Dan valt alles maar mee, kom niet klagen als je motor rare geluiden maakt.
Nog 1 laatste ding, en let hier maar eens goed op:
Bij het oliewisselen van een diesel motor is de olie altijd gitzwart, bij een benzine is dit vaak donkerbruin.
Na het wisselen van de olie is de olie bij een diesel vaak binnen een paar km weer zo zwart als roet, terwijl dit bij een benzine niet zo is.
Nu de uitleg: Tijdens de verbranding van diesel ontstaat er roet in de verbrandingskamer. Deze roet hecht zich aan de oliefilm op de cilinderwand. Deze oliefilm ververst zichtzelf altijd door het lopen van de motor (een reden waarom een diesel vaak meer kms aankan dan een benzine: diesel tast die oliefilm niet aan, benzine wel). Dit betekend dat de oliefilm met roetdeeltjes naar beneden zakt het oliecarter in, opgezogen door de pomp, door het filter gepompt en weer hergebruikt. Nu wil het geval dat sommige roetdeeltjes dusdanig klein zijn dat ze door het filter heen gaan en in de olie blijven zitten. Hierdoor kleurt de olie zwart. Echter is roet geen smering maar een vervuiling. Dit betekend dat je olie al snel verzadigd kan wezen met vervuiling. Goedkope olie kan minder vervuiling opnemen en afgeven aan het filter en raakt dus sneller verzadigd met vuil (vandaar de terrechte opmerking van
@Robin dat de onderhoudsinterval verkort word naar 15000km.
Dan nog een dingetje: olie raakt de smerende werking kwijt na verloop van tijd en gebruik. De, zogeheten "longlife" olieën zijn voorzien van een bepaald additief dat deze smerende werking langer laat ondersteunen en zorgt er ook voor dat deze olie met een hogere vervuilingsgraad nog altijd zn werk kan doen.
De certificeringen van VW zijn gebasseerd op deze "longlife" specificaties. VW heeft onderzoek gedaan naar het vervuilen van de olie in jou 1.2TDI en heeft daar een eis aan gehangen in vorm van een certificaat.
Nu zal je denken: 5W40 is 5W40 toch?
5W40 staat voor het volgende: de olie viscositeit.
De 5W staat voor de viscositeit bij een koude motor/olietemperatuur. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de viscositeit van de olie
40 staat de voor de viscositeit bij een warme motor/warme olie. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de viscositeit van de olie.
Mocht je niet weten wat viscositeit betekend: dit is een term waarmee de vloeibaarheid van een substantie word aangeduid.
Dit betekend inderdaad: 5W40 is 5W40, tenminste, de viscositeit van de olie voldoet hier aan. Echter zit er wel degelijk verschil in olie van Kroon/Eurol/Castrol in vergelijking met merkloze (goedkope) olie van Liddl, Action en andere goedkope zooi. Niet alleen de prijs en een stukje marketing, maar ook hebben de "premium merken" veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van de samenstelling van motorolie om, bijvoorbeeld, de smerende werking te verbeteren met zowel koude als warme motor, het opnemen van vuil uit de motor en het afgeven van dit vuil in het filter te verbeteren en zelfs het ontwikkelen van een olie die ervoor zorgt dat bewegende delen minder weerstand ondervinden. Het grote voordeel hier van is: een lager verbruik en minder vervuiling in de motor. Dit betekend niet direct dat je motor soepeler loopt. Een lagere weerstand in bewegende delen geeft ook de kans aan ongewenste vibraties om, door de lage weerstand, zich een weg naar buiten te banen. Deze vibraties worden niet meer geremt door de motorweerstand.
Heel lang technisch verhaal samengevat: Ja, als je ECHT om je auto geeft, koop je kwaliteit olie ipv goedkope shit. die goedkope shit is met een reden zo goedkoop!