1.2 TDI bj 2010 met 315000km met storingen op naar 500000km of verkopen

Ik woon in de omgeving Hoogeveen... Da's in Drenthe
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Vandaag een lange afstand gereden en het situatie nog eens goed bekeken. wat ik heb gemerkt en nu weet is dat het software wisselvallig bij volgas reageert in bluemotion modus of sportief rijden. als ik in bluemotion modus aan het rijden ben voor een x tijd en vervolgens tussendoor wil doortrekken in bepaalde situaties of gewoon omdat ik dat wil en volgas geef dan wordt er daar niet direct redelijk goed opgereageerd en rijdt het niet mooi door steeds hoger in toeren wat zich uit als een kapotte n75, lmm etc. Als ik vervolgens een x tijd sportief probeer te rijden dan past het systeem zich aan dit gedrag en dan gaat het stukken beter ook even tussen rustig en weer snel rijden en is het hierbij ook zuiniger in verbruik en anders om n die luiebm gedrag niet en dat deed ie origineel beter tot zover ik me kan herinneren.

het is ook te horen aan het stationair draaien van de motor bijv als ik aan stuk heletijd snel of rustig heb gereden.

dacht te merken dit beide rijeigenschappen sneller van omwisseling ging in het origineel software vooral na het vw update. Nu is verschil wel groter na het obd tuning en egr uit maar toch vindt ik het niet prettig.

heb nog garantie op het n75 klep en montage ervan indien dit stuk is.

van de week dit is overleggen met jd wat hierin mogelijk is.

ervaren jullie dit ook na een tuning en kan dit uitschakeld of aangepast worden
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Ik weet precies wat jij bedoeld. Voor de "Ultra Grote Beurt Van Bertha" (mijn auto) had ik dezelfde klachten. Dit werd steeds erger en op het laatst had ik geen vermogen meer onderin en moest ik zelfs plank gas geven om in te parkeren.

2 dingen gevonden:
N75-klep (maakte enorm veel kabaal)
Krukas stond een halve tand van tijd tov nokkenas en hogedrukpomp (distributieriem)

Deze zaken opgelost en Bertha rijd als herboren! Als ik gas geef dan gaat ie ook!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
N75 maakte ook herrie toen gelijk mee origineel vernieuwd en zou het nu niet zo snel minder goed moeten gaan meen ik. Distributieriem moet optijd staan want heb ik bij 200000km laten vervangen bij vagtechniek, is dat makkelijk na te controleren dan of uitgelezen ?

wat ik merk en voel is ene keer gaat het beter dan weer niet wat mij stoort.

binnenkort na jd voor een diagnose
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
N75 die er nu op zit is 4 jaar oud en reageert niet direct dus mischien een keer vernieuwen met een goed merk maar ik weet zo niet welke merk en type nummer nu van 2020 het beste is kwa duurzaamheid en kwaliteit en of ook het turbo laten reinigen of leeghalen , Dpf/roetfilter is tegen zijn eind aan kwa vastzittende roet ook een actie nodig ?

het jd odb tuning en egr uit rijdt als beste met deze type motor.

ik heb onlangs motor geflushed en nieuwe olie van de lidle gebruikt. Nu wil ik deze van motul gebruiken 5w40 iets dikker wat ook iest met de roetfilter doet in de omschrijving ervan en later mischien een andere van castrol als dit goed gaat wat denken jullie ervan
 

Bijlagen

  • 56079094-9FC9-4506-8CD1-BDA5ED0EE6EC.jpeg
    56079094-9FC9-4506-8CD1-BDA5ED0EE6EC.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 6
  • 79F1924C-FA5A-4C52-B7D0-134B96F22446.jpeg
    79F1924C-FA5A-4C52-B7D0-134B96F22446.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 7
  • F2C7363C-9DBF-4DFF-80D5-402544367374.jpeg
    F2C7363C-9DBF-4DFF-80D5-402544367374.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 6
  • EBED872D-B76E-46D5-8BAD-054B661AA6F0.jpeg
    EBED872D-B76E-46D5-8BAD-054B661AA6F0.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Vandaag olie verwisseld met motul extream clean 5w40 ipv 5w30 had nog een fles liggen. Motor draait stationair en loopt met een betere knok.motor koud gaat wat later op temparatuur maar zal uiteindelijk wel beter smeren, verwacht niet extreme koude winter, dpf heeft een issue betreft het tegendruk . Heb een dpf simulator gezien zie foto zal dit goed werken met dpf geheel of gedeeltelijk leeg ?
 

