verbruik na 21000 km

Het is echt apart en ik had me echt vastgebeten in het cruisecontrol principe maar dat blijkt achteraf helemaal niet tot extra brandstofbesparing te leiden.

Gewoon je voet "locken" op t gaspedaal in een bepaalde positie nadat je op snelheid gekomen bent. In de spits is het erg lastig heb ik gemerkt vandaag maar goed ik rij er pas een goede dag met deze methode. Het is even oefenen maar ik moet zeggen dat het aardig werkt!
 
Check voor je zelf even de documentatie op Cleanmpg.com, daar staan nog veel meer tips!

Wat ik overgenomen heb van de cleanmpg methode zijn de volgende tips:
- Asap opschakelen, dat doe ik bij 1800/2000 rpm

- Lange stukken in de hoogste versnelling, >50 in de 5 is geen probleem bij de Polo

- Rijden volgens de "achtbaan" principe. Dus je voet op één positie houden op t gaspedaal, zodat je op een vlakke weg constant 100 rijdt. Heuveltje op dan zakt de snelheid van 100 naar 95 en heuveltje af dan rij je 105. Het gaspedaal op de zelfde positie houden is cruciaal voor je brandstofverbruik! Volgens de boordcomputer blijft het verbruik dan ongeveer het zelfde als het rijden op vlakke stukken. Cruisecontrol geeft namelijk behoorlijk wat gas om de snelheid constant te houden bij het heuveltje op gaan. Je ziet met de CC aan dan ook een piek opeens op de boordcomputer!

- Rijden in de stad gewoon rustig optrekken en niet onnodig gasgeven...zeer rustig met t rechtervoetje doen dus.

- De auto zo veel mogelijk laten uitrollen want koppeling intrappen zorgt voor een stationair draaiende motor wat brandstof verbruikt. Zodra je stil staat kun je het start/stop systeem activeren.

Goed vooruit kijken en anticiperen op het overige verkeer, zodat je niet onnodig hoeft te remmen. Je moet zo min mogelijk remmen...het kost anders weer energie om op snelheid te komen.
 
wat SkyBuMp zegt kan ik me totaal in vinden...ik kan ook 1000km halen op 1 tank maar dan moet je idd niet cruisecontrol rijden als je heuvel opgaat maar meer gaspedaal op zelfde positie dan rij je idd wel langzamer maar als je extra gas gaat geven dan kost dat meer Diesel (CC doet dat zeer slecht...die geeft onnodig gas waar nodig is)

echter na een tijdje werd ik helemaal moe-de-loos van dit rijgedrag en ga ik weer a-la-sharky style rijden...lekker knallen en sja dan kom je niet verder dan 700-800km per tank....toch heb ik van die dagen waar ik eco wil rijden dan merk ik dat ik toch 900km kan rijden...maar dan is de tank toch vrij ver op!! na 900km heb je maybe nog een liter in je tank haha
 
Ghe, dat zo vroeg schakelen (1800rpm)... dan schakel je voordat de motor echt kracht begint te leveren... Als ik op die manier zou rijden is m'n bakkie niet vooruit te branden :) Ik schakel doorgaands op de 2500rpm om te zorgen dat het toerental netjes binnen het turbobereik komt/blijft :) onder de 2000 rpm zit ik met turbo-lag.

Wel een belangrijke voetnoot van dat 'nieuwe' rijden (dat is in principe wat cleanmpg.com aanraad) is dat het niet helemaal goed is voor de motor. Diesels schijnen er veel meer vervuild van te raken omdat ze nooit echt goed de kans krijgen om de boel goed schoon te branden met zulke lage toeren.

Overigens klopt het inderdaad dat CC niet altijd zuiniger is. Op lange stukken zonder heuvels is de kans groot dat de CC zuiniger is. Op ongelijke wegen ben je inderdaad met de voet zuiniger omdat je zelf meer snelheidsvariatie toe laat. Ikzelf houd meestal ook m'n voet op slot op het gaspedaal bij 'heuvel op'. Ik laat daarintegen het gas een klein beetje los heuveltje af zodat ik minder uitloop op de doelsnelheid.

Maargoed, wat ook al vaker geroepen is hier en ook zeker klopt: Het verbruik van de wagen is grotendeels afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder!
 
Je hebt al maximaal koppel bij 2000rpm (180NM), dat is genoeg om op te kunnen schakelen. Als je snel genoeg opschakeld dan zakt de motor niet al te ver terug in de toeren en kun je zonder bizar veel vertraging door "trekken".

Uiteraard moet elke auto ongeacht motor of brandstof type om de zoveel tijd even lekker uitgeblazen worden.
 
... afgelopen dagen met de BM op vakantie geweest naar Oostenrijk, weliswaar met CC uiteraard want ik ga niet 8 uur me poot stijf houden Stick Out Tongue

Heenweg: 860 km, veel 150 km/h gereden en gemiddeld 5,5L/100 km
Terugweg: 760 km, veel 140 km/h gereden en gemiddeld 4,7L/100 km

Vind ik best nette verbruikswaarden, wetende dat er toch langere stukken 130+ km/h is gereden.
 
Ik heb de BM nu 4 weken. Met 4800km zit ik nu op een verbruik van 4.8 l/km. Ik rijd 100km enkel naar mijn werk en weer terug en rijd ongeveer 130 als dit kan. Ik vindt het een nette waarde en ben benieuwd of het wellicht nog daalt als de auto iets meer ervaring heeft...
 
Hallo Polo Jan.

Sinds 7 januari ben ik ook in het bezit van ee Polo Bluemotion. Wat het gebruik betreft zit ik op hetzelfde niveau als jij. Ik ben een rustige rijder en probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Gisteren heb ik getankt en het verbruik was 1 : 18.3
Inmiddels heb ik 2600 kilometer gereden en merk bij het tanken dat hij inderdaad steeds zuiniger gaat lopen. Maar waarschijnlijk heeft dit ook te maken dat we het steeds beter proberen te doen. Bij het tanken gebruik ik aktief het ontluchtingsknopje dat aan de rechterzijde in de tankopening zit. Hierdoor kan ik tussen de 53 en de 55 liter diesel tanken en bijna 1000 kilometer rijden! Het verbruik blijft hierdoor uiteraard hetzelfde.

Groetjes,
Hans.
 
ik merk dat nu dat die een beetje ingereden is dat die steeds zuiniger rijd
vroeger schommelde het tussen de 4-5L/100km maar nu haal ik regelmatig 3.8L/100Km als ik steady op 100 rijd

het aantal kilometers dat ik kan rijden op een 45Liter tank schommelt nu van 750-800 naar rond de 900-950km per tank...dat vind ik niet slecht
mijn allereerste tank was wel iets van 750km dus ja het klopt wel een klein beetje dat je dan iets meer kan rijden...maar verwacht nog steeds niet 1000-1100km per tank..
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!