woonplaats die met auto’s werken, en dus ook APK stations in de buurt. Heb vele van de week gesproken omdat ik ook de auto niet door de roetmeting kreeg, dacht misschien heeft een van hun een advies. Echter kwamen ze allemaal met hetzelfde antwoord: “Roetfilter afmelden, en niet kloten met de EGR of Roetfilter”
Mijn vaste APK station zei zelfs: “Het is een drama met Polo’s, we hebben ze volledig laten reinigen (EGR + Roetfilter), ook geprobeerd om het te vervangen, diesel cleaner, premium diesel, alles geprobeerd maar niks werkt goed genoeg.

Als je dit allemaal zelf kunt, dan is het misschien nog het proberen waard aangezien het dan in feite weinig kost. Mocht je dit door ruimte- of kennisgebrek door een garage laten doen, dan zou ik hem oprecht afmelden. Wel verstandig om dus eerst RDW te bellen, om dan ook te vragen of jouw milieuklasse hetzelfde blijft zodat je overal nog mag komen zoals nu.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Als je diesel rijd betaal je al erg veel wegenbelasting en komen die "paar tientjes" er nog bij! + je mag dus schijnbaar bepaalde zones niet meer in :( en dat zal nog wel meer uitgebreid worden. Dus als je met 1 of 2 keer andere brandstof tanken er wel door komt kies ik liever dat ;)

Ik wilde eigenlijk nooit een diesel auto hebben had altijd een hekel aan die 'stink dingen' maar goed wat ik betaald heb voor deze auto krijg je echt geen benzine variant voor. Toen ik alles berekende met iedere dag naar Nijmegen op en neer was dit wel oke. Maar dat is nu ook anders met thuiswerken etc. Dus dat extra nog betalen is shit. Ja naar Slovenie rijden was wel leuk met 1000km op 1 tank maar ja dat komt niet zo vaak voor :')
Het gedeelte wat je zegt over bepaalde gebieden klopt dus niet helemaal in alle gevallen. Ikzelf heb een Polo 6r 1.6 TDI, en mag nog steeds overal komen als voor het afmelden van de roetfilter.
Heb contact gehad met RDW en die vrouw vertelde mij dat mijn milieuklasse wellicht zou veranderen, waarop ik meteen antwoordde of ze dat kon uitzoeken voor mij. Dat heeft ze gedaan en gaf aan dat mijn auto in hetzelfde milieuklasse blijft, vervolgens nog gevraagd of het afmelden dan verder alsnog consequenties hadden met bijvoorbeeld in milieuzones komen, waarop zij antwoordde: “Nee zeker niet, alle plekken waar je dus voor het afmelden mocht komen mag je nu nog steeds komen, aangezien je in dezelfde milieuklasse blijft”.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Maar het kost 65€en een paar tientjes per maand extra.
Ik zie advertenties voorbij komen op social media voor 350€ reinigen ect..
Dat is toch wel een afweging waard want op termijn is het wellicht goedkoper om te reinigen.
Dit had ik dus precies hetzelfde, wist niet wat ik kiezen moest. Toch weer contact opgenomen met mijn vaste apk station, ik vroeg aan hen of er al meerdere polo’s waren gekomen. Hij lachte meteen al een beetje en zei: “Drama met die polo’s, er zijn nu al sowieso 10 polo’s hier geweest allemaal hetzelfde probleem. Wat ik wel zie is dat de 1.6 het beter doet dan de 1.2 bijvoorbeeld, maar nog steeds niet goed genoeg. We hebben ze laten reinigen (EGR + Roetfilter), laten vervangen ook geprobeerd, diesel cleaner erin met premium diesel en hoge toeren maken op de snelweg om de warmte omhoog te krikken, niks mocht baten”.

Dus als je dan zo rekent dat je eerst probeerd te reinigen, daarna reparatie, daarna nog diesel cleaner. Dan ben je aan het einde van rit veel meer kwijt dan als je hem ik eerste instantie laat afmelden, en meteen apk gekeurd word.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Om dit gezeik zou ik mijn diesel dus al gewoon weg doen Stick Out Tongue
Ik wil hem wel weg doen hoor, koop jij een andere auto voor me? Vergelijkbaar?