Bijlagen

  • 923F1C3C-E12A-4CA9-A29D-43689BAC7952.png
    923F1C3C-E12A-4CA9-A29D-43689BAC7952.png
    398.2 KB · Weergaven: 10
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Vanmiddag Hulpcilinder van de koppeling vernieuwd. Vorige was gescheurd bij het rubberhoes van het drukpin. daardoor moest er om de 3a4 weken remvloeistof bijgevuld worden en slipte die weleens van de nattigheid door het toerental heen zoals bij een versleten koppelingplaat.

Koppeling pakt en reageert nu goed het motor
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
N75 die er nu op zit is 4 jaar oud en reageert niet direct dus mischien een keer vernieuwen met een goed merk maar ik weet zo niet welke merk en type nummer nu van 2020 het beste is kwa duurzaamheid en kwaliteit en of ook het turbo laten reinigen of leeghalen , Dpf/roetfilter is tegen zijn eind aan kwa vastzittende roet ook een actie nodig ?

het jd odb tuning en egr uit rijdt als beste met deze type motor.

ik heb onlangs motor geflushed en nieuwe olie van de lidle gebruikt. Nu wil ik deze van motul gebruiken 5w40 iets dikker wat ook iest met de roetfilter doet in de omschrijving ervan en later mischien een andere van castrol als dit goed gaat wat denken jullie ervan
Ik weet niet of je die 5w40 er al in hebt gegooid, maar dit is zeer zeker niet de juiste olie voor jouw motor. Uitsluitend vw 504.00 / vw 507.00 certificering. In verband met additieven en je roetfilter. Alleen 5w30 met juiste certificering gebruiken.
 
Polo  6c  Verkocht 
Ik weet niet of je die 5w40 er al in hebt gegooid, maar dit is zeer zeker niet de juiste olie voor jouw motor. Uitsluitend vw 504.00 / vw 507.00 certificering. In verband met additieven en je roetfilter. Alleen 5w30 met juiste certificering gebruiken.


Motor loopt nu met 5w40. Deze is ook voor autos met roetfilter staat op het label wat er op zit. Deze olie heeft niet de juiste specs zoals er nu door vw geadviseerd idd en er moet van 5w40 denk ik er ook wel minder van in ongeveer 3,5L. Loopt en rijdt wel mooier en stiller met egr uit en tuning maar olie is wel wat dikker wat niet echt bij een 1.2 tdi 3cilinder past bij het koppel onderin
en snel op temparatuur komen.
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Motor loopt nu met 5w40. Deze is ook voor autos met roetfilter staat op het label wat er op zit. Deze olie heeft niet de juiste specs zoals er nu door vw geadviseerd idd en er moet van 5w40 denk ik er ook wel minder van in ongeveer 3,5L. Loopt en rijdt wel mooier en stiller met egr uit en tuning maar olie is wel wat dikker wat niet echt bij een 1.2 tdi 3cilinder past bij het koppel onderin
en snel op temparatuur komen.
Het wordt niet voor niets sterk afgeraden een olie met een andere specificatie er in te gooien...
 
Polo  6c  Verkocht 
Het wordt niet voor niets sterk afgeraden een olie met een andere specificatie er in te gooien...
Tja, maar als je van deze olie er minder in hoeft te doen, je Polo loopt er mooier op en is ook nog stiller, dan ben je wel gek als je het er niet in doet. Je moet niet alles geloven wat geadviseerd wordt. ;)
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Tja, maar als je van deze olie er minder in hoeft te doen, je Polo loopt er mooier op en is ook nog stiller, dan ben je wel gek als je het er niet in doet. Je moet niet alles geloven wat geadviseerd wordt. ;)
Tsja de grote problemen (als ze komen) ondervind je toch pas veel later, van olie additieven gaat je motor ook stiller lopen, maar of het goed is daar zijn de meningen ook heel erg over verdeeld
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik zou om te beginnen al geen olie van de lidl gebruiken. In het begin is deze olie gelijk aan de eisen zoals fabrikanten ze stellen maar uit tests is gebleken dat dit soort "budget" olieeen sneller degraderen dan kwaliteit olie.

De bewering dat er van een dikkere olie minder in je motor hoeft vind ik ook een rare.
Er gaat een bepaalde hoeveelheid olie in om je oliedruk systeem te vullen en je carter te voorzien van een laag olie zodat je krukas er doorheen kan jagen.
 
