Volle tank KM

Ik zit meestal rond de 700km. Viel een beetje tegen, maar had hiervoor een Golf 1.0 TSI met een grotere tank. Die extra liters zijn wel fijn
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk Comfortline Business + Active Info Display 
Der is flink iets mis met mijn Polo denk ik. Met de 18ers zomerbanden haal ik max 620. Op dit moment 725 met 15 inch winterbanden... Hij is niet eens gechipt :rolleyes: ohja ik rijd 85% op 80 en 100 wegen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Haal je dat echt, dwz gemeten of is dat wat wordt aangegeven op de boordcomputer. Indien dat laatste, dan is dat niet gek want gewoon een artefact agv de kleinere omtrek van de banden. Net als dat je snelheid ook meer afwijkt op de meter
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Even ergens wat teruggezocht, wat ik ooit had uitgezocht toen ik ook nog aan de winterbanden was:
De maat van de banden heeft wel degelijk invloed. Ik heb het ergens een x uitgerekend. Als de rolomtrek kleiner is lijkt het net of je een grotere afstand aflegt en dus zuiniger rijdt. Maar dat is dus een artefact. Zelfde effect op je snelheidsmeter. Met de winterbanden kan ik +10 rekenen, met de zomerbanden +5.


Gevonden:
het gaat natuurlijk om de rolomtrek. Daar is een formule voor:


Rolomtrek

Verschillende bandenmaten hebben verschillende rolomtrekken en kunnen daarmee de snelheidsmeter beïnvloeden. Een andere maat kan de rij- en remeigenschappen en de wegligging verbeteren maar ook verslechteren.

175/50 R15→ rolomtrek 1746.7 mm
195/45 R15→ rolomtrek 1748.3 mm
De rolomtrek in mm wordt berekend door de volgende formule: 720c12f1ecf87b1dbcade457faaf2e3e.png.
Zoals hierboven voor een band met maat 195/45 R15: ed5f060f4706a91986ee5e53a1c1e247.png

substitueren (mijn winter-en zomerbanden zijn daarbij vergeleken, waarbij het verschil redelijk groot is) leidt tot een afwijking in rolomtrek van 5%. Op elke 20 km wordt dus 1 km teveel afgelegde km aangegeven. Dus zeg je rijdt 500 km op een tank, dan heb je volgens de kmteller 25 km meer afgelegd dan in werkelijkheid. Dus ja, dat vertekent wel degelijk



(mijn winter-en zomerbanden zijn hier vergeleken, waarbij het verschil redelijk groot is)

Nou ja, het idee is duidelijk denk ik. Je wordt dus een beetje voor de gek gehouden in feite
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
En je 15 inch banden zijn ongeveer zo smal als een fietswiel, 18 inch word vaak breder, breder is meer weerstand, dus meer brandstof verbruik. er is niks mis met jou polo hoor. gewoon even logisch nadenken
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Zie dat de formule en toepassing ervan in het voorbeeld, niet goed zijn overgekomen. Na te zoeken op Wikipedia. Of mij gewoon geloven ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Der is flink iets mis met mijn Polo denk ik. Met de 18ers zomerbanden haal ik max 620. Op dit moment 725 met 15 inch winterbanden... Hij is niet eens gechipt :rolleyes: ohja ik rijd 85% op 80 en 100 wegen.
Nee hoor niets mis met je auto. Dat verschil komt doordat je nu op 15 inch velgen rijdt.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Het feit dat ik aan het bekommeren was over mijn Polo ging niet zozeer dat ik kilometerverschil heb tussen mijn winter- en zomerbanden. Dit is logisch gezien het om andere formaten gaat. Het ging meer erover dat andere leden met een Polo 1.6 TDI lager verbruik halen. Vind mijn auto, ongeacht of er winter- of zomerbanden op zitten, gewoon te veel verbruiken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Het feit dat ik aan het bekommeren was over mijn Polo ging niet zozeer dat ik kilometerverschil heb tussen mijn winter- en zomerbanden. Dit is logisch gezien het om andere formaten gaat. Het ging meer erover dat andere leden met een Polo 1.6 TDI lager verbruik halen. Vind mijn auto, ongeacht of er winter- of zomerbanden op zitten, gewoon te veel verbruiken.
Dan moet je net als die andere ouwe wijven je aan de snelheid houden, je auto zo lang mogelijk laten uitrollen en niet te hard optrekken...
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Dan moet je net als die andere ouwe wijven je aan de snelheid houden, je auto zo lang mogelijk laten uitrollen en niet te hard optrekken...

