1.2 TDI bj 2010 met 315000km met storingen op naar 500000km of verkopen

@olopvw Zal ik eens vertellen wat mij Polo gemiddeld verbruikte in de stad? 1:15... Voor een Eco Diesel.. Getuned naar 95pk.

Op de snelweg liep het verbruik af naar 1:20-25. Stadsverkeer is voor dit kleine downsizertje een enorme opgave. Elke keer moet t blokje er weer enorm aan zeulen om die auto van zn plek te krijgen. Dit kost nou eenmaal veel brandstof.

Zie het zo:
Als je op constante snelheid rijd zonder je turbo aan te spreken (stel, je bent 35-40pk nodig om op snelheid te blijven) Dan gebruik je de motor als een 1.2diesel. Het bijbehorende verbruik is dan ook dat van een 1.2diesel.

Als je in de stad rijd en op trekt en je gebruikt 80-90pk om van de plek te komen, gebruik je ongeveer het vermogen van een 2.0diesel. Hier hoort ook het verbruik van een 2.0 diesel bij. Je kan immers niet meer vermogen krijgen zonder meer brandstof in te spuiten... Meer turbodruk betekend meer brandstof om het teveel aan zuurstof op te vangen.

Ik kijk niet op van het verbruik dat jij noemt. Als je ECHT wilt weten of je auto meer verbruikt dan voorheen: Rijd een lang stuk 100 op de snelweg. strak 100 op de cruize. Tank je auto af VOOR je de rit aan gaat en tank je auto af NA je de rit aangaat. Reken nu het verbruik maar eens uit. Je zult versteld staan.

Dan nog een dingetje: Als je deze auto rijd als een diesel en altijd maar onder die 2000 toeren blijft, zal de auto ook extreem gaan zuipen. Deze wagen heeft het vermogen voornamelijk tussen de 2 en 3000 toeren. Als je optrekt, trek dan gerust door naar 2500-2800 toeren voordat je schakelt. Dan smoor je de motor niet en zal de ECU ook geen extra brandstof inspuiten om toch op het gevraagde toerental te komen. Dit kleine dieseltje zal je een beetje moeten rijden als een benzine auto...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Op cruisecontrol verbruikt het meer brandstof, met t voet wel wat minder.

Toen met origineel software van fabrieks af was het 920km op volle tank

Vervolgens met sjoemelsoftware 800km

nu odb 650km gecombineerd gereden. Als ik echt blue motion rij dan 750. Met originele velgen en 5w30 en airco uit denk 850.

Nu met egr uit, roetfilter schoon en obd tuning had ik het met 105 pk wel zuiniger verwacht ook bij vol vermogen.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Tussen denken en werkelijkheid zit een verschil. Je moet dit testen onder dezelfde condities. In de praktijk zal het verbruik zelfde blijven of iets gunstiger uitvallen. Dit wel bij dezelfde rijstijl.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Tussen denken en werkelijkheid zit een verschil. Je moet dit testen onder dezelfde condities. In de praktijk zal het verbruik zelfde blijven of iets gunstiger uitvallen. Dit wel bij dezelfde rijstijl.
Zeker. Maar hoe vaak is het software verbeterd door een tuner om het Origineel software wat onder vele rij omstandigheden ontwikkeld is te verbeteren met meer vermogen en precies bijpassend verbruik. Wat verbruikt een 1.0 1.2 en 1.4 1.8
2.0 tsi eigenlijk in praktijk
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Wat een bepaald type motor verbruikt in afhankelijk hoe en waar je ermee rijdt. Als je kijkt naar mijn Polo (1.0 TSI) dan rij ik gecombineerd 1:18,5 dit zijn korte ritjes (5km) maar ook langere ritten (30km). Daarbij veel 80 km/h wegen en stukken 100 km/h wegen. Wel is het zo dat ik rustig optrek en tegen de 2.500 toeren schakel. Af en toe (mits motor/olie warm is) doortrekken naar hoger toerental.

Mijn vriendin had laatst een enkele rit van 60km en weer terug 60km. De computer van de auto gaf toen aan dat ze een gecombineerd verbruik had van 4,6km / 100km. Stuk 80 en lange stuk 100km/h
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Op cruisecontrol verbruikt het meer brandstof, met t voet wel wat minder.

Toen met origineel software van fabrieks af was het 920km op volle tank

Vervolgens met sjoemelsoftware 800km

nu odb 650km gecombineerd gereden. Als ik echt blue motion rij dan 750. Met originele velgen en 5w30 en airco uit denk 850.