Volkswagen  Polo  1.4 met 86 wilde dekhengsten 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Deze van het merk motul extreme clean 5w40 is dikker maar deze kan wel met een roetfilter omdat er een aanduiding staat op het label aan het fles. Tuurlijk tegenwoordig Hoe dunner des te beter voor prestaties ,verbruik en vooral uitstoot bij een autos met roetfilter en egr die zuinig met brandstof kunnen rijden. kwa smering zal dikker olie beter smeren vooral bij het snel opkomen in hoge temperaturen/toeren en merk ik dit goed tijden het snel autorijden. dikker motorolie wordt vooral bij autos met meer sportiefvermogen gebruikt of aanbevolen.

Ik wil hiermee kijken naar isolatie van het motor geluid te dempen zeker in hoge toeren wat gelukt is en het loopt nu goed gesmeerd tijdens directe snelle wrijvingen bij langer doortrekken in elk versnelling . Deze soort 5w40 olie zal het nog beter doen in de zomer bij koude start en helemaal met geen roetfilter en egr.

volgend keer gaat er weer het zelfde merk in en type olie maar dan 5w30 dat wat dik gesmeerd blijft ook in hoge toeren en later een keer het nieuwste 0w30. Ze zeggen dat nieuwere dunner olie van laatste generatie koud of heet altijd net zo goed of beter smeert . Zonder egr bljjft het olie langer goed van zn kwaliteit.

Goedkope olie heb ik gebruikt na het flushen van motorolie om het later te vervangen naar een dikkere en dan later weer dunnere met dubbele smeerfilm etc tegen die tijd. Voor nu blijf ik ermee rijden of een keer mischien verdunnen met het merk en type olie maar dan 5w30 bij korte ritten.

heb altijd castrol edge professional gebruikt maar recent deze afwisseling.
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
mmm @Khushallas , ik denk dat je te erg in de verkooppraatjes van je olieleverancier geloofd... Wat jij allemaal zegt, klinkt als pure onzin!

Bezuinig niet op je olie, ga er ook niet mee experimenteren, dat heeft VW al gedaan met het ontwikkelen van je motor. Neem olie die voorgeschreven word door VW met de certificeringen van VW.
Dikkere olie betekend een lagere oliestroomsnelheid door je motor. Hierdoor worden deeltjes vervuiling minder snel opgenomen in olie.
Dunnere olie betekend een hogere oliestroomsnelheid en een dunnere oliefilm in je lagerschalen. Hierdoor treed er, zeker bij zware belasting van je motor, hogere slijtage op aan de interne delen van de motor.

flushen met goedkope olie kan prima, alhoewel ik er t nut niet van in zie, maar zou er zeker niet te lang mee rijden.
Zelf flush ik vaak op 2 manieren:
- additief in de motor gooien, deze 10-20min laten draaien en olie aftappen
- ATF in de motor gooien (half litertje) en deze 10-20 min laten draaien en olie aftappen.

Ga onder geen ENKELE voorwaarde rijden met een additief, die bedoeld is voor schoonmaken, in je olie!
dit spul heeft geen smerende werking en is een stuk schraler dan motorolie. er zal hoge slijtage optreden aan je motor!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: BlackDiesel
mmm @Khushallas , ik denk dat je te erg in de verkooppraatjes van je olieleverancier geloofd... Wat jij allemaal zegt, klinkt als pure onzin!

Bezuinig niet op je olie, ga er ook niet mee experimenteren, dat heeft VW al gedaan met het ontwikkelen van je motor. Neem olie die voorgeschreven word door VW met de certificeringen van VW.
Dikkere olie betekend een lagere oliestroomsnelheid door je motor. Hierdoor worden deeltjes vervuiling minder snel opgenomen in olie.
Dunnere olie betekend een hogere oliestroomsnelheid en een dunnere oliefilm in je lagerschalen. Hierdoor treed er, zeker bij zware belasting van je motor, hogere slijtage op aan de interne delen van de motor.

flushen met goedkope olie kan prima, alhoewel ik er t nut niet van in zie, maar zou er zeker niet te lang mee rijden.
Zelf flush ik vaak op 2 manieren:
- additief in de motor gooien, deze 10-20min laten draaien en olie aftappen
- ATF in de motor gooien (half litertje) en deze 10-20 min laten draaien en olie aftappen.

Ga onder geen ENKELE voorwaarde rijden met een additief, die bedoeld is voor schoonmaken, in je olie!
dit spul heeft geen smerende werking en is een stuk schraler dan motorolie. er zal hoge slijtage optreden aan je motor!

Zoals ik schreef ik heb na het flushen met additief nog eens gespoeld door paar duizend km te rijden met goedkopere olie wat gewoon aan spec van vw voldeed om laatste resten van het additief te verwijderen. Olie heb ik zelf besteld zonder uitleg erbij want heb genoeg aan de omschrijving.