Haha, wegens de drukte op mijn route naar werk kan ik de maximale snelheid niet eens rijden. Het is altijd maximaal 110. Als het gas erop gaat zit echt rond de 1:15.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Kijk eens op Spritmonitor hoe het verbruik bij anderen is; trouwens ook handig om zelf je verbruik daar bij te houden. Zomaar vergelijken met een paar willekeurige anderen is niet zo zinvol. Het hangt allemaal af van rijstijl en rittenpatroon
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Het feit dat ik aan het bekommeren was over mijn Polo ging niet zozeer dat ik kilometerverschil heb tussen mijn winter- en zomerbanden. Dit is logisch gezien het om andere formaten gaat. Het ging meer erover dat andere leden met een Polo 1.6 TDI lager verbruik halen. Vind mijn auto, ongeacht of er winter- of zomerbanden op zitten, gewoon te veel verbruiken.
Kan ook aan de kwaliteit van de diesel liggen. Ik rij zelf, met 15 inch winterbanden, grofweg 720 a 750 km op een tank(dan brand het tank lampje nog niet). Ik rij het meest op provinciale wegen.
 
Volkswagen  Golf 7 GTD 2.0 TDI 184pk  || Volkswagen Polo 6R 1.6 TDI 90pk (verkocht!) 
Haha, wegens de drukte op mijn route naar werk kan ik de maximale snelheid niet eens rijden. Het is altijd maximaal 110. Als het gas erop gaat zit echt rond de 1:15.
Ja en wat denk je nu dat er mis is dan? je verbruik ligt aan je rechter poot, en je zegt ook hij is niet eens gechipt. bij chippen word je auto met dezelfde rijstijl juist zuiniger ;)
waar tank je trouwens?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Kijk eens op Spritmonitor hoe het verbruik bij anderen is; trouwens ook handig om zelf je verbruik daar bij te houden. Zomaar vergelijken met een paar willekeurige anderen is niet zo zinvol. Het hangt allemaal af van rijstijl en rittenpatroon
Capture.PNG

Deze gegevens betreffen de auto's met dezelfde motor, bouwjaar en pk. Een gemiddelde van 1:20, terwijl ik met zuinig rijden om :17,5 zit op winterbanden.

Kan ook aan de kwaliteit van de diesel liggen. Ik rij zelf, met 15 inch winterbanden, grofweg 720 a 750 km op een tank(dan brand het tank lampje nog niet). Ik rij het meest op provinciale wegen.

Ik tank 90% bij Aral in Duitsland, de overige 10% is het altijd bij Esso in Nederland. Bij 750 is mijn lampje al een tijdje aan en neemt die zo,n 42 liter in.

Ja en wat denk je nu dat er mis is dan? je verbruik ligt aan je rechter poot, en je zegt ook hij is niet eens gechipt. bij chippen word je auto met dezelfde rijstijl juist zuiniger ;)
waar tank je trouwens?

Nogmaals, ik rij 85% op provinciale wegen en op autowegen. Ik heb niet de kans en mogelijkheid om hard op het gas te trappen. Ja ik woon vlakbij Duitsland, ja ik ga af en toe de autobahn op, maar dat laat ik nu buiten beschouwing.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 105pk 
Goed. ik kan je vertellen de meeste die op spritmonitor zitten zijn nogal fanatiek in dat soort dingen, en doen vaak ook mee met wedstrijdjes wie het zuinigst kan rijden, dat betekend meters lang uitrollen, achter vrachtwagens hangen, en optrekken ja optrekken dat gebeurd eigenlijk niet echt haha.

optrekken doe je dus ook altijd met beleid enzo..

ik wil niet in herhaling vallen maar het zal toch echt rijstijl rechtervoet combi zijn hoor.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!