Nu met egr uit, roetfilter schoon en obd tuning had ik het met 105 pk wel zuiniger verwacht ook bij vol vermogen.
nu maak je hier een hele grove rekenfout.

meer vermogen betekend altijd meer verbruik.
Immers, voor een x-aantal pks en koppel heb je een x-hoeveelheid brandstof nodig. Afhankelijk van de mechanische staat van de motor (en hoe deze gebouwd is) zal bepalen hoeveel brandstof je nodig bent per pk.

Nu zal de fabriek ervoor zorgen dat er veiligheids marges ingebouwd zijn in de software zodat de auto ook boven op de mounteverest 75pk levert en ook in de Saraha 75pk. Hier in ons Nederlandsklimaat is het mogelijk om de software te optimaliseren zodat deze 105pk levert.
De tuner zal de motor voordeliger kunnen afstellen tijdens deellast omdat de fabrikant hier bepaalde milieumarges in op moet nemen om de vorming van NOX tegen te gaan (meer brandstof inspuiten zodat de ontbrandingstemperatuur een stuk lager word) Voor de tuner maakt NOX niet zoveel uit, hoeft niet te voldoen aan deze richtlijnen.

Omdat de tuner deze richtlijnen kan laten varen is het mogelijk om de motor onder deellast voordeliger af te stellen. Echter, nu zal de tuner er ook voor willen zorgen dat de turbo eerder in komt in het toeren bereik. De turbo zorgt voor meer lucht, meer lucht betekend dat je meer brandstof nodig bent, meer brandstof betekend een hoger verbruik. Als je de auto op de juiste wijze rijd zal deze zuiniger zijn (niet het bleumotion gebeuren, dat is, ten eerste, al heeeeeeel slecht voor je motor, en na tuning niet meer van toepassing) In jou geval zou dit, waarschijnlijk, betekenen dat je wat hoger in de toeren moet gaan rijden om ze een stuk onnodige belasting van de motor af te halen. Lage toeren betekend een hogere motorbelasting (probeer maar eens langzaam te fietsen in de hoogste versnelling, kost je heel veel moeite). Mijn tip aan jou is om ervoor te zorgen dat de motor altijd ergens tussen de 2000 en 2500 toeren draait. dit is het punt waar het torretje zich het meest in zn element voelt.

Moraal van dit verhaal is dat ALTIJD meer brandstof nodig bent om meer vermogen te kunnen leveren. Er zit maar een x-hoeveelheid energie in de brandstof en jou verbrandingsmotor heeft ook maar een x-rendement. Dit rendement zal na een tuning echt niet ineens fors toe nemen. Sterker nog, dit neemt eerder af dan dat het toeneemt....

Nog een dingetje: De EGR is ontwikkeld om NOX tegen te gaan, uitlaatgassen in de verbrandingskamer betekend dat je verbrandingstemperatuur naar beneden gaat en je een armer mengsel kunt gaan rijden. Alleen zorg je er ook weer voor dat je minder zuurstof in je verbrandingskamer krijgt waardoor je minder vermogen kunt halen uit je motor. In dat opzicht is er qua vermogen een winst te behalen, qua verbruik niet heel veel (een klein beetje omdat je sneller uit het "EGR-gebied" bent.

Ik zou zeggen: rijd lekker met lol in je autootje en maak je vooral niet druk om het verbruik. Zoals k al eerder aangaf: mijn Polootje had op t laatst een verbruik van 1:15 (enkel korte stukjes en alleen maar stadsverkeer). Daarnaast zal de boardcomputer ook niet de meest actuele waarden laten zien voor je verbruik (die dingen zijn vaak optimistisch afgesteld vanaf de fabriek, een verbannen lid van dit forum heeft ooit eens uitgezocht hoe dit goed te zetten is met VCDS, link heb ik zo niet paraat).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
dat moet een 1.2 tdi kunnen ook al is het gechipt, veel km op volle tank. Ik rij nu met 50 km/u ongeveer 3.8L

Van die volkswagen update die sjoemel software was met meer pk dan die standaard denk 86pk ipv 75 , dat reed niet slecht en dan egr uit erbij wel ok.

jammer dat ik niet makkelijk kan switchen tussen origineel en odb getuned zoals met een tuning box maar doormiddel van bijv uploaden en downgrade ofzo maar in die geest. Zijn hier nog mogelijkheden van en kan ik deze polo op afstand starten om het warm te krijgen smorgens wanneer het vriest
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Sja jongen,

Net als mensen die een enorme dikke en snelle wagen kopen en vervolgens lopen te klagen over het verbruik... Zoals ik al zei: Meer vermogen betekend een hoger verbruik. De enige manier om dit te compenseren is: de motor minder belasten.