Het egr traject is nu afgesloten dus er is veel minder vervuilding waarover je spreekt en maakt naar mijn idee niet meer veel uit.

Er is niks mis met goedkopere olie zeker niet van deze tijd en met eisende specs . Bij nieuwere autos tuurlijk wel olie van een bekende merk.

al met al valt het allemaal wel mee als er maar geen pinda olie in zit.
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Dan valt alles maar mee, kom niet klagen als je motor rare geluiden maakt.

Nog 1 laatste ding, en let hier maar eens goed op:
Bij het oliewisselen van een diesel motor is de olie altijd gitzwart, bij een benzine is dit vaak donkerbruin.
Na het wisselen van de olie is de olie bij een diesel vaak binnen een paar km weer zo zwart als roet, terwijl dit bij een benzine niet zo is.

Nu de uitleg: Tijdens de verbranding van diesel ontstaat er roet in de verbrandingskamer. Deze roet hecht zich aan de oliefilm op de cilinderwand. Deze oliefilm ververst zichtzelf altijd door het lopen van de motor (een reden waarom een diesel vaak meer kms aankan dan een benzine: diesel tast die oliefilm niet aan, benzine wel). Dit betekend dat de oliefilm met roetdeeltjes naar beneden zakt het oliecarter in, opgezogen door de pomp, door het filter gepompt en weer hergebruikt. Nu wil het geval dat sommige roetdeeltjes dusdanig klein zijn dat ze door het filter heen gaan en in de olie blijven zitten. Hierdoor kleurt de olie zwart. Echter is roet geen smering maar een vervuiling. Dit betekend dat je olie al snel verzadigd kan wezen met vervuiling. Goedkope olie kan minder vervuiling opnemen en afgeven aan het filter en raakt dus sneller verzadigd met vuil (vandaar de terrechte opmerking van @Robin dat de onderhoudsinterval verkort word naar 15000km.

Dan nog een dingetje: olie raakt de smerende werking kwijt na verloop van tijd en gebruik. De, zogeheten "longlife" olieën zijn voorzien van een bepaald additief dat deze smerende werking langer laat ondersteunen en zorgt er ook voor dat deze olie met een hogere vervuilingsgraad nog altijd zn werk kan doen.
De certificeringen van VW zijn gebasseerd op deze "longlife" specificaties. VW heeft onderzoek gedaan naar het vervuilen van de olie in jou 1.2TDI en heeft daar een eis aan gehangen in vorm van een certificaat.

Nu zal je denken: 5W40 is 5W40 toch?
5W40 staat voor het volgende: de olie viscositeit.
De 5W staat voor de viscositeit bij een koude motor/olietemperatuur. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de viscositeit van de olie
40 staat de voor de viscositeit bij een warme motor/warme olie. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de viscositeit van de olie.
Mocht je niet weten wat viscositeit betekend: dit is een term waarmee de vloeibaarheid van een substantie word aangeduid.

Dit betekend inderdaad: 5W40 is 5W40, tenminste, de viscositeit van de olie voldoet hier aan. Echter zit er wel degelijk verschil in olie van Kroon/Eurol/Castrol in vergelijking met merkloze (goedkope) olie van Liddl, Action en andere goedkope zooi. Niet alleen de prijs en een stukje marketing, maar ook hebben de "premium merken" veel tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van de samenstelling van motorolie om, bijvoorbeeld, de smerende werking te verbeteren met zowel koude als warme motor, het opnemen van vuil uit de motor en het afgeven van dit vuil in het filter te verbeteren en zelfs het ontwikkelen van een olie die ervoor zorgt dat bewegende delen minder weerstand ondervinden. Het grote voordeel hier van is: een lager verbruik en minder vervuiling in de motor. Dit betekend niet direct dat je motor soepeler loopt. Een lagere weerstand in bewegende delen geeft ook de kans aan ongewenste vibraties om, door de lage weerstand, zich een weg naar buiten te banen. Deze vibraties worden niet meer geremt door de motorweerstand.

Heel lang technisch verhaal samengevat: Ja, als je ECHT om je auto geeft, koop je kwaliteit olie ipv goedkope shit. die goedkope shit is met een reden zo goedkoop!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ohja, nog 1 laatste ding: EGR heeft weinig invloed op de vervuiling van je motorolie. Wel een hele grote invloed op het vervuilen van je inlaattraject. Dusja... of je dat moet meerekenen....
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!