@BryanH je geeft aan dat ze het roetfilter "afmelden" met andere woorden, je mag hem nu dus ook helemaal ertussenuit halen? Als je dat doet stoot die toch nog meer uit vergeleken met een nog oudere diesel? Zoals de Golf uit 2006 van mijn schoonouders.. Hoe kan de milieuklasse dan nog hetzelfde blijven? Erg vreemd.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: BARRY_TDI en Shaan
Het probleem is denk ik als je niet door de meting komt is er wel meer aan de hand met je roetfilter of andere onderdelen. Een roetfilter zou toch eenmaal verzadigd moeten zijn, dan doet hij goed zijn werk.

Wat ik ervan begrijp is dat sommige roetfilters defect raken, er kunnen kleine scheurtjes inkomen. Dit zorgt ervoor dat het roet uit het filter kan ontsnappen en dus meer uitstoot. Deze kleine scheurtjes zullen zichzelf echter dichten door het opbouwende roet. Wanneer een regeneratie dan wordt ingezet wordt dit weer omgezet tot as en kan het roet weer langs de scheurtjes lopen. Wellicht is dit een logische verklaring waarom reinigen dus niks helpt. Met deze theorie kun je dus beter niet direct na regeneratie een uitstootmeting uitvoeren.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI > 115PK powered by Vagtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: Tweak
Ik wil hem wel weg doen hoor, koop jij een andere auto voor me? Vergelijkbaar?

@BryanH je geeft aan dat ze het roetfilter "afmelden" met andere woorden, je mag hem nu dus ook helemaal ertussenuit halen? Als je dat doet stoot die toch nog meer uit vergeleken met een nog oudere diesel? Zoals de Golf uit 2006 van mijn schoonouders.. Hoe kan de milieuklasse dan nog hetzelfde blijven? Erg vreemd.
Ja klopt. Dat is Nederland ook wel een beetje, toch? Belasting betalen en alles mag weer.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
  • Verdrietig
Waarderingen: Tweak
Ik wil hem wel weg doen hoor, koop jij een andere auto voor me? Vergelijkbaar?

@BryanH je geeft aan dat ze het roetfilter "afmelden" met andere woorden, je mag hem nu dus ook helemaal ertussenuit halen? Als je dat doet stoot die toch nog meer uit vergeleken met een nog oudere diesel? Zoals de Golf uit 2006 van mijn schoonouders.. Hoe kan de milieuklasse dan nog hetzelfde blijven? Erg vreemd.
Al moet ik wel zeggen over bijvoorbeeld die Golf uit 2006, ik heb geen idee hoe het daarmee zit. Daarom adviseer ik mensen om zelf even contact op te nemen met de RDW, zodat je precies weet hoe het in je eigen situatie zal uitpakken.

Zelf vind ik het ook belachelijk dat dit op deze manier kan/mag werken. Over dat hele milieu gebazel trek ik me niks van aan, dat interesseert me namelijk totaal niks. Meer het feit dat er een nieuw verplicht onderdeel voor het APK met diesels is, en dat dit gedaan is voor het milieu. Terwijl ik vervolgens mijn roetfilter laat afmelden omdat mijn auto te veel uitstoot, maar dan ook echt fors teveel, en daardoor niet door de APK kan komen. Ik hoor verder niks over het milieu tijdens mijn contact met de RDW, het enige wat ik te horen krijg is dat als ik iets meer belasting betaal, ze de roetfilter afmelden, waardoor ik weer door de APK kom. En dan nog het vreemdste voor mij is dat ik kreeg te horen dat mijn auto dezelfde milieuklasse behoud.

Zolang je in Nederland diep in de buidel tast, lijk je alle wetten zo’n beetje aan je laars te kunnen lappen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 
Ik wil hem wel weg doen hoor, koop jij een andere auto voor me? Vergelijkbaar?

@BryanH je geeft aan dat ze het roetfilter "afmelden" met andere woorden, je mag hem nu dus ook helemaal ertussenuit halen? Als je dat doet stoot die toch nog meer uit vergeleken met een nog oudere diesel? Zoals de Golf uit 2006 van mijn schoonouders.. Hoe kan de milieuklasse dan nog hetzelfde blijven? Erg vreemd.
Gewoon een Polo... op benzine... weg gezeik. Mits je veel rijdt, dan snap ik dat je een diesel rijdt.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!