De tuner heeft ook onderin meer vermogen gegeven (dus meer brandstof).
Weet wel dat mijn Polo 2.8L/100 reed als ik 70 reed in zn 4. zuinig zat!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
dit is niet goed in verhouding en verbruikt het onnodig veel brandstof buiten het opbouwen van vermogen. Binnenkort ga ik het even goed na laten kijken want het mag wel wat minder met verbruik want er is iets niet goed dan maar eerder turbo druk erbij onderin of wat minder pks. Wel rijdt het lekker maar moet het extra brandstof wel goed benut worden en niet in rook verdwijnen.

Vroeg me af of het versnellingsbak gelijk is aan die van 1.6 tdi
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
dit is niet goed in verhouding en verbruikt het onnodig veel brandstof buiten het opbouwen van vermogen. Binnenkort ga ik het even goed na laten kijken want het mag wel wat minder met verbruik want er is iets niet goed dan maar eerder turbo druk erbij onderin of wat minder pks. Wel rijdt het lekker maar moet het extra brandstof wel goed benut worden en niet in rook verdwijnen.

Vroeg me af of het versnellingsbak gelijk is aan die van 1.6 tdi
Andere bak
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Misschien komt t ook door jouw roetfilter?

Meer regeneratie is meer brandstof verbruiken. aangezien t roetfilter aardig vol zat.

Ik rijd ongeveer 2.0L/100 op een 80 weg..

1.6 TDI Stage 1 140pk bij VAG Techniek gedaan.

EGR laten werken. Op die manier worden de onverbrande stoffen nog is verbrand en belanden deze niet in het roetfilter. :)(dat is mij wijs gemaakt)

Heb je ook last van olie verbruik?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Misschien komt t ook door jouw roetfilter?

Meer regeneratie is meer brandstof verbruiken. aangezien t roetfilter aardig vol zat.

Ik rijd ongeveer 2.0L/100 op een 80 weg..

1.6 TDI Stage 1 140pk bij VAG Techniek gedaan.

EGR laten werken. Op die manier worden de onverbrande stoffen nog is verbrand en belanden deze niet in het roetfilter. :)(dat is mij wijs gemaakt)

Heb je ook last van olie verbruik?
1.6TDI is zuiniger dan de 1.2TDI.... hoe gek het ook klinkt! De 1.6TDI is zonder turbodruk sterker dan de 1.2TDI. Hierdoor ben je op constante snelheid geen extra brandstof nodig om op snelheid te blijven.

Verder denk ik dat TS een keuze moet maken tussen: Zuinig en traag of hoger verbruik en meer vermogen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: FRL_AW
Geen olie verbruik. Diesel verbruik is nu even hoog bij vasthouden van 50 en 100km/u. Roetfilter is onlangs bewerkt tegen storingen door een andere tuner, Ik ga binnenkort langs JD of alle aanpassingen perfect zijn ingegeven ook het roetfilter software aanpassing en of dit geheel goed samenwerkt.

het moest toch op zn minst even zuinig zijn als origineel software bij constante snelheid
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Vorig week begon het door te schieten in zn toeren. Gister gelijk koppeling vernieuwd met een complete set van Valeo. Platen en bijpassende componenten waren vergaand versleten na 324000km. Koppelt en schakelt nu weer als nieuw.
Top! Mag ik vragen wat zoiets heeft gekost? Puur even uit interesse, omdat werkelijk geen flauw idee heb wat zoiets zal kosten incl montage.

Hoe staat met de Chiptuning, ben je hier al wat meer over te spreken, met name het verbruik?
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Had set online besteld voor 130€ van merk Valeo. Origineel valeo zat ook er in toevallig. Montage 3/4 uur kosten 170€.


chiptuning bij mijn 1.2 tdi is niet optimaal, het vebruik is te hoog, geen souples, zware stationair loop. Wacht op een terugkoppeling van JD
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Had set online besteld voor 130€ van merk Valeo. Origineel valeo zat ook er in toevallig. Montage 3/4 uur kosten 170€.


chiptuning bij mijn 1.2 tdi is niet optimaal, het vebruik is te hoog, geen souples, zware stationair loop. Wacht op een terugkoppeling van JD
Dat valt dus reuze mee. Ben benieuwd naar de terugkoppeling van JD